پذیرش دختران در دانشکده‌های پزشکی افغانستان از سر گرفته شد

وزارت بهداشت حکومت سرپرست طالبان اعلام کرد که روند پذیرش دختران فارغ التحصیل پایه دوازدهم افغان در دانشکده‌های پزشکی دولتی برخی شهرهای این کشور آغاز شده است. به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری آوا، وزارت بهداشت حکومت سرپرست طالبان روند پذیرش دختران فارغ التحصیل پایه دوازدهم در دانشکده‌های پزشکی دولتی شهرهای ... پذیرش دختران در دانشکده‌های پزشکی افغانستان از سر گرفته شد

ادامه

آسیای میانه, افغانستان, جهان, حقوق بشر, خبر, دانش, زنان

رئیس‌جمهور قرقیزستان خطاب به آمریکا: در امور کشورمان دخالت نکنید

به دنبال واکنش ایالات متحده به تصویب یک قانون در قرقیزستان که طبق ادعای آمریکا برگرفته از یک قانون سرکوبگر در روسیه است، بیشکک به شدت از واشنگتن انتقاد کرد و عدم مداخله آمریکا در امور داخلی این کشور را خواستار شد. به گزارش ایرنا از خبرگزاری فرانسه، صدیر جباروف رئیس جمهور قرقیزستان امروز دوشنبه ... رئیس‌جمهور قرقیزستان خطاب به آمریکا: در امور کشورمان دخالت نکنید

ادامه

آسیای میانه, آمریکا, اتحادیه اروپا, حقوق بشر, روسیه, قزاقستان, گزارش

سین کیانگ؛ جدیدترین منطقه آزاد تجاری چین/ تولید موتورسیکلت برای آسیای مرکزی

شورای دولتی چین شهر ارومچی، کاشغر و هورگوس در سین کیانگ را به طور آزمایشی به عنوان منطقه آزاد تجاری معرفی کرد که به توسعه طرح کمربند – جاده این کشور و ارتباط با آسیای میانه کمک کند. به گزارش روز یکشنبه ایرنا از شین هوا، دولت چین در منطقه سین کیانگ به طور آزمایشی ... سین کیانگ؛ جدیدترین منطقه آزاد تجاری چین/ تولید موتورسیکلت برای آسیای مرکزی

ادامه

آسیا, آسیای میانه, اروپا, اقتصادی, چین, شرق آسیا, غرب, کارگران, گزارش

تلاش برای کودتا در قرقیزستان ناکام ماند

ماموران امنیتی قرقیزستان چند تن از افراد مشهور و یک تاجر را به اتهام تلاش برای کودتا و به دست گرفتن قدرت بازداشت کردند. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ کمیته دولتی امنیت ملی قرقیزستان از دستگیری حامیان امام الدین تاشوف تاجر و یک فعال با نام تیلیخمت کورنوف که به تلاش برای کودتا و به دست ... تلاش برای کودتا در قرقیزستان ناکام ماند

ادامه

آسیای میانه, آمریکا, امنیتی, جهان, خبر, قرقیزستان

چین خواستار تعدیل تحریم‌ها علیه افغانستان شد

چین از شورای امنیت سازمان ملل خواست که با توجه به شرایط فعلی در افغانستان تحریم‌ها علیه این کشور را تعدیل کند. به گزارش ایرنا به نقل از شینهوا، گنگ شوانگ معاون نماینده دائم چین در سازمان ملل پنجشنبه گفت: افغانستان در مرحله حساسی از بازسازی و احیای آرام است. جامعه بین‌المللی باید تعامل سازنده ... چین خواستار تعدیل تحریم‌ها علیه افغانستان شد

ادامه

آسیای میانه, افغانستان, تحریم, جهان, چین, حقوق بشر, خبر, شرق آسیا

خنثی سازی تلاش برای کودتا در قرقیزستان

کمیته امنیت ملی قرقیزستان امروز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد، مقامات این کشور تلاش برای کودتا و به دست گرفتن خشونت آمیز قدرت در قرقیزستان را خنثی کردند.

