حذف پیمانکاران از اتلاف ثروت‌های ملی جلوگیری می‌کند/ مافیای آن‌ها، برنده میدان!

رئیس انجمن صنفی پالایشگاه چهارم پارس جنوبی گفت: حذف پیمانکاران به هیچ وجه بار مالی ندارد؛ این ایراد اصلاً وارد نیست. به گزارش خبرنگار ایلنا، «طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت» برای بار سوم به سد ایرادات نهادهای نظارتی برخورد کرد؛ اینبار هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، طرح را مغایر با سیاست‌ها کلی و ... حذف پیمانکاران از اتلاف ثروت‌های ملی جلوگیری می‌کند/ مافیای آن‌ها، برنده میدان!

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, گزارش, مبارزه طبقاتی, معیشت

تجمع اعتراضی کارگران پاکبانی و بهداشت شهرداری یاسوج + فیلم

دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ این کارگران، خواستار پرداخت ۵ ماه حقوق معوقه و سایر مطالبات مرتبط خود هستند.  گذران زندگی با این حقوق‌ها، فلاکت است و معوقه شدن آن مرگ تدریجی است. پیمانکاران واسطه ای بین شهرداری و کارگران برای غارت دستمزد ناچیز آنان هستند. بخش مهمی از دسترنج کارگران نصیب پیمانکاران میشود. اغلب زدوبندهای ... تجمع اعتراضی کارگران پاکبانی و بهداشت شهرداری یاسوج + فیلم

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, مبارزه طبقاتی, معیشت

حوادث ناشی از کار در سال گذشته در تهران، ۴۱۴ کشته و ۳۰۳۸ مصدوم بر جای گذاشته است

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران آمار مصدومان و متوفیان ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۲ را اعلام کرد. «مهدی فروزش» مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره آمار مصدومان ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۲ گفت: در سال گذشته در مجموع ۳۰۳۸ نفر در استان تهران دچار حوادث ناشی ... حوادث ناشی از کار در سال گذشته در تهران، ۴۱۴ کشته و ۳۰۳۸ مصدوم بر جای گذاشته است

ادامه

ایران, ایمنی, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگران

تجمع بازنشستگان فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر

شماری از بازنشستگان صندوق فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر با حضور در یک تجمع صنفی، خواستار رسیدگی به مطالبات صنفی خود شدند. به گزارش خبرنگار ایلنا، امروز یکشنبه (دوم اردیبهشت ماه) جمعی از بازنشستگان صنعت فولاد در تهران ، اصفهان و قائمشهر با حضور مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی محل سکونت خود، خواستار توجه به ... تجمع بازنشستگان فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت

تجمع کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز در اعتراض به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌شان + فیلم

صبح امروز شماری از کارکنان کارخانه کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌ خود اعتراض کرده و مقابل ساختمان فرمانداری شوش تجمع کردند. یکی از کارگران معترض در مورد علت تجمع صبح امروز کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز به خبرنگار ایلنا گفت: مدیران کارخانه به بهانه کمبود منابع مالی و ... تجمع کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز در اعتراض به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌شان + فیلم

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, فیلم, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت, همبستگی

خبر‌ها و گزارش‌های جنبش اعتراضی کارگران و زحمتکشان در هفته اول بهمن ماه؛

فاجعه پلاسکو٬ تولید ملی و امنیت شغلی کارگران

 

هفتم بهمن ماه – واحدهای تولیدی مجتمع پلاسکوی پایتخت به‌صورت ۱۰۰ درصد پوشاک داخلی تولید می‌کردند و ارزش اجناس هر واحد تولید به‌طور میانگین، حدود ۲۰۰ میلیون تومان بوده است. در حادثه پلاسکو حدود۳ هزار فرصت شغلی از بین رفت. [ کارگران و ]این تولیدکنندگان داخلی پوشاک بودند که با ضرر و زیان‌های زیادی رو‌به‌رو شدند، تولیدکنندگانی که صاحبان کسب و کارهای خرد ولی مولد کشور محسوب می‌شوند.

 

کارگران وآتش نشانان قربانی سرمایه داری دلال

هفتم بهمن ماه – داشتن تجهیزاتی که برای شهری مانند تهران از نان شب واجب تر است احتمالا می‌توانست جان افراد زیادی و حتی ساختمانی با نیم‌قرن قدمت را نجات دهد.لوازم اطفای حریق و سامانه آتش‌نشانی‌ به دست کم دو دهه گذشته باز‌می‌گردد. توان مالی پرسنل زحمتکش در همه بخش‌ها پایین، ولی در عین حال در رده‌های بالاتر مدیریتی‌ در شهرداری[ در تمام سطوح رهبری رژیم ولایت فقیه] و ارگان‌های تابعه حجمی از بی‌تخصصی و نداشتن علم و شناخت حتی برای تعریف یک شهر با ارائه امکانات و تبعیض‌های طبقاتی به عینه دیده می‌شود.

 

ادامه اعتصاب کارگران سیمان مسجدسلیمان

هفتم بهمن ماه – اعتراض جمعی کارگران سیمان مسجدسلیمان که از تقریبا ۲۰ روز قبل در واکنش به پرداخت نشدن مطالبات مزدی آغاز شده بود، امروز نیز ادامه دارد.کارگران خواهان مشخص شدن وضعیت پرداخت مطالبات معوقه، تامین امنیت شغلی هستند.

