گامِ تاریخی و امیدبخشِ «جنبش ۲۱ آذر»

خلق آذربایجان قرن‌های متمادی در جنبش رهایی‌بخش خلق‌های ما علیه ستمگران داخلی و خارجی برای دست ‌یافتن به استقلال، آزادی، و حق حاکمیت ملّی همواره نقشی برجسته داشته است. از مبارزهٔ خلق آذربایجان در پیش‌بُردِ جنبش مشروطیت (۱۲۸۵-۱۲۹۰خورشیدی) گرفته تا برپایی جنبش دموکراتیک آذربایجان به‌رهبری شیخ محمد خیابانی علیه استعمار و ارتجاع فئودالی در ایران ... گامِ تاریخی و امیدبخشِ «جنبش ۲۱ آذر»

ادامه

آزادی, اجتماعی, استعمار, استقلال, امپریالیسم, ایران, تاریخ, درمان, زنان, صلح, طبقه کارگر, فاشیسم, یادنامه

گرامی‌باد ۱۶ آذر، روز دانشجو، روزِ تولد شعار «اتحاد، مبارزه، پیروزی»

شانزده آذر روز دانشجو، نمادِ اتحاد دانشجویان و مبارزه با دیکتاتوری، استبداد، وامپریالیسم! جنبش دانشجوئی در ایران در زمرهٔ حرکت‌های اجتماعی‌ای است که از جایگاهی پیشتاز در مبارزه با استبداد برخوردار بوده و از فرازونشیب‌هایی زیاد دربُرهه‌های زمانی‌ای مختلف عبور کرده است. اکثر دانشجویان در ایران در همهٔ دوران‌ها از تبار طبقه‌های زحمتکش یا لایه‌های ... گرامی‌باد ۱۶ آذر، روز دانشجو، روزِ تولد شعار «اتحاد، مبارزه، پیروزی»

ادامه

آزادی, اجتماعی, استبداد, استقلال, امپریالیسم, ایران, دانشجویی, صلح, عدالت اجتماعی, فاشیسم, کمونیسم, یادنامه

گرامی باد سالگرد انقلاب کبیر سوسیالیستی اکتبر: پیروزی انقلاب اکتبر، دستا‌وردی با آرمان‌هایی زنده برای بشریت!

در صدوهفتمین سالگی پیروزی انقلاب اکتبر، بشریت با بحران ژرف و همه‌جانبهٔ اقتصادی‌سیاسی و بروز جنگ‌های خانمان‌سوز دست‌وپنجه نرم می‌کند. جهان سرمایه‌داری امروز، دنیائی است آکنده از نابرابری‌های عمیق که در آن میلیون‌ها انسان از ابتدائی‌ترین حقوق طبیعی‌شان محرومند. فقر و فلاکت، محرومیت‌های اجتماعی، جنگ‌ها و نابودی محیط زیست، آینده بشریت را به‌طورجدی تهدید می‌کنند. ... گرامی باد سالگرد انقلاب کبیر سوسیالیستی اکتبر: پیروزی انقلاب اکتبر، دستا‌وردی با آرمان‌هایی زنده برای بشریت!

ادامه

آزادی, آسیا, آفریقا, آمریکا, آمریکای لاتین, استعمار, امپریالیسم, ایران, تاریخ, جهان, خاورمیانه, روسیه, سرمایه‌داری, سوسیالیسم, صلح, فقر, فلسطین, لبنان, مارکسیسم-لنینیسم, محیط زیست, نئولیبرالیسم, یادنامه

نویسندهٔ برجسته و مردمی ایران، طنزنویس افشاگر ابتذال، رفیق فریدون تنکابنی درگذشت

[تولد: تهران، ۱۳۱۶ درگذشت: کُلن (آلمان)، ۷ مهرماه ۱۴۰۳] رفیق فریدون روز شنبه ۷ مهرماه به‌دنبال بیماری در سن ۸۷ سالگی درگذشت. محبوبیت تنکابنی چنین بود که داستان‌ها و طنزهایش پس از انتشار با استقبال خوانندگان در ایران روبرو می‌شد و گاهی برخی از طنزهایش نقل مجلس‌های روشنفکران مخالف رژیم می‌شد. نیش طنزهای کوتاه و ... نویسندهٔ برجسته و مردمی ایران، طنزنویس افشاگر ابتذال، رفیق فریدون تنکابنی درگذشت