 

به گزارش ایسنا،‌ به نقل از خبرگزاری تاس، در این بیانیه آمده است: “کمیته امنیت ملی دولت و وزارت کشور قرقیزستان توطئه‌ای که یک گروه تبهکار برای به دست گرفتن خشونت آمیز قدرت در کشور طراحی کرده بود، برملا کردند.

 

طبق اعلام این کمیته، “شواهد محکمی به دست آمده‌اند که حاکی از فعالیت‌های تبهکارانه گروهی از افراد به رهبری برخی از نیروهای سیاسی تخریب‌گر، از جمله اعضای Jogorku Kenesh (شورای عالی) و مقامات عالی رتبه سابق هستند.”

 

مظنونان این دسیسه که نام آنها هنوز علنی نشده، بر اساس این گزارش قصد داشتند پس از اعلام نتیجه انتخابات پارلمانی آتی، تظاهرات گسترده‌ای را در بیشکک، پایتخت قرقیزستان سازماندهی کرده و از این طریق تحریک به درگیری با افسران پلیس کنند. کمیته امنیت ملی دولت قرقیزستان خاطرنشان کرد که مظنونان قصد داشتند حدود ۱۰۰۰ “مرد جوان مهاجم” را در این اقدام به کار بگیرند.

 

در ادامه این بیانیه تصریح شد: به منظور جلوگیری از فعالیت مجرمانه این گروه، در تاریخ ۲۶ نوامبر، بازرسان کمیته امنیت ملی دولت و وزارت کشور قرقیزستان به بازرسی از منازل اعضای این گروه و دفتر اجاره‌ای آنها پرداخته و طی این بازرسی مقادیری سلاح گرم، مهمات و مواد مخدر به همراه مدارک و مستندات تدارک آنها برای ارتکاب جرم را کشف و ضبط کردند. پانزده نفر دستگیر شده‌اند.

 

قرقیزستان قرار است در ۲۸ نوامبر انتخابات پارلمانی برگزار کند. ۵۴ نماینده پارلمان با لیست‌های حزبی و ۳۶ تن دیگر از جانب حوزه‌های انتخابیه تک نماینده شرکت خواهند کرد. در مجموع ۲۱ حزب سیاسی و نزدیک به ۳۰۰ کاندیدای منفر در رای گیری شرکت می‌کنند.

افشای پنهانکاری ارتش انگلیس در خصوص قتل غیرنظامیان افغان توسط نیروهایش

مدارک وابسته به وزارت دفاع انگلیس نشان می‌دهند، افسران ارشد ارتش این کشور شواهد کشته شدن بازداشت شدگان افغان به دست نیروهایشان را پنهان کرده‌اند.

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, جهان, حقوق بشر, غرب اروپا, گزارش

کودکان افغانستان قربانی مین‌‌های به‌جامانده از جنگ

سازمان ملل متحد اعلام کرد با وجود کاهش خشونت در سه ماه گذشته در افغانستان، گزارش‌ها از کشته و زخمی شدن کودکان در اثر انفجار مین‌ها و بقایای مواد انفجاری جنگ‌ها، نگران‌کننده است.

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, جهان, حقوق کودک, خبر, سازمان ملل

افزایش کشت خشخاش، میراث حضور آمریکا در افغانستان

حضور دو  دهه آمریکایی‌ها در افغانستان نه تنها باعث کاهش کشت خشخاش در این کشور نشد بلکه هر سال نیز بر تولید این مواد افزوده شد به طوری  که پس از سال  ۲۰۰۱ میزان تولید تریاک به رکورد بی  سال ۹ هزار تن رسید.

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, اقتصادی, امریکا, جهان, حقوق بشر, گزارش

بحران اقتصادی در افغانستان، میراث اشغالگری آمریکا

بحران اقتصادی، فقر و گرسنگی در افغانستان این میراث شوم اشغالگری آمریکا، مردم این کشور را در آستانه فصل سرما با بحران اقتصادی و  اجتماعی شدیدی مواجه کرده است به طوری که شماری از خانواده ها برای نجات از گرسنگی به فروش دختران خود روی آوررده اند.

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, امریکا, جهان, حقوق کودک, فقر, گزارش