بلژیک: کشور‌های اروپایی صدور سلاح به اسرائیل را متوقف کنند

وزیر کابینه بلژیک اعلام کرد که کشور‌های اروپایی صدور سلاح به اسرائیل را متوقف کرده و به غزه کمک بشردوستانه کنند. «کارولین گنز» وزیر توسعه همکاری بلژیک امروز چهارشنبه از کشور‌های اروپایی خواسته تا صدور سلاح به اسرائیل را متوقف کنند. این مقام بلژیکی بر لزوم افزایش کمک بشردوستانه به غزه تاکید کرد و از ... بلژیک: کشور‌های اروپایی صدور سلاح به اسرائیل را متوقف کنند

ادامه

اروپا, اسراییل, اشغالگری, بلژیک, تحلیل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, فلسطین, مصر

کارکنان اتحادیه اروپا علیه سیاست‌های این اتحادیه در قبال غزه تظاهرات کردند

شماری از کارکنان اتحادیه اروپا چهارشنبه با برگزاری تجمعی در بروکسل به سیاست‌های این اتحادیه در قبال غزه اعتراض کردند. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری آناتولی، حدود ۲۰۰ نفر از کارکنان اتحادیه اروپا مقابل ساختمان‌های کمیسیون و شورای اروپا مراسم خاکسپاری «نمادینی» برای مرگ قوانین بین‌المللی، توافقنامه‌های اتحادیه اروپا، کنسوانسیون نسل‌کشی و «مرگ» ... کارکنان اتحادیه اروپا علیه سیاست‌های این اتحادیه در قبال غزه تظاهرات کردند

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اسراییل, بلژیک, جهان, حقوق بشر, خبر, فلسطین

نیروهای مسلح یمن: ۳ کشتی اسرائیلی را هدف حمله قرار دادیم + فیلم

سخنگوی نیروهای مسلح یمن از هدف قرار دادن سه کشتی متعلق به اسرائیل در آب‌های خلیج عدن و اقیانوس هند خبر داد. به گزارش ایسنا، «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح ارتش یمن امروز (پنجشنبه) در بیانیه مهمی اعلام کرد، نیروهای یمنی با استفاده از موشک‌های بالستیک و پهپادها دو کشتی اسرائیلی را در خلیج عدن ... نیروهای مسلح یمن: ۳ کشتی اسرائیلی را هدف حمله قرار دادیم + فیلم

ادامه

اسراییل, اقیانوس هند, جنوب غرب آسیا, جهان, خبر, خلیج عدن, فلسطین, فیلم, یمن

۵ کشور اروپایی به زودی کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسند

منابع خبری اعلام کردند، برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا از جمله ایرلند و اسپانیا در حال بررسی به رسمیت شناختن کشور فلسطین در روز ۲۱ ماه مه هستند. به گزارش ایسنا، تماس‌ها میان ایرلند، اسپانیا، اسلوونی و مالت درباره به رسمیت شناختن کشور فلسطین افزایش یافته است. شبکه رادیویی و تلویزیونی ایرلند گزارش کرد، ... ۵ کشور اروپایی به زودی کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسند

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, اسلواکی, اسلوونی, ایرلند, بلغارستان, جمهوری چک, خاورمیانه, خبر, رومانی, سوئد, فلسطین, قبرس, لهستان, مالت, مجارستان, نروژ

گزارش سازمان حقوق بشری از جنایت‌های اسرائیل در رفح + فیلم

دیده‌بان حقوق بشر اروپا – مدیترانه با اشاره به جنایت‌های جدید اسرائیل در رفح نسبت به پیامدهای این امر هشدار داد. به گزارش ایسنا، دیده‌بان حقوق بشر اروپا-مدیترانه در بیانیه‌ای تاکید کرد: دو روز بعد از آغاز کوچ اجباری مردم رفح توسط ارتش اسرائیل و حمله زمینی به گذرگاه این شهر و تعطیلی آن، هشدار ... گزارش سازمان حقوق بشری از جنایت‌های اسرائیل در رفح + فیلم

ادامه

اسراییل, اشغالگری, جهان, حقوق بشر, دیوان داوری لاهه, فلسطین, فیلم, کودکان, گزارش, نسل‌کشی

داستان غمبار کودکان غزه در آستانه «روز جهانی کودک»

شهادت بیش از پنج هزار کودک در غزه آن هم طی چند هفته، داستان تلخ و غمبار زندگی کودکانه فلسطینی‌ها را در آستانه «روز جهانی کودک» روایت می‌کند؛ کشوری که لحظات ناب کودکی در آن زیر سایه دائمی ترور و وحشت از رژیم اشغالگر سپری می‌شود.

فردا دوشنبه ۲۹ آبان (۲۰ نوامبر) که «روز جهانی کودک» نام گرفته‌، در حالی فرا می رسد که چشم‌های نگران جهانیان به غزه دوخته شده‌است؛ باریکه‌ای که آنجا بزرگترین فاجعه حقوق بشری جهان در حال وقوع است.

