حذف پیمانکاران از اتلاف ثروت‌های ملی جلوگیری می‌کند/ مافیای آن‌ها، برنده میدان!

رئیس انجمن صنفی پالایشگاه چهارم پارس جنوبی گفت: حذف پیمانکاران به هیچ وجه بار مالی ندارد؛ این ایراد اصلاً وارد نیست. به گزارش خبرنگار ایلنا، «طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت» برای بار سوم به سد ایرادات نهادهای نظارتی برخورد کرد؛ اینبار هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، طرح را مغایر با سیاست‌ها کلی و ... حذف پیمانکاران از اتلاف ثروت‌های ملی جلوگیری می‌کند/ مافیای آن‌ها، برنده میدان!

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, گزارش, مبارزه طبقاتی, معیشت

تجمع اعتراضی کارگران پاکبانی و بهداشت شهرداری یاسوج + فیلم

دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ این کارگران، خواستار پرداخت ۵ ماه حقوق معوقه و سایر مطالبات مرتبط خود هستند.  گذران زندگی با این حقوق‌ها، فلاکت است و معوقه شدن آن مرگ تدریجی است. پیمانکاران واسطه ای بین شهرداری و کارگران برای غارت دستمزد ناچیز آنان هستند. بخش مهمی از دسترنج کارگران نصیب پیمانکاران میشود. اغلب زدوبندهای ... تجمع اعتراضی کارگران پاکبانی و بهداشت شهرداری یاسوج + فیلم

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, مبارزه طبقاتی, معیشت

حوادث ناشی از کار در سال گذشته در تهران، ۴۱۴ کشته و ۳۰۳۸ مصدوم بر جای گذاشته است

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران آمار مصدومان و متوفیان ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۲ را اعلام کرد. «مهدی فروزش» مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره آمار مصدومان ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۲ گفت: در سال گذشته در مجموع ۳۰۳۸ نفر در استان تهران دچار حوادث ناشی ... حوادث ناشی از کار در سال گذشته در تهران، ۴۱۴ کشته و ۳۰۳۸ مصدوم بر جای گذاشته است

ادامه

ایران, ایمنی, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگران

تجمع بازنشستگان فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر

شماری از بازنشستگان صندوق فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر با حضور در یک تجمع صنفی، خواستار رسیدگی به مطالبات صنفی خود شدند. به گزارش خبرنگار ایلنا، امروز یکشنبه (دوم اردیبهشت ماه) جمعی از بازنشستگان صنعت فولاد در تهران ، اصفهان و قائمشهر با حضور مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی محل سکونت خود، خواستار توجه به ... تجمع بازنشستگان فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت

تجمع کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز در اعتراض به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌شان + فیلم

صبح امروز شماری از کارکنان کارخانه کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌ خود اعتراض کرده و مقابل ساختمان فرمانداری شوش تجمع کردند. یکی از کارگران معترض در مورد علت تجمع صبح امروز کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز به خبرنگار ایلنا گفت: مدیران کارخانه به بهانه کمبود منابع مالی و ... تجمع کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز در اعتراض به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌شان + فیلم

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, فیلم, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت, همبستگی

خبر‌ها و گزارش‌های جنبش اعتراضی کارگران و زحمتکشان در هفته چهارم بهمن ماه

مزد کارگران و شکاف طبقاتی در کشور

 

بیست وهشتم بهمن ماه – فاصله معناداری که میان حداقل مزد و میانگین هزینه معیشت خانوار وجود دارد، پرده از شکاف طبقاتی بزرگی که در کشور وجود دارد، بر می‌دارد. این فاصله میان مزد و معیشت از هر سویی که مورد بررسی قرار بگیرد سه تا چهار برابر با هزینه‌های یک زندگی متوسط فاصله دارد.میان حداقل مزد با میانگین معیشت، حدود ۲۷میلیون تومان در سال فاصله وجود دارد.

 

 

برنامه‌های توسعه و تغییر قانون کار

 

بیست و هشتم بهمن ماه -در ماده ۷۳ برنامه پنجم توسعه و همچنین در مواد برنامه ششم ، دولت مکلف شده… تغییراتی در قانون کار اعمال نماید و آنهم در راستای پیشبرد اهدافی معین. این اهداف در جهت کاهش تصدیگری دولت و شناور سازی مزد [آزاد سازی مزد کارگران]و تطبیق با اقتصاد آزاد جهان است.

 

 

ژرفش فاصله میان مزد و معیشت

 

بیست و هشتم بهمن ماه- آمارهای ارایه شده، رقم حداقل معیشت چیزی میان دو میلیون تا دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در ماه را ملاک خود قرار می‌دهد.کارگاه‌های زیر۱۰ نفر و مناطق آزاد از شمول قانون کار خارج شدند که به مفهوم خروج بیش از۵۰ درصد کارگران از قوانین کار است. همچنین آمارها نشان می‌دهد حداقل مزد ۸۱۲ هزار تومانی نه‌تنها میانگین هزینه معاش یک خانواده‌، بلکه نیمی از حداقل هزینه‌ها را هم تامین نمی‌کند.

