هشدار مسکو در مورد پیامدهای خطرناک رزمایش‌های ناتو نزدیک مرزهای روسیه

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در واکنش به رزمایش‌های سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) که قرار است از جمعه هفته جاری در فنلاند آغاز شوند، هشدار داد: رزمایش‌های ناتو نزدیک مرز روسیه، خطرات حوادث نظامی احتمالی را افزایش می‌دهند. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، ماریا زاخاروا به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: ائتلاف ناتو به اکتشاف‌های نظامی خود ... هشدار مسکو در مورد پیامدهای خطرناک رزمایش‌های ناتو نزدیک مرزهای روسیه

ادامه

آمریکا, اروپا, امنیتی, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, شمال اروپا, غرب, فنلاند, ناتو

رئیس پنتاگون اذعان کرد پذیرش اوکراین درناتو امنیت روسیه را تهدید می‌کند

وزیر دفاع آمریکا در جریان جلسه استماع کنگره اعتراف کرد که عضویت اوکراین در ناتو در تضاد با منافع ملی روسیه است. او همچنین به ذکر دلایل مخالفت کشورش با حملات کی‌یف علیه پالایشگاه‌های روسیه پرداخت. به گزارش ایسنا، «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا سه‌شنبه در جلسه کمیته سرویس‌های مسلح سنای آمریکا گفت: مطمئنا اگر ... رئیس پنتاگون اذعان کرد پذیرش اوکراین درناتو امنیت روسیه را تهدید می‌کند

ادامه

آمریکا, اقتصادی, اوکراین, جنگ نیابتی, جهان, روسیه, سوئد, شرق اروپا, شمال اروپا, فنلاند, گزارش, ناتو

فنلاند: معاهده دفاعی با آمریکا حاکمیت ما را تضعیف خواهد کرد

وزارت امور خارجه فنلاند اعلام کرد که کارگروهی به ریاست هلسینکی به این نتیجه رسیده است که توافقنامه دفاعی با آمریکا حاکمیت این کشور را تضعیف خواهد کرد. به گزارش باشگاه خبرنگاران: وزارت خارجه فنلاند امروز پنجشنبه معاهده امنینی این کشور و اتحادیه اروپا را عامل تضعیف حاکمیت فنلاند به حساب آورد. طبق گزارش روسیا ... فنلاند: معاهده دفاعی با آمریکا حاکمیت ما را تضعیف خواهد کرد

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اتحادیه اروپا, جنگ سرد, جهان, روسیه, شرق اروپا, شمال اروپا, فنلاند, گزارش, ناتو

روسیه: ناتو و آمریکا، قطب شمال را به منطقه نظامی تبدیل کردند

لکساندر استپانوف محقق ارشد موسسه آمریکای لاتین آکادمی علوم روسیه گفت که ایالات متحده و کشورهای عضو ناتو نزدیک به ۱۰ سال است که قطب شمال را تبدیل به منطقه نظامی کرده اند تا زیرساخت‌های نظامی را برای کشورهای هم مرز روسیه فراهم کنند. به گزارش ایرنا از تاس، استپانوف توضیح داد: ایجاد مناطق نظامی ... روسیه: ناتو و آمریکا، قطب شمال را به منطقه نظامی تبدیل کردند

ادامه

آمریکا, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, سوئد, شرق اروپا, شمال اروپا, فنلاند, ناتو

روسیه: تأسیسات هسته‌ای شمال اروپا بخشی از اهداف قانونی ما خواهند بود

سخنگوی وزارت خارجه روسیه امروز چهارشنبه اعلام کرد تأسیسات اروپای شمالی که تسلیحات هسته‌ای آمریکا را در خود جای‌ داده است، در صورت درگیری مستقیم بین فدراسیون روسیه و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به‌عنوان اهداف نظامی قانونی در نظر گرفته می‌شوند. به گزارش ایسنا، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در کنفرانسی مطبوعاتی در ... روسیه: تأسیسات هسته‌ای شمال اروپا بخشی از اهداف قانونی ما خواهند بود

