افشا نگرانی‌های شدید و گسترده تل‌آویو از صدور حکم‌های بازداشت در حق مقامات ارشد رژیم از سوی دیوان دادگستری لاهه

تلویزیون اسرائیل امروز چهارشنبه نگرانی‌های شدید و گسترده تل‌آویو از صدور حکم‌های بازداشت در حق مقامات ارشد این رژیم از سوی دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه را افشا کرد. به گزارش ایسنا، شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل امروز در گزارشی به نقل از برخی مسوولان در لاهه اعلام کرد، صدور چنین دستوراتی همانند این اقدام چشمگیر، ... افشا نگرانی‌های شدید و گسترده تل‌آویو از صدور حکم‌های بازداشت در حق مقامات ارشد رژیم از سوی دیوان دادگستری لاهه

ادامه

آلمان, آمریکا, اروپا, اسراییل, افغانستان, خاورمیانه, دیوان داوری لاهه, فلسطین, گزارش, هلند

رئیس‌جمهور شیلی جنگ علیه غزه را وحشیانه خواند

رئیس‌جمهور شیلی جنگ جاری اسرائیل در نوار غزه را «وحشیانه» توصیف کرد. به گزارش ایسنا، «گابریل بوریچ» رئیس‌جمهور شیلی در شبکه‌های اجتماعی عکسی از «صابرین» دختر فلسطینی را پس از دست‌ دادن مادر، پدر و خواهر ۴ ساله‌اش در بمباران اسرائیل منتشر کرد. به نقل از آناتولی، بوریچ گفت: «هرگز نباید وحشیگری را که توسط ... رئیس‌جمهور شیلی جنگ علیه غزه را وحشیانه خواند

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, تحلیل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, شیلی, فلسطین

هشدار اسپانیا به اسراییل درباره حمله به رفح

وزیر خارجه اسپانیا خواستار استقرار آتش‌بس در غزه و عدم عملیات نظامی اسرائیل در رفح شد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ نبود آینده‌ای روشن پیش روی فلسطینیان و ادامه اشغالگری‌های اسرائیل در نهایت منجر به وقوع حمله هفتم اکتبر شد. اکنون برخی کشور‌های اروپایی در تلاش هستند با ایجاد امید در میان فلسطینیان از جمله آینده ... هشدار اسپانیا به اسراییل درباره حمله به رفح

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, اسراییل, ایرلند, تروریسم, جنوب اروپا, خاورمیانه, فلسطین, لبنان, مالت

بالاترین مقام اطلاعات نظامی اسرائیل استعفا کرد

یک رسانه اسرائیلی از استعفای رئیس اداره اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل به‌دلیل شکست در طوفان الاقصی خبر داد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، یک روزنامه اسرائیلی امروز دوشنبه از استعفای آهارون حالیوا، رئیس اداره اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل خبر داد. روزنامه یدیعوت آحارانوت دلیل استعفای رئیس بخش اطلاعات نظامی رژیم اسرائیل را شکست در ۷ اکتبر ... بالاترین مقام اطلاعات نظامی اسرائیل استعفا کرد

ادامه

اسراییل, ایران, جهان, خاورمیانه, خبر, سوریه, فلسطین

محمود عباس: وتوی آمریکا علیه فلسطین «ناامیدکننده» و «شرم‌آور» است

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین وتوی آمریکا علیه اعطای عضویت کامل به فلسطین در سازمان ملل متحد را موضعی «ناامیدکننده» خواند. «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین امروز (شنبه) وتوی آمریکا علیه اعطای عضویت کامل به فلسطین در سازمان ملل متحد را موضعی «ناامیدکننده»، «شرم‌آور»، «غیرقابل توجیه» و «غیرمسوولانه» خواند. وی در مصاحبه با خبرگزاری فلسطین ... محمود عباس: وتوی آمریکا علیه فلسطین «ناامیدکننده» و «شرم‌آور» است

ادامه

آمریکا, اسراییل, تجاوز نظامی, تحلیل, تشکیلات خودگردان فلسطین, جهان, خاورمیانه, سازمان ملل, فلسطین, نسل‌کشی

خطرات فضای دوقطبی در ترکیه

حمله مسلحانه به ساختمان حزب خوب در استانبول، نشان داد که انتخابات پیش رو در ترکیه، فارغ از حواشی امنیتی نخواهد بود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، «مردی که بتواند مرال آکشنر را بترساند از مادرش متولد نشده است، من نمی ترسم، رجب بیگ! تو رئیس جمهور این کشور هستی و برای حفظ ناموس و جان و مال تمام این مردم مسئول هستی!»

