حذف پیمانکاران از اتلاف ثروت‌های ملی جلوگیری می‌کند/ مافیای آن‌ها، برنده میدان!

رئیس انجمن صنفی پالایشگاه چهارم پارس جنوبی گفت: حذف پیمانکاران به هیچ وجه بار مالی ندارد؛ این ایراد اصلاً وارد نیست. به گزارش خبرنگار ایلنا، «طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت» برای بار سوم به سد ایرادات نهادهای نظارتی برخورد کرد؛ اینبار هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، طرح را مغایر با سیاست‌ها کلی و ... حذف پیمانکاران از اتلاف ثروت‌های ملی جلوگیری می‌کند/ مافیای آن‌ها، برنده میدان!

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, گزارش, مبارزه طبقاتی, معیشت

تجمع اعتراضی کارگران پاکبانی و بهداشت شهرداری یاسوج + فیلم

دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ این کارگران، خواستار پرداخت ۵ ماه حقوق معوقه و سایر مطالبات مرتبط خود هستند.  گذران زندگی با این حقوق‌ها، فلاکت است و معوقه شدن آن مرگ تدریجی است. پیمانکاران واسطه ای بین شهرداری و کارگران برای غارت دستمزد ناچیز آنان هستند. بخش مهمی از دسترنج کارگران نصیب پیمانکاران میشود. اغلب زدوبندهای ... تجمع اعتراضی کارگران پاکبانی و بهداشت شهرداری یاسوج + فیلم

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, مبارزه طبقاتی, معیشت

حوادث ناشی از کار در سال گذشته در تهران، ۴۱۴ کشته و ۳۰۳۸ مصدوم بر جای گذاشته است

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران آمار مصدومان و متوفیان ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۲ را اعلام کرد. «مهدی فروزش» مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره آمار مصدومان ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۲ گفت: در سال گذشته در مجموع ۳۰۳۸ نفر در استان تهران دچار حوادث ناشی ... حوادث ناشی از کار در سال گذشته در تهران، ۴۱۴ کشته و ۳۰۳۸ مصدوم بر جای گذاشته است

ادامه

ایران, ایمنی, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگران

تجمع بازنشستگان فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر

شماری از بازنشستگان صندوق فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر با حضور در یک تجمع صنفی، خواستار رسیدگی به مطالبات صنفی خود شدند. به گزارش خبرنگار ایلنا، امروز یکشنبه (دوم اردیبهشت ماه) جمعی از بازنشستگان صنعت فولاد در تهران ، اصفهان و قائمشهر با حضور مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی محل سکونت خود، خواستار توجه به ... تجمع بازنشستگان فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت

تجمع کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز در اعتراض به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌شان + فیلم

صبح امروز شماری از کارکنان کارخانه کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌ خود اعتراض کرده و مقابل ساختمان فرمانداری شوش تجمع کردند. یکی از کارگران معترض در مورد علت تجمع صبح امروز کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز به خبرنگار ایلنا گفت: مدیران کارخانه به بهانه کمبود منابع مالی و ... تجمع کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز در اعتراض به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌شان + فیلم

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, فیلم, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت, همبستگی

خبر‌ها و گزارش‌های جنبش اعتراضی کارگران و زحمتکشان، در هفته سوم بهمن ماه

ژرفش شکاف مزد و معیشت کارگران

 

بیست و یکم بهمن ماه -هزینه متوسط یک خانوار ایران از سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۴، از هفت میلیون و۷۷۰ هزار و ۳۹۷ تومان در سال به ۳۵ میلیون و ۲۶۵ هزار و۷۵ تومان رسیده است. این رقم افزایش ۴۵۳,۸درصدی هزینه زندگی در کشور ظرف یک دهه را نشان می‌دهد.این در حالی است که سال۱۳۸۵ حداقل مزد هر کارگر ۱۵۰هزار تومان بود و این رقم ۱۰ سال بعد به ۷۱۲ هزار تومان رسید…و از شکاف طبقاتی بزرگی در کشور حکایت دارد.حداقل مزد، خرج یک هفته خانوار[ کارگری] است.

 

وزارت کار و لایحه اصلاحیه قانون کار

بیست و یکم بهمن ماه -‌لایحه اصلاحیه قانون کار در حالی همچنان در دستورکار کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی قرار دارد که یک ماه پیش علی ربیعی وزیر کار وعده بازگشت آن به دولت را مطرح کرده بود‌.این در حالی است که به گفته رییس کمیسیون اجتماعی مجلس تا این لحظه هیچ نامه‌ای از سوی وزارت کار یا دولت برای بازگشت قانون کار به دولت نداشته‌ایم. نشست شورای مشورت سه جانبه ملی،نظرات مختلف پیرامون بازگشت اصلاحیه قانون کار به دولت را مطرح کرده بود که در این باره، هیچ اقدامی صورت نپذیرفته است‌.

 

کاهش سرانه‌ مصرف‌ گوشت‌ در خانوارهای کارگری

بیست و یکم بهمن ماه -رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تهران گفت: بر اساس داده‌های مرکز آمار و بانک مرکزی، سهم انواع گوشت از هزینه خانوار از ۶.۱ درصد در سال ۱۳۸۵ به ۵.۴ درصد در سال ۱۳۹۴ رسیده است.سرانه مصرف گوشت قرمز در خانوار شهری[ خانوارهای کارگری] طی دهه گذشته، بیش از ۲۵ درصد کاهش یافته است.

 

عقب ماندگی حداقل دستمزد از نرخ تورم

بیست ویکم بهمن ماه -کارگران برای تامین معیشت‌ خود پنج درصد نسبت به سال آغازین دولت ضعیف‌تر شدند.نیمه نخست دهه ٩٠، یکی از بدترین دهه‌ها از نظر وضعیت معیشتی کارگران…بوده است. براساس آمارها در حالی که نرخ تورم در میان سال‌های ١٣٩٠ تا ١٣٩۵، ۱۲۶.۳درصد اعلام شد، حداقل دستمزد تنها ١٠٨ درصد بوده است.