 

حمایت قوه قضاییه از بنیاد مستضعفان

هفتم بهمن ماه -در حالیکه کارگران خواستار پاسخگویی بنیاد مستضعفان در جریان آتش سوزی ساختمان پلاسکو هستند. سخنگوی قوه قضاییه گفت :” در اخبار شنیدیم که رییس بنیاد مستضعفان گفته که مالکیت با ما است اما سرقفلی آن را انتقال داده‌ایم ولی اکنون حاضریم که این ملک را از نو بسازیم … نمی‌توانم بگویم که کدام نهاد، ارگان یا شخص … مقصر است؟”

 

حمایت کانون‌های وکلای دادگستری از کارگران و کسبه خرد

هفتم بهمن ماه – رییس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران گفت‌: مستاجران پلاسکو با توجه به تعداد زیادشان و با عنایت به نحوه وقوع حادثه، قادر به احقاق حق خواهند بود‌. تعمیرات اساسی و ایمن‌سازی ملک بر عهده مالک … است‌. مستاجران نه می‌توانستند و نه حق داشتند که اقدامات کلی و اساسی در این خصوص انجام دهند‌. بنابراین مسوولیت خرابی‌ها آن هم به این شکل با مالک[ بنیاد مستضعفان] است.

 

پیامد فاجعه بار برنامه تامین امنیت سرمایه

هفتم بهمن ماه- دولت با اتخاذ سیاست تعدیل اقتصادی و مقررات زدایی در بازار کار٬ در فاجعه پلاسکو سهیم است. از پانزده سال پیش بازرسان سازمان تامین اجتماعی تنها به شرط در دست داشتن شکایت کارگر حق ورود به آن را داشتند. خروج کارگاه‌های با ۱۰ نفر از شمول قانون کار زمینه ساز این گونه رخداد‌های فاجعه بار است.به دلیل معافیت‌های بی‌حد به کارگاه‌ها در خصوص مقررات قانون کار و تامین اجتماعی ،هزاران کارگر در محیطی مانند ساختمان پلاسکو حضور دارند.

 

آتش نشانان باید مشمول قانون مشاغل سخت و زیان آور شوند

هفتم بهمن ماه – علاوه بر پرداخت خسارت به آتش نشانان مجروح و جان باخته و خانواده‌های آنها در حادثه ساختمان پلاسکو٬ ضروری است که تمام آتش نشانان در سراسر کشور مشمول قانون مشاغل سخت و زیان آور شده و میزان دستمزد‌شان نیز متناسب با مشاغل پر خطر افزیش یابد.

 

دولت و پوشش‌ بیمه‌ای کارگران واحدهای تولیدی پلاسکو

هفتم بهمن ماه -بخش دیگر این حادثه ناگوار به وضعیت پوشش بیمه‌ای و حمایتی کارگران شاغل در این ساختمان بازمی‌گردد. در صورتی که کارفرمایی کارگر خود را بیمه نکرده باشد، در صورت بروز هرگونه حادثه تمام کارگران حادثه دیده باید تحت پوشش و حمایت‌های بیمه‌ای قرار گیرند. براساس قانون کار اگر کارگری در این اتفاق ناگوار دچار حادثه شده باشد، کارفرما باید علاوه بر پرداخت ۲۳ درصد حق بیمه خود، سهم ۳ درصدی بیمه بیکاری را نیز پرداخت کند. دولت در این زمینه از زیر بار وظایف خود شانه خالی می کند.

 

کارفرمایان و حداقل عیدی کارگران

هفتم بهمن ماه – طبق ماده واحد قانون کار کلیه کارگاههای مشمول قانون کار مکلفند به هر یک از کارگران خود به نسبت یک سال کار معادل شصت روز آخرین مزد را به عنوان عیدی و پاداش در بهمن یا اسفند بپردازند.اما اغلب کارفرمایان پرداخت عیدی را به سال بعد موکول می کنند.

 

اعتراض وکلای دادگستری

هفتم بهمن ماه‌گروهی از وکلا با اعتراض به رویکرد صداوسیما در نمایش چهره‌ی نامناسب از وکلا در فیلم‌ها و سریال‌ها؛ و تهدید امنیت شغلی خود نامه‌ای اعتراضی منتشر کردند.در بخشی از نامه آمده است :”[آیا]… صرفنظر از ایرادات متعدد حقوقی که در متن برنامه‌های تولیدی و زنده آن سازمان … اتفاق می‌افتد، کوچک شمردن و تغییر نظر مردم راجع به وکلای دادگستری امری اتفاقی و سهوی است؟”

 

اخاذی تشکل های زرد حکومتی

هفتم بهمن ماه -شماری از انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی از اعضای خود مبالغی به‌صورت غیرقانونی دریافت می‌کنند تا آنها را در سامانه ثبت کارگران ساختمانی ثبت‌نام کنند. از کارگران ساختمانی مبالغی تا ۲۰ هزار تومان برای این کار دریافت می‌شود این درحالی است که کارگران ساختمانی اکثرا بیکار هستند .

 

اعتصاب کارگران کارخانه سیمان مسجد سلیمان

ششم بهمن ماه -کارگر رسمی و قراردادی کارخانه سیمان مسجد سلیمان، تقریبا ۲۰ روز است که به علت عدم دریافت مطالبات مزدی سال ۹۵ خود دست از کار کشیده‌اند[اعتصاب کرده اند].

