اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل

روزنامه فرانسوی لوموند عنوان کرد روسیه و چین که حمله ایران به اسرائیل را محکوم نکرده‌اند، این بحران را فرصتی برای شکاف بین غرب و بقیه جهان می‌دانند. به گزارش ایسنا، به نقل از لوموند، برعکس، در جریان گفت‌وگوی تلفنی روز دوشنبه وانگ یی، وزیر امور خارجه چین و حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی‌اش، وزیر امور ... اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل

ادامه

اسراییل, ایران, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, سوریه, شرق آسیا, شرق اروپا, غرب

چین گزارش انگلیس درباره هنگ کنگ را رد کرد

چین امروز سه‌شنبه، از انگلیس خواست تا از مداخله در امور هنگ کنگ و همدستی با مجرمان و آشوبگرانی که امنیت ملی چین را تضعیف می‌کنند، دست بردارد. به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری شینهوا، لین جیان سخنگوی وزارت امور خارجه چین در نشستی خبری در پاسخ به سوالی درباره تهمت‌های ... چین گزارش انگلیس درباره هنگ کنگ را رد کرد

ادامه

آزادی, انگلیس, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, شرق آسیا, غرب اروپا, هنگ کنگ

آمریکا و غرب؛ تامین‌کنندگان مالی اقدامات تروریستی علیه روسیه

کمیته تحقیقات روسیه از نقش کشورهای غربی در تامین مالی اقدامات تروریستی در این کشور پرده برداشت. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، روسیه موضوع تامین مالی تروریسم ضد روسی از سوی کشورهای غربی را بررسی می‌کند. کمیته تحقیقات روسیه روز سه‌شنبه اعلام کرد که در پی حمله تروریستی به مسکو، پرونده جنایی ... آمریکا و غرب؛ تامین‌کنندگان مالی اقدامات تروریستی علیه روسیه

ادامه

آمریکا, تروریسم, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, غرب, ناتو

چین: واشنگتن باید نقش سلاح‌های هسته‌ای را در سیاست امنیت ملی و جمعی کاهش دهد

سخنگوی وزارت خارجه چین درخصوص نقش سلاح‌های هسته‌ای در سیاست امنیت ملی و جمعی آمریکا هشدار داد. ایالات متحده باید نقش سلاح‌های هسته‌ای را در سیاست امنیت ملی و جمعی کاهش دهد. این را مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین در یک نشست خبری اعلام کرد. مائو نینگ گفت: «ایالات متحده و ژاپن باید نگرش ... چین: واشنگتن باید نقش سلاح‌های هسته‌ای را در سیاست امنیت ملی و جمعی کاهش دهد

ادامه

آمریکا, امنیتی, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, خلع سلاح هسته‌ای, ژاپن, شرق آسیا, ناتو

روزنامه ایتالیایی “لا رپوبلیکا”: ناتو در اندیشه ارائه اراضی اوکراین به روسیه

یک روزنامه ایتالیایی به نقل از محافل ناتو از بالا گرفتن بحث‌ها در این ائتلاف نظامی درباره طرح واگذاری سرزمین‌های تحت کنترل روسیه به این کشور و الحاق بقیه این کشور به ائتلاف نظامی غربی به عنوان راه حلی برای پایان جنگ اوکراین خبر داد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، بر اساس گزارشی که در روزنامه ... روزنامه ایتالیایی “لا رپوبلیکا”: ناتو در اندیشه ارائه اراضی اوکراین به روسیه

ادامه

آلمان, آمریکا, اتحاد شوروی, اوکراین, ایتالیا, جنگ سرد, جنگ نیابتی, جهان, روسیه, شرق اروپا, گزارش

دانشمند استرالیایی آزمایشگاه «ووهان» ادعاهای آمریکا را رد کرد

«دنیل اندرسون» دانشمند استرالیایی که هنگام آغاز شیوع کرونا در جهان در آزمایشگاه موسسه ویروس‌شناسی ووهان چین کار می‌کرده، فضاسازی غرب در خصوص منشأ کرونا و علیه این آزمایشگاه را رد کرد.