اینها سخنان خانم مرال آکشنر سیاستمدار مشهور ترکیه در برابر دوربین شبکه های تلویزیونی است. او در حالی این سخنان را بر زبان آورد که دو مرد ناشناس، صبح امروز از دور به سوی دفتر مرکزی حزب خوب در استانبول شلیک کردند. اگر چه تیراندازی به سوی شیشه های ورودی این حزب تلفات جانی به دنبال نیاورد، اما این حمله همچون یک بمب خبری، توجه تمام رسانه های ترکیه را به سوی خود جلب کرد.

خانم آکشنر در خانه و در حال استراحت بود. وقتی که خبر حمله مسلحانه را شنید، در اقدامی معنی دار، بدون محافظ و با خودرو پسرش به دفتر حزب رفت تا نشان دهد از چیزی نمی ترسد.

حمله مسلحانه به ساختمان حزب خوب در استانبول، نشان داد که انتخابات پیش رو در ترکیه فارغ از حواشی امنیتی نخواهد بود.

خانم مرال آکشنر که در کنار کمال کلیچدار اوغلو، بزرگترین ائتلاف احزاب ضد اردوغان را رهبری می کند، خطاب به رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد که از کسی هراس ندارد و با این تهدیدات، از رقابت، عقب نشینی نخواهد کرد. او همچنین به این موضوع اشاره کرد که قبلاً هم به خانه او حمله شده و تهدیداتی علیه نوه او صورت گرفته اما دادگاه به دستور شخص رئیس جمهور، از رسیدگی به این شکایات، صرف نظر کرده است.

بلنت آرنچ، رئیس سابق مجلس ملی ترکیه، در بیانیه‌ای در شبکه اجتماعی خود گفت که حمله مسلحانه به حزب خوب را محکوم می‌کند. آرنچ بهترین آرزوهای خود را به مرال آکشنر ابلاغ کرده و از همه سیاستمداران و شهروندان دعوت کرد تا در برابر هرگونه تحریکات احتمالی در طول انتخابات، خویشتن داری کنند. البته حالا مدتهاست که آرنچ از مردان مهم حلقه پیرامون اردوغان نیست و دیگر بزرگان حزب عدالت و توسعه در برابر این واقعه سکوت کردند.

چرا فضای ترکیه پرتنش است؟

«از شما خواهش می کنم یک بار دیگر به این برادرتان اعتماد کنید. به ما رای بدهید و نگذارید کشورمان به دست اینها بیفتد. اینها مزدور و وابسته هستند و ترکیه را از بین خواهند برد.» اینها سخنانی است که رجب طیب اردوغان در هر شهر و در سخنرانی های خود در کوی و برزن تکرار می کند. همین سخنان اوست که در دل محافظه کاران، خشم و نفرت عجیبی نسبت به  مخالفین اردوغان به وجود آورده و تاکنون چندین بار به صورت فیزیکی به کلیچدار اوغلو و آکشنر حمله شده است.

پس از آن که چندین حمله فیزیکی به مرال آکشنر صورت گرفت، اردوغان خشنودی خود را از این موضوع پنهان نکرد و آشکارا به رسانه ها گفت: «این که چیزی نیست. روزهای بدتری در انتظارشان خواهد بود.»

شواهد نشان می دهد هم اردوغان و هم شریک او دولت باغچلی، به شدت خواهان دوقطبی شدن فضای سیاسی و اجتماعی ترکیه هستند. آنان عملاً بین دو سوی جامعه ترکیه یک ریسمان بلند کشیده و خط و مرزی کشیده اند که یک سوی آن، هموطنان وفادار قرار گرفته اند و در سوی دیگر، همه خائن، مزدور، بیگانه پرست و خواهان تضعیف و نابودی ترکیه هستند.

دو مرد خطرناک در فضای سیاسی ترکیه

تحلیلگران سیاسی ترکیه معتقدند که سلیمان سویلو وزیر کشور کابینه اردوغان، از هر فردی خطرناک تر و ماجراجوتر است. او رسماً مانند یک شرخر خیابانی صحبت می کند و باکی از این موضوع ندارد که در برنامه های زنده تلویزیونی، سران احزاب مخالف را تهدید کند.

مخالفین اردوغان، بارها اعلام کرده اند که روابط سلیمان سویلو با برخی از چهره های مافیایی، یک رسوایی عظیم است و باید هر چه زودتر برکنار شود. با این حال، دولت باغچلی رهبر حزب راست افراطی حرکت ملی که در ائتلاف جمهور با  اردوغان شریک است، مانع از آن شده که سویلو به خانه فرستاده شود.

محافل سیاسی ترکیه می گویند، اردوغان دو بار برای کنار نهادن این وزیر پر حاشیه اراده کرده و تمایل ندارد با او قدم بردارد. اما باغچلی اعلام کرده که هرگز حاضر نیست تن به چنین تغییری بدهد. چرا که از دید او، سلیمان سویلو سه امتیاز برتر و بی نظیر دارد:

۱.مبارزه بی امان با پ.ک.ک در مناطق کوهستانی به عنوان وزیری که کنترل نیروی ژاندارمری و هنگ مرزبانی را در اختیار دارد.