ادامه

آمریکا, اوکراین, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا, شمال اروپا, فنلاند, ناتو

بحران خشونت باندهای تبهکار در سوئد

فایننشال تایمز نوشت: سوئد به عنوان کشوری ثروتمند امروزه با یکی از بالاترین سطوح تیراندازی‌های مرگبار در اروپا مواجه است و بحران ناشی از فعالیت خشونت‌آمیز باندهای تبهکار، این کشور را به لرزه در آورده است.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، این روزنامه آمریکایی نوشت: سوئد در ماه‌های اخیر شاهد موج خشونت‌های نامتعارفی به ویژه در اوپسالا (Uppsala) چهارمین شهر بزرگ این کشور بوده است. ماه‌های سپتامبر و اکتبر (شهریور و مهر) گذشته خشونت دراین شهر به وخیم‌ترین شکل خود رقم خورد به‌گونه‌ای که به ندرت روزی بدون تیراندازی، بمب گذاری و حملات با نارنجک دستی سپری شد و گاه بسامد این حملات به چند مورد هم رسید.

این کشور منطقه نوردیک که همیشه پایین‌ترین سطح تیراندازی‌های مرگبار را در اروپا داشت، اکنون به یکی از کشورهای اروپایی تبدیل شد که فقط ظرف یک دهه بالاترین سطح تیراندازی‌های مرگبار را تجربه می کند. باندهای تبهکار سازماندهی شده که عمدتا از سوی نسل دوم مهاجران اداره می‌شوند اکنون دیگر نه تنها یکدیگر را می‌کشند بلکه خویشاوندان و در مواردی، افراد بی گناه راهگذر و تماشاچی این درگیری‌ها را نیز به کشتن می‌دهند. بسیاری از مجرمان، نوجوانانی در سنین ۱۴ سال هستند که باندهای تبهکار آنها را برای انجام حملات خود پرورش داده اند.

اولف کریسترسن (Ulf Kristersson) نخست وزیر سوئد در یک نطق تلویزیونی در پایان ماه سپتامبر، «سیاست‌های مهاجرتی غیرمسئولانه و شکست در طرح‌های ادغام (مهاجران در جامعه)» را در بروز خشونت بی‌سابقه در کشورش مقصر دانست.

جسپر بوردین از رهبران تجاری برجسته سوئد نیز گفتکه مساله خشونت، ساختار اجتماعی کشور را متزلزل کرده و یک زلزله اجتماعی محسوب می‌شود.

ریچارد جومشوف (Richard Jomshof) رئیس کمیته قضایی پارلمان سوئد و نماینده دمکرات‌های راست افراطی این کشور نیز گفت اگر این روند تا دو دهه آینده ادامه پیدا کند باعث فروپاشی جامعه ما می‌شود.

افزایش خشونت باندهای تبهکار در سوئد همچنین مباحث نگران کننده ای را برانگیخته است. کشور ثروتمندی که به برخورداری از رفاه اجتماعی شهرت یافته است در سه دهه گذشته بیش از کشورهای اروپایی پناهجویانی را که از خشونت در مناطق مختلف جهان از بالکان تا خاورمیانه فرار کرده اند پذیرفته است. با افزایش خشونت، راست افراطی در این کشور جسورتر شده اند و چپ‌ها نگران تحقیر جوامع مهاجر هستند. دو طرف این موضوع را قبول دارند که کشور در ادغام درست برخی از تازه واردها به جامعه شکست خورده است.

اکنون باندهای تبهکار در سراسر این کشور در فعالیت‌هایی فراتر از تجارت مواد مخدر شرکت دارند و شواهد فزاینده ای نشان می‌دهد که چنین شبکه‌هایی به برخی از خدمات عمومی، احزاب سیاسی و حتی سیستم قضایی کیفری کشور نیز نفوذ کرده اند.

فایننشال تایمز نوشت: امسال تا پایان ماه اکتبر، ۴۸ مورد تیراندازی مرگبار در این کشور دارای جمعیت ۱۰.۵ میلیون نفری رخ داده‌است. سال گذشته در مجموع ۶۲ مورد تیراندازی ثبت شد که در مقایسه با سال قبل از آن (۲۰۲۱) با ۴۵ مورد تیراندازی، افزایش نشان می‌داد.