 

به گزارش خبرگزاری فارس، آخرین دانشمند خارجی که در موسسه ویروس‌شناسی شهر «ووهان» چین کار کرده، برای اولین بار در مصاحبه با شبکه آمریکایی «بلومبرگ» که روز یکشنبه منتشر شد، در خصوص کار در این مرکز گفت و تاکید کرد آنچه گفته می‌شود، با واقعیت تطابق ندارد.

 

«دنیل اندرسون» ویروس‌شناس استرالیایی، متخصص ویروس‌های زاده خفاش به بلومبرگ گفت کار در آزمایشگاه ووهان هدف شغلی مادام‌العمر است و افزود: این طور نیست که خسته‌کننده باشد، بلکه یک آزمایشگاه معمولی است که مانند هر آزمایشگاه دیگری که با بالاترین سطح ایمنی کار می‌کند، مشغول فعالیت است.

 

اندرسون که در سال ۲۰۱۹ زمانی که شیوع ویروس کرونا آغاز شد در ووهان بود، در این مصاحبه گفت که تحت تاثیر این آزمایشگاه کنترل بیولوژیک در موسسه ووهان قرار گرفته است. به گفته این ویروس شناس، محققان باید ۴۵ ساعت تحت آموزش قرار بگیرند تا مجوز کار کردن به صورت مستقل در آزمایشگاه را دریافت کنند. او این آموزش را بسیار بسیار گسترده خواند.

 

وی همچنین در اشاره به ادعای ایالات متحده که کارکنان مؤسسه تحقیقات ویروسی ووهان چند هفته پیش از پخش خبر رسمی ابتلای اولین افراد به کووید-۱۹، علایم این بیماری را داشته‌اند، گفت که هیچ یک از افرادی که او در آزمایشگاه ووهان زمانی که آنجا کار می‌کرد، می‌شناخت، بیمار نبود و خاطرنشان کرد روند گسترده‌ای برای گزارش علائم مربوط به عوامل بیمار‌ی‌زا که در آزمایشگاه روی آن‌ها کار می‌شود وجود دارد.

 

اندرسون گفت: اگر بیمار بودند، فرض می‌کنم که من هم مریض شده بودم، ولی نشدم. من در سنگاپور قبل از این که واکسینه شوم، آزمایش کرونا دادم و هرگز این بیماری را نداشتم.

 

بلومبرگ در ادامه ذکر کرده که بسیاری از همکاران اندرسون در آزمایشگاه ووهان، بعدها در ماه دسامبر در سنگاپور به وی ملحق شدند و در آنجا هیچ گزارشی مبنی بر وجود هر بیماری که از طریق آزمایشگاه ووهان شیوع پیدا کرده باشد، منتشر نشد.

 

این متخصص در ادامه صحبت‌هایش بیان داشت: از نظر من هیچ چیز عجیبی در آن زمان در جریان نبود که باعث شود فکر کنید اتفاقی در حال وقوع است.

 

وی همچنین گفت که نمی‌تواند به طور کلی امکان شیوع آزمایشگاهی ویروس کووید-۱۹ را رد کند اما تاکید کرد که همچنان معتقد است کرونا احتمالاً از طبیعت منشأ گرفته است. او گفت که از تحقیق در خصوص منشأ کرونا حمایت می‌کند.

 

این دانشمند استرالیایی اظهار داشت: آنقدر ساده‌لوح نیستم که بگویم قطعاً این را کنار می‌گذارم. همه‌گیری چیزی است که هیچ کسی نمی‌توانست آن را در این مقیاس تصور کند. ویروس در زمان مناسب در جای مناسب قرار گرفت و همه چیز برای ایجاد این فاجعه به صف شد.

 

اظهارات این متخصص ویروس‌شناس که از نزدیک تجربه کار در آزمایشگاه شهر ووهان چین را داشته در حالی است که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا مکرراً ادعا کرده بود که ویروس از آزمایشگاه نشأت گرفته و از چین خواسته بود برای همه‌گیری غرامت پرداخت کند. این در حالی بوده که کارشناسان از همان ابتدا این فرضیه را بی‌اساس خواندند.

 

در ماه‌های اخیر هم مقام‌های مختلف غربی ادعاهای گوناگونی را درباره چگونگی شیوع ویروس کرونا مطرح کرده‌اند از قبیل اینکه آزمایشگاه ووهان یا عامدانه عامل همه‌گیری کرونا بوده و یا اینکه ناخواسته در اثر نشت ویروس به خارج از آزمایشگاه، همه‌گیری کرونا در جهان آغاز شده است.