 

دستمزد کارگران کمتراز هزینه معیشت

بیست و یکم بهمن ماه -مطابق برآورد مرکز آمار و بانک مرکزی، بیش از۵۰ درصد مزد یک کارگر سهم مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت‌ها و۲۳,۶ درصد شامل خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها می شود.آیا با مزد۸۱۲ هزار تومانی ٬ دسترسی به بهداشت٬ آموزش و تفریحات برای کارگران و خانواده هایشان میسر است

 

آزادسازی اقتصادی و کاهش سطح دستمزد کارگران

بیست و یکم بهمن ماه-‌شاکله اصلی سیاست‌های تعدیلی دولت‌ها در بیش از دو دهه گذشته براساس حذف منافع کارگران شکل گرفته؛سیاست‌های انقباضی دو دهه گذشته در پی استقرار نظام برده‌داری با هدف منتفع شدن دلالان داخلی و بین‌المللی بوده‌است… کارگران در شورای‌عالی کار…باید سیاست‌های دولت برای قیچی کردن منافع کارگران را به جد، زیر سوال ببرند.

 

عدم ایمنی و بهداشت کار فاجعه می آفریند

بیست ویکم بهمن ماه- ، تونل مترو در ایستگاه ولیعصر قم فروریخت و حداقل سه کارگر در این حادثه زیر آوار مانده‌اند.همچنین در انفجار ناشی ازگازهای زیرزمینی درشهر میناب٬ ۵ کارگر کشته شدند. این سانحه در یک پروژه چشمه آبگرم اتفاق افتاد که کارگران در تونل آن مشغول به کار بودند. طی دو روز اخیر پنج کارگر انتقال برق جیرفت درارتفاعات جبال بارز گیر افتادند که دو نفرازآنها جان خود را از دست دادند.در حادثه دیگری نیزدست یکی ازکارگران کارخانه بازیافت زباله در شهر بانه هنگام نظافت دستگاه‌های این کارخانه قطع شد.

 

اعتصاب کارگران واحد پولاد سازی خوزستان

بیستم بهمن ماه – جمی از کارگران واحد تولید شمش و آهن اسفنجی شرکت فولاد خوزستان٬ در اعتراض به عدم پرداخت مزد ماه گذشته خود دست به اعتصاب زده و در مقابل درب بخش فولاد سازی و ماشین‌های ریخته گری تجمع کردند.

 

مبارزه کارگران راه آهن علیه خصوصی سازی

بیستم بهمن ماه -کارگران بخش‌های برق و موتوریست و ریل گذاری رجا- راه آهن ملی- خواستار دریافت مزد معوقه خود هستند . قراردادهای کارگران پیمانکاری، موقت و چند ماهه است، از این رو کارگران حذف شرکت‌های پیمانکار و توقف خصوصی سازی و عقد قرارداد رسمی را مطالبه می کنند .

 

کارگران قرارداد موقت و عیدی و پاداش آخر سال

بیستم بهمن ماه -کارفرمایان در کارگاه‌های کوچک که قرارداد کارگران موقت و سفید امضاء است٬ از پرداخت عیدی و پاداش آخر سال خود داری می کنند.کارفرمایان در این نوع کارگاه‌ها عیدی پرداخت نمی‌کنند. حق قانونی کارگر به دلیل مصوبۀ خروج کارگاه‌های تا ده نفر از شمول قانون کار٬ نابود و محو شده است.

 

ستاد مزد٬سبد معیشت سال آینده و مطالبه کارگران

بیستم بهمن ماه -ستاد مزد کارگران هنوز سبد معیشت سال ۹۶ را تعیین نکرده است.توافق کارگروه تخصصی تعیین مزد سال ۹۶ با دولت آن بود که هزینه‌های سبد معیشت در دستمزد سال آینده لحاظ شود. در حال حاضر حداقل دستمزد قدرت خرید و کفاف بهره‌مندی آن تعداد اقلام کالایی که همواره معدلش به صورت تورم اعلام می‌شود را ندارد.

 

وزارت کار و طرح آزاد سازی دستمزد

بیستم بهمن ماه -معاون وزیر کار درباره درباره آخرین وضعیت تعیین حداقل دستمزد ۹۶ گفت: در جلسات این کارگروه با استفاده از مبانی اقتصاد… روی موضوع دستمزد و موارد مرتبط آن بحث و بررسی می‌شود.با مشارکت انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی، تعیین حداقل هزینه سبد معیشت یک خانواده کارگری در حال بررسی است تا این نرخ با هدف افزایش بهره وری نیروی کار تعیین و در هفته‌های سوم و چهارم اسفندماه پرونده تعیین حداقل مزد سال آینده با ابلاغ مزد ۹۶ بسته خواهد شد.

 

طبقه اشرافی قدرتمند و ممتاز حاکم در تقابل با زحمتکشان

بیستم بهمن ماه – در حال حاضر ۸۰ درصد دستمزدبگیران زیر خط فقر زندگی می‌کنند، از یک طرف سیاست‌های اقتصادی فقط در جهت حمایت از دلالان و واردکنندگان است. ما شاهد اعمال یک‌سری سیاست‌های بیمار خصوصی‌سازی هستیم که ضدتولید و ضداشتغال هستند.به این ترتیب در این دو دهه گذشته، طبقه مرفه و ممتازی به وجود آمده است…؛ این طبقه اشرافی قدرتمند و ممتاز، هیچ پایگاه اجتماعی هم در بطن توده‌های ملت ندارد و فقط به سودجویی هرچه بیشتر می‌‌اندیشد…[در مقابل] بخش عظیمی از فرودستان…، فقط کار می‌کنند که از گرسنگی نمیرند؛ اینها نه بیمه دارند، نه امنیت شغلی و نه حمایت‌های اجتماعی.