 

 

نقش تشکل‌های زرد حکومتی در ستاد مزد

 

بیست و هشتم بهمن ماه -عضو هیات مدیره کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران با بیان اینکه در جریان مزد سال ۱۳۹۶ بیشترین تمرکز بر بند دو ماده ۴۱ قانون کار است، اگر چه تورم جای خود را دارد. معتقدم باید دنبال راه‌حلی باشیم که دولت نیز با مشارکت بخش‌خصوصی و سایر نهادهای مرتبط با حوزه کسب‌وکار روی این پازل ناهمگن تمرکز کند.

 

 

آزادسازی اقتصادی و کاهش سطح دستمزد کارگران

 

بیست وهشتم بهمن ماه – از زمان اجرای قانون هدفمندی یارانه ها٬ مصوبات شورای عالی کار درباره دستمزد کارگران حدود ۳۰ درصد از نیازهای ماهانه یک خانوار کارگری را تأمین می کند.۶۰ درصد کسری میان هزینه و درآمد وجود دارد.دستمزدی که کارگران در شرایط کنونی دریافت می کنند٬ یک هفته هم دوام نمی آورد.

 

 

شکاف مزد -هزینه ترمیم نشد

 

بیست و هشتم بهمن ماه – برآورد‌ها نشان می‌دهد حداقل هزینه یک خانوار چهار نفر ایرانی حدود دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در ماه است حال آنکه حداقل حقوق در ایران حدود ۸۰۰ هزار تومان است. در واقع، میزان درآمد حداقل بگیران [کارگران] یک سوم هزینه‌های حداقلی است و این نشان دهنده شکاف عمیقی است که در این حوزه وجود دارد.

 

 

حذف بیمه تأمین اجتماعی در اقتصاد مقاومتی ولی فقیه

 

بیست و هشتم بهمن ماه – در سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی٬ صحبت از صندوق‌های بیمه ذی‌ربط به‌جای سازمان تأمین اجتماعی است.به این ترتیب بیمه‌های خصوصی‌ جای بیمه تأمین اجتماعی را می گیرد.

 

 

اعتصاب کارگران کارخانه نورد لوله اهواز

 

بیست و هشتم بهمن ماه- همزمان با اعتراضات کارگران گروه ملی فولاد اهواز در روزهای گذشته، کارگران نورد لوله نیز دست به تجمع اعتراضی زدند. کارگران این کارخانه ۴ ماه معوقات مزدی داشته و با تجمع در مقابل کارخانه مانع از ورود کامیون‌های حمل و نقل به داخل کارخانه شدند.

 

 

اعتصاب کارگران ذوب آهن پاسارگاد

 

بیست وهفتم بهمن ماه- جمعی از کارگران مجتمع صنعتی ذوب آهن پاسارگاد واقع در استان فارس٬ در اعتراض به سوء رفتار مدیریت وعدم دریافت مزد و اضافه کاری دو ماه گذشته اعتصاب کرده٬ در مقابل واحد ذوب و ریخته گری شمش این مجتمع صنعتی تجمع نمودند.

 

 

مخالفت کارگران صنعت پولاد با پیشنهاد وزیر صنعت

 

بیست وهفتم بهمن ماه- جمعی از کارگران و تولید کنندگان فولاد نسبت به کاهش تعرفه واردات برخی اقلام فولادی‌ اعتراض کردند.پیشنهاد وزیر صنعت برای کاهش تعرفه واردات ورق سرد و اسلب فولادی موجب اعتراض فولاد‌سازان شده است. این اقدام امنیت شغلی کارگران صنعت فولاد را تهدید می کند.

 

 

اعتصاب کارگران کارخانه سیمان لامرد

 

بیست وهفتم بهمن ماه -کارگران سیمان لامرد واقع در استان فارس با تجمع مقابل درب این کارخانه نسبت به عدم پردخت به موقع دستمزد اعتراض کردند.طی شش ماه گذشته مزد و دیگر مزایای شغلی کارگران با تاخیر پرداخت شده است.

 

 

اعتصاب کارگران شرکت آبرسانی مبارکه اصفهان

 

بیست و هفتم بهمن ماه -کارگران شرکت صنعتی آبرسانی مبارکه اصفهان دراعتراض به عدم پرداخت چندین ماه دستمزد از سوی کارفرما اعتصاب کرده و خواستار دریافت مطالبات معوقه شدند. از خرداد ماه تا کنون کارگران به صورت مرتب دستمزد دریافت نکرده اند.

 

 

تجمع پرستاران بیمارستان خمینی تهران

 

بیست و هفتم بهمن ماه – جمعی ازپرستاران بیمارستان خمینی تهران در اعتراض به تأخیر ۸ ماهه در پرداخت کارانه و اضافه کاری در مقابل درب بیمارستان تجمع کردند.

 

 

امنیت شغلی کارگران و رواج قراردادهای موقت

 

بیست و هفتم بهمن ماه- با وجود وعده‌های مکرر برای تامین امنیت شغلی کارگران اما همچنان قراردادهای موقت و کمتر از یکسال در بازار کار کشور جولان می دهد.طبق آمار ارائه شده، گفته می‌شود حدود ۹۵ درصد از قرادادهای کار، موقت هستند؛ یک واحد تولیدی[ دراغلب واحدهای تولیدی بویژه کارگاه‌های خارج از شمول قانون کار] با کارگر خود از ۲۵ بهمن تا ۳۰ اسفند به مدت ۳۶ روز منعقد شده است.