 

مبارزه کارگران شهرداری شوشتر علیه قرارداد‌های موقت

ششم بهمن ماه -جمعی از کارگران شهرداری شوشتر دیروز و امروز ( پنجم و ششم بهمن ماه ) در اعتراض به تبدیل وضعیت قرارداد‌های خود به پیمانی دست تجمع اعتراضی برپا کردند.از ابتدای ماه جاری، شهرداری شوشتر وضعیت استخدامی کارگران شاغل در بخش‌های موتوری ،آتش نشانی،حراست واداری این مجموعه را از حالت قرارداد مستقیم به به پیمانکاری تغییر داده است.

 

همبستگی کارگران فنی برق با آتش نشانان

ششم بهمن ماه -اپراتورهای پست‌های فشار قوی برق در ایستگاههای مرکزی آتش‌نشانی سراسر کشور حاضر شدند و یاد شهدای آتش نشانی را گرامی داشتند.

 

نقش وزارت کار در بیمه نبودن کارگران پلاسکو

ششم بهمن ماه‌با توجه به اینکه اکثر کارگران بیکار شده پلاسکو بیمه تامین اجتماعی نبوده‌اند، امکان بهره‌مندی آنها از بیمه بیکاری مهیا نیست. وزارت کار باید… کوتاهی خود را در ماجرای عدم بازرسی‌های دقیق از کارگاه‌های کارگری بپذیرد. برای فرار از مسوولیت خود کمبود بازرس را بهانه می‌کنند.

 

پرداخت موقت بیمه بیکاری قابل پذیرش نیست

ششم بهمن ماه – در جلسه هیات وزیران، ‏وزارت کار مکلف شد٬ کلیه افراد بیکار بیمه شده را که قبلاً در ساختمان پلاسکو ‏اشتغال به کار داشته اند، اعم از اینکه بیمه خویش فرما، بیمه شده و یا در وضعیت بیمه منقطع ‏قرار داشته باشند، به مدت ۴ ماه طبق مقررات و به فوریت تحت پوشش بیمه بیکاری قرار دهد .شاغلانی نیز که دارای بیمه نیستند٬ فقط ممکن است تا ‏فروردین ماه از حداقل دستمزد بهرمند شوند.

 

نقش مخرب بنیاد مستضعفان در فاجعه پلاسکو

ششم بهمن ماه‌بنیاد مستضعفان همراه با دولت ٬[ قرارگاه خاتم سپاه]، شهرداری تهران و شورای شهر، در روزهای اخیر برای عدم تامین تجهیزات لازم آتش نشانی و همچنین ایمن سازی ساختمان از مسببان فاجعه پلاسکو هستند. بنیادمستضعفان [ تحت نظر و کنترل ولی فقیه ] به عنوان مالک ٬ ساختمان پلاسکو را بیمه نکرده بود.

 

اعتراض کارگران به حذف قوانین حمایتی در قانون کار

ششم بهمن ماه- دولتمردان بدون آن که نامی از حذف قانون کار ببرند، با ایجاد مناطق «آزاد تجاری – صنعتی » قراردادهای موقت را قانونی نمودند و همه کارگران صنعتی ایران در این مناطق را که اکثریت کارگران ایران بودند، از شمول قانون کار خارج کردند؛ معنای این عملکرد یعنی بازگشت کارگران ایران به بی‌قانونی دوران قاجاریه و اوایل حاکمیت پهلوی‌ها.

 

اعتصاب مجدد کارگران مجتمع نیشکر هفت تپه

ششم بهمن ماه- حدود ۵۰۰ نفر از همه واحد های این مجتمع، از صبح روز۶ بهمن ماه در محوطه شرکت تجمع کرده و خواستار پرداخت مطالبات معوقه خود شده‌اند. کارفرمای مجتمع هفت‌تپه تا پایان سال بیش از ۴۵ میلیارد تومان تعهدادت مالی به کارگران دارد که باید پرداخت کند.همچنین بیش از ۲۵۰ نفر از کارگران بازنشسته این مجتمع هنوز نتوانسته‌اند مطالبات بازنشستگی خود را از کارفرما دریافت کنند در عین حال تعداد زیادی از کارگران روزمزدی مجتمع حقوق بهمن واسفند ماه سال گذشته (۹۴) خود را از کارفرما طلبکارند. پرداخت حق بیمه دوران بیکاری کارگران نی‌بر که در فاصله سالهای ۶۸ تا ۹۲ مشغول کار بوده‌اند، از دیگر خواسته‌های این گروه از کارگران مجتمع نیشکر هفت‌تپه است.

 

اعتراض کارگران و مستمری بگیران به عدم پذیرش دفاتر درمانی

ششم بهمن ماه- پس از خودداری ۴ بیمارستان دولتی استان اصفهان از ارائه خدمات درمانی به بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی، بیمارستان‌های دولتی استان مازندران از پذیرش بیمه‌شدگان سازمان تامین اجتماعی خودداری کرده‌اند. کارگران و مستمری بگیران نسبت به عدم پذیرش دفاتر درمانی از طرف سازمان تامین اجتماعی اعتراض دارند.

 

اعتراض کارگران شرکت داروسازی کوثر

ششم بهمن ماه- کارگران شرکت داروسازی کوثر با ابراز نگرانی از برون‌سپاری‌ها می‌گویند نگران آینده این شرکت هستیم و می ترسیم روزی برسد که در این واحد تولیدی مثل خیلی از واحدهای دیگر هر بخش دست یک پیمانکار باشد و این میان هم از دستمزد کارگران کاسته خواهد شد و هم خبری از امنیت شغلی نخواهد بود.