از شروع این جنگ در میانه مهرماه که اسرائیل در پاسخ به عملیات طوفان الاقصی به باریکه غزه حمله کرد تا امروز بیش از ۱۲ هزار نفر در این سرزمین کوچک اما پر جمعیت کشته شده‌اند که بیش از پنج هزار نفر آنان کودک‌اند.

صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) به تازگی با ارائه آماری تکان‌دهنده از کشتار کودکان در غزه، اعلام کرد که روزانه حدود ۴۲۰ کودک در حملات اسرائیل کشته یا زخمی می‌شوند.

اماکن ناامن برای کودکان؛ از بیمارستان ها تا مدارس

در روزهای اخیر دو حمله تروریستی بیش از دیگر حملات، توجه و خشم جهانیان را برانگیخت که یکی از آن رخدادها، قربانی شدن کودکان و نوزادان در بیمارستان شفا بود؛ بیمارستانی که در آن ده‌ها کودک همچنین نوزادان نارس بر اثر کمبود تجهیزات پزشکی به شهادت رسیدند.

دومین رخداد اسفناکی که خشم جهان را در آستانه روز جهانی کودک برانگیخت، حمله به مدرسه «الفاخوره» بود. جنگنده‌های رژیم اسرائیل دیروز شنبه بعد از ظهر این مدرسه در اردوگاه «جبالیا» در شمال غزه را بمباران کردند که طبق آخرین گزارش‌ها بیش از ۲۰۰ نفر در این حمله وحشیانه به شهادت رسیده‌اند.

همزمان با کودک کشی در مدرسه الفاخوره، مدرسه تل الزعتر نیز هدف حملات رژیم قرار گرفت و به گفته وزارت بهداشت فلسطین، صدها نفر در حمله به این دو مدرسه شهید و مجروح شده‌اند.

بمباران مدارس یکی از برنامه های رژیم در راستای اجرای پروژه نسل کشی در غزه است. حدود دو هفته پیش نیز مدیر دفتر اطلاع‌رسانی دولتی در غزه اعلام کرد که ۶۰ مدرسه به علت بمباران مستقیم اسرائیل از چرخه خدمت خارج شده است.

سایه دائمی ترور و وحشت بر زندگی کودکانه

اگر چه اینک هزاران کودک در غزه آواره شده یا خانواده خود را از دست داده‌اند، آنها با کمبود دارو، آب، غذا و یک خشونت سیستماتیک دست و پنجه نرم می کنند اما این تراژدی جدید نیست و قدمتی ۷۵ ساله دارد.

نگاهی آماری به شمار کودکان به شهادت رسیده در دو دهه اخیر، عمق این جنایات آشکار می‌شود. بر پایه گزارش‌های انتشاریافته، تعداد کودکان شهید در فلسطین از سال ۲۰۰۰ تا پایان سال ۲۰۲۱ به ۲ هزار و ۲۳۰ نفر می‌رسید که ۳۱۵ نفر از آنها در جریان تجاوزات اسرائیل به نوار غزه در سال ۲۰۰۹ به شهادت رسیدند. ۵۴۶ کودک نیز در جریان تجاوزگری سال ۲۰۱۴ میلادی اسرائیل جان خود را از دست دادند.

در تجاوز ۱۱ روزه نیروهای اشغالگر به نوار غزه در ماه می ۲۰۲۱ ، کودکان فلسطینی در صدر اهداف اسرائیل قرار داشتند و هواپیماهای جنگنده با بمباران وحشیانه خانه های فلسطینیان، جان صدها تن را گرفتند. گفته می شود که از ۲۳۲ فلسطینی قربانی حملات ماه می، تعداد ۶۵ نفر کودک بودند.

البته کشتار وحشیانه کودکان فلسطینی موضوعی نیست که از نگاه بازیگران جهان و سازمان‌های بین‌المللی همچون سازمان ملل دور مانده باشد اما انتقادات بیشتر متوجه واکنش آنها است که بعضا با سیاست زدگی همراه شده است.

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل که طی هفته های اخیر بخاطر جنایت صهیونیست‌ها با مقامات تل آویو در تنش بوده‌است، تیرماه پارسال در یک گزارش سالانه با موضوع «کودکان و درگیری‌های مسلحانه» به کودک‌کشی اسرائیل پرداخت و در بخشی از این گزارش سالیانه ۴۵ صفحه‌ای خود آورد: اسرائیل مسئول کشتار ۷۸ کودک فلسطینی و معلولیت ۹۸۲ کودک دیگر در اراضی اشغالی فلسطین در سال ۲۰۲۱ هستند.

بنا بر گزارش دبیر کل سازمان ملل، ۸۵ کودک فلسطینی حین بازداشت توسط نیروهای اسرائیلی مورد بدرفتاری قرار گرفتند و ۷۵ درصد گزارش کردند که خشونت فیزیکی را تجربه کرده‌اند. در مجموع ۱۱۲۸ کودک شامل ۱۱۲۱ فلسطینی، ۷ اسرائیلی معلول شدند که از این تعداد ۶۶۱ کودک در غزه، ۴۶۴ کودک در کرانه باختری اشغالی از جمله بیت‌المقدس شرقی و سه کودک در اسرائیل معلول شدند.