 

 

مخالفت وزارت کار با بیمه کارگران ساختمانی

 

بیست و هفتم بهمن ماه -علی ربیعی گفت:بیمه کارگران ساختمانی بار مالی برای تامین اجتماعی دارد.در حال حاضر ۸۶۰ هزار کارگر ساختمانی زیر پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند که بیمه آنها یک هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان برای این سازمان بار مالی به همراه دارد.

 

 

قدرت خرید کارگران افزایش نمی یابد!

 

بیست و هفتم بهمن ماه‌وزیرکار اعلام کرد؛ درباره درصد افزایش دستمزد سال آینده اظهارنظر نمی‌کنم٬ معتقدم که باید سه‌جانبه‌گرایی به طور واقعی صورت پذیرد.هیچ فاصله‌ای را نمی‌توان به یکباره برطرف کرد.افزایش یکباره دستمزدها برای اقتصاد هیچ کشوری امکانپذیر نیست.

 

 

مطالبات بر حق بازنشستگان

 

بیست و هفتم بهمن ماه- با وجود اینکه تنها ۱ ماه و چند روز تا پایان سال ۹۵ باقی مانده هنوز زمان پرداخت و میزان عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی مشخص نیست که این موضوع باعث نگرانی بازنشستگان شده است.از سویی مشخص نیست که میزان عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی هم اندازه عیدی بازنشستگان کشوری است و یا حداقل حقوق کارگران (۸۱۲ هزار تومان) را به عنوان عیدی می‌پردازند.هر چه به پایان سال نزدیک تر می‌شویم کالاهای شب عید گران تر می‌شوند ، بهتر است که عیدی بازنشستگان زودتر در حساب آنها باشد تا مجبور نشودند که آخر سال مایحتاج شب عید خود را چندین برابر گران تر بخرند.

 

 

اعتراض کارگران کاشی شیر کوه یزد

 

بیست و هفتم بهمن ماه- بیش از ۳۰۰ کارگر کاشی شیر کوه یزد ، شش ماه مطالبات مزدی پرداخت نشده دارند. در تجمعات دو روزه آنان که در روز‌های ۲۴ و۲۵ بهمن ماه در مقابل ساختمان فرمانداری انجام شده است مسئولان فرمانداری وعده پرداخت دو ماه از مطالبات مزدیشان را تا پایان هفته جاری داده اند.در آستان نوروز سال ۹۶، کارگران این واحد تولیدی در تامین مایحتاج خانوار با مشکلات جدی مواجه هستند.

 

 

اعتراض کارگران جهان الکتریک

 

بیست و هفتم بهمن ماه -حدود ۱۸۰ کارگر در این واحد تولیدی با سوابق بالای ۱۵ سال مشغول کارند که میانگین حجم معوقات مزدی آنها تا۴ ماه می‌رسد. کارفرما به بهانه کمبود منابع مالی از پرداخت مطالبات معوقه آنان در حالی خوداری می‌کند که وضعیت تولید و فروش این واحد تولیدی در سال جاری مطلوب بوده است.

 

 

اعتصاب کارگران کارخانه ذوب آهن اردبیل

 

بیست و هفتم بهمن ماه- در کارخانه ذوب آهن اردبیل بیش از ۴۰۰ نفر کارگر رسمی و قراردادی فعالیت دارند که ۱۳ ماه مطالبات معوقه مزدی از کارفرما طلبکارند.کارگران در اعتراض به وضعیت نامعلوم شغلی و تعویق مطالبات مزدی روز چهارشنبه۲۷ بهمن ماه مقابل ساختمان استانداری اردبیل تجمع کردند.

 

 

تامین امنیت شغلی ، خواست کارگران است

 

بیست و هفتم بهمن ماه- با وجود وعده‌های مکرر برای تامین امنیت شغلی کارگران اما همچنان قراردادهای موقت و کمتر از یکسال در بازار کار کشور جولان می دهد و حدود ۹۵ درصد از قرادادهای کار، موقت هستند.

 

 

افت تولید صنعتی و نابودی امنیت شغلی کارگران

 

بیست و ششم بهمن ماه- آمار تولید انواع کالا در پنج ماهه نخست امسال نشان از افت تولید ۱۶ محصول صنعتی دارد. مطابق جدیدترین آمار از میزان تولید کالاهای منتخب صنعتی و معدنی در پنج ماهه نخست، بخش تولید شاهد افت تولید ۱۶ محصول صنعتی بوده است.صدها کارگرنیزشغل خود را از دست داده اند.

 

 

اعتصاب کارگران پالایشگاه اراک

 

بیست و ششم بهمن ماه-‌جمعی از کارگران واحد تولید کننده بنزین یورو ۴ ٬ پالایشگاه اراک در اعتراض به عدم دریافت اضافه کاری دو ماه گذشته خود٬ مقابل درب پالایشگاه تجمع کردند.تولید پالایشگاه اراک ۲۵۰ هزار بشکه در روز و همچنین تولید بنزین به میزان ۱۲ میلیون لیتر در روز است.

 

 

اعتصاب رانندگان شرکت نفت وگاز گچساران

 

بیست وششم بهمن ماه- تعدادی از رانندگان خودروهای استیجاری در شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران٬ در اعتراض به کاهش مزد اعتصاب کرده و خودروهای خود را مقابل اداره مرکزی شرکت نفت و گاز گچساران متوقف ساختند.این دسته از رانندگان به صورت پیمانی و قرار داد موقت به کار مشغول هستند.

