پردیس‌های آمریکا علیه جنگ غزه

روزنامه «ال پائیس» اسپانیا با اشاره به اینکه برای یافتن جنبش‌های اعتراضی دانشجویان آمریکایی، مشابه آنچه اکنون در این کشور شاهد هستیم، «باید به حدود ۴۰ سال قبل برگردیم» تصریح کرد: فشار دانشجویان آمریکایی، «جو بایدن» را در دوراهی حمایت از اسرائیل یا جلب رضایت بخشی از رای‌دهندگانش قرار داده است. به گزارش روز پنج‌شنبه ... پردیس‌های آمریکا علیه جنگ غزه

ادامه

آفریقای جنوبی, آمریکا, آمریکای شمالی, اسپانیا, اسراییل, انگلیس, حقوق بشر, غرب, فرانسه, فلسطین, مقاله, ویتنام

ده‌ها نهاد خواستار توقف صادرات تسلیحات آلمان به اسرائیل شدند

۳۷ سازمان مردم‌نهاد از دولت آلمان خواستند فورا صادرات سلاح به اسرائیل را متوقف کرده و اقدامات دیپلماتیک قوی‌تری برای برقراری آتش‌بس در غزه انجام دهد. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری آناتولی، این سازمان‌ها پنجشنبه در نامه‌ای به اولاف شولتس صدراعظم آلمان درخواست کردند که دولت برلین به تعهدات بین‌المللی خود پایبند باشد ... ده‌ها نهاد خواستار توقف صادرات تسلیحات آلمان به اسرائیل شدند

ادامه

آلمان, اروپای مرکزی, اسراییل, اشغالگری, جهان, حقوق بشر, خبر, دیوان بین‌‌المللی لاهه, فلسطین, نسل‌کشی, نیکاراگوئه

خشم محافل عراقی از دخالت‌های گسترده سفیر آمریکا در بغداد

تداوم دخالت‌های سفیر آمریکا در بغداد، عراقی‌ها را به ستوه آورده است. به نقل از المعلومه، ادامه دخالت‌های «النا رومانوسکی» سفیر آمریکا در امور امنیتی و مسائل اجتماعی عراق، واکنش محافل عراقی را به همراه داشته است. در این راستا «رفیق الصالحی» نماینده فراکسیون پارلمانی صادقون عراق خواستار اخراج سفیر آمریکا از کشورش به خاطر ... خشم محافل عراقی از دخالت‌های گسترده سفیر آمریکا در بغداد

ادامه

آمریکا, اروپا, جهان, خاورمیانه, عراق, غرب, گزارش

اورتگا: سازمان ملل در مواجهه با نسل‌کشی کوبا و غزه، به‌چه کار می‌آید؟

رئیس‌جمهوری نیکاراگوئه توانایی سازمان ملل متحد در از بین بردن موانع برای پایان دادن به محاصره آمریکا علیه کوبا و جنگ اسرائیل علیه غزه را زیر سوال برد و گفت این نهاد «چیزی بیش از ابزار امپریالیست‌ها نبوده است» و «هیچ فایده‌ای ندارد». به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از تارنمای اسپوتنیک موندو، دنیل اورتگا رئیس‌جمهوری ... اورتگا: سازمان ملل در مواجهه با نسل‌کشی کوبا و غزه، به‌چه کار می‌آید؟

ادامه

آمریکا, آمریکای لاتین, اسراییل, امپریالیسم, اوکراین, تحلیل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, سازمان ملل, سیاسی, فلسطین, کوبا, نسل‌کشی, نیکاراگوئه

بیانیه سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و‌ حومه به مناسبت اول ماه مه، روز جهانی کارگر

در حالی روز جهانی کارگر امسال را گرامی می‌داریم که سه عضو سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و‌حومه، رضا شهابی، داود رضوی و حسن سعیدی، و صدها کارگر و‌ معلم و ‌مدافعین حقوق کارگران و‌ زحمتکشان با احکام ناعادلانه در حبس و تحت تعقیب به سر می‌برند. واقعیت این است که در آستانه روز ... بیانیه سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و‌ حومه به مناسبت اول ماه مه، روز جهانی کارگر

ادامه

استثمار, امنیت شغلی, ایران, ایمنی, بازنشستگان, بیانیه, جوانان, حقوق بشر, خصوصی‌سازی, زنان, سرمایه‌داری, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, فقر, معلمان, معیشت, میلیتاریسم, همبستگی

تقاضای خاتمی از خامنه‌ای برای رفع حصر اژه‌ای / تکذیب خروج نیروهای امنیتی از خانه کروبی

محمد خاتمی از آیت‌الله خامنه‌ای خواست که دستور دهد تا مسله حصر حل شود. خاتمی این خواسته را مطالبه “بسیاری از اقشار مردم، از علما و دانشمندان گرفته تا فرهنگیان و دانشجویان” دانست.