 

اعتراض کارگران کاشی گیلانا

ششم بهمن ماه- کارگران این کارخانه از خرداد ماه دستمزد دریافت نکرده‌اند و معوقات مزدی پیشین این کارگران که مربوط به سالهای ۸۹تا دی ماه سال ۹۳می شود به حدود ۳۰ ماه می رسد. کارفرما حدود ۹۰ نفر از کارگران این کارخانه را با ۱۹ تا ۲۵ سال سابقه کار اخراج و برای دریافت بیمه بیکاری به اداره کار شهرستان رودبارمعرفی کرده است.

 

برنامه تعدیل اقتصادی فاجعه آفرید

پنجم بهمن ماه – با اجرای برنامه تعدیل اقتصادی[از زمان دولت رفسنجانی و شهرداری کرباسچی] ٬ مدیریت شهری تجارت پیشه شد و ماموریت خود را تامین منافع سوداگران تعریف می کند.الان آقای قالیباف چه می گوید ؟نتیجه آن هم وقوع این بحران‌ است که هیچکدام پاسخگو نیستند.بنیاد مستضعفان[زیر کنترل ولی فقیه] مالک پلاسکواست ٬ ولی در این شرایط پاسخگو افکارعمومی نیست.

 

ﻣﻘﺮﺭﻱ ﺑﻴﻤﻪ ﺑﻴﻜﺎﺭﻱ کارگران ﺣﺎﺩﺛﻪ ساختمان ﭘﻼﺳﻜﻮ

پنجم بهمن ماه- وزیر کار گفت:” کارگران بیکارشده پلاسکو به ادارات کار مراجعه کنند. تمهیداتی برای پرداخت بیمه بیکاری به کارگرانی که به دلیل ریزش ساختمان پلاسکو بیکار شده اند دیده شده است”. اما وزارت کار از دریافت تقاضای کارگران بیکار تاکنون خوداری کرده است.

 

دولت مخالف افزایش مزد کارمندان است

پنجم بهمن ماه -سخنگوی دولت گفت: با اصلاح قانون بودجه ۹۵ ، سرمایه ۶ بانک افزایش پیدا کرد. اما امسال ۱۰ درصد[ کمترازمیزان واقعی تورم و هزینه معیشت] بر اساس تصمیم‌ دولت به حقوق کارمندان اضافه خواهد شد.

 

اعتصاب کارکنان بیمارستان پیامبر اعظم جزیره قشم

پنجم بهمن ماه- جمعی از پرستاران و دیگر کارکنان بیمارستان پیامبر اعظم جزیره قشم به دلیل عدم دریافت ۸ماه حقوق ونداشتن قرادادکاری وبیمه از سه روز قبل دراعتصاب هستند.در این بیمارستان با هیچ کدام از پرستاران و کارکنان بخش‌های مختلف قرارداد بسته نشده و آنها فاقد حق بیمه و بازنشستگی هستند.

 

وضعیت صندوق بازنشستگان کشوری

پنجم بهمن ماه -سخنگوی دولت خاطرنشان کرد:صندوق بازنشستگان کشوری وضع خوبی ندارد.۱۵۴ هزار میلیارد تومان حقوق کارکنان دولت در سال آینده است. ۵۱ هزار میلیارد تومان هم باید برای صندوق‌های بازنشستگان پرداخت کنیم.امسال هم پاداش‌بازنشستگان ۵۰۰۰ هزار میلیارد تومان است. راغب‌ترهستیم این مبالغ را به اعتبارات عمرانی[ یعنی شرکت‌های سپاه٬ کمیته امداد خمینی٬بنیاد‌های انگلی و حوزه ‌ها و مدارس مذهبی متعلق به رژیم] اختصاص دهیم.

 

درخواست افزایش دستمزد برای آتشنشانان زحمتکش

پنجم بهمن ماه- در پی کشته‌شدن جمعی از آتش‌نشانان تهرانی در حادثه آتش‌‌سوزی ساختمان پلاسکو، گروهی از شهروندان با امضا طورمای خواستار بهبود وضعیت شغلی آتش‌نشانان شده‌اند. در طومار یادشده … پیشنهاد افزایش حقوق آتش‌نشانان سراسر کشور مطرح شده‌است.

 

اعتراضات و مطالبات آتش نشانان زحمتکش

پنجم بهمن ماه- آتش‌نشان‌ها از شهرداری و شورای شهر شاکی‌اند که پیش از این حادثه، آنچه باید، انجام ندادند؛ خیلی از وعده‌ها محقق نشد، از جمله این که قراردادهای شغلی آتش‌نشان‌ها به‌سامان و یکدست نشد… مزد یکسان به هیچ‌‌وجه در شهرداری تهران رعایت نمی‌شود و آتش‌نشانان هم از این بی‌قاعدگی کلی مستثنا نیستند… رئیس فراکسیون کارگری شورای شهرگفته بود که کارگران شهرداری ازجمله آتش‌نشان‌ها و بهشت زهرایی‌ها مشمول مشاغل سخت و زیان‌آور می‌شوند؛ حالا چند ماه گذشته؛ در این ماه‌ها یا وعده‌دهندگان دچار فراموشی شدند و به آنچه وعده داده بودند، عمل نکردند یا اینکه شهرداری تهران زیر بار نرفته و کارگرانش را بازهم به امان خدا رها کرده است.