 

 

مطالبه کارگران کارخانه پولاد زاگرس

 

بیست و ششم بهمن ماه – کارگران بیکارشده کارخانه فولاد زاگرس٬ پس از انحلال این کارخانه در قروه کردستان، مزد و مزایای معوقه خود را دریافت نکرده اند. بعلاوه کارگران خواستار بازگشایی کارخانه فولاد زاگرس به عنوان تنها راه امرار معاش خود هستند.

 

 

لغو دوباره جلسه تعیین معیشت کارگران

 

بیست و ششم بهمن ماه-‌نشست کارگروه تعیین مزد سال ۹۶ کارگران برگزار نشد و علاوه بر آن، جلسه داخلی تشکل‌های کارگری[زرد حکومتی] برای جمع‌بندی درباره سبد معیشت نیز لغو شد‌.قرار بود در این نشست اجماع کلی پیرامون تبصره دوم ماده ۴۱ قانون کار به وجود آید‌.کارفرمایان اعلام کرده اند؛ بازار کار کشور ظرفیت افزایش دستمزد را ندارد.

 

 

جدول سبد معیشتی کارگران

 

بیست و ششم بهمن ماه -حداقل مزد تنها می‌تواند ۳۹,۹ درصد از معیشت را تامین کند. اگر هم قانون کار ملاک قرار داده شود، سهم حداقل مزد از معیشت اندکی بیش از ۳۱درصد خواهد بود. درنتیجه اگر قرار باشد آنچه قانون بر آن صحه می‌گذارد، انجام شود، باید حداقل مزد بیش از سه برابر افزایش یابد.

 

 

تجمع کسبه خرد ضلع شرقی پلاسکو

 

بیست و ششم بهمن ماه -تعدادی از کسبه‌های مغازه‌های ضلع شرقی پلاسکو در اعتراض به تخریب مغازه‌هایشان توسط شهرداری تهران برای حفر تونل در حادثه پلاسکو امروز در مقابل ساختمان شورای شهر تهران تجمع کردند.

 

 

اعتصاب کارگران کارخانه رینگ سازی مشهد

 

بیست و ششم بهمن ماه- حوالی ظهر امروز بیش از ۴۰۰ کارگر شاغل در این کارخانه و در اعتراض به پرداخت نشدن برخی مزایای مزدی خود مقابل دفتر نهاد صنفی کارخانه تجمع کردند، این شرکت هر ساله عیدی سالانه کارگران را ۲۱ تا ۲۲ بهمن ماه پرداخت می‌کرد اما مدیریت جدید با تغییر روال پیشین هنوز این مبلغ را به کارگران پرداخت نکرده واین موضوع باعث اعتراض کارگران شده‌است،علاوه بر آن کارفرما دو سال است مبلغی را که طبق عرف کارگاه به عنوان پاداش مدیریتی به ۱۲۰۰کارگر پرداخت می‌کرد، به‌طور کامل قطع کرده‌است.

 

 

ادامه اعتصاب کارگران گروه ملی صنعتی فولاد اهواز

 

بیست و ششم بهمن ماه- ۶۰۰ نفر از کارگران گروه ملی صنعتی فولاد اهواز برای سومین روز متوالی در اعتراض به معوقات چند ماهه خود در محل ورودی این شرکت دست به تجمع صنفی زدند. علاوه بر معوقات مزدی به دلیل پرداخت نشدن حق بیمه، تمدید دفترچه بیمه کارگران مقدور نیست.

 

 

اعتراض کارگران شرکت پترو صنعت دنیز

 

بیست و ششم بهمن ماه – پیمانکار پروژه طرح توسعه فولاد سازی خراسان ، از ابتدای بهمن ماه جاری ۵۱ کارگر قرار دادی شرکت پترو صنعت دنیز را اخراج کرده است و این شرکت پرداخت مطالبات ۲۵۰ کارگر خود را دست کم سه ماه به تاخیر انداخته است.

 

 

وعده‌های توخالی و اعتراض کارگران پلی اکریل

 

بیست و ششم بهمن ماه- هیات اجرایی دولت که در این کارخانه برای حل مشکلات مستقر شده بود، نتوانست گره‌ای از کار این قطب نساجی کشور باز کند…بعد از ماهها وعده‌های توخالی، ۸ ماه معوقات مزدی کارگران پرداخت نشد و از کارگران خواسته شده که تا آخر بهمن ماه نسبت به معرفی خود به بیمه بیکاری اقدام کنند.

 

 

اعتراض کارگران مرغداری ها در استان خوزستان

 

بیست و ششم بهمن ماه- از مجموع ۲ هزارو ۳۰۰ واحد مرغ‌داری در استان خوزستان، حدود ۲۳۰ واحد از ابتدای سال ۹۴ تا هم اکنون تعطیل شده‌اند و بیش از هزار کارگر فصلی و دائمی شاغل در مرغ‌داریها بیکار شده و برای تامین معاش خانواده‌هایشان به شغل‌هایی نظیر دستفروشی روی آورده‌اند.