۲.مبارزه با شاخه های پیدا و پنهان شاگردان فتح الله گولن.

۳.مدیریت و نظارت دقیق بر نیروی پلیس و در تنگنا قرار دادن سران احزاب مخالف با استفاده از ابزارهای غیرقانونی همچون شنود تلفنی و تعقیب پنهان خیابانی.

دوقطبی در کدام نقاط خطرناک است؟

هم اکنون فضای سیاسی ترکیه شاهد دو نوع دوقطبی مشهود و آشکار است:

۱.دوقطبی لاییک – محافظه کار که در جریان آن، یک نزاع قدیمی بین محافظه کاران و کمالیست ها وجود دارد و هر آن ممکن است منجر به دعواهای خونین شود.

۲.نزاع ترکی – کُردی در استانبول و همچنین در استان های کردنشین در جنوب و جنوب شرقی ترکیه.

بخشی از نیروهایی که در هواداری از اردوغان و باغچلی، برای درگیر شدن آماده و پای کار هستند، امکانات مهمی در اختیار دارند. امکاناتی همچون رسانه، گروه های فعال در فضای مجازی، پول و سلاح، حمایت پلیس و چشم پوشی و تساهل دستگاه قضا. آنان در فضای مجازی، بارها تصاویر بسیاری از سلاح و گلوله به نمایش گذاشته و لاییک ها را تهدید به قتل کرده اند. با این حال، برخوردی با این تندروها صورت نمی گیرد.

پس از سال‌ها؛ وزیر خارجه سوریه در قاهره با همتای مصری دیدار کرد

وزیر خارجه سوریه که امروز پس از سال‌ها، راهی مصر شد، صبح امروز وارد قاهره شد و با همتای مصری دیدار کرد. به گزارش خبرگزاری فارس، «فیصل مقداد» وزیر امور خارجه سوریه صبح امروز وارد قاهره شد و «سامح شکری» همتای مصری از او در مقر وزارت خارجه استقبال کرد.  به گزارش وبگاه روزنامه «المصری ... پس از سال‌ها؛ وزیر خارجه سوریه در قاهره با همتای مصری دیدار کرد

ادامه

جهان, خاورمیانه, خبر, سوریه, مصر

آمریکا مأموریت ناوگروه تهاجمی برای نظارت بر سوریه را تمدید کرد

سخنگوی سازمان تروریستی سنتکام با تایید تمدید حضور ناوگروه تهاجمی «جورج دبلیو بوش» در آب‌های نزدیک به سوریه، مدعی شد که این اقدام گزینه‌هایی را برای مقابله با حوادث احتمالی در غرب آسیا می‌دهد. به گزارش خبرگزاری فارس، مقامات ارتش آمریکا شامگاه جمعه گفتند که واشنگتن تصمیم گرفته تا استقرار گروه تهاجمی ناو هواپیمابر «جورج ... آمریکا مأموریت ناوگروه تهاجمی برای نظارت بر سوریه را تمدید کرد

ادامه

آمریکا, اروپا, تروریسم, جهان, خاورمیانه, خبر, سوریه, یونان

اذعان پنتاگون به‌ مجروح شدن ۱۲ سرباز طی حمله به‌پایگاه آمریکا در‌سوریه

سخنگوی پنتاگون می‌گوید برخی سربازان آمریکایی در پی حملات هفته گذشته به پایگاه‌های این کشور دچار آسیب مغزی شده و تعداد مجروحان افزایش یافته است. پنتاگون اعلام کرد شش سرباز آمریکایی در سوریه در طی حملات هفته گذشته دچار آسیب مغزی شده‌اند و در نتیجه تعداد افراد مجروح از این حملات در بین نظامیان آمریکایی ... اذعان پنتاگون به‌ مجروح شدن ۱۲ سرباز طی حمله به‌پایگاه آمریکا در‌سوریه

ادامه

آمریکا, ایران, جهان, حقوق بشر, سوریه, کانادا

طرح‌های مشترک پالایشگاهی میان چین و عربستان

شرکت آرامکو و شرکت‌های چینی به طور رسمی احداث مشترک یک پروژه تولید مواد شیمیایی و مواد خام را در استان لیائونینگ در شمال شرقی چین آغاز کردند. شرکت نفتی سعودی آرامکو و شرکت‌های چینی به طور رسمی احداث مشترک یک پروژه تولید مواد شیمیایی و مواد خام را در استان لیائونینگ در شمال شرقی ... طرح‌های مشترک پالایشگاهی میان چین و عربستان

ادامه

اقتصادی, جهان, چین, خاورمیانه, خبر, شرق آسیا, عربستان سعودی, گزارش