با مقایسه آمار ارائه شده از سوی سازمان ملل در خصوص شهدای کودک در غزه با کودکان کشته شده در درگیری‌های مسلحانه جهان، عمق فاجعه آشکار می‌شود.

در گزارش‌ سازمان ملل متحد با عنوان «درگیری‌های مسلحانه و کودکان» آمده‌است که در سال ۲۰۲۲ در ۲۴ کشور جهان ۲ هزار و ۹۸۵ کودک، در سال ۲۰۲۱، ۲ هزار و ۵۱۵ کودک و در سال ۲۰۲۰، ۲ هزار و ۶۷۴ کودک جان خود را از دست داده‌اند.

این کودک کشی از سوی صهیونیست‌ها در حالی همواره در جریان بوده و با جنگ غزه تشدید شده که اقدام رژیم مغایر با قوانین بین‌المللی به ویژه  ماده ۱۶ کنوانسیون حقوق کودکان است که بر اساس   این ماده، رفتار خشونت آمیز با کودکان ممنوع اعلام شده‌است. بنابراین انتظار می رود که سازمان‌های موثر بین‌المللی و مدافعان حقوق بشر در عمل نیز به رسالت اصلی خود پایبند باشند و کودکان فلسطینی را قربانی منافع و بازی‌های سیاسی خود نکنند.

ایرلند: غرب در قبال اسرائیل و فلسطین با معیارهای دوگانه برخورد می‌کند

نخست وزیر ایرلند روز یکشنبه گفت اتحادیه اروپا و قدرت‌های غربی در خصوص موضوعات مرتبط با اسرائیل و فلسطین با معیارهای دوگانه برخورد می‌کنند. به گزارش خبرگزاری فارس، «لئو وردکار» نخست وزیر ایرلند روز یکشنبه در سخنانی به شدت از معیارهای دوگانه در غرب انتقاد کرد. وی در سخنانی گفت: «اتحادیه اروپا و قدرت‌های غربی ... ایرلند: غرب در قبال اسرائیل و فلسطین با معیارهای دوگانه برخورد می‌کند

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, اسراییل, جهان, روسیه, زنان, غرب, فلسطین

دیدار رئیس‌جمهوری کوبا با دانشجویان پزشکی فلسطینی

رئیس‌جمهوری کوبا در تایید اظهارنظر خود مبنی بر اینکه این کشور «همیشه در کنار آرمان مردم فلسطین بوده و خواهد بود» با دانشجویان فلسطینی مشغول تحصیل در رشته پزشکی در کوبا دیدار کرد. به گزارش روز شنبه ایرنا از خبرگزاری پرنسا لاتینا، میگل دیاز کانل رئیس‌جمهوری کوبا ساعاتی پیش در محل کاخ انقلاب، با ۱۴۴ ... دیدار رئیس‌جمهوری کوبا با دانشجویان پزشکی فلسطینی

ادامه

آمریکا, آمریکای لاتین, استعمار, اسراییل, جهان, حقوق بشر, صلح, صهیونیسم, فلسطین, کوبا, نسل کشی

بلژیک از تحقیقات دیوان کیفری بین‌المللی درباره اسراییل حمایت کرد

لحجه لحبیب وزیر خارجه بلژیک در تشریح سیاست کشورش در قبال جنگ غزه گفت که بروکسل از آتش‌بس فوری بشردوستانه و تحقیقات دیوان کیفری بین‌المللی در مورد این جنگ حمایت می‌کند. به گزارش ایرنا، لحبیب شنبه شب در توئیتی نوشت: همانطوری که مقاله دیدبان حقوق بشر خاطرنشان کرده، مواضع ما روشن است: آتش‌بس فوری بشردوستانه ... بلژیک از تحقیقات دیوان کیفری بین‌المللی درباره اسراییل حمایت کرد

ادامه

اسراییل, بلژیک, جهان, حقوق بشر, دیوان بین‌‌المللی لاهه, غرب اروپا, فلسطین, گزارش

غربی‌ها چگونه از اسرائیل در حمله به غزه پشتیبانی کردند؟

با آغاز عملیات طوفان الاقصی در ۱۵ مهرماه و حمله همه جانبه یک روز پس از آن اسرائیل به مناطق مسکونی، درمانی و آموزشی نوار غزه، کمک‌های غربی و به ویژه آمریکا به رژیم تل آویو نیز جهش زیادی پیدا کرد و حتی بین فرودگاه بن گوریون و فرودگاه‌های آمریکا یک خط ثابت پروازی برای ... غربی‌ها چگونه از اسرائیل در حمله به غزه پشتیبانی کردند؟

ادامه

آلمان, آمریکا, اتحادیه اروپا, اسراییل, انگلستان, اوکراین, تروریسم, خاورمیانه, زنان, صهیونیسم, غرب, فلسطین, کودکان, گزارش