 

 

اعتراض کارگران به سیاست‌های شورای عالی‌ کار

 

بیست و ششم بهمن ماه- هر ساله در چنین زمان‌هایی چالش مذاکرات مزدی آغاز می‌شود؛ سه جانبه‌گرایی که برخی به آن چشم امید بسته‌اند در عمل به زیان کارگران است، زیرا در چنین نشست‌هایی یک ضلع مثلث که دولت باشد، به جای بی‌طرفی سمت کارفرمایان را می‌گیرد و حامی آنها می‌شود.

 

 

اعتصاب کارگران شهرداری رشت

 

بیست و پنجم بهمن ماه – جمعی از کارگران خدمات شهرداری رشت در اعتراض به عدم پرداخت چندماه حقوق اعتصاب کرده و خواستار دریافت مزد و مزایای معوقه خود شدند.

 

 

مطالبه خانواده‌های آتش‌نشانان و کارگران جان‌باخته

 

بیست و پنجم بهمن ماه- با گذشت روز‌های متوالی هیچ ارگان و نهادی به مطالبه و شرایط معیشتی بازماندگان حادثه آتش سوزی پلاسکو بویژه وضعیت زندگی خانواده‌های آتش‌نشانان و کارگران جان‌باخته توجه نمی کند.وزارت کار و شهرداری ازرسیدگی به خانواده‌ها شانه خالی می کنند.

 

 

تجمع کارگران پدیده سازان جزیره قشم

 

بیست و پنجم بهمن ماه-‌کارگران شرکت پدیده سازان قشم دراعتراض به عدم دریافت ۵ ماه مزد ودیگر مزایای شغلی درمقابل فرمانداری این جزیره تجمع کردند. بیش از۱۰۰ نفر از کارگران شرکت پدیده سازان قشم وابسته به شرکت گذرگاه شمالی طی ۵ ماه گذشته حقوق دریافت نکرده اند.

 

 

خواست کارگران افزایش دستمزد است

 

بیست و پنجم بهمن ماه- هم اکنون بسیاری از کارگران در شهرستان فسا بدون دریافت یارانه توان تامین مایحتاج اولیه زندگی خود را ندارند… تورم در شهرستان فسا نیز به اندازه شهرهای بزرگ قابل لمس است ، گرانی کمر کارگران را شکسته و خانواده‌های آنان را آسیب پذیر کرده است، در این شرایط کارگران حق دارند که انسانی زیستن را مطالبه کنند و این محقق نمی‌شود مگر با افزایش معقولانه دستمزد.

 

 

خواست معلمان زحمتکش افزایش دستمزد است

 

بیست و پنجم بهمن ماه – در حال حاضر سطح دریافتی معلمان کشور بسیار پایین تر از خط فقر است ، دولت در تنظیم بودجه سالانه به مطالبات فرهنگیان توجه ندارد ودر کل سهم آموزش و پرورش در بودجه بسیار پایین است… آموزش کیفی حق همه دانش‌آموزان و معیشت شایسته حق همه معلمان و دستمزدبگیران است.

 

 

کارگران ساختمانی و عدم بیمه‌ تامین اجتماعی

 

بیست و پنجم بهمن ماه- سازمان تامین اجتماعی مسئولیت احراز اشتغال کارگران ساختمانی را به کارگزاری‌های زیر مجموعه خود واگذار کرده است. گروهی از کارگران ساختمانی، کارگر فصلی هستند بنابراین امکان دارد روزی که بازرس کارگزاریها به محل کار آنها سر می‌زند، در محل کار حاضر نباشند. کارگزاریها حق ندارند بیمه این گروه از کارگران را بدون توجه به تاییدیه صنف مربوطه قطع کند. مشکلات بیمه‌ای کارگران ساختمانی در عین حال که سهمیه بیمه اجتماعی آنان از ابتدای سال متوقف شده همچنان پابرجاست.

 

 

اعتراض رانندگان تاکسی‌های فرودگاهی تهران

 

بیست و پنجم بهمن ماه- رانندگان فرودگاههای تهران می‌گویند سازمان تاکسیرانی تهران آنطور که باید بر عملکرد شرکت‌های خصوصی نظارت ندارد؛ شرکت‌ها رانندگان را به انحاء مختلف تحت فشار قرار می‌دهند و هر روز شرایط کاری را سخت‌تر می‌کنند. شرکت‌های خصوصی خودشان تاکسی ندارند؛ اتومبیل وارد می‌کنند و با وام‌های سنگین و به صورت اجاره به شرط تملیک به رانندگان تحمیل می‌کنند. رانندگان تاکسی‌های فرودگاهی تهران می‌گویند: تاکسی‌های واگذاری باید متناسب با شرایط مالی رانندگان باشد؛ چرا شرکت‌ها از جیب راننده‌ها سود کلان به جیب بزنند و سفره راننده‌ها سال به سال خالی‌تر باشد.

 

 

اعتراض کارگران کارخانه نخ البرز

 

بیست وپنجم بهمن ماه- حدود ۷۰ نفر از مجموع ۳۵۰ کارگر شاغل در این واحد صنعتی پس از خاتمه قرارداد کار بیکار شدند. این کارگران که در ابتدای دی ماه سال جاری تعدیل [ اخراج ]شده‌اند هنوزدو ماه مزد معوقه از کارفرما طلبکار هستند. پس از اخراج‌های مکرر و جدا از معوقات مزدی، کارگران نگران امنیت شغلی و پرداخت مطالبات پایان سال خود هستند.