 

بیکاری کارگران شهرک‌های صنعتی استان مرکزی

بیستم بهمن ماه – واحدهای تولیدی‌خدماتی شهرک‌های صنعتی زاویه، زرندیه و خراقان، در استان مرکزی در حالت تعطیل و نیمه تعطیل قرار دارند. هزاران کارگر در بیش از ۲هزار و۵۰۰ واحد تولیدی‌خدماتی این شهرک‌ها بیکار بوده و در شرایط وخیم معیشتی هستند.

 

خواست کارگران٬آتش‌نشانان و کسبه خرد پلاسکو

بیستم بهمن ماه -چرا بر‌خلاف نص صریح قانون(مسوول شناختن شهرداری در ایمنی شهر) و با وجود اطلاع شخص شهردار(فیلم منتشر شده از جلسه شورای شهر) باز هم اقدام به پلمب یا اقامه دعوی علیه مالک ساختمان (بنیاد مستضعفان) نشده است؟

 

اعتراض کارگران فروشگاه‌ افق کوروش

بیستم بهمن ماه -کارگران سابق فروشگاه‌ افق کوروش در شیراز از وضعیت نامعلوم مطالبات پایان کار خود پس از تعدیل[اخراج ] خبر می‌دهند.هنوز وضعیت پرداخت معوقات مزدی و نیز عودت اسناد تجاری که در بدو استخدام به عنوان ضمانت از آنها گرفته شده بود، نامشخص است و در نتیجه همین مسئله ضمانت‌نامه‌ها، باعث تردید آنها در مراجعه به ادارات کار شده است.

 

اعتراض کارگران دو مجتمع کشت و صنعت و دامداری و صنعتی مهاباد

بیستم بهمن ماه- نمایندگان کارگران دو مجتمع کشت و صنعت و دامداری مهاباد که حدود ۱۶ ماه دستمزد معوقه دارند، در نامه‌ای خطاب به وزیر کار خواستار رسیدگی به وضعیت خود شدند. مهمترین خواست کارگران به ترتیب و بدین شرح است: ۱-پرداخت حقوق معوقه بیش از یک سال و نیم ۲- -پرداخت حق بیمه ماه‌های شهریور، مهر، آذر و دی ۱۳۹۵، ۳- پرداخت عیدی و پاداش سال ۱۳۹۴، ۴- پرداخت سنواتی پرسنل از بدو استخدام تا به حال (با توجه به مزایده شرکت‌ها).

 

اعتراض کارگران پیمانکاری پالایشگاه ستاره خلیج فارس

بیستم بهمن ماه- مطالبات مزدی بیش از هزار کارگر پیمانکاری پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بندرعباس از آبان ماه پرداخت نشده‌است. کارگران معترض می‌‌گویند : هیچ خبری از پرداخت مطالبات ما نیست؛ امسال وضعیت به مراتب از سالهای قبل بدتر است و نگرانیم که مطالبات ما پرداخت نشود و شب عید، بی‌پول بمانیم. ‌

 

اعتصاب،اعتراض و تظاهرات حق‌ کارگران است

بیستم بهمن ماه- شهرداری شوشتر برای جلوگیری از اعتراضات احتمالی کارگران ، با تشکیل کمیته انظباتی ، از حدود ۴۰ تا ۵۰ نفر از کارگران خدماتی و فضای سبز تعهدنامه کتبی گرفته است. درعین حال کارفرما به بهانه جلوگیری از اعتراضات احتمالی تهدید کرد؛ درصورت بروز هرگونه اعتراض، کارگرانی که از آنها تعهدنامه اخذ کرده را سریعا اخراج خواهد کرد. کارگران شاغل در شهرداری هم‌اکنون سه ماه حقوقشان را دریافت نکرده‌اند و بیمه تامین اجتماعی آنان نیز دچار مشکلاتی است.

 

اعتراض رانندگان تاکسی

بیستم بهمن ماه- صبح روز۲۰ بهمن ماه حدود صد نفر از تاکسیرانان تهرانی در اعتراض به برآورده ‌نشدن مطالبات خود تجمع کردند. تاکسیرانان از عملکرد سازمان تاکسیرانی تهران ناراضی هستند و یکی از خواسته‌های آنان به سامان شدن وضعیت شرکت‌های خصوصی تاکسیرانی است؛ سازمان تاکسیرانی قصد دارد رانندگان را هر جور شده تحت پوشش شرکت‌های خصوصی دربیاورد و این شرکت‌ها مبالغ گزافی را جهت وام خرید خودرو به رانندگان تحمیل می‌کنند.

 

اعتصاب کارگران پالایشگاه اصفهان

نوزدهم بهمن ماه – جمعی از کارگران پالایشگاه اصفهان در اعتراض به عدم دریافت اضافه کاری و دیگر مزایای شغلی طی دو ماه گذشته در محوطه این واحد تجمع کرده و خواستار دریافت مزایای معوقه خود شدند.بیش از ۲۲ درصد از فرآورده‌های نفتی مورد نیاز کشور در این پالایشگاه تولید می شود.

 

لغو جلسات کارگروه تعیین دستمزد سال آینده

نوزدهم بهمن ماه-‌کارگروه تخصصی سه‌جانبه تعیین دستمزد سال ۹۶ کارگران برای آخرین‌بار ماه گذشته در محل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد و برخلاف روال موجود، دو جلسه آن بدون ارائه دلیلی لغو شده است‌.

 

کارگران استان قم و قراردادهای موقت

نوزدهم بهمن ماه – در جریان نشست ” فرهنگی و صنعتی” استان قم که با حضور رئیس سازمان انرژی اتمی در تالار معصومیه فرمانداری برگزار شد، اعلام گردید:۶۰ درصد جمعیت استان قم را کارگران تشکیل می‌دهند. اما این جمعیت کثیر از قرارداد رسمی و بیمه تامین اجتماعی محروم هستند [ در حالیکه طلبه‌ها و کارکنان حوزه و موسسه‌های مذهبی ومداح‌های حکومتی تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دارند] واغلب کارگران از شمول قانون کار خارج و به صورت فصلی و موقت مشغول کارند.

