«امپریالیسم نو»، تسلحیات مرگبار و جنگ طلبی

کشورهای “شمال جهانی” در انبوهی از سیستم‌های تسلیحاتی‌ای غرق شده‌اند که توانایی چند بار نابودی جهان را دارند. این کشورها نه تنها ارتش‌های مرگبار و خطرناکی دارند، بلکه بزرگ‌ترین صادرکننده تسلیحات به سایر نقاط جهان نیز هستند و به درگیری‌هایی دامن می‌زنند که با دیپلماسی حل‌وفصل‌شدنی‌اند. هرچه زرادخانه تسلیحات آن‌ها بزرگ‌تر باشد، اعتماد به‌نفسِ این ... «امپریالیسم نو»، تسلحیات مرگبار و جنگ طلبی

ادامه

آلمان, آمریکا, اروپا, افغانستان, اقتصادی, امپریالیسم, چین, روسیه, ژاپن, شرق, شرق آسیا, عراق, فرانسه, فقر, کره جنوبی, گروه ۷, مقاله, ناتو

چین به بحث کنترل تسلیحات هسته‌ای ورود نمی‌کند

براساس گزارشی به نقل از وزارت خارجه آمریکا، مقامات چین پس از مذاکرات نوامبر ۲۰۲۳ با ایالات متحده از ادامه مذاکرات کنترل تسلیحات هسته‌ای خودداری کرده و به گزینه‌های پیشنهادی «پاسخ اساسی» ارائه نکرده‌اند. به گزارش ایسنا، وب‌سایت خبری «سمافور» امروز پنجشنبه، به نقل از یک مقام وزارت خارجه آمریکا گزارش داد: «متأسفانه، جمهوری خلق ... چین به بحث کنترل تسلیحات هسته‌ای ورود نمی‌کند

ادامه

آمریکا, جنگ سرد, جهان, چین, شرق آسیا, گزارش

نامزد طرفدار چین برنده انتخابات نخست‌وزیری جزایر سلیمان شد

پارلمان جزایر سلیمان، وزیر خارجه سابق این کشور را که معتقد به روابط نزدیک با چین است را به عنوان نخست‌وزیر انتخاب کرد. به گزارش روز پنج‌شنبه ایرنا، مجله کثیرالانتشار «ایندیاتودی» در گزارشی، انتخاب «جرمیا مانل» به عنوان نخست وزیر جزایر سلیمان را یک پیروزی برای چین ارزیابی کرد. براساس این گزارش، نمایندگان پارلمان جزایر ... نامزد طرفدار چین برنده انتخابات نخست‌وزیری جزایر سلیمان شد

ادامه

استرالیا, اقیانوسیه, امنیتی, جزایر سلیمان, جنوب اقیانوس آرام, جهان, چین, شرق آسیا

عقب‌نشینی نیروهای اوکراینی از ۳ روستا در مناطق شرقی

فرمانده ارشد اوکراین از عقب‌نشینی نظامیان این کشور از سه روستا در مناطق شرقی خبر داد. به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، ژنرال «الکساندر سیرسکی» فرمانده ارشد اوکراین از عقب‌نشینی نظامیان این کشور از سه روستا در مناطق شرقی خبر داد. وی گفت که پس از این‌که روسیه تعداد قابل توجهی از نظامیان خود ... عقب‌نشینی نیروهای اوکراینی از ۳ روستا در مناطق شرقی

ادامه

اوکراین, جنگ نیابتی, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا

چین از توافق حماس و فتح برای گفت‌وگو در مورد آشتی ملی خبر داد

چین با اشاره به حضور نمایندگان گروه‌های حماس و فتح در پکن، اعلام کرد که آنها برای گفت‌وگو در مورد آشتی ملی به توافق رسیدند. به گزارش ایرنا از رویترز، لین جیان، سخنگوی وزارت خارجه چین گفت، نمایندگان جنبش‌های فلسطینی فتح و حماس در پکن رایزنی کردند و بر قصد خود برای ادامه گفت وگو ... چین از توافق حماس و فتح برای گفت‌وگو در مورد آشتی ملی خبر داد

ادامه

اسراییل, چین, خاورمیانه, خبر, سازمان ملل, شرق آسیا, فلسطین, همبستگی

در ادامه تنش‌ها در شبه‌جزیره کره؛ کره شمالی دفتر ارتباطات دوکشور در مرز کره جنوبی را منفجر کرد

کره شمالی لحظاتی قبل و در ادامه تنش ها با کره جنوبی، دفتر ارتباطات در مرز دو کشور را منفجر کرد.