 

اعتراض کارگران سد سرداب فریدونشهر

پنجم بهمن ماه- دستمزد بیش از صد و پنجاه نفر از پرسنل سد سرداب فریدونشهردر استان اصفهان اعم از کارمندان دفتری، مهندسین و کارگران در شش ماه گذشته پرداخت نشده است.

 

کاهش میزان دستمزد کارگران کشاورزی

چهارم بهمن ماه – امسال به دلیل واردات بی‌رویه مرکبات از خارج و نیز سرمازدگی باغات مرکبات در برخی از استان‌های کشور٬ دستمزد روزانه کارگران فصلی میوه چین و سایر کارگران کشاورزی شاغل٬ به پایین تر از۴۱۱۴۳۳,۱ ریال سقوط کرد.بعلاوه کارگران کشاورزی فاقد پوشش بیمه درمانی هستند.

 

اعتراض کارگران مجتمع دامداری جنوب

چهارم بهمن ماه – جمعی از کارگران مجموعه دامداری جنوب کشور واقع درشهرستان مرودشت فارس ٬ به عدم دریافت مزد یک ماه گذشته معترض بوده و مقابل دفتر اداره کل کار شیراز تجمع کردند. کارگران خواستار رسیدگی به شرایط معیشتی خود و خانواده‌هایشان شدند.

 

تجمع رانندگان تاکسی دزفول و اندیمشک

چهارم بهمن ماه‌رانندگان تاکسی خط اندیمشک – دزفول در اعتراض به جابجایی ایستگاه سواری‌های و کرایه بالای این پارکینگ ها٬ در مقابل فرمانداری اندیمشک تجمع کردند.

 

تجمع مجدد کارگران کارخانجات فرنخ و مه نخ

چهارم بهمن ماه – بیش از ۲۰۰ تن از کارگران کارخانجات ریسندگی فرنخ و مه نخ دراعتراض به تعطیلی کارخانه وبیکارشدن٬ در مقابل استانداری قزوین تجمع کردند. در حال حاضر فقط ۲۰کارگر در محوطه این کارخانه‌ها برای انجام نگهبانی و مراقبت باقی مانده‌اند.بیش از ۱۰۰ نفرازکارگران با سوابق کاری بیش از ۲۵ سال در شرف بازنشستگی‌اند.

 

پرداخت مقرری بیمه بیکاری به همۀ کارگران ساختمان پلاسکو بدون استثناء

چهارم بهمن ماه -مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بی‌کاری وزارت کار با اشاره به اینکه تنها کارگرانی که بیمه تأمین اجتماعی بوده‌اند، بیمه بی‌کاری می‌گیرند…تاکید نموده؛ کارگران بدون بیمه در ساختمان پلاسکو مقرری بی‌کاری نمی‌گیرند.

 

اعتصاب کارگران کارخانه کاشی اصفهان

چهارم بهمن ماه- کارگران کارخانه کاشی اصفهان روز ۴ بهمن ماه با حضور خود مقابل این کارخانه در جاده نجف‌آباد خواستار پرداخت حقوق و دستمزد معوقه خود شدند. این اعتراض صنفی به دلیل دریافت نکردن مزد کامل طی ۶ ماه گذشته برگزار شده است.

 

طومار اعتراضی کارگران بیکار شده فولاد زاگرس

چهارم بهمن ماه- همزمان با سفر محمد باقر نوبخت، معاون رئیس جمهور به استان کردستان، کارگران بیکار شده فولاد قروه، با تحویل یک طومار، خواستار رسیدگی به اوضاع معیشتی خود و اوضاع نابسامان ذوب آهن کردستان شدند. در متن این طومار آمده است: درخواست داریم، نسبت به راه اندازی و حل مشکل این مجموعه که اشتغال ۴۰۰ نفر به صورت مستقیم و ۱۶۰۰ نفر به صورت غیر مستقیم را فراهم می‌کند، اقدام کنید.

 

طومار اعتراضی فرهنگیان بازنشسته

چهارم بهمن ماه- در این طومار که به امضای ۱۲۰۰ فرهنگی بازنشسته رسیده، مطالبات اصلی این قشر از بازنشستگان مطرح شده است. همسان سازی مستمری بازنشستگان فرهنگی با بازنشستگان دیگر ارگان‌ها و نهادهای دولتی و توجه به وضع معیشتی فرهنگیان بازنشسته از مهمترین این مطالبات است.

 

اعتراض کارگران شرکت آب وفاضلاب بیرجند

چهارم بهمن ماه- علاوه بر چندین ماه مزد معوقه وحق بیمه وعیدی وسنوات، کارگران از دریافت حق اضافه کاری درروزهای عادی وتعطیل محروم بوده‌اند. کارفرمای این پروژه عمرانی که از حدود یک سال و نیم پیش اجرای سیستم فاضلاب بیرجند در مسیر جاده امیرآباد را برعهده گرفته است ۲۳ کارگر را به بهانه برهم زدن نظم محیط کار اخراج کرده است.