ادامه

آلمان, ایران, نویسندگان, یادنامه

مادران خاوران، پیشتازان جنبش دادخواهی در ایران

تابستان امسال ۳۶ سال از کشتار هولناک، بی‌سابقه، و برنامه‌ریزی شدهٔ رژیم جمهوری اسلامی در زندان‌های کشور می‌گذرد. در مرداد و شهریورماه سال ۱۳۶۷ هزاران مخالف سیاسی و دگراندیش به‌دستور خمینی و با حمایت دیگر سران حکومت ولایی پس از بیدادگاه‌هایی چنددقیقه‌ای توسط هیئت مرگ که پاکسازی خونین زندان‌های سراسر ایران را در دستور کار ... مادران خاوران، پیشتازان جنبش دادخواهی در ایران

ادامه

استبداد, اسلام سیاسی, اوکراین, ایران, ترکیه, جهان, حقوق بشر, سازمان ملل, یادنامه

در گرامی داشت خاطرهٔ استاد نجفِ دریابندری

شوخ و شنگ بود و خوش‌مشرب و طنزپرداز. در برابرِ سختی‌ها و دُشواری‌های زندگی، نه خود را می‌باخت و نه گردن خَم می‌کرد. در سالِ نهمِ دبیرستانِ رازیِ آبادان، یک روز که درسِ رسم داشت و تکلیفِ خود را انجام نداده بود، دبیرِ ریاضیات و هندسه‌ی مدرسه (آقایِ علوی) از او خواست “رسمِ” خود را رو کند؛ او اما چیزی برای ارائه به استاد نداشت؛ به ناچار گفت که آن را در خانه جا گذاشته است! آقایِ علوی هم نه گذاشت و نه برداشت، و به یک‌باره در آمد که: “خُب این‌که کاری ندارد، برو رسم‌ات را بیار!”.

 

کار از کار گذشته بود و عمونجف باید کاری می‌کرد، پایِ آبرو در میان بود: این‌گونه بود که قهرمانِ کم سن و سالِ ما، به دنبالِ تکلیفِ درسیِ خود، چیزی که وجودِ خارجی نداشت، از مدرسه بیرون زد و رفت تا راه و”رسم”ی تازه را در پیش گیرد. نجفِ دریابندری (یکمِ شهریورِ ۱۳۰۷ ـ ۱۵ اردی‌بهشتِ ۱۳۹۹) رفت و دیگر به مدرسه برنگشت. و این یکی از ساده‌ترین راه‌ِحل‌های ریاضی‌وارِ او برای بور نشدن در برابرِ دبیرِ مدرسه‌شان بود. هفت ـ هشت ماه پس از این غیبتِ کوتاه! در حالی که شانزده سالی بیش‌تر نداشت، در بخشِ انتشاراتِ شرکتِ نفتِ آبادان سرگرمِ کار شده بود.

 

گفته‌اند که شاهکارِ دریابندری، نثرِ روان و ترجمه‌هایِ شیوا و شگفت‌اش بود. و درست هم گفته‌اند. این‌جای کار را اما نخوانده‌اند که شاهکارِ شگرف‌ترِ زندگی‌اش، شوخ مَنشی و طنزِ دندان‌گیر او بود. همیشه لب‌خندی بر گوشه‌ی لبان‌اش شکفته بود. “کتاب مستطابِ آشپزی ـ از سیر تا پیاز” او در دوجلد که با هم‌کاریِ همسرِ هنرمندش فهیمه‌ی راستگار دو دهه پیش منتشر شد، تا کنون سی بار بازچاپ شده است. “وقتی یک متفکر، آشپز می‌شود!” دریابندری البته که خوب آشپزی بود، به ویژه خوراک‌هایِ جنوبی‌اش حرف نداشتند.