 

 

اعتراض کارگران طرح انتقال آب با لوله به مزارع دشت سیستان

 

بیست و پنجم بهمن ماه- مطالبات مزدی کارگران این طرح از طرف پیمانکار در شش ماه گذشته پرداخت نشده‌است. کارگران نسبت به عدم پرداخت حقوق و مزایای خود معترضند و خواستار پرداخت هرچه سریعتر این معوقات هستند.

 

 

اعتراض کارگران بخش کنترل اتوبوسرانی تبریز

 

بیست و چهارم بهمن ماه – جمعی از کارگران کنترل کارت‌های مسیر بی‌آر تی اتوبوسرانی شهرتبریز در اعتراض به عدم واریز حق بیمه سهم کارفرما٬ مقابل داره کار این شهر تجمع کردند.کارگران با مشکل دفترچه بیمه خدمات درمانی روبرو هستند.

 

 

خواست آموزگاران مدارس خصوصی

 

بیست و چهارم بهمن ماه – گروهی از معلمان مدارس غیردولتی وهیئت امنایی٬ به وضعیت بیمه و حق الزحمه خود اعتراض کرده و خواستار آن شدند که وضعیت بیمه و حق الزحمه آنها تابع قانون کار گردد.

 

 

اعتصاب کارگران شرکت گروه ملی صنعتی فولاد ا یران

 

بیست و چهارم بهمن ماه- بیش از ۲۰۰ کارگر شرکت گروه ملی صنعتی فولاد ایران ،صبح روز۲۴ بهمن ماه در اعتراض به معوقات مزدی خود مقابل ساختمان استانداری خوزستان تجمع کردند. بیش از ۷۰۰ کارگر این کارخانه چهارماه است مزد پرداخت نشده طلبکارند.

 

 

خواست کارگران افزایش دستمزد، مطابق با تورم واقعی‌ است

 

بیست چهارم بهمن ماه- در ارتباط با مذاکرات مزدی ۹۶ واقعیت این است که نرخ تورم تک رقمی اعلام شده، برای کارگران محلی از اعراب ندارد، چرا که تورمی که کارگران در زندگی روزمره خود لمس می‌کنند بسیار بیش از این‌هاست. یک زندگی حداقل بخور و نمیر بیش از این پرداختی‌های مزدی هزینه دارد؛ حال فرض شود شرایط به گونه‌ای باشد که همین مقدار ناچیز هم چند ماه عقب بیفتد. چند ماه پایانی سال صرف مذاکراتی می شود که عموما هیچ نتیجه‌ای برای کارگران ندارد؛ گویی نتیجه این مذاکرات از قبل مشخص است. تصور عمومی کارگران این است، که این مذاکرات فقط لعاب و ظاهرسازی است و قرار نیست اتفاق مثبتی بیفتد.

 

 

اعتصاب کارگران کارخانه سیمان مسجد سلیمان

 

بیست و چهارم بهمن ماه- ۴۸۰ کارگر این کارخانه ۵ تا ۱۶ماه معوقات مزدی طلبکارند و به همین دلیل از تقریبا ۳۸روز قبل با تجمع در محوطه کارخانه خواستار معوقات مزدی خود شده‌اند. کارگران در عین حال از عملکرد نهادهای صنفی کارگری مانند شورای اسلامی کار این واحد تولیدی ودولتی در استان خوزستان وشهرستان مسجد سلیمان انتقاد کرده و گفتند: این نهادها تا این لحظه در پیگیری مطالبات آنها هیچ اقدامی نکرده‌اند.

 

 

اعتراض کارگران کارخانه «آپادانا سرام »

 

بیست چهارم بهمن ماه- از ابتدای مهرماه سال جاری دست‌کم ۵۶ کارگر با ۱۰ سال سابقه کاری از واحد اداری کارخانه تولید کاشی «آپادانا سرام » در شهرستان بوئین زهرا اخراج شده‌اند و هنوز مقرری بیمه بیکاری کارگران اخراجی محقق نشده است. کارگران باقی‌مانده نگرانند که مبادا با پایان ماه جاری شغلشان را از دست بدهند.

 

 

ادامه اعتراضات کارگران پروژه‌های غیرهمسطح گرگان

 

بیست و چهارم بهمن ماه- کارگران پروژه‌های غیرهمسطح گرگان که زیر نظر شهرداری این شهر کار می کنند، شش ماه مطالبات مزدی پرداخت نشده دارند. این کارگران روز گذشته مقابل شهرداری گرگان برای چندمین بار تجمع کردند. کارگران در آستانه سال نو با ابراز نگرانی از این دیرکرد می‌گویند: اگر این حقوق معوقه پرداخت نشود، شب عید به مشکل برمی‌خوریم و این شرایط واقعا غیرقابل تحمل است.

 

 

اعتصاب کارگران پروژه سد بابا حیدر

 

بیست و چهارم بهمن ماه- کارگران پروژه سد بابا حیدر شهرستان فارسان استان چهار محال بختیاری چهار ماه مطالبات مزدی معوقه طلبکارند به همین دلیل کارگران روز ۲۴ بهمن ماه با به همراه داشتن چند پلاکادر مقابل ساختمان استانداری چهار محال بختیاری دست به اعتراض صنفی زده و خواستارمطالبات صنفی خودشدند.

