گاردین؛ اکثر اروپایی‌ها می‌گویند چین در عرض یک دهه جای آمریکای “خراب شده” را می‌گیرد

یک مطالعه مشخص کرد درصد اروپایی‌هایی که می‌گویند به آمریکا بعد از چهار سال ریاست جمهوری ترامپ دیگر نمی‌توان اعتماد کرد بیشتر از درصد مخالفان این گفته است.

ادامه

اروپا, اسپانیا, المان, امریکا, امریکای شمالی, انگلستان, ایتالیا, بلغارستان, پرتغال, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, ژئوپلیتیک, سوئد, فرانسه, لهستان, مجارستان, محیط زیست

گام‌های لرزان اروپا برای استقلال نظامی از ایالات متحده

وزیران دفاع اتحادیه اروپا با اشاره به تهدیدهای موجود علیه منافع قاره سبز، در حالی از تدوین راهبرد نظامی مستقل اروپا تا سال ۲۰۲۲ خبر داده‌اند که همچنان چالش‌های بزرگی در این راه‌ وجوددارد.

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, المان, امریکا, انگلستان, تروریسم, جهان, چین, روسیه, فرانسه, ناتو, نروژ

سی ان ان؛ اروپا دیگر نمی‌تواند همچون قبل به آمریکا اعتماد کند

این پنهانی نیست که دونالد ترامپ طرفدار اتحادیه اروپا نیست. در چهار سال گذشته این رئیس جمهور آمریکا درباره بریگزیت مثبت صبحت کرده و مدعی شده که این بلوک برای “سود جستن از آمریکا” ایجاد شده است.

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, المان, امریکا, انگلستان, بلژیک, جهان, ژئوپلیتیک, مجارستان, هلند

تلاش آلمان برای پر کردن خلاء ایجاد شده در مناسبات با آمریکا از طریق روسیه

یک روزنامه آلمانی در مطلبی سفر مرکل به روسیه و دیدار صمیمی وی با پوتین که در سال‌های اخیر بی سابقه بوده است را نشان دهنده تلاش برلین برای پر کردن شکاف ایجاد شده در مناسبات با آمریکا از طریق روسیه دانست.

 

به گزارش تسنیم، نشریه “دی سایت” آلمان در گزارشی نوشت: “آنگلا مرکل”، صدر اعظم آلمان و “ولادیمیر پوتین”، رئیس جمهور روسیه در مسکو با هم دیدار کرده‌اند. مرکل امیدوار به دریافت حمایت هایی از طرف روسیه است که دیگر این حمایت ها را از طرف آمریکا و تحت ریاست جمهوی ترامپ دریافت نمی کند.

 

نویسنده در ادامه نوشت: سفر آنگلا مرکل به روسیه با یک اتفاق جالب کوچک شروع می شود که لحن و فضای این دو مقام را تغییر می دهد. صدر اعظم با عجله به سمت تالار کرملین که در آنجا پوتین منتظر عکس گرفتن است می رود. او می خواست در این دیدار “هایکو ماس”، وزیر امور خارجه خود را هم به پوتین نشان دهد.

 

نویسنده در ادامه به موضوعات مهمی که در دیدا مرکل و پوتین به آن پرداخته شد از جمله مسئله اوکراین، لیبی، ایران، عراق و سوریه اشاره کرده و نوشت که این دیدار در فضایی دوستانه و صمیمی برگزار شد. این دو مقام بیشتر از زمانی که برای مذاکرات برنامه ریزی شده بود با هم صحبت کردند.

 

مرکل بعد از بیش از ۳ ساعت مذاکره با پوتین در کنار وی جلوی رسانه ها آمده و از اینکه چه بحث مفصل و سازنده‌ای را با رئیس جمهور روسیه داشت سخن گفت.

 

نویسنده در ادامه این دیدار مرکل را متقاوت از دیدار پنج سال پیش وی با پوتین ارزیابی کرده و نوشت: مرکل در آن زمان به مناسبت جشن های پایان جنگ جهانی دوم به روسیه آمده بود و دعوت پوتین برای رژه نظامی را رد کرد. بعد از جنگ اوکراین و الحاق کریمه به روسیه مناسبات بین اروپا و روسیه رو به وخامت گذاشت. مرکل در سفر ۵ سال پیش خود به مسکو در سایه این مناقشات تنها یک تاج گل بر مقبره سربازان گمنام گذاشته و یک کنفرانس مطبوعاتی سرد را با پوتین برگزار کرد که در آن سیاست های روسیه در قبال اوکراین را جنایتکارانه اعلام کرده و محکوم کرد.