 

خواست زنان زحمتکش،تامین و تضمین امنیت شغلی‌ است

چهارم بهمن ماه- طرح بازنشستگی زنان با ۲۰ سال سابقه کار باید به گونه‌ای اجرا شود که زنان از حضور در بازار کار محروم نشوند، بازنشستگی پیش از موعد نباید مانع از آن شود که کارفرمایان از به کار گیری زنان خودداری ورزند…مرخصی‌هائی که برای زنان باردار و زنانی که کودکان شیر خوار دارند در نظر گرفته شده بود مورد حمایت کارفرما قرار نگرفت و نتیجه این شد که بسیاری کارخانه‌ها صرفا خانم‌های مجرد را به کار بگیرند.

 

همبستگی فرهنگیان با آتش‌نشانان و کارگران

سوم بهمن ماه -جمعی از معلمان ایران با امضای نامه‌ای شهادت آتش‌نشانان در حادثه پلاسکو را تسلیت گفتند. درنامه آمده است :آتش‌نشان‌ها با امکانات حداقلی و با محدودیت‌های مالی در آموزش کودکان در مدارس همواره در کنار ما بوده‌اند… ازنظر ما شهرداری و دولت موظف به پاسخگویی در قبال این فاجعه هستند…سو مدیریت بحران داشته‌اند امیدواریم به‌صورت شفاف به افکار عمومی و خانواده جان‌باختگان توضیح دهند.

 

مطالبه هنرمندان و فارغ‌التحصیلان رشته‌های هنری

سوم بهمن ماه -سالانه تعداد زیادی فارغ‌التحصیل در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در رشته‌های هنری داریم که متاسفانه بازار کاری برای این فارغ‌التحصیلان وجود ندارد.در تقسیمات شغلی ما برخی از رشته‌های هنری شغل محسوب نمی‌شوند و باید در وزارت کار و امور اجتماعی بازتعریفی دراین‌باره صورت بگیرد.هنرمندان از مسایلی چون بیمه درمانی در مضیقه قرار دارند.

 

اعتراض کشتی گیران به نقض حقوق حرفه ای

سوم بهمن ماه – گروهی از ورزشکاران رشه کشتی -آزاد و فرنگی – به طرح فدراسیون کشتی٬اعتراض کرده و اعلام داشتند:نسخه جدید فدراسیون کشتی، نه تنها با نتیجه خوبی در جام تختی همراه نشد و یک تورنمنت بین‌المللی بی‌کیفیت برگزار شد. بدتر از همه اوج بی‌نظمی در اختتامیه بود… مشهد میزبان تورنمنتی بود که بر خلاف نام و سابقه‌اش به هیچوجه نتوانست در حد و اندازه یک میدان بین المللی درجه یک برگزار شود.

 

اعتصاب کارگران معترض هپکو

سوم بهمن ماه- کارگران معترض هپکو که درپی اعتراضات هفته‌های گذشته خود روز شنبه مقابل ساختان استانداری استان مرکزی و در روز سوم بهمن ماه در محوطه کارخانه به اعتراضات صنفی خود ادامه داده اند می‌گویند تا بازگشتن سهام کارخانه به بخش دولتی و واریز نشدن ۵ ماه مطالبات معوقه خود در آستانه سال نو به تجمعات هر روزه خود ادامه می‌دهیم.

 

ادامه مبارزه کارگران پلی‌اکریل اصفهان

سوم بهمن ماه- دو هزار کارگر پلی‌اکریل دارند چوب بی‌تدبیری‌ها را می‌خورند و سرگردانند؛ حالا استاندار هم می‌گوید به ما ربطی ندارد…چرا استاندار از بی‌کفایتی هیات اجرایی دولت که در ماههای گذشته در پلی اکریل مستقر شده، سخنی نمی‌گوید؛ چرا از این که این هیات نتوانست محصولات کارخانه را بفروشد؛ نتواست تسهیلات بگیرد؛ و با این بی‌کفایتی تولید را خواباند، حرفی به میان نمی آید.

 

اعتصاب رانندگان شرکت اتوبوسرانی رشت

سوم بهمن ماه- رانندگان شرکت اتوبوسرانی رشت روز سوم بهمن ماه روبروی این شرکت تجمع اعتراضی بر پا کردند.علاوه بر پرداخت نشدن سه ماه حقوق، مابهالتفاوت افزایش سالانه حقوق و مزایای این زحمتکشان از سال ۹۰ تا کنون پرداخت نشده است.

 

تجمع اعتراضی کارگران تولید کننده منسوجات در قزوین

سوم بهمن ماه- دو واحد تولید کننده منسوجات در قزوین که از سوی یک کارفرما اداره می‌شود، عصر روز شنبه دوم بهمن‌ماه به دلایل نامعلومی فعالیت خود را متوقف کرده‌ است و به تبع این اتفاق حدود ۲۰۰ کارگر قرار دادی بیکار شده‌اند. کارگران دو کارخانه فر نخ ومه نخ روز سوم بهمن ماه در اعتراض به وضعیت پیش آمده مقابل ساختمان استانداری واداره کار وتامین اجتماعی قزوین تجمع اعتراضی بر پا کردند.

 

امنیت شغلی‌ کارگران پس از فاجعه آتش سوزی پلاسکو

سوم بهمن ماه- اینکه می‌گویند تنها ۴ هزار کارگر پس از حادثه آتش‌سوزی پلاسکو بی‌کار شده‌اند درست نیست… جدا از بحث تعلق نگرفتن بیمه بیکاری به بیمه‌شدگان اختیاری شاغل در پلاسکو، افرادی هم هستند که باوجود اشتغال در کارگاه‌های این ساختمان هرگز بیمه نبوده‌اند. حتی اگر با برقراری بیمه بیکاری، اعطای وام ارزان قیمت، استخدام‌ها و در نهایت ساخت بنای جدید در ظرف مدت دو سال به تمامی وعده‌های مسئولان مربوطه جامه عمل پوشانده شود، چه‌کسی امنیت معاش آنها را در طول این مدت تضمین خواهد کرد؟!