این رسانه افزود: حملات به بستگان باندهای تبهکار و تعدادی از بمب‌گذاری‌ها احساس ناامنی را افزایش داده است. مان گرول جرم‌شناس سوئدی و مدرس ارشد دانشگاه مالمو، در این زمینه گفت: این حملات تقریبا تصادفی به نظر می‌رسند و علیه هرکسی و در هر جایی رخ می‌دهند و بیشتر شبیه حملات تروریستی هستند.

شبکه تلویزیونی SVT نیز در این زمینه گزارش داد که پلیس تنها در استکهلم فهرستی از ۱۵۰ خانه را در پایتخت این کشور را در اخیتار دارد که ممکن است هدف تیراندازی یا بمب گذاری باشند. یکی از اعضای باند به این تلویزیون گفت: «اگر خانواده من در خطر باشد، خانواده همه در خطر هستند».

به نوشته فایننشال تایمز، یکی دیگر از پدیده‌هایی که در سوئد مشاهده می‌شود این است که سن قاتلان هر روز کمتر می‌شود زیرا در این کشور کودکان اغلب احکام سبک‌تری را دریافت می‌کنند. در ماه اکتبر چند نفر به دخالت در انفجارهای قدرتمند در بخشی از استکهلم محکوم شدند. یک جوان ۲۵ ساله پنج سال حبس گرفت درحالی که برای دو نوجوان ۱۷ ساله حکم نگهداری در خانه جوانان به مدت ۱۰ سال صادر شد.

ده‌ها نفر از سیاستمداران، مقامات امنیتی و جرم شناسان پاسخ‌های متفاوتی به سوالات درباره علت بروز خشونت باندهای تبهکار در سوئد داده‌اند. آنهایی که راستگرا هستند عمدتا مهاجرت را مقصر می‌دادند که در دهه‌های اخیر موجب اضافه شدن دو میلیون نفر به جامعه سوئد شد. چپ‌گراها به عوامل اجتماعی از جمله خصوصی‌سازی نظام رفاهی سوئد اشاره می‌کنند که باعث وخامت ارائه خدمات به مناطق محروم شده است.

با این حال طیف سیاسی در این موضوع توافق دارند که سوئد نیز برای ادغام جوامع مهاجر اقدامی نکرده است.

تقریبا همه شهرهای سوئد دارای دستکم یک منطقه به اصطلاح آسیب‌پذیر هستند که اغلب اکثریت جمعیت آنها را مهاجران تشکیل می‌دهند. جرم و جنایت دراین مناطق فراوان است و مدارس برای ایجاد نظم و انضباط تلاش می‌کنند.

پلیس و سیاستمداران محلی می‌گویند شواهد فزاینده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد باندهای تبهکار اکنون از طریق فعالیت‌هایی مانند کلاهبرداری و حتی اداره بخش‌هایی از دولت رفاه درآمد بیشتری کسب می‌کنند. یک برآورد حاکی از سود ۶ میلیارد کرون (۵۷۰ میلیون دلاری) است که تقریباً دو برابر بیشتر از سود حاصل از تجارت مواد مخدر است.

اریک پلینگ شهردار اوپسالا در این زمینه گفت: ما سیستمی داریم که در آن شبکه‌های جنایی مدارس و خانه‌های سالمندان را اداره می‌کنند. ۲۰ سال است که با ساده لوحی بیش از حد مقررات زدایی کردیم. ما نظام آموزشی‌ای داریم که علیه ادغام جامعه فعالیت می‌کند.

فایننشال تایمز نوشت: هیچ کس بدرستی نمی‌داند که نفوذ باندهای تبهکار تا چه اندازه گسترده است. مقامات امنیتی بر این باورند که احزاب سیاسی نیز از این نفوذ مصون نبوده اند.

سال‌ها، شهر مالمو در جنوب سوئد کانون خشونت گروه‌ها بود. این شهر که نقطه ورودی اصلی مهاجران به سوئد بود میزبان یکی از بدنام ترین محله های حاشیه‌نشین کشور موسوم به “روزنگارد” است. در دهه بعد از سال ۲۰۱۰ خشونت در این شهر کاهش یافته و به شهرهایی مانند اوپسالا نیز رسیده است.

پلیس، کاهش خشونت در روزنگارد را که به سرکوب باندهای تبهکار نسبت می دهد که در سال ۲۰۱۹ آغاز شد. در جریان این سرکوب بدترین جنایتکاران به زندان افتادند. مقامات همچنین به یک تاکتیک ضدخشونت امریکا متوسل شدند تا کل جامعه را متقاعد به تعقیب اعضای واقعی و بالقوه باندهای تبهکار برای اجتناب از خشونت کنند و تمرکز را از مجازات به پیشگیری تغییر دهند.

کرملین: مسیر کنونی فنلاند به رویارویی با روسیه خواهد انجامید

سخنگوی کرملین با اشاره به تصمیم فنلاند برای بستن گذرگاه‌های مرزی با روسیه، تاکید کرد فنلاندی‌ها با این اقدام مرتکب یک اشتباه بزرگ شده‌اند. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین با بیان اینکه روسیه در تاریخ معاصر هرگز فنلاند را تهدید نکرده است، گفت:، اما این کشور در حال حاضر مسیری را انتخاب ... کرملین: مسیر کنونی فنلاند به رویارویی با روسیه خواهد انجامید

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, پناهجویی, جنگ سرد, روسیه, شرق اروپا, شمال اروپا, فنلاند

وحدت تاریخیِ کمونیست‌های دانمارک

روز ۳ سپتامبر ۲۰۲۳ / ۱۲ شهریورماه ۱۴۰۲، حزب “کمونیست دانمارک” و حزب “کمونیست در دانمارک”، در محل سندیکای کارگران برق کپنهاگ، در سی‌و‌هشتمین کنگره- کنگرهٔ فوق‌العاده- دوباره متحد شدند. در سال ۱۹۹۰/ ۱۳۳۷۰ چندماهی پیش از فروپاشی اتحاد شوروی، بحث‌هایی جدی دربارهٔ آینده و سرنوشت حزب کمونیست دانمارک در درون صف‌های حزب بالا گرفت. ... وحدت تاریخیِ کمونیست‌های دانمارک

ادامه

اتحاد شوروی, امپریالیسم, دانمارک, سوئد, سوریه, سوسیالیسم, شمال اروپا, صلح, عراق, کمونیسم, کوبا, لیبی, مارکسیسم-لنینیسم, مقاله, ناتو, نروژ, یونان

دانمارک و سوئد کمک‌های خود به فلسطینی‌ها در زمینه توسعه را تعلیق کردند

دانمارک و سوئد در واکنش به عملیات طوفان الاقصی، کمک‌های خود به فلسطینی‌ها در زمینه توسعه را تعلیق کردند. به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری الجزیره، دانمارک و سوئد اعلام کردند که کمک‌های خود به فلسطینی‌ها در زمینه توسعه را در واکنش به عملیات طوفان الاقصی که از شنبه توسط مقاومت فلسطین علیه ... دانمارک و سوئد کمک‌های خود به فلسطینی‌ها در زمینه توسعه را تعلیق کردند

ادامه

اسراییل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, دانمارک, سوئد, شمال اروپا, فلسطین

مقابله «میگ» روسیه با «پوسایدون» آمریکا بر فراز دریای نروژ

وزارت دفاع روسیه از مقابله با یک فروند جنگنده آمریکایی خبر داد که ضمن پرواز بر فراز دریای نروژ، در حال نزدیک شدن به حریم هوایی روسیه بود. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روسیا الیوم، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که یک جنگنده «میگ ۳۱» یک جنگنده آمریکایی «پوسایدون» را بر فراز دریای ... مقابله «میگ» روسیه با «پوسایدون» آمریکا بر فراز دریای نروژ

ادامه

آمریکا, جنگ سرد, روسیه, شمال اروپا, نروژ