 

اعتصاب کارگران شهرداری شهر بجنورد

نوزدهم بهمن ماه- کارگران شهرداری شهر بجنورد، صبح روز۱۹ بهمن ماه در اعتراض به چند ماه از معوقات مزدی خود ، مقابل ساختمان فرمانداری این شهر تجمع کرد‌ند. مجموع مطالبات معوقه کارگران به حدود ۴ میلیارد تومان می رسد و جدا از معوقات مزدی چندین ماه حق بیمه کارگران به تامین اجتماعی واریز نشده ومیزان بدهی شهرداری به تامین اجتماعی به حدود ۱۴ میلیارد تومان رسیده است.

 

ادامه مبارزه کارگران کشت و صنعت مهاباد

نوزدهم بهمن ماه- کارگران شاغل در دو مجتمع کشت و صنعت مهاباد و دامداری صنعتی مهاباد، که ۱۶ ماه است دستمزد نگرفته‌اند، علیرغم جمع شدن چادرها [ توسط نیرهای امنیتی ] همچنان به اعتراضات خود ادامه می‌‌دهند .بیش از سه ماه حق بیمه کارگران نیز پرداخت نشده است.

 

ادامه اعتصاب کارگران معدن طزره

نوزدهم بهمن ماه- در حال حاضر مجموع مطالبات کارگران رسمی وقرار دادی سه ماه مزد معوقه است که کارفرما روز ۱۸ بهمن ماه حقوق مهر ماه را با چهار ماه تاخیر به حساب همه کارگران پرداخت کرده است. نگرانی از وضعیت نامعلوم مابقی مطالبات مزدی ، باعث شد تا کارگران در روز۱۹ بهمن ماه نیز اعتراضات صنفی خود را دنبال کنند.

 

خواست معلمان افزایش دستمزد است

نوزدهم بهمن ماه- جمعی از فعالان صنفی معلمان کمپینی در فضای مجازی تحت عنوان کمپین «بودجه عادلانه برای افزایش حقوق معلمان و بهبود کیفیت آموزش در مدارس» راه اندازی کرده اند. مطالبه اصلی این کمپین افزایش دستمزد پایه معلمان است و در کنار آن، خواست تامین اعتبار برای بالا بردن کیفیت آموزشی برای مدارس مطرح شده است.

 

نقض حقوق کارمندان قرارداد موقت

هجدهم بهمن ماه – در حالی که هیات دولت پیش از این میزان عیدی کارکنان دولت را ۷۷۰ هزار تومان اعلام کرده بود؛در تازه‌ترین مصوبه هیات وزیران جزییات پاداش و عیدی سال‌جاری کارمندان قرارداد موقت وخرید خدمت حداقل ۳۵۰ هزار تومان تعیین شد.

 

اعتصاب کارگران کارخانه نیک پارس

هجدهم بهمن ماه- کارگران کارخانه نیک پارس واقع در شهرک صنعتی کاسپین،دراعتراض به عدم پرداخت بیش از ۵ماه حقوق، حق بیمه و پاداش و عیدی سال گذشته ٬اعتصاب کرده و سپس درمقابل استانداری قزوین تجمع کردند.کارخانه نیک پارس تولید کننده عمده تنقلات و مواد غذایی است.

 

اعتصاب دوباره کارگران کارخانه هپکو

هجدهم بهمن ماه -کارگران هپکوبا تجمع در محوطه کارخانه اعتصاب خود را ادامه داده٬ خوستار دریافت حقوق و مزایای موقعه خود و همچنین پایان دادن به خصوصی سازی این واحد بزرگ صنعتی شدند.

 

بودجه وزارت کار و منافع کارفرمایان

هجدهم بهمن ماه-‌وزارت کار برای سال آینده ۳۳۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال برای اشتغال، کارآفرینی[تامین منافع کارفرمایان] و تنظیم روابط کار[تغییر قوانین کار و تامین اجتماعی] در نظر گرفته است.توسعه کارآفرینی با بیش از۱۰ میلیارد اعتبار در صدر برنامه‌های وزارت کار قرار دارد.

 

گسترش مناطق آزاد و نابودی امنیت شغلی کارگران

نوزدهم بهمن ماه- کارکرد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی چیزی جزء هرچه بیشتر وابسته کردن اقتصاد ایران نبوده است، به دلیل معافیت کارگاه‌های این مناطق از مقررات حمایتی قانون کار، کارفرمایان مستقر در این مناطق خود را پایبند رعایت حقوق کارگر نمی‌دانند وامنیت شغلی کارگران پایمال می گردد.

 

دولت مخالف پوشش بیمه کارگران ساختمان پلاسکو است

هجدهم بهمن ماه- مصوبه هیئت دولت درباره کارگران حادثه‌دیده پلاسکو٬ فرار به جلو مسئولان و پاک کردن صورت مسئله است. براساس قانون کار در صورت بروز سوانح و حادثه ، کارفرما باید علاوه بر پرداخت ۲۳ درصد حق بیمه خود، سهم ۳ درصدی بیمه بیکاری را نیز پرداخت کند.اما در ماجرای آتش سوزی ساختمان پلاسکو حتی همین قانون رعایت نمی شود.

 

مشکلات معیشتی نویسندگان و شاعران شیراز

هجدهم بهمن ماه – نویسنده کاری که با صرف وقت و انرژی انجام می دهد… روی دست‌اش می‌ماند و هیچکس هم به معیشت هنرمند توجه نمی کند.مهاجرت و بیکاریِ نویسندگان و شاعران شیراز…ناشی ازمشکلات معیشتی وعوامل اجتماعی دیگراست.