 

جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا اخیراً اتهام‌های مقامات دولت پیشین این کشور علیه چین در خصوص منشأ ویروس کووید-۱۹ را تکرار کرد.

 

بایدن طی نشست خبری در ژنو گفت چین تلاش کرده خودش را یک کشور مسئول در مقابله با همه‌گیری کرونا نشان دهد اما هنوز مشخص نیست که پکن واقعا تلاش کرده منشأ شیوع این ویروس را پیدا کند یا خیر.

 

رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه، با ابراز تردید درباره همکاری کافی چین با تحقیقات سازمان جهانی بهداشت، اظهار داشت: «چین تلاش می‌کند خودش را یک کشور مسئول نشان دهد و درباره اینکه چقدر به جهان برای مقابله با ویروس کرونا و واکسیناسیون کمک کرده به‌شدت صحبت می‌کند».

 

این ادعاها در حالی است که دولت چین فضاسازی‌های دولت آمریکا درباره احتمال شیوع ویروس کرونا از آزمایشگاه را «توهم توطئه احمقانه» توصیف کرده است.

 

اخیراً یک رسانه آمریکایی مدعی شده بود یک آزمایشگاه وابسته به دولت آمریکا در گزارشی به این جمع‌بندی رسیده که فرضیه نشت ویروس کرونا از آزمایشگاهی در شهر ووهان چین محتمل و نیازمند تحقیقات بیشتر است.

 

سخنگوی وزارت خارجه چین با رد این اتهامات گفت: «اگر آنهایی که برای اولین بار خبرها و اطلاعات درباره ژنوم‌های ویروسی را منتشر می‌کنند، به ساختن ویروس متهم شوند در آن صورت پروفسور لوک مونتاگنیر که برای اولین بار ویروس اچ‌آی‌وی را کشف کرد به جای آنکه جایزه نوبل دریافت کند مقصر ایدز محسوب می‌شود و آقای لوئی پاستور که میکروب‌ها را کشف کرد در مورد باکتری‌های بیماری‌زا در سراسر کره زمین پاسخگو خواهد بود».

 

وی افزود: «با همین استدلال، تیم (آزمایشگاه ویروس شناسی) در ووهان به دلیل تحقیقاتشان روی کووید-۱۹ باید جایزه نوبل پزشکی دریافت کند نه اینکه مورد انتقاد قرار گیرد».

آغاز رزمایش بزرگ ناتو در دریای سیاه و واکنش روسیه

در حالی رزمایش ناتو با عنوان «سی بریز -۲۰۲۱» امروز دوشنبه با شرکت نیروهای نظامی ۳۲ کشور در دریای سیاه آغاز شد که مسکو هدف آن را بی‌ثبات کردن این منطقه دانست و اعلام کرد واکنش مناسب را نسبت به آن نشان خواهد داد.

ادامه

امریکا, انگلستان, اوکراین, بی‌ثباتی, جنگ سرد, جهان, حضور نظامی, خبر, روسیه, شرق اروپا

پاسخ روسیه به ادعای پنتاگون مبنی‌ بر”اطلاعات نادرست” درباره ناوشکن انگلیسی

سخنگوی وزارت دفاع روسیه در واکنش به سخنان سخنگوی پنتاگون درباره حادثه رخ داده در دریای سیاه، گفت: نقض مرزهای ملی روسیه توسط ناوشکن انگلیسی، یک شکست مفتضحانه و لگه ننگی برای اعتبار نیروی دریایی انگلستان است.

ادامه

امریکا, انگلستان, اوکراین, تجاوز نظامی, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا

رای الیوم: دشمنی‌ها میان انگلیس و روسیه در انتظار یک چاشنی است

روزنامه رای الیوم با اشاره به افزایش تنش میان روسیه و انگلیس نوشت اختلافات روزافزون بین دو طرف ممکن است به درگیری نظامی تمام عیاری تبدیل شود.

ادامه

اتحادیه اروپا, المان, امریکا, انگلستان, اوکراین, بالکان, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, لهستان, ناتو