 

به گزارش مهر به نقل از راشاتودی، کره شمالی لحظاتی قبل دفتر ارتباطات دو کشور در مرز با کره جنوبی را منفجر کرد.

 

این اقدام کره شمالی در ادامه تنش‌های پیونگ یانگ و سئول انجام شده است.

 

خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی می‌گویداز وقوع انفجار در منطقه مرزی میان دو کره خبر داده است.

 

طبق گزارش‌ها، کره شمالی دفتر ارتباطات با کره جنوبی را در شهر مرزی کائه سونگ منفجر کرده است.

 

در همین رابطه کره شمالی با تایید منفجر کردن دفتر هماهنگی سئول- پیونگ‌یانگ در مرز دو کره از قطع تمامی ارتباطات با کره جنوبی خبر داد.

 

این در حالی است که «مون جائه این» رئیس‌جمهور کره جنوبی دیروز دوشنبه از همسایه شمالی خود خواست تا به تلاش‌ها برای رسیدن به صلح میان دو کشور وفادار بماند.

 

رئیس‌جمهور کره جنوبی در ادامه اضافه کرد: نمی‌توانیم اجازه دهیم که وعده صلحی که من به همراه رئیس «کیم جونگ‌اون» آن را در برابر ۸۰ میلیون کره‌ای ارائه دادیم، از دست برود.

 

گفتنی است، یک مقام ارشد کره شمالی اخیراً در واکنش به موضع گیری اخیر همسایه جنوبی کشورش در خصوص تلاش سئول برای خلع سلاح هسته‌ای کشورش اعلام کرد کره جنوبی بهتر است اظهارنظرهای «مُهمل» در این ارتباط را متوقف کند.

 

مقام کره شمالی در این خصوص اعلام کرده بود که مواضع سئول درباره خلع سلاح اتمی کره شمالی «واقعا مضحک» است..

 

«که‌وون جونگ گان» (Kwon Jong Gun) مقام ارشد وزارت خارجه کره شمالی که عضو ارشد هیأت مذاکره کننده این کشور در گفتگوها با آمریکا نیز بوده است، شنبه هفته جاری در این ارتباط گفته بود: شنیدن اظهارات مهمل مقامات کره جنوبی درباره مسائل مرتبط با کره شمالی و واشنگتن واقعاً مضحک است؛ زیرا آنها هیچ صلاحیتی برای اظهارنظر و دخالت کردن ندارند. بهتر است (کره جنوبی) به حرف زدن‌های مُضحک درباره خلع سلاح اتمی پایان دهد.

 

شایان ذکر است، طبق بیانیه‌ای که از سوی خبرگزاری رسمی کره‌شمالی منتشر شد، دولت پیونگ یانگ چندی پیش اعلام کرده بود که قصد دارد تمام روابط با همسایه جنوبی خود – کره جنوبی – را قطع کند.

 

در این بیانیه آمده بود: ما به این نتیجه رسیدیم که هیچ ضرورتی برای دیدار رودررو با مقامات کره‌جنوبی وجود ندارد و تا زمانی که آنها باعث رنجش و ناراحتی ما می‌شوند، هیچ موضوعی برای مذاکره با آنها نداریم؛ لذا خط ارتباط مستقیم با سئول قطع می‌شود.

 

کره شمالی پیشتر به همسایه جنوبی خود هشدار داده بود در صورت عدم جلوگیری از پخش اوراق علیه پیونگ یانگ در نقاط مرزی، دفتر ارتباطی خود با سئول در این کشور بسته خواهد شد.

سبقت هوآوی از سامسونگ در بازار جهانی موبایل

علیرغم تلاش‌های آمریکا طی ماه‌های گذشته برای بستن دست و پای شرکت هوآوی اما این شرکت چینی توانسته لقب بزرگترین تولید کننده گوشی تلفن همراه در جهان را از سامسونگ کره جنوبی برباید.

ادامه

اقتصادی, امریکا, جهان, چین, خبر, کره جنوبی

سفیر پکن در مسکو؛ نمی‌توانیم بگوییم منشأ کرونا در چین بوده است

سفیر چین در روسیه امروز (چهارشنبه) گفت، پکن نمی‌تواند با این توجیه که این بیماری را زودتر از سایر کشورها شناسایی کرده، به طور قطعی اعلام کند که منشأ کووید-۱۹ در داخل مرزهای چین بوده است.

ادامه

جهان, چین, حقوق بشر, خبر, سازمان بهداشت جهانی, شرق آسیا