 

اعتراض کارگران آسیب دیده از فاجعه ساختمان پلاسکو

سوم بهمن ماه- دست‌کم ۴۰۰۰ کارگر در این ساختمان و ساختمان‌های مجاور با کمترین میزانِ نظارت و بازرسی وزارت کار و تامین اجتماعی مشغول به کار بودند. هم اکنون این کارگران حتی در صورت سالم ماندن و آسیب‌ ندیدن، همگی بیکار شده‌اند، اما به دلیل قرار داشتن در شمار کارگران کارگاه‌های دارای ۱۰ نفر کارکن و کمتر، از پوشش حمایتی و نظارتی قانون کار و برخورداری از حق جبران خسارت و بیمه بیکاری محروم هستند.

 

اعتراض کارگران سیمان دشتستان

سوم بهمن ماه- حق کار در روز جمعه برای حدود ۵۰۰ نفر از کارگران این واحد تولیدی در چند سال گذشته پرداخت نشده‌است. کارگران این کارخانه خواهان آن هستند که مطالبات مزدی به صورت دقیق محاسبه و در اسرع وقت پرداخت شود.

 

چند کارگر ساختمان در فاجعه پلاسکو جان باختند ؟!

دوم بهمن ماه -علاوه بر آتش نشانان و کارگران صنف پوشاک ٬ تعدادی از کارگران خدمات ساختمان پلاسکو در زیر آوار مدفون شده اند.رئیس اتحادیه پیراهن‌دوزان اعلام داشت:چندین کارگر ساختمان٬ در زیر آوار مانده‌اند و هنوز هیچ خبری از آنها نداریم.

 

سهم سازمان آتش‌نشانی از بودجه شهرداری تهران

دوم بهمن ماه- براساس ارقام رسمی، بودجه مصوب سال جاری شهرداری تهران بالغ بر ١٧‌هزارو ٨٠٠‌ میلیارد تومان است که کمتر از یک درصد آن به سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی اختصاص دارد.در سال گذشته از بودجه مصوب ۱۲۰‌‌میلیارد‌تومانی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی، تنها ۴۰‌ میلیارد تومان (معادل یک‌سوم بودجه مصوب!) به این سازمان تخصیص یافت.

 

فاجعه آتش سوزی ساختمان پلاسکو و بیکاری کارگران صنف پوشاک

دوم بهمن ماه -بر اساس آمار رسمی اعلام شده حدود ۵۶۰ واحد تولیدی و تجاری در این ساختمان مستقر بودند که این حادثه باعث شد تا بیش از۵ هزار نفر که در صنعت پوشاک فعالیت می کردند بیکار شوند. همچنین اعلام مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی اعلام کرد؛ طبق برآوردها یک هزار و۵۰۰ میلیارد تومان منسوجات از بین رفته است.

 

تجمع کارگران سیمان دهلران

دوم بهمن ماه -حدود۵۰ تن از کارگران سیمان دهلران در اعتراض به شرایط کاری خود و مصادره اموال شرکت توسط شعبه اجرای احکام دادگستری شهرستان دهلران، مقابل درب این کارخانه تجمع کرده و خواستار حل مشکلات خود شدند.

 

اعتراض کارگران کارخانه ذوب نورد زرفام

دوم بهمن ماه- این کارخانه به دلیل واگذاری مالکیت به یک کارفرمای هندی از حدود دو هفته پیش تعطیل اعلام شده است و کارفرمای جدید قصد دارد برای ادامه تولید از نیروهای کار هندی استفاده کند. در نتیجه این اتفاق ۱۶۰ کارگر شاغل در این واحد تولیدی با یک ماه و نیم ماه حقوق معوقه به همراه عیدی وسنوات سال جاری هم اکنون از کار بیکار شده‌اند و در اعتراض به عدم تامین امنیت شغلی‌ در روز ۲ بهمن ماه مقابل ساختمان استانداری یزد تجمع اعتراضی بر پا کردند.

 

تجمع اعتراضی کارگران شهرداری شهر نی ریز

دوم بهمن ماه- کارگرانی که در شهرداری شهر نی ریز از توابع شهرستان نی ریز در استان فارس مشغول کارند روز ۲ بهمن ماه در اعتراض به معوقات مزدی خود در مقابل ساختمان اداره تعاون، کار ورفاه اجتماعی این شهر تجمع اعتراضی بر پا کرد‌ند.

 

خواست کارگران شاغل در منطقه آزاد تجاری استان خوزستان

سوم بهمن ماه- کارگران شاغل در منطقه آزاد تجاری استان خوزستان در اعتراض به برخوردهای سلیقه‌ای تامین اجتماعی خرمشهر، خواستار برخورداری از تأمین اجتماعی از نظر بازنشستگی، بیکاری، پیری، از کار افتادگی و… شدند. سازمان تأمین اجتماعی از ماده ۳۶ سازمان متبـوع تمکین نمی‌نماید و اظهار میدارد چون کارفرما حق بیمه را پرداخت نمی‌نماید، سازمان متقابلاً خدمات بیمه‌ای را ارائه نمی‌دهد.