 

کاهش قدرت خرید فرهنگیان

هجدهم بهمن ماه – بودجه وزارت آموزش‌ و پرورش برای سال آینده معادل ۳۱ هزار و۶۸۱ میلیارد و۵۶۲ میلیون تومان مقرر گردیده٬ در حالی که حداقل بودجه مورد انتظار برای ادارات کل استان‌ها ۳۰هزار میلیارد تومان است.به این ترتیب حقوق و پاداش پایان خدمت معلمان نسبت به رقم تورم افزایش نمی یابد و شاهد کاهش قدرت خرید معلمان و کارمندان آموزش‌ و پرورش خواهیم بود.

 

اعتصاب کارگران پیمانکاری شرکت آب و فاضلاب خوزستان

هجدهم بهمن ماه- کارگران پیمانکاری شرکت آب و فاضلاب خوزستان در شهرهای آبادان، خرمشهر، هویزه و سوسنگرد صبح روز ۱۸ بهمن با تجمع در مقابل ساختمان این شرکت در اهواز خواستار پرداخت مطالبات خود از سوی پیمانکار شدند. مطالبات بیش از ۱۰۰ نفر از کارگران این شرکت پیمانکاری مربوط به سال‌های ۹۲ و ۹۳ تاکنون پرداخت نشده است و مدیران این شرکت وعده کرده بودند که در مدت ۱۴ روزمطالبات معوقه کارگران را پرداخت کنند اما با گذشت ۱۰ ماه هنوز این اتفاق نیفتاده است.

 

ادامه مبارزه کارگران کارخانه سیمان مسجد سلیمان

هجدهم بهمن ماه- کارفرمای کارخانه سیمان مسجد سلیمان پس از سی ودو روز از اعتراض صنفی کارگران به دلیل پرداخت نشدن ۴ ماه از مطالبات معوقه‌شان، کارگران را تهدید به اخراج کرده است. کارگران همچنان خواستار پرداخت معوقات مزدی خود هستند و پیگیری آن را از کارفرما مطالبه می‌کنند.

 

اعتراض کارگران شهرداری شهرستان شوش

هجدهم بهمن ماه- پرداخت حقوق کارگران شاغل در شهرداری « حر» در شهرستان شوش استان خوزستان سه ماه به تاخیر افتاده است. مشکلاتی که در زمینه عدم پرداخت حقوق ، برای کارگران بوجود آمده باعث نگرانی کارگران شهرداری شده و کارگران خواهان دریافت همه معوقات حقوقی خود هستند.

 

تعطیلی واحدهای صنعتی کوچک هرمزگان

هفدهم بهمن ماه-‌مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان هرمزگان اعلام نمود: ۱۰۰ واحد صنعتی کوچک درشهرک‌های صنعتی استان تعطیل گردیده و بیش از ۲۰۰۰ کارگر بیکار شده اند.

 

خواست کارکنان مرکز بهداشت شهرستان دیواندره

هفدهم بهمن ماه – کارمندان٬مددکاران وبهیاران مرکز بهداشت و سازمان بهزیستی شهرستان دیواندره دراستان کردستان٬ طرح غربالگری بیماری‌های غیرواگیر کمیته امداد[خمینی] این شهرستان را به دلیل عدم تخصیص منابع مالی به مرکز بهداشت و سازمان بهزیستی٬مغایرامنیت شغلی حقوق خود دانسته و خواستار تضمین شغلی و اختصاص بودجه به سازمان بهزیستی در زمینه مقابله با بیماری‌های مختلف شدند.

 

مخالفت کارگران صنعت چاپ و بسته‌بندی با هدفمندی یارانه ها

هفدهم بهمن ماه- کارگران و کارکنان صنعت چاپ و بسته‌بندی کشور نسبت به افزایش قیمت کاغذ [براساس برنامه هدفمندی یارانه‌ها ] اعتراض کرده و این اقدام را موجب گرانی قیمت روزنامه‌ها و کالا‌های متعدد و نا امنی شغلی کارکنان صنعت چاپ و بسته‌بندی دانستند. اعضای اتحادیه چاپ و بسته‌بندی کشور گرانی قیمت کاغذ در سال آینده را محکوم نمودند.

 

آزادسازی اقتصادی و افزایش سن بازنشستگی

هفدهم بهمن ماه -مدیر عامل سازمان بازنشستگی کشور گفته است: سن بازنشستگی در ایران بسیار پایین است، برنامه ما این است که بتوانیم، این روند را تغییر دهیم .یکی از دلایل انجام این کار افزایش منابع صندوق‌های بازنشستگی است. تبدیل شدن شرکت‌های اقتصادی این صندوق‌ها به حیات خلوت دولت‌ها و [ بنیاد‌های انگلی] سبب بی‌عدالتی در پرداخت‌هاست.

 

اقتصاد دلالی و جان آتش نشانان زحمتکش

هفدهم بهمن ماه – تجهیزات خریداری شده برای آتش نشانی تقلبی است، مسئول واردات کالای تقلبی و قاچاق کیست؟ مسئول ناظر پروژه و مسئول خرید و فروش چه کسی است و مسئول عدم بازرسی مستمر کالا کیست؟

 

کارگران بیکاراجبارا کولبری می کنند

هفدهم بهمن ماه- کولبران در حقیقت کارگران فصلی و بیکار استان کردستان هستند. آنها برای امرار معاش خود و خانواده‌هایشان وادار به کولبری در شرایط سخت اند. کارگران بیکار که کولبری می کنند نه بیمه درمانی دارند و نه فریاد رسی.فقر عامل کولبری در منطقه به شمار می آید.

 

ادامه مبارزه کارگران هپکو

هفدهم بهمن ماه- کارگران این کارخانه در روز ۱۷بهمن ماه برای چندمین بار مسیر کارخانه تا میدان شهدای اراک را راهپیمایی کردند و پس از استقرار در میدان شهدا برای نشان داده شدن اعتراضات صنفی خود چادر برپا کردند. مسئولان استانی وعده پرداخت مطالبات معوقه کارگران را به همراه تعیین تکلیف سهامداران کارخانه را داده بودند که متاسفانه تا به امروز عملی نشده و کارگران همچنان با مشکلات زیادی روبرو هستند.

