گسترش حضور پکن در آمریکای لاتین / توافق تجارت آزاد اکوادور- چین لازم‌الاجرا شد

توافق تجارت آزاد که اکوادور به عنوان چهارمین کشور آمریکای لاتین با چین، این غول آسیایی امضا کرده است، از دیروز (چهارشنبه یکم مه ۲۰۲۴) لازم‌الاجرا شد و مقام‌های دو کشور، این «نقطه عطف تاریخی» را با برگزاری مراسمی در کیتو، پایتخت اکوادور گرامی داشتند. به گزارش روز پنج شنبه ایرنا از خبرگزاری افه، اکوادور ... گسترش حضور پکن در آمریکای لاتین / توافق تجارت آزاد اکوادور- چین لازم‌الاجرا شد

ادامه

آلمان, آمریکای لاتین, اقتصادی, اکوادور, پرو, چین, شرق آسیا, شیلی, کاستاریکا, گزارش

اورتگا: سازمان ملل در مواجهه با نسل‌کشی کوبا و غزه، به‌چه کار می‌آید؟

رئیس‌جمهوری نیکاراگوئه توانایی سازمان ملل متحد در از بین بردن موانع برای پایان دادن به محاصره آمریکا علیه کوبا و جنگ اسرائیل علیه غزه را زیر سوال برد و گفت این نهاد «چیزی بیش از ابزار امپریالیست‌ها نبوده است» و «هیچ فایده‌ای ندارد». به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از تارنمای اسپوتنیک موندو، دنیل اورتگا رئیس‌جمهوری ... اورتگا: سازمان ملل در مواجهه با نسل‌کشی کوبا و غزه، به‌چه کار می‌آید؟

ادامه

آمریکا, آمریکای لاتین, اسراییل, امپریالیسم, اوکراین, تحلیل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, سازمان ملل, سیاسی, فلسطین, کوبا, نسل‌کشی, نیکاراگوئه

ارتقای همکاری‌های دوجانبه؛ تعهد متقابل چین و بولیوی

وزیران خارجه چین و بولیوی در دیداری مشترک در پکن، بر تمایل دو کشور مبنی بر ارتقای همکاری‌های دوجانبه تاکید کردند. به گزارش روز دوشنبه ایرنا از تارنمای اسپوتنیک موندو، دپارتمان آمریکای لاتین و کارائیب وزارت امور خارجه چین در پیامی از طریق حساب کاربری خود در شبکه مجازی ایکس اعلام کرد: وانگ یی وزیر ... ارتقای همکاری‌های دوجانبه؛ تعهد متقابل چین و بولیوی

ادامه

آرژانتین, آمریکای لاتین, اقتصادی, بریکس, بولیوی, پرو, چین, روسیه, شرق آسیا

رئیس‌جمهور شیلی جنگ علیه غزه را وحشیانه خواند

رئیس‌جمهور شیلی جنگ جاری اسرائیل در نوار غزه را «وحشیانه» توصیف کرد. به گزارش ایسنا، «گابریل بوریچ» رئیس‌جمهور شیلی در شبکه‌های اجتماعی عکسی از «صابرین» دختر فلسطینی را پس از دست‌ دادن مادر، پدر و خواهر ۴ ساله‌اش در بمباران اسرائیل منتشر کرد. به نقل از آناتولی، بوریچ گفت: «هرگز نباید وحشیگری را که توسط ... رئیس‌جمهور شیلی جنگ علیه غزه را وحشیانه خواند

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, تحلیل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, شیلی, فلسطین

«باربادوس» کشور مستقل فلسطین را به رسمیت شناخت

جمهوری باربادوس کشور مستقل فلسطین در مرزهای سال ۱۹۶۷ را به رسمیت شناخت. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وبگاه فلسطین الیوم، جمهوری باربادوس (در حاشیه دریای کارائیب) کشور مستقل فلسطین در مرزهای سال ۱۹۶۷ را به رسمیت شناخت. وزارت خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین نیز با صدور بیانیه ای اعلام کرد که از اقدام ... «باربادوس» کشور مستقل فلسطین را به رسمیت شناخت

ادامه

آمریکا, آمریکای لاتین, باربادوس, جهان, خبر, سازمان ملل, فلسطین

خیز مورالس برای تصدی دوباره ریاست جمهوری بولیوی

رئیس جمهوری بولیوی کمپین انتخاباتی خود را برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰ اکتبر( ۲۸ مهر) و کسب این سمت برای چهارمین بار آغاز کرد.