 

اما شاهکارِ او زندگی‌اش بود و چه‌را؟ بیست و دوسه ساله باشی و به “جُرمِ” عضویت در حزبِ توده‌ی ایران و از آن هم “بدتر” به اتهامِ ۱ جاسوسی برای بیگانه! ۲ خیانت به کشور۳ تبلیغاتِ حزبی و پیوند با شبکه‌ی ارتشیِ حزب، به مرگ محکوم‌ات کنند و تو در زندان، بنای هِرهِر و کِرکِر را بگذاری و از جوخه‌ی تیرباران هم نترسی، مگر می‌شود؟ اما شد. زیرِ اعدام بود که یک روز با دوستی در زندان به یادِ ترانه‌ی “ای مُشک‌فروشِ سرِ بازار” افتاد و این دو که از این ترانه به شعف آمده بودند از هشتِ صبح تا پاسی از نیم‌روز، هِی گفتند “ای مُشک‌فروشِ سرِ بازار” و غَش غَش خندیدند و آن‌قدر هِرهِر و کِرکِر کردند که سرانجام طاقتِ دوستِ نقاش‌شان تاق شد و فریاد کِشید که “بابا بسه دیگه، تا کِی می‌خواهین مُشک‌فروش ـ مُشک‌فروش کنین!”.

 

نجفِ دریابندری فرزندِ ناخدا خَلَفِ ظلم‌آبادی در شهرِ آبادان زاده شد. در مدرسه‌ی رازیِ محله‌ی بوارده‌ی آبادان درس خواند و به گفته‌ی خودش، از سال‌های کودکی با زبانِ انگلیسی آشنا شد. کودکی بیش نبود که پدرِ توانگرش درگذشت و او را با فقر و تنگدستی، تنها گذاشت. دریابندری اما خوره‌ی سینما بود! در آن سال‌ها، فیلم‌های روزِ جهان به زبانِ انگلیسی در سینمایی در آبادان به نمایش درمی‌آمد که نجف از مشتری‌های پَر و پا قرص‌اش بود. خودش گفته است که زبانِ انگلیسی را از همین فیلم‌ها یادگرفته است. البته کمی که بزرگ‌تر شد به فراگیریِ آکادمیکِ این زبان پرداخت و چنان تبحری در آن به هم زد که از همان نوجوانی، کتاب‌ها و نشریه‌های انگلیسی‌زبان می‌خواند:

 

“هفده ـ هیجده ساله بودم که کتاب‌های فالکنر را می‌خواندم و دو سه تا از داستان‌های کوتاهش را هم ترجمه کرده بودم. سی سال بعد هم، سه داستانِ دیگر از ویلیام فالکنر را ترجمه کردم [و این همه را در کتابی به نامِ] “یک گلِ سرخ برایِ امیلی” به چاپ سپردم…”.

 

دریابندری، نوجوانی بیش نبود که در دهه‌ی ۱۳۲۰ سر از باشگاهِ آزادگانِ احمدِ کسروی برآورد. در آن سال‌ها تبِ کسروی‌گِرَوی همه جا و به ویژه آبادان را گرفته بود.  دیری اما برنگذشت که او با اندیشه‌های حزبِ توده‌ی ایران آشنا شد و به ویژه پس از خواندنِ نقد و سنجشِ جانانه‌ی حزب بر نگرشِ کسروی، راهِ خود را از گروهِ آزادگانِ کسروی جدا کرد و به حزبِ توده‌ی ایران پیوست. رفیق دریابندری اما در سالِ ۱۳۳۳ در پیِ لو رفتنِ سازمانِ نظامیِ حزبِ توده‌ی ایران دستگیر شد و سر از زندانِ لشکرِ زرهیِ تهران برآورد. دستگیریِ او اندکی پس از آن رُخ داد که نخستین کتابِ وی، ترجمه‌ی داستانِ “وداع با اسلحه”‌ی ارنست همینگوی (تیتر این جُستار برگرفته از همین نام است) از چاپ درآمده بود. کسانی که با او هم‌زنجیر بوده‌اند، همه یک دل و یک سِدا (صدا) گفته‌اند که دریابندری در زندان، رفتاری دلیرانه و ستایش‌برانگیز داشته است. دادستانِ نظامی اما برای او حکمِ تیرباران صادر کرده بود. و او که خود را به درستی بی‌گناه می‌دانست، هنگامی که از زندانِ زرهی به بازداشت‌گاهِ قصر گسیل شده بود، سه بار خواهانِ بازنگری در حکمِ خود شد. بارِ نخست، اعدامِ او به زندانِ ابد، بارِ دوم به پانزده سال زندان و در سومین بازنگری به چهار سال حبس کاهش یافت. در این هنگام (۱۳۳۷)، او که دوره‌ی محکومیتِ چهار ساله‌ی خود را گذرانده بود، از زندان آزاد شد و پای در جنگلِ شهرها گذاشت. دریابندری پس از آزادیِ بازیافته‌اش به استخدامِ انتشاراتِ فرانکلین درآمد: نخست در جای‌گاهِ یک ویراستار و سپس به عنوانِ سردبیرِ این بنگاهِ انتشاراتی. ترجمه‌ی “هاکل بِری فین” نوشته‌ی مارک تواین، نخستین کارِ او پس از رهایی از زندان بود.