 

اعتراض کارگران بازنشسته و نی‌بران حجمی مجموعه نیشکر هفت‌تپه

هفدهم بهمن ماه- علاوه بر کارگران بخش صنعتی وکشاورزی در این کارخانه ، از صبح روز ۱۷ بهمن ماه گروهی دیگر که شامل کارگران بازنشسته و نی‌بران حجمی مجموعه نیشکر هفت‌تپه هستند برای پی گیری مطالبات مزدی خود مقابل درب ورودی مجتمع اجتماع کرده‌اند. خواسته اصلی کارگرانی که در تجمع امروز حاضر شده‌اند دریافت تمام مطالبات مزدی وبیمه‌ای معوقه است، همچنین گفته می‌شود ۸۰ نفر از رانند‌های استیجاری که ۴ ماه دستمزد آنان به تعویق افتاده است نیز در این تجمع حضور دارند.

 

اعتراض کارگران نانوایی

هفدهم بهمن ماه- بیش از ۶۰ درصد از کارگران خباز در تهران بیمه نیستند. کارفرمایان استان تهران در ارائه لیست بیمه‌ای خود تخلف می‌کنند. مشکل دیگری که کارگران را آزار می‌دهد توافق اتحادیه کافرمایان خباز استان تهران با سازمان تامین اجتماعی بر سر انجام نشدن بازرسی‌های بیمه است.

 

اعتراض کارگران معدن زغال سنگ طزره

هفدهم بهمن ماه- کارگران مطالبات مزدی ماه‌های مهر ،آبان ،آذر و دی ماه را از کارفرما طلبکارند و با توجه به مخارج سنگین سال نو ، خواستار پرداخت این مطالبات هستند . جدا از مشکلاتی که در پرداخت مزدی وجود دارد ، کارگران نسبت به کیفیت نازل وعده غذایی که هر روز به عنوان ناهار توزیع می‌شود، اعتراض دارند.ظاهرا کارفرما به بهانه ناتوانی مالی قصد پرداخت عیدی کارگران را تا پایان سال ندارد و در عوض می‌تواند حداقل دو ماه از مطالبات مزدی آنها را پرداخت کند.

 

اعتراض کارگران بیکار شده پلاسکو

هفدهم بهمن ماه- شماری از کارگران پلاسکو که یا از بیمه تامین اجتماعی برخوردار نبوده‌اند یا پرونده بیمه‌ای آنها از نوع اختیاری بوده است؛ در وضعیت مبهم مقرری بیمه بیکاری قرار دارند و در مراجعات خود به اداره کار جنوب غرب تهران به آنها گفته شده است که بر اساس قانون مقرری بیکاری به آنها تعلق نمی‌گیرد.

 

اقتصاد مقاومتی یعنی اخراج کارگران

هفدهم بهمن ماه- قائم مقام شرکت لبنی کاله اظهار داشته‌است: سه تا چهار هزار نفر از پرسنل شرکت تعدیل [ اخراج ]خواهند شد تا بتوانیم در شرایط فعلی باقی بمانیم.

 

اعتراض کارگران شهرداری «بندر ماهشهر»

هفدهم بهمن ماه- پرداخت مطالبات مزدی حدود ۱۵۰ کارگران شهرداری «بندر ماهشهر» در استان خوزستان۵ ماه به تاخیر افتاده است. همچنین بخشی از بیمه کارگران به تامین اجتماعی پرداخت نشده است.

 

تجمع کارگران فضای سبز و باغبانی محوطه دانشگاه جندی شاپور

هفدهم بهمن ماه- ۲۰ تن از کارگران فضای سبز و باغبانی محوطه دانشگاه جندی شاپور دزفول که زیر نظر پیمانکار فعالیت می‌کردند اخیرا اخراج شده اند که در اعتراض به این موضوع و بازگشت دوباره به کار صبح امروز مقابل درب فرمانداری تجمع کردند. در این تجمع اعتراضی کارگران خواستار بازگشت به کار شدند.

 

تجمع کارگران شهرداری میاندوآب

شانزدهم بهمن ماه-‌کارگران شهرداری میاندوآب در اعتراض به عدم دریافت ۳ ماه حقوق وحق بیمه ٬ مقابل ساختمان شهرداری تجمع کردند.کارگران و خانواده‌هایشان به دلیل عدم پرداخت حق بیمه از سوی کارفرما٬ برای مراجعه به پزشک با مشکل مواجه هستند.

 

نامه سرگشاده کارکنان واحد‌های تولید گل و گیاه استان مازندران

شانزدهم بهمن ماه – گروهی از کارگران٬ کارشناسان گیاه شناسی و کارمندان واحد‌های تولیدی گل و گیاه در غرب استان مازندران٬ با انتشار نامه اعتراضی و ارسال ان به وازرت کار خواستار رسیدگی به معیشت و امنیت شغلی خود شدند.در غرب استان مازندران بیش از یکهزار واحد تولیدی گل و گیاه به صورت رسمی فعالیت می کنند.

 

نقش سپاه پاسداران و بنیاد مستضعفان درفاجعه پلاسکو

شانزدهم بهمن ماه-‌بنیاد مستضعفان[تحت کنترل ولی فقیه] به عنوان مالک در سالهای قبل، قدمی در جهت ایمن سازی این ساختمان برنداشته است. براساس قانون، مالک نمی‌تواند وقتی ملکی را به صورت سرقفلی واگذار می‌کند، نسبت به رعایت اصول ایمنی و بهداشت کار در آن، بی‌تفاوت باشد.مدیریت و معاونت غیرتخصصی در سازمان آتش‌نشانی[ پاسداران و افراد بسیج به عنوان مدیران و فرماندهان آتش نشانی] نیز با بی‌تدبیری در حادثه پلاسکو مقصر هستند.