 

در ادامه این مطلب آمده است که از آن زمان البته در این موضع اتحادیه اروپا تغییری ایجاد نشده است. جنگ در اوکراین البته کمی فروکش کرده است، اما تمام نشده و تحریم های اروپا علیه روسیه همچنان به اتفاق آراء در این اتحادیه تمدید می‌شود.

 

با این حال از زمان روی کار آمدن “دونالد ترامپ”، به عنوان رئیس جمهور آمریکا مناسبات آمریکا و اروپا به شدت رو به وخامت گذاشته است. از طرفی شرایط در خاورمیانه از طریق رویارویی های بین ایران و آمریکا خطرناک تر شده است. در این اوضاع آنگلا مرکل به روسیه آمد تا حمایت هایی را که دیگر از طرف آمریکا دریافت نمی کند با حمایت های روسیه جایگزین کند؛ چرا که آمریکا می رود که از سیاست بین‌المللی خود را کنار کشیده و به صورت بی رحمانه ای به دنبل منافع شخصی خود است.

 

در ادامه این مطلب آمده است: آلمان سعی می‌کند در لیبی نقش میانجی را ایفا کرده و تصمیم دارد یک کنفرانس بزرگ را با نظارت سازمان ملل در برلین برگزار کند و در این راستا همچنین به دنبال حمایت هایی از طرف روسیه است.

 

در مسئله ایران هم مرکل می خواهد مانند روسیه از تنش های بیشتر این کشور با آمریکا جلوگیری کرده و هر دو طرف بر لزوم نجات توافق هسته‌ای تاکید دارند؛ اما این توافق از طرف دونالد ترامپ رد می‌شود. همچنین در مسئله همسایگان اروپا و پروژه خط لوله انتقال گاز نورد استریم ۲ هم مرکل و پوتین مواضع مشابه و نزدیک به همی داشتند. هر دو با وجود تحریم های آمریکا علیه این پروژه گازی بر لزوم پیشبرد آن تاکید داشتند.

 

نویسنده در بخش پایانی این مطلب نوشت: سفر مرکل به روسیه و دیدار اخیر وی با پوتین و تاکید غافلگیر کننده آن ها بر مواضع مشترک و تمجیدهای مرکل از اقدامات پوتین و اردوغان در سوریه و لیبی نشان می‌دهد که دولت آمریکا خلائی را در روابط خود با اروپا و به ویژه آلمان ایجاد کرده که بازیگران دیگر … آن را پر می‌کنند. مرکل حالا در تلاش برای هماهنگی با این کشورها است و سفر به مسکو شاید آغازی برای حرکت در این مسیر بوده است.

فارن افرز؛ جهان به الگوی اقتصادی جدید برای نجات از منجلاب کاپیتالیسم نیاز دارد

نشریه «فارن افرز» متعلق به اندیشکده «شورای روابط خارجی آمریکا» با بررسی علل و ریشه‌های بحرانی که در نظام سرمایه‌داری ریشه دوانده، بر ضرورت تغییر در نظام اقتصادی حاکم بر جهان تأکید کرده است.

ادامه

اقتصادی, جهان, دیدگاه, فقر, نئولیبرالیسم

کامرسانت؛ تأکید بر لزوم سر وسامان‌دادن به روابط با روسیه، نتیجه نشست سران ناتو

روسای جمهوری فرانسه و آمریکا از متحدین خود در ناتو خواسته‌‌اند تا با مسکو گفت‌وگو کنند، هرچند این دیدگاه مورد حمایت اکثر کشورهای غربی قرار ندارد، ولی گویای اهمیت نقش روسیه در امنیت اروپا و ثبات راهبردی در جهان است.

ادامه

اتحاد شوروی, اتحادیه اروپا, امریکا, بالکان, جهان, چین, روسیه, فرانسه, ناتو

سارکوزی: ترامپ دلیل تنزل غرب نیست بلکه نشانه آن است/ امروز محور کاملا به سمت شرق رفته است

نیکولا سارکوزی که در مادرید به سر می‌برد با اشاره به چالش‌های کنونی پیش روی غرب اظهار کرد نقش غرب در سطح جهانی کاهش یافته و شرق اکنون مهمترین محور است.

ادامه

امریکا, جهان, خبر, غرب اروپا, فرانسه