 

 

سرکوب مزدی با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها

 

بیست و چهارم بهمن ماه- همزمان با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، در طول ۵ سال گذشته فاصله افزایش حداقل دستمزد سالانه نسبت به تورم عمیق تر شد و حتی این شکاف در سال ۹۳ به ۱۴.۷ درصد رسید… پرداخت یارانه نقدی در زمان اجرای این قانون موجب شد تا غالب کارگران یارانه نقدی را به عنوان راهکاری برای جبران افزایش دستمزد تلقی کنند اما واقعیت اینگونه نبود.

 

 

نفوذ دولت و کارفرمایان در شورای عالی کار

 

بیست و سوم بهمن ماه- به دولتی که لایحه اصلاح قانون کار را به مجلس می فرستد و درپی قربانی کردن منافع کارگران درپای شرکت‌های بزرگ فراملیتی است، نمی‌توان خوشبین بود…نمایندگان کارگری! هم طبق روال سالهای گذشته، مشخص است که توان چانه زنی چندانی ندارند و با این حساب، اوضاع تغییر چندانی نخواهد کرد…این درست نیست که سر مهمترین مطالبه انباشته کارگران یعنی دستمزد، به کارگران گفت ساکت بمانید…تنها اتحاد و همصدایی، دولت و کارفرمایان را مجاب می‌کند که روال معمول حق‌کشی و اجحاف را خاتمه دهند و این اتحاد تنها از طریق یک بدنه متشکل، مستقل و قوی امکانپذیر است.

 

 

اعتراض کارگران شرکت آذر آب اراک

 

بیست و سوم بهمن ماه- دستمزد معوقه نزدیک به ۱۷۰۰کارگر صنایع آذر آب اراک در استان مرکزی که به بصورت پیمانی ، قراردادی ورسمی مشغول کارند از آذر ماه سال جاری هنوز ادامه دارد . جدا از معوقات مزدی ، کارگران نگران پرداخت نشدن به موقع عیدی سال نو هستند.همچنین در مورد پرداخت نشدن حق بیمه این کارگران نیز گفته می‌شود که با فاصله‌ای که در سوابق بیمه‌ای آنها به وجود آمده است، فرصت استفاده از حق بازنشستگی برای حدود ۱۷ کارگری که مشمول قانون بازنشستگی مشاغل سخت و زیان آور هستند در معرض تهدید قرار گرفته است.

 

 

مطالبات کارگران مجتمع نی شکر هفت تپه

 

بیست و سوم بهمن ماه- کارگران بازنشسته که از اسفند ماه سال ۹۴ تا آذر ماه سال جاری به مرور بازنشسته شده‌اند بابت مزایای پایان کار بین ۷۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان بستان‌کار بوده‌اند اما کارفرما تنها حدود ۱۰ میلیون تومان از این طلب را پرداخت کرده است.همچنین گروهی دیگر از کارگران در مجتمع نی شکر هفت تپه وجود دارند که از اول آذر ماه سال جاری مشمول بازنشستگی با مشاغل سخت و زیان آور شده اند که مطالبات بازنشستگی آنها هنز پرداخت نشده است.

 

 

خواست پرستاران زحمتکش، افزایش دستمزد است

 

بیست و سوم بهمن ماه- اختلاف درآمد و دستمزد پزشکان و پرستاران فاحش و غیرقابل پذیرش است. قشر زحمتکش پرستاری کشور باید به تناسب شرایط سخت کاری خود از دستمزد مناسب بهره مند شود.اجرا نشدن قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری موجب شد تا شاهد افزایش تفاوت چندین برابری دستمزدها باشیم که این موضوع حقوق پرستاران را با وجود تمام سختی هایی که در این کار متحمل می شوند ضایع می کند.

 

 

تجمع کارگران اخراجی روغن نباتی جهان

 

بیست و سوم بهمن ماه- صبح روز۲۳ بهمن ماه ، حدود ۲۰۰ کارگر اخراجی روغن نباتی جهان به همراه خانواده‌هایشان برای پی‌گیری وضعیت شغلیشان مقابل ساختمان استانداری زنجان تجمع کردند.علت این اقدام اعتراضی اخراج ناگهانی حدود ۲۰۰ نفر از کارگران روغن نباتی جهان در اوایل بهمن ماه جاری و از زمان واگذاری به بخش خصوصی است و آنان خواستار بازگشت به کار وپرداخت معوقات حقوقی خود هستند.

 

 

امنیت شغلی آرایشگران و هدفمندی یارانه‌ها

 

بیست ودوم بهمن ماه-‌با اجرای هدفمندی٬همه هزینه‌ها افزایش یافته است. هزینه اجاره مغازه، بیمه ٬ آب و برق و … افزایش داشته است.درآمد آرایشگاه‌ها کاهش یافته و آینده شغلی و مزد آرایشگر برای هفته‌های آخر سال و سال جدید مبهم است.این وضعیت باعث هرج و مرج در بازار آرایشگران شده‌ است.