 

برنامه ششم توسعه وطرحی به نام کارورزی

شانزدهم بهمن ماه – برنامه ششم توسعه در راستای جذب و تامین امنیت سرمایه ٬ مقرر می سازد که کارفرمایان از پرداخت سهم کارفرما وبیمه بیکاری برای ۲ سال معاف و در همان حال نیروی کار جوان از جمله فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها بطور موقت و به مدت ۲ سال با کمتر از ۷۵درصدحداقل حقوق وخارج ازشمول قانون کار و تامین اجتماعی استخدام شوند.براین مبنا وزارت کار٬طرحی به نام کارورزی تدوین و آماده اجر ساخته است.

 

اعتصاب مجدد کارگران مجتمع نی شکر هفت تپه

شانزدهم بهمن ماه- اعتراض صنفی نزدیک به ۳۰۰۰کارگر این مجتمع در پی بی‌نتیجه ماندن وعده‌های کارفرما در پرداخت مطالبات کارگران روز شنبه ۱۶ بهمن ماه به یازهمین روز متوالی وارد شد.همه مسئولان بویژه مسئولان استان و شهرستانی از موضوع اعتصاب کارگران مجتمع نی شکر هفت تپه با خبرند اما تاکنون مطالبات آنها بر زمین مانده است. کارگران معترض می‌‌گویند: با توجه به اینکه در آستانه سال نو قرار داریم کارفرمای مجتمع کشت وصنعت هفت تپه قصد ندارد به وعده خود مبنی بر پرداخت حداقل بخشی از مطالبات معوقه کارگران عمل کند.

 

مطالبات کارگران شهرداری

شانزدهم بهمن ماه- درخواست همسان سازی دستمزدها، انعقاد قرارداد مستقیم با شهرداری و اجرا شدن آیین نامه مشاغل سخت و زیان‌آور در شهرداری به عنوان مهمترین مطالبات کارگران این نهاد است. دستمزد کارگران شهرداری در شرکت‌های تابعه، خیلی پایین تر از دریافتی پرسنل شهرداری است. بارها قبل از فاجعه پلاسکو، آتش نشان‌ها تجمع کردند، اعتراض کردند و خواستار برآورده‌شدن مطالبات قانونی خود شدند، اما مدیران شهرداری هیچ توجهی به این صداهای اعتراضی نداشتند.

 

ادامه مبارزه کارگران کارخانه سیمان مسجد سلیمان

شانزدهم بهمن ماه – روز پنجشنبه ۱۴ بهمن ماه فقط یک ماه از مجموع ۵ ماه معوقات مزدی کارگران رسمی وقرار دادی پرداخت شده است. کارگران خواهان مشخص شدن وضعیت مابقی مطالبات خود هستند . به صورت مشخص میانگین مطالبات هر یک از کارگران بین ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان است که از کارفرما انتظار دارند مابقی مطالبات سال جاری آنان را یکجا پرداخت کند. همچنین نگرانی از وضعیت نامعلوم کارخانه باعث شد تا کارگران روز۱۶ بهمن ماه نیز اعتراضات صنفی خود را دنبال کنند.

 

اعتراض کارگران کارخانه تولید نوشابه بهنوش

شانزدهم بهمن ماه- از ابتدای آذرماه سال جاری ۱۸ کارگر کارخانه تولید نوشابه «بهنوش» در شهرستان گچساران با حدود ۱۰ سال سابقه کاری اخراج شده‌اند. کارگران اخراج شده در جستجوی کار به واحدهای صنعتی و خدماتی زیادی مراجعه کرده‌اند اما به دلیل شرایط سنی که دارند تا این لحظه هیچ کاری برای آنها پیدا نشده است.

 

خواست بازنشستگان، افزایش مستمری است

شانزدهم بهمن ماه- همسان سازی حقوق بازنشستگان یک الزام قانونی است اما دولت بدون توجه در این خصوص بی‌توجهی مضاعفی نشان می‌دهد. دولت هرگاه که کسری بودجه دارد، یادی هم از اقشار محروم تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی می‌کند، بازنشستگان تامین اجتماعی از سیاست‌های یک بام و دو هوای دولت خسته شده‌اند و می خواهند از سوی دولت حمایت هم بشوند نه اینکه صرفا منابعشان در اختیار دولت قرار بگیرد. بازنشستگان تامین اجتماعی خواهان افزایش مستمری هستند.

 

اعتراض به خصوصی سازی کارخانه آرد ونشاسته دنا

شانزدهم بهمن ماه- کارگران این واحد صنعتی که نگران آینده شغلی خود هستند، می گویند: واگذاری این کارخانه به بخش خصوصی امنیت شغلی آنان را به مخاطره خواهد انداخت. کارگران معتقدند که اگر این کارخانه با ۶۵ کارگر شاغل در آن به بخش خصوصی واگذار شود سرنوشتی همانند کارخانه هایی پیدا خواهد کرد که بعد از گذشت چند ماه از خصوصی سازی توان تولید خود را از دست داده و با تعطیلی کارخانه کارگرانش بیکار شده اند.

 

اعتراض کارگران کارخانه ذوب‌آهن اردبیل

پانزدهم بهمن ماه-‌تعدادی از کارگران ذوب‌آهن اردبیل برای چندمین بار به استانداری اردبیل مراجعه کرده و خواستار پرداخت مطالبات ۱۴ ماهه خود شدند.به دلیل حجم قابل‌توجه معوقه‌ها در حال حاضر ۲۳۰ کارگر این واحد تولیدی چندین ماه حقوق دریافت نکردند.