 

تجمع اعتراضی کارکنان موسسه ثامن الحجج

دوم بهمن ماه- از ساعت ۷ صبح روز ۲ بهمن ماه اعتراض کارکنان موسسه ثامن الحجج در شهر کرمان و مقابل ساختمان استانداری این شهر آغاز وهمچنان ادامه دارد.حدود ۴۰۰ کارمند این موسسه در ۳۳ شعبه در استان کرمان شاغل هستند که تقریبا از دی ماه سال گذشته با تعطیلی تدریجی شعب در کرمان از خرداد ماه بیکار شده‌اند. تمامی ۲۷۰۰ نفری که در ۴۸۰ شعبه این موسسه مشغول به کار بودند نیز بیکار شده‌اند.

 

سهم پلاسکو درصنعت پوشاک کشور

اول بهمن ماه – با حادثه ریزش و آتش سوزی در ساختمان پلاسکو به عنوان یکی از بزرگترین مراکز تولید و عرضه پوشاک کشور، حدود ۵۶۰ واحد تولید و تجاری نابود شدند. به طور متوسط ۵ نفر در هر واحد کار می کردند ، بیش از ۴هزار فرصت شغلی در این مجتمع از بین رفت. سهم اشتغال ساختمان پلاسکو در صنعت پوشاک کشور حدود ۰.۶ بوده است… حدود ۵۵۰ هزار نفر در صنعت پوشاک شاغل هستند.

 

وزارت کار و حادثه آتش سوزی ساختمان پلاسکو

اول بهمن ماه -منبع: رویدادهای معماری ؛در این مورد خونِ دوستان و همکاران… بر گردن مدیران بازاری این ساختمان و مسئولان وزارت کار است؛ تا کی آتش‌نشانان باید تاوان مال‌اندوزی و اهمال مالکان و بازاریان را بدهند؟مسئول این حوادث دولت است… وزارت کار هم باید پاسخ دهد چرا علی‌رغم هشدارهای مکرر اقدامی برای پلمپ این ساختمان نکرده است؟ آیا جان مردم بازیچه آمارهای بی‌کاری است؟

 

اعتراض زحمتکشان به تشکل‌های وابسته و دولت ساخته

اول بهمن ماه- نهاد‌های مدنی کارگری [ تشکل‌های وابسته ]به دلیل فقدان قدرت چانه زنی نتوانسته‌اند در مناسب روابط کار[ دفاع از منافع کارگران ] دست بالا را داشته باشند.عدم توان چانه زنی موجب تحمیل لایحه اصلاح قانون کار، ایجاد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و قراردادهای کاری موقت ۲۹ روز و ۳ ماه شده است. اگر امروز از توان چانه زنی بر سر میز مذاکره برخوردار بودیم شاهد این نبودیم که امنیت شغلی را فدای امنیت سرمایه کنند.

اتحاد کارگر

اعتراض کارگران نیشکر هفت تپه از سرگرفته‌شد

شماری از کارگران مجتمع نیشکر هفت تپه که در بخشهای کشاورزی وصنعتی این مجتمع مشغول کارند، روز چهارشنبه (۶ بهمن ماه) نیز نسبت به پرداخت نشدن حقوق خود در محل این شرکت در شهرستان شوش دست به تجمع زدند.   بر همین اساس، تعداد حدود ۵۰۰ نفر از همه واحدهای این مجتمع، در محوطه شرکت ... اعتراض کارگران نیشکر هفت تپه از سرگرفته‌شد

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری

شهادت ۱۶ آتش نشان در حادثه ساختمان پلاسکو

به گزارش انتخاب، مجتبی عبداللهی در نشست خبری که ظهر امروز برگزار شد گفت: مقرر شد که شهدای آتش نشان به عنوان شهدای خدمت منظور شوند.وی افزود: همکاران شهید ما در آتش نشانی، همه مردم عاطفی ایران را داغدار کرد. این جایگاه برای همه آنها مبارک اما برای ما بسیار سخت است.   معاون امور ... شهادت ۱۶ آتش نشان در حادثه ساختمان پلاسکو

ادامه

اجتماعی, ایران, خبر, کارگری

تجمع رانندگان اتوبوسرانی رشت در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق

حدود ۴۰ نفر از رانندگان شرکت اتوبوسرانی رشت روز گذشته روبروی این شرکت تجمع کردند   این افراد در اعتراض به پرداخت نشدن ۲ ماه حقوق شان در بلوار شهید چمران رشت روز گذشته تجمع کردند.   رانندگان اتوبوسرانی رشت در ادامه اعتراض شان از روشن کردن اتوبوس ها برای جا به جایی مسافران خودداری ... تجمع رانندگان اتوبوسرانی رشت در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق

ادامه

ایران, حقوق بشر, کارگری

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان سراسر کشور: آتش‌نشانی شغل نیست، عشق است

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان سراسر کشور به مناسبت شهادت آتش نشانان تهران پیام تسلیتی صادر کرد   آتش نشانی شغل نیست، عشق است   شعله ای زبانه کشید و آتشی در دلها نشاند.   خبر دردناک شهادت آتش نشان هایی که رفتند تا با خون خود آتشی را خاموش کنند که دیگرانش به شرار ... شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان سراسر کشور: آتش‌نشانی شغل نیست، عشق است

ادامه

اجتماعی, ایران, بیانیه, کارگری