 

 

فاجعه پلاسکو٬ بنیاد مستضعفان و بازرسان کار

 

بیست و دوم بهمن ماه-‌درحادثه پلاسکو بین ۸ تا ۹ نهاد و دستگاه مسئولند ولی هیچکدام خود را دخیل نمی‌دانند و همه چیز را شفاف به مردم نمی‌گویند.باورش سخت است ولی تعداد بازرسان ادارات کار درکل کشور ۸۰۰ نفر است که در تهران به بیش از ۸۰ نفر نمی‌رسد، در حالی که در کل تهران ۴۸ هزار کارگاه وجود دارد که با این وضع شانس بیاورند سالی یکبار بازرسی شوند.

 

 

تاسیس خانه کارگر و تشکل‌های زرد برای مقابله با سندیکاهای واقعی

 

بیست و دوم بهمن ماه- معاونت امور استان‌های خانه کارگر جمهوری اسلامی، در کنگره خانه کارگر استان خوزستان گفت: [علت و چگونگی تاسیس خانه کارگر و تشکل‌های زرد حکومتی] “این را مرهون سه بزرگواری هستیم که هسته‌ی مرکزی این تشکیلات را پایه نهادند، مقام معظم رهبری، شهید آیت‌الله بهشتی و مرحوم آیت‌الله هاشمی”.

 

 

نابودی حقوق زحمتکشان با ” اقتصاد مقاومتی”

 

بیست و دوم بهمن ماه- ساختار اقتصادی کشور، ساختار کارگر کُش است، زیرا یک اقتصاد دلالی و تک‌محصولی نفتی است که در آن، کارگر منکوب شده و…جامعه‌ی کارگری [ طبقه کارگر ] امروز، دچار عقب‌ماندگی مزدی [ سرکوب مزدی ] است که این عقب‌ماندگی منتج به کاهش ۴۰ درصد هزینه‌ی زندگی او گردیده است.

 

 

معضل بیکاری و عدم راهبرد مشخص برای حل آن

 

بیست و دوم بهمن ماه- در حال حاضر نه راهبرد مشخص و جامع برای اشتغالزایی و رفع مشکلات اجرایی وجود دارد و نه دستگاه مشخصی وظیفه راهبری این مشکل و پاسخگویی در قبال آن را پذیرفته است. ترکیب بودجه و اعتبارات مرتبط با موضوع اشتغالزایی نیز این موضوع را به خوبی نشان می‌دهد.

راه کارگر

ابراز نگرانی کنفدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌های کارگری از بازگرداندن رضا شهابی به زندان

کنفدراسیون بین المللی اتحادیه‌های کارگری از «تحت فشار قرار دادن» رضا شهابی، مسئول سندیکائی در ایران، توسط قوّۀ قضائی ابراز نگرانی کرد   کنفدراسیون بین المللی اتحادیه‌های کارگری با ارسال نامه‌ای به آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، خواستار «پایان دادن به اذیّت و آزار» رضا شهابی توسط مقامات قوّۀ قضائی شد. این کنفدراسیون ... ابراز نگرانی کنفدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌های کارگری از بازگرداندن رضا شهابی به زندان

ادامه

ایران, جهان, حقوق بشر, خبر, کارگری

تجمع کارگران ذوب آهن اردبیل در اعتراض به وضعیت نامعلوم شغلی و بلاتکلیفی معوقات مزدی

جمعی از کارگران کارخانه ذوب آهن اردبیل روز گذشته چهارشنبه (۲۷ بهمن ماه) در اعتراض به وضعیت نامعلوم شغلی و بلاتکلیفی در دریافت مطالبات معوقه خود مقابل ساختمان استانداری اردبیل تجمع کردند.   به نقل از کارگرانی که در این اجتماع صنفی شرکت داشته‌اند گفته می‌شود، در کارخانه دوب آهن اردبیل بیش از ۴۰۰ نفر ... تجمع کارگران ذوب آهن اردبیل در اعتراض به وضعیت نامعلوم شغلی و بلاتکلیفی معوقات مزدی

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری

برای سومین روز متوالی؛ کارکنان گروه ملی فولاد برای پرداخت معوقات مزدی خود تجمع کردند

به گزارش منابع خبری ایلنا از اهواز، حدود ۶۰۰ نفر از کارگران گروه ملی صنعتی فولاد اهواز برای سومین روز متوالی در اعتراض به معوقات چند ماهه خود در محل ورودی این شرکت اقدام به تجمع صنفی کردند.   بر همین اساس، این کارکنان و کارگران گروه ملی صنعتی فولاد در اهواز صبح امروز مقابل ... برای سومین روز متوالی؛ کارکنان گروه ملی فولاد برای پرداخت معوقات مزدی خود تجمع کردند

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری

نماینده کارگران بیکارشده فولاد زاگرس: شما به مشکلات کارگران برسید، جواب ترامپ را خودمان می‌دهیم!

پس از انحلال کارخانه فولاد زاگرس در قروه کردستان در سال ۹۲، چند صد کارگر این کارخانه بیکار شدند.   رایزنی‌ها و پیگیری‌های کارگران بیکار شده تاکنون به نتیجه‌ای نرسیده و حتی مطالبات تعدادی از آنها پرداخت نشده است. کارخانه فولاد قروه تنها راه امرار معاش کارگران در شهر قروه کردستان بود که با تعطیلی ... نماینده کارگران بیکارشده فولاد زاگرس: شما به مشکلات کارگران برسید، جواب ترامپ را خودمان می‌دهیم!

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری