گفتگوی وزرای خارجه چین و ویتنام

وزیر خارجه چین: هر دو کشور باید به سوی مدیریت اختلافات گام بردارند وانگ یی، عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و وزیر امور خارجه چین، با بوی تان سون وزیر خارجه ویتنام در گوانگشی گفتگو کرد. رادیو بین‌المللی چین؛ وانگ یی در این گفت و گو خاطر نشان کرد: از ابتدای سال جاری ... گفتگوی وزرای خارجه چین و ویتنام

ادامه

جنوب شرق آسیا, چین, شرق آسیا, صلح, گزارش, ویتنام

سفر رئیس‌جمهور منتخب اندونزی به چین

پرابوو سوبیانتو در سفر به پکن با شی جین پینگ دیدار و گفتگو کرد. پرابوو سوبیانتو، رئیس جمهور منتخب اندونزی امروز (دوشنبه) با سفر به پکن با شی جین پینگ، رئیس جمهور چین دیدار و گفتگو کرد. به گزارش خبرگزاری الجزیره، شی جین‌پینگ در این دیدار بر عزم چین برای گسترش مناسبات و روابط نزدیک ... سفر رئیس‌جمهور منتخب اندونزی به چین

ادامه

آمریکا, اندونزی, جنوب شرق آسیا, جهان, چین, شرق آسیا, گزارش, مشارکت راهبردی

«وو تی یینگ‌چون» سرپرست دولت ویتنام شد

در پی تشدید تشدید مبارزه با فساد حزب کمونیست ویتنام که منجر به برکناری «وو ون توونگ» رئیس‌جمهوری این کشور شد، خانم «وو تی یینگ‌چون» به عنوان سرپرست دولت هانوی منصوب شد. به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز، در پی تشدید مبارزه با فساد در ویتنام که منجر به برکناری وو ون توونگ رئیس جمهوری ... «وو تی یینگ‌چون» سرپرست دولت ویتنام شد

ادامه

احزاب کمونیستی و کارگری, جنوب شرق آسیا, جهان, خبر, فساد, ویتنام

سفر هیئت کره شمالی به چین، ویتنام و لائوس

در سایه از سرگیری روابط پیونگ یانگ با کشور‌های آسه آن، یک هیئت از کره شمالی به چین، ویتنام و لائوس سفر کرده است. یونهاپ امروز جمعه به نقل از رسانه دولتی کره شمالی گزارش داد که هیئت حزب حاکم کره شمالی در یک سفر به سه کشور (چین، ویتنام و لائوس) لحظاتی قبل وارد ... سفر هیئت کره شمالی به چین، ویتنام و لائوس

ادامه

آسه آن, احزاب کمونیستی و کارگری, جنوب شرق آسیا, چین, خبر, شبه جزیره کره, شرق آسیا, کره شمالی, لائوس, ویتنام

افزایش بودجه دفاعی شرق آسیا درپی افزایش تنش‌ها میان آمریکا و چین

با افزایش تنش‌ها میان آمریکا و چین در شرق آسیا، کشورهای این منطقه بودجه‌های دفاعی خود را افزایش داده‌اند؛ در این میان، بهانه این رویکرد برای متحدان آمریکا در این منطقه «افزایش ظرفیت قدرت» پکن و تلاش برای ایجاد «نوعی موازنه» عنوان می‌شود. به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا به نقل از نشریه تایم، درحالیکه مناقشه‌ها ... افزایش بودجه دفاعی شرق آسیا درپی افزایش تنش‌ها میان آمریکا و چین

ادامه

آمریکا, اوکراین, تایوان, جنگ سرد, جنوب شرق آسیا, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, شرق آسیا, فیلیپین, کره جنوبی, کره شمالی, گزارش, هندو پاسیفیک

توافق سران شورای همکاری خلیج‌فارس و آمریکا برای تاسیس مرکز مبارزه با تروریسم

به گزارش ان‌بی‌سی نیوز، «دونالد ترامپ» رییس‌جمهوری آمریکا امروز – یکشنبه – پس از دیدار با سران شورای همکاری خلیج‌فارس و دیگر رهبران کشور‌های مسلمان منطقه، در سخنان خود ایران را به برهم زدن ثبات منطقه متهم کرد.

 

ترامپ، ایران را به حمایت از گروه‌های افراط‌گرا متهم کرد و مدعی شد تهران خرابی و بی‌نظمی را در منطقه رواج می‌دهد.

 

رییس‌جمهوری آمریکا از سران کشور‌های عربی و منطقه خواست با یکدیگر متحد شده و ایران را منزوی کنند تا به گفته وی تهران با جریان برقرار کننده صلح، همکاری کند.

 

وی از سران حاضر در این نشست خواست برای مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی دست به کار شده و مشارکت خود را افزایش دهند.

 

ترامپ در سخنانی خود، گفت : «دیدار‌هایم با ولیعهد عربستان و معاون وی پر از حسن نیت و همکاری بوده است. دیروز توافقی تاریخی با عربستان امضا کردیم که صدها شغل در دو کشور ایجاد می کند.

 

به گزارش روسیا‌الیوم، اجلاس سران شورای همکاری خلیج‌فارس و آمریکا که به ریاست «سلمان بن‌عبدالعزیز» پادشاه سعودی و «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا و پشت درهای بسته در ریاض برگزار شد، پایان یافت.

 

پاره‌ای از مسائل به‌ویژه مبارزه با تروریسم و مقابله با «نفوذ ایران در منطقه»، در این اجلاس مورد رایزنی قرار گرفت.

 

خبرگزاری رسمی عربستان (واس) نیز پیش از این گزارش داد که در جریان این نشست، توافق‌نامه تاسیس «مرکز مبارزه با تروریسم» در حضور ترامپ و ملک سلمان توسط «محمد بن‌نایف» ولیعهد عربستان سعودی و «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا امضا شد.

 

دونالد ترامپ در اولین سفر خارجی خود از زمان به قدرت رسیدن به عنوان رئیس جمهور آمریکا، روز گذشته وارد عربستان سعودی شد.

 

ترامپ در ادامه سفر خود که هشت روز طول خواهد کشید از سرزمین‌های اشغالی، بلژیک و واتیکان نیز بازدید خواهد کرد.

 

وزیر امور خارجه عربستان در کنفرانسی مطبوعاتی سفر دونالد ترامپ به ریاض را تاریخی نامید و توافق‌های امضا شده میان دو کشور در جریان این سفر را بی‌سابقه خواند.

 

به گزارش شبکه اسکای نیوز عربی، عادل الجبیر، ‌وزیر امور خارجه عربستان در این کنفرانس مطبوعاتی با رکس تیلرسون همتای آمریکایی خود گفت: سفر رئیس‌جمهور آمریکا به عربستان آغاز ساخت آینده‌ای جدید در روابط استراتژیک دوجانبه و تقویت همکاری‌ها میان دو کشور و جهان عرب و اسلام است.

 

الجبیر همچنین به توافق‌های امضا شده میان سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان و ترامپ اشاره کرده و گفت این توافق‌ها به شراکت استراتژیک قوی‌تر میان دو کشور می‌انجامد.

 

وزیر امور خارجه عربستان تصریح کرد: این مساله‌ای بی سابقه است. ما از قبل انتظار چنین توافق‌هایی میان دو کشور برای تقویت شراکت استراتژیک را نداشتیم و دوست داریم در راه این شراکت گام برداریم.

 

عربستان و آمریکا مجموعه توافق‌هایی را در زمینه‌های تجاری و سرمایه گذاری در زیرساخت‌ها، بخش تکنولوژی، بخش‌های دفاعی و تولیدات ویژه امضا کردند که براساس آن عربستان و آمریکا در اقتصادهای یکدیگر سرمایه‌گذاری‌ انجام می‌دهند.

 

تنها در بخش دفاع و خریدهای فوری سعودی‌ها از آمریکا، توافق شد ریاض ۱۱۰ میلیارد دلار سلاح از آمریکا بخرد و در طول ۱۰ سال تا ۳۵۰ میلیارد دلار دیگر در این زمینه هزینه شود.

 

در مقابل دولت ترامپ هم وعده داده تا خط مونتاژ برخی تولیدات دفاعی خود را به عربستان منتقل کند که از جمله آن قرارداد غول‌های تسلیحاتی آمریکا یعنی لاکهید مارتین، جنرال داینامیک، رایتون، جنرال الکتریک با سعودی‌هاست. آمریکا طبق این توافق باید خط مونتاژ بالگردهای نظامی بلک هاوک را به عربستان منتقل کند. تحقیقات، برنامه‌ریزی و ساخت ۵۰ درصد از نیازهای ارتش عربستان به انواع خودروهای زرهی شامل تانک و خودروهای سبک و سنگین نیز به آمریکایی‌ها واگذار شد که خط تولید این محصولات باید در داخل عربستان ایجاد شود.

 

عادل الجبیر ارزش توافق‌های امضا شده میان دو کشور را حدود ۵۰۰ میلیارد دلار ارزیابی کرده و گفت: تحول فنی میان دو کشور به تقویت و رشد اقتصاد و افزایش فرصت‌های سرمایه گذاری آمریکا در عربستان می‌انجامد.