 

دریابندری در سالِ ۱۳۵۴ یعنی هفده سال بعد، از انتشاراتِ فرانکلین جدا شد و برپایه قراردادی با سازمانِ رادیو  تلویزیونِ ملیِ ایران، به ترجمه‌ی متونِ فیلم‌های خارجی پرداخت. پس از انقلاب از این کار هم کناره گرفت و روزگارِ خود را یک‌سره وقفِ ترجمه‌ی متن‌هایِ ادبی و فلسفی کرد: شماری از ماندگارترین ترجمه‌های وی در گذرانِ بیش از هفتاد سال کارِ ادبیِ وی چنین‌اند:

 

پیرمرد و دریا و برف‌های کلیمانجارو (ارنست همینگوی)، بیگانه‌ای در دهکده، گور به گور و یک گلِ سرخ برای امیلی (ویلیام فالکنر)، چنین کنند بزرگان (ویل کاپی)، پیامبر و دیوانه (جبران خلیلِ جبران)، آنتیگونه (سوفکلس)، بازمانده‌ی روز (کازو ایشی گورو)، رگتایم (دکتر وف)، تاریخِ فلسفه‌ی غرب (برت راند راسل)، نیز بازگردانِ آثاری از ارنست کاسیرر، بِکِت…، مجموعه جُستارهای به عبارتِ دیگر، در عینِ حال، افسانه‌ی استوره و….

 

از دیدگاهِ استاد دریابندری ترجمه‌ی کتاب، تنها بازگردانِ واژه به واژه‌ی متن نیست که خود گونه‌ای از آفرینشِ ادبی است. وی برآن بود که هر اثرِ ادبی یا فلسفی و جُز آن زبانِ ویژه‌ی خود را دارد که مترجم باید آن را دریابد و به کار گیرد. دریابندری می‌گفت: روی‌کردِ اندکِ مردم به آفرینه‌های ادبی ریشه در نادیده گرفتنِ زبان و لحنِ این آثار دارد. او خود کتابِ تاریخِ فلسفه‌ی غرب را چنان روان و ساده و شیوا برگرداند که به یکی از کتاب‌هایِ مرجعِ درسِ تاریخِ اندیشه‌ی سیاسیِ دانشگاه‌های کشور بدل شد. شاهکارِ دیگرِ وی “بازمانده‌ی روز” ایشی گورو بود که مترجم آن‌قدر با متنِ آن کلنجار رفت و رفت تا سرانجام زبان و لحنِ خورندِ آن ‌را در گویشِ اواخرِ دورانِ قاجار یافت و دست به کارِ ترجمه‌ی آن شد؛ ترجمه‌ای که بی‌گمان از شاهکارهای برگردانِ ادبی در جهان است. بدین‌گونه دریابندری متن‌ها را تنها از دیدرسِ واژه‌ها، فرازها، ساختارِ متن و زبانی به زبانِ دیگر ترجمه نمی‌کرد که آن‌ها را از فرهنگی به فرهنگِ دیگر گسترش می‌داد. برای نمونه، او کتابِ “چنین کنند بزرگانِ” ویل کاپی (۱۳۵۱) را چنان بومی‌سازی کرده بود که در آن سال‌ها بسیاری از منتقدانِ ادبی می‌گفتند کسی به نامِ ویل کاپی وجود ندارد و کتاب را خودِ دریابندری نوشته است. البته اینان سال‌ها بعد پی‌بُردند که نویسنده‌ای به نامِ ویل کاپی وجود دارد و کتابِ چنین کنند بزرگان را همین شخص نوشته است.

 

استاد نجفِ دریابندری به ویژه پس از درگذشتِ همسرِ هنرمندش (فهیمه‌ی راستگار در۱۳۹۱)، دیگر روزگارش غبارآلود و ناخوش‌آیند می‌گذشت و بیماریِ فراموشی هم بر این ناهنجاری‌ها می‌افزود. وی سرانجام در روزِ بیست و دوِ آبانِ ۱۳۹۳ دچارِ سکته‌ی مغزی شد و نیمه‌ی راستِ اندام‌اش از کار افتاد. کم‌تر از یک ماه در بخشِ آی سی یوِ بیمارستانِ ایران‌مِهر بستری بود و پس از بهبودیِ نسبی، از بیمارستان به خانه بازگردانده شد. دریابندری اما کم‌تر از نُه سال بعد در سنِ نود و یک سالگی درگذشت و در حالی که ویروسِ کرونا نمی‌گذاشت کسی به آیینِ خاکسپاری‌اش برود، همانطور که سهراب دریابندری، فرزند استاد دریابندری گفته بود پیکر پدرش در قطعه ۱۲ در بهشت سکینه کرج در کنار مزار همسر زنده یادش فهیمه راستکار به خاک سپرده شد.

نام و یادش گرامی باد!

سایت حزب تودهٔ ایران

جشن پایان جنگ جهانی دوم زیر سایه کرونا در روسیه برگزار شد

روسیه برخلاف سال‌های گذشته، امسال پایان جنگ جهانی دوم را که از آن به عنوان «روز پیروزی» شوروی بر آلمان نازی یاد می‌کنند زیر سایه کرونا با بلند کردن ۷۵ پرنده نظامی بر فراز میدان سرخ جشن گرفتند.

ادامه

اتحاد شوروی, اروپا, المان, تاریخ, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا, یادنامه

به مناسبت ۱۵۰مین سالگرد تولد لنین: اندیشه‌های این انقلابی بزرگ چه درس‌هایی برای امروز ما می‌تواند داشته‌ باشد؟

۱۵۰ سال از تولد لنین می‌گذرد که شاید بتوان او را بزرگ‌ترین شخصیت در برجسته‌ترین رخداد تاریخ معاصر بشر [انقلاب اکتبر روسیه] دانست.

ادامه

اتحاد شوروی, ایدئولوژیک, جهان, روسیه, سرمایه‌داری, سوسیالیسم, مارکسیسم, یادنامه

به مناسبت‌ چهل و پنجمین سالگرد کشتار وحشیانهٔ بیژن جزنی و یاران توسط رژیم پهلوی

با فرا رسیدن فروردین ۱۳۹۹، چهل و پنج سال از جنایت هولناک رژیم محمدرضاشاه پهلوی و دستگاه امنیتی آن، ساواک، در کشتار گروهی از مبارزان راستین راه آزادی میهن ما می‌گذرد. در روز ۳۰ فروردین  ۱٣۵۴، ۹ نفر از زندانیان سیاسی رژیم شاهنشاهی که تنها جرمشان پیکار در راه تحقق آزادی و عدالت در میهن ما ... به مناسبت‌ چهل و پنجمین سالگرد کشتار وحشیانهٔ بیژن جزنی و یاران توسط رژیم پهلوی

ادامه

ایران, تاریخ, دیدگاه, سوسیالیسم, سیاسی

به‌استقبال صدمین سالگرد تأسیس حزب کمونیست ایران!

رفقای گرامی! با فرارسیدن خردادماه ۱۳۹۹ از تاریخ تأسیس حزب کمونیست ایران صد سال سپری می‌شود. اگرچه نطفه‌های جنبش کارگری و سوسیال‌دموکراسی در میهن ما در دوران انقلاب مشروطیت نضج یافت و تأثیرهایی تعیین کننده بر روند شکل‌گیری و پیروزی انقلاب مشروطیت داشت اما بااینهمه جنبش کارگری و کمونیستی ایران در هیئت حزبی سازمان ‌یافته ... به‌استقبال صدمین سالگرد تأسیس حزب کمونیست ایران!

ادامه

اتحاد شوروی, اذربایجان, اروپا, انگلستان, تاریخ, جهان, دیدگاه, روسیه, عراق, کارگری, یادنامه