 

کارگران قالیباف ؛ محروم از ابتدای‌ترین حقوق

پانزدهم بهمن ماه -اتحادیه‌ها و تعاونی‌های قالیبافی سراسر کشور در سفارش پذیری قالیبافان فعالیت دارند، اما سهم عمده درآمد، عاید تاجر می‌شود. سهم دستمزد قالیبافان بسیار ناچیز است و اغلب آنها فاقد بیمه هستند. واحد آمار و برنامه‌ریزی اتاق تعاون ایران اعلام نموده ؛ تعداد ۱۷۴۹ تعاونی و اتحادیه با تعداد اعضاء ۶۳۶۷۴ نفر عضو واشتغال‌زایی ۴۵۲۹۴ هزار نفرمشغول فعالیت هستند.

 

ایمنی و بهداشت در محیط کار وجود ندارد

پانزدهم بهمن ماه -مدیرکل بازرسی کار وزارت کار به عدم وجود ایمنی و بهداشت در کارگاه ها و کارخانه‌ها اشاره کرده و گفت :مقررات ایمنی باید به شیوه‌ای مناسب به کارفرمایان، کارگران و کارآموزان آموزش داده شود٬عدم آموزش‌ مرتبط با ایمنی در محیط کار، منجر به حادثه و خسارت‌های جبران‌ناپذیر می‌شود.

 

دولت خدمتگزار کارفرمایان است

پانزدهم بهمن ماه – معاون وزیر کار درمراسم “یازدهمین جشنواره امتنان از کارآفرینان برتر استان یزد” گفت: باید به کارآفرینان[ کارفرمایان] نگاه صمیمیت همراه با منزلت اجتماعی داشته باشیم چون خدمت به این قشر…احترام به توسعه کشوراست.

 

اعتراض کارگران کارخانه فراگیر بافت بلوچ

پانزدهم بهمن ماه- شرکت گسترش صنایع بلوچ (کارخانه فراگیر بافت بلوچ) ایرانشهر در جنوب سیستان و بلوچستان سنوات پرسنل قراردادی این شرکت را فقط تا تاریخ ۳۰ آذر ۹۵ به حساب کارگران پرداخت کرده است .

 

مصوبۀ خروج کارگاه‌های تا ده نفر از شمول قانون کار لغو باید گردد!

پرداخت مقرری بیمه بیکاری به همۀ کارگران ساختمان پلاسکو بدون استثناء!

آتش‌نشانان سراسر کشور مشمول قانون مشاغل سخت و زیان آور شوند!

شکایت و گشایش پرونده علیه بنیاد مستضعفان به عنوان مالک که از بیمه ساختمان پلاسکو و بهسازی آن خودداری کرده بود!

تأمین مالی و امکانات زندگی برای همۀ خانواده‌های آتش‌نشانان و کارگران جان‌باخته و پوشش بیمه و مستمری ماهیانه برای آنان!

تأمین شغل برای کارگران بیکار شده و ایجاد مکان و واحد کارگاهی مناسب برای کسبه و تولیدکنندگان خرد پوشاک که در آتش سوزی ساختمان پلاسکو ضرر و زیان دیده‌اند!

با اتحاد عمل طرح اصلاح قانون کار و ارزان سازی نیروی کار را ناکام سازیم!

اتحاد کارگر

ابراهیم فدایی مبارز جوان و فداکار جنبش کارگری میهن ما

انقلاب ایران نسل نو مبارزان را به صف‌های جنبش انقلابی مردم ایران کشاند و شمار بسیاری از جوانان طبقه و لایه‌های اجتماعی زحمتکش را به سنگر پیکار برای رهایی میهن از سلطه استبداد، امپریالیسم و برقراری استقلال ملی، آزادی وعدالت اجتماعی را برگزیدند.   یکی از این جوانان میهن‌پرست و انقلابی که از میان توده‌های ... ابراهیم فدایی مبارز جوان و فداکار جنبش کارگری میهن ما

ادامه

ایران, حقوق بشر, کارگری, یادنامه

نجات سه کارگر انتقال برق جیرفت

احمد امینی‌روش، فرماندار جیرفت، در گفتگو با خبرگزاری ایلنا اظهار داشت: دیروز عصر (چهارشنبه ۲۰ بهمن)، سه کارگر انتقال برق جیرفت که از شانزدهم بهمن ماه در ارتفاعات جبالبارز گیر افتاده بودند، پس از چهار روز، نجات پیدا کردند.   وی افزود: روز گذشته به دلیل بدی آب و هوا، بالگرد نتواست به منطقه برسد ... نجات سه کارگر انتقال برق جیرفت

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری

برای کوخ‌نشینان انقلاب کردیم، حال شاهد مرگ کولبران و فرودستانیم!

ابراهیم رزاقی با بیان اینکه در بیش از دو دهه گذشته انحراف عظیمی در سیاست‌های اقتصادی رخ داده می‌گوید: کولبری، گورخوابی و پدیده‌هایی از این دست، حاصل عدول از قانون اساسی و فساد در لایه‌های بالای مدیریتی است.   ابراهیم رزاقی (اقتصاددان) در گفتگو با ایلنا؛ در ارتباط با اوضاع اقتصادی کشور و معاش طبقات ... برای کوخ‌نشینان انقلاب کردیم، حال شاهد مرگ کولبران و فرودستانیم!

ادامه

ایران, حقوق بشر, فساد, کارگری

کشف پیکر دومین کارگر انتقال برق جیرفتی/ وضعیت سه کارگر دیگر همچنان نامعلوم است

احمد امینی‌روش، فرماندار جیرفت در گفتگو با ایلنا در ارتباط با کارگران انتقال برق مفقود در ارتفاعات جبالبارز جیرفت گفت: امروز سه شنبه نوزدهم بهمن ماه، جسد دومین کارگر توسط نیروهای امداد پیدا شد.   وی افزود: متاسفانه به دلیل بدی آب و هوا، بالگرد امداد نتوانست به منطقه کارگاه کارگران برسد؛ درنتیجه وضعیت سه ... کشف پیکر دومین کارگر انتقال برق جیرفتی/ وضعیت سه کارگر دیگر همچنان نامعلوم است

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری, گزارش