 

سعودی‌ها علاوه بر خرید مستقیم تسلیحات از آمریکا قرار است دست‌کم ۴۵ میلیارد دلار نیز در بازارهای ایالات متحده سرمایه گذاری کنند. خرید و ارتقای سیستم‌های دفاع موشکی تاد و پاتریوت یکی دیگر از توافق‌های دو کشور است که سعودی‌ها مقابله با توان موشکی ایران را به شکل مشخص در این قرارداد مورد توجه قرار داده‌اند.

 

رئیس دستگاه دیپلماسی عربستان همچنین از مذاکرات گسترده میان ملک سلمان با ترامپ درخصوص رویارویی با چالش‌های موجود، روابط دوجانبه و راه‌های تقویت همکاری‌ها در عرصه‌های مختلف خبر داد و گفت: در این مذاکرات درباره مساله تروریسم و تندروی و راه‌های رویارویی با آن گفت‌وگو شد.

 

علاوه بر این دو طرف درباره اقدامات لازم برای پایان دادن به آنچه از آن به عنوان “مداخله ایران و حمایت از تروریسم” یاد کردند، به گفت‌وگو پرداختند.

 

رکس تیلرسون ادعا کرد که بسته تسلیحاتی که آمریکا در قرارداد فوری و سپس طی ۱۰ سال در اختیار عربستان قرار داده به افزایش امنیت عربستان و منطقه خلیج فارس در مقابل “تهدیدات موشکی ایران” منجر خواهد شد.

ایلنا ، ایسنا

قرارداد تسلیحاتی ۱۱۰ میلیارد دلاری آمریکا و عربستان «برای مقابله با ایران»

وزارت امور خارجه آمریکا  از توافق واشنگتن و ریاض برای فروش سامانه دفاع ضد موشکی «تاد» و سامانه پدافند هوایی «پاتریوت» به عربستان خبر داد.   به گزارش خبرگزاری فرانسه، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا و «سلمان بن‌عبدالعزیز» پادشاه عربستان سعودی، شنبه در ریاض، قراردادی تسلیحاتی به ارزش ۱۱۰ میلیارد دلار امضا کردند.   در آغاز ... قرارداد تسلیحاتی ۱۱۰ میلیارد دلاری آمریکا و عربستان «برای مقابله با ایران»

ادامه

امریکا, جهان, خبر, عربستان سعودی

سوچی نیز دعوت آمریکا برای سفر به واشنگتن را رد کرد

آنگ سان سوچی، رهبر میانمار دعوت آمریکا برای ملاقات با وزیر امور خارجه این کشور در واشنگتن را به بهانه مشغله‌های دیگر رد کرد. به گزارش خبرگزاری رویترز، سوچی که با عنوان وزیر امور خارجه میانمار در واقع رهبر دوفاکتوی این کشور است بنا به اعلام سخنگوی دفترش قصد دارد یک مقام بلندپایه این دولت ... سوچی نیز دعوت آمریکا برای سفر به واشنگتن را رد کرد

ادامه

امریکا, جهان, خبر, فیلیپین, میانمار

حضور ۳۰ هزار اندونزیایی در راهپیمایی روز جهانی کارگر

به‌ گزارش جاکارتاپست، حدود ۳۰ هزار نفر از مردم اندونزی در شهر جاکارتا پایتخت اندونزی در راهپیمایی روز جهانی کارگر شرکت می‌کنند.   «آرگو یونوو» سخنگوی پلیس جاکارتا پیش‌تر اعلام کرده بود که پلیس این کشور آمادگی لازم برای تامین امنیت و برگزاری مسالمت‌آمیز این راهپیمایی را دارد.   وی اعلام کرد این راهپیمایی در ... حضور ۳۰ هزار اندونزیایی در راهپیمایی روز جهانی کارگر

ادامه

جنوب شرق آسیا, خبر, کارگری

انگیزه ملی ویتنامی‌ها برای توسعه بیشتر با کالاهای داخلی

‘ویتنامی ها کالاهای ویتنامی استفاده می کنند’ عنوان پویشی است که ویتنام قصد دارد با بهره گیری از آن ضمن کمک به تولید داخلی و ایجاد اشتغال به رشد اقتصاد خود کمک کند.   اگرچه حضور ۵۰۰ نشان تجاری شناخته شده به عنوان ‘کالاهای ویتنامی با کیفیت برتر’ در مقایسه با میلیون ها نشان تجاری ... انگیزه ملی ویتنامی‌ها برای توسعه بیشتر با کالاهای داخلی

ادامه

جنوب شرق آسیا, جهان, گزارش