 

به گزارش تارنمای شبکه تله سور، ‘اوو مورالس’ روز گذشته (شنبه) بطور رسمی فعالیت های انتخاباتی خود را برای حضور در انتخابات آتی ریاست جمهوری آغاز کرد.

 

وی ضمن تاکید بر رقابت منصفانه برای حضور دوباره در سمت ریاست جمهوری گفت: مردم ما در راستای پیروزی، متحد و منسجم هستند.

 

مورالس که پیش از انتخابات ریاست جمهوری در نظرسنجی ها پیشتاز بوده، در جمع هواداران خود افزود: چرا نباید پنج سال دیگر در سمت ریاست جمهوری حضور داشته باشم؟ باید برای تکمیل اقدامات بزرگ خود این راه را ادامه دهیم. ما احساس قدرت می کنیم و شما مردم به ما انرژی می دهید.

 

‘سونیا برتو’ قانونگذار بولیوی نیز در این رابطه گفت: مردم بولیوی و بخش های مختلف از جمله جنبش های اجتماعی از مورالس حمایت می کنند. وی از پایگاه مردمی گسترده ای برخوردار است. به رغم تلاش های حمایت شده از سوی امریکا برای بی ثبات کردن دولت، مورالس به دنبال پیروزی است.

 

قرار است در انتخابات ۲۸ مهر ماه بولیوی چند انتخابات همزمان از جمله انتخابات عمومی برگزار شود.

 

مورالس از سال ۲۰۰۶ که به قدرت رسید، بولیوی را در مسیر رشد اقتصادی قرار داد و این کشور سریع ترین رشد اقتصادی را تاکنون در آمریکای لاتین تجربه کرده است.

 

دولت مورالس از همان ابتدا برنامه های گسترده ای را برای بهبود شرایط زندگی مردم طبقه متوسط و فقرا اجرایی کرده که با استقبال سازمان ملل متحد و صنددوق بین المللی پول همراه بوده است.

 

مورالس در حالی بار دیگر نامزدی خود را در انتخابات ریاست جمهوری بولیوی اعلام کرده که این اقدام وی بحث هایی نیز به دنبال داشته است.

 

در همه پرسی سال ۲۰۱۷ حدود ۵۱ درصد از مردم بولیوی مخالف نامزدی دوباره مورالس بودند اما دادگاه قانون اساسی این کشور اعلام کرد که مورالس می تواند بار دیگر نامزد انتخابات شود؛ حکمی که دیوان عالی انتخاباتی بولیوی نیز از آن حمایت کرد.
ایرنا

طرح‌های کودتایی آمریکا برای تغییر رژیم در ونزوئلا ادامه دارد

روز سه‌شنبه ۱۰ اردیبهشت، بار دیگر خوآن گوآیدو، مُهرهٔ آمریکایی که چندی پیش خود را رئیس‌جمهور ونزوئلا خواند، دست به حرکت دیگری برای پیش بردن کودتایی مجدد و به دست گرفتن قدرت در این کشور آمریکا جنوبی زد.

ادامه

ارژانتین, اکوادور, امریکا, امریکای لاتین, انگلستان, ایران, برزیل, جهان, شیلی, کانادا, کلمبیا, کوبا, مقاله, ونزوئلا

“راهپیمایی وفاداری” اعضای ارتش ونزوئلا با حضور مادورو

اعضای ارتش ونزوئلا در کنار نیکولاس مادورو در راهپیمایی‌ای که اصطلاحاً “راهپیمایی وفاداری” خوانده می‌شود، شرکت کردند و فریاد زدند، با سلاح‌هایی که در دست دارند منتظر آمریکا هستند.

ادامه

امریکا, امریکای لاتین, جهان, خبر, ونزوئلا

با لغو مصونیت پنج قانونگذار مخالف دیگر زمینه محاکمه آن‌ها به‌اتهام خیانت و. . . فراهم گشت

دیوان عالی ونزوئلا چهار قانونگذار مخالف را به خیانت متهم کرد و این در حالی است که مجلس موسسان این کشور نیز مصونیت پنج قانونگذار مخالف را با هدف محاکمه به اتهام تشویق به شورش و خیانت لغو کرد.

ادامه

امریکا, امریکای لاتین, جهان, خبر, مقاله, ونزوئلا