 

محمد خاتمی، رئیس جمهور پیشین ایران در دیدار با گروهی از مردم، که وبسایت شخصی خاتمی آنها را “جمعی از آزادگان، ایثارگران و جانبازان” معرفی کرده گفت، دستگاه‌هایی که مسؤول هستند، نمی‌خواهند یا نمی‌توانند مسأله حصر را حل کنند. به گفته او «تنها عنایت ایشان [آیت‌الله خامنه‌ای] است که این مسأله حل خواهد شد و این به نفع نظام و نشانه امنیت و اقتدار نظام خواهد بود.»

 
آقای خاتمی تاکید کرد آنچه مطرح می‌کند «تقاضای آزادگان، ایثارگران و بسیاری از اقشار مردم از علما و دانشمندان گرفته تا فرهنگیان و دانشجویان و مردمی است که به نحوی این خواست را مطرح کرده‌اند و معتقدم دستور رهبری می‌تواند این مشکل را حل کند».

 
محمد خاتمی در ادامه سخنانش هم‌چنین از وعده دولت روحانی برای خارج کردن ماموران امنیتی از محل سکونت کروبی تشکر کرد. خاتمی گفت: «تشکر می‌کنم که دستور دادند تا حصر در حصر بشکند و فقط حصر بماند؛ یعنی نیروهایی که حصری مضاعف برای آقای کروبی ایجاد کرده بودند و احیانا برای آقای موسوی ایجاد کرده‌اند، برداشته شود، ما از اول هم می‌گفتیم که این دست خود دولت است و شاید باید این دستور زودتر از این داده می‌شد و الحمدالله که قول دادند کار انجام شود.»

 
خاتمی اضافه کرد: «رئیس جمهور طبق وعده‌ها و قول‌هایی که به مردم دادند و تقاضاهایی که از مردم شنیده‌اند، این خواسته را جدی‌تر بگیرند و با هماهنگی رهبری و با رعایت دغدغه‌های رهبری، این مسأله بکوشند مسأله حصر حل شود و هم گذر از فضای امنیتی به فضای باز و سالم سیاسی آسان‌تر شود.»

 
واکنش فرزند کروبی به اظهارات اژه‌ای

 
محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضاییه روز یکشنبه (۲۹ مرداد/ ۲۰ اوت) خروج نیروهای امنیتی از منزل مهدی کروبی را تکذیب کرد. اما این موضوع که دولت روحانی به وعده خود عمل کرده و یا ادعای اژه‌ای درست از آب درخواهد آمد، پس از بازگشت آقای کروبی از بیمارستان به منزل روشن خواهد شد.

 
بعد از ظهر روز یکشنبه محمد تقی کروبی در واکنش به اظهارات اژه‌ای اعلام کرد: «دولت متعهد شده که مأموران امنیتی در هنگام بازگشت پدر به مکان حصر از منزل خارج و کنترل حصر از بیرون صورت پذیرد.»

 
فرزند مهدی کروبی درباره این ادعای اژه‌ای که حصر در شورای عالی امنیت ملی تصویب شده، نیز گفت: «لازم است اژه‌ای بجای استناد به مصوبه‌ای که روحانی منکر آن است، به وظائف ذاتی آن قوه و محاکمه علنی بپردازد تا سیه روز شود هرکه در او غش باشد.»

 
“رفع حصر” یکی از مطالبات جدی بخش بزرگی از مردم و یکی از وعدهای اصلی روحانی در انتخابات ۱۳۹۲ بود، اما او نتوانست آن را عملی کند. علت ناتوانی دولت روحانی در حل این مشکل اصرار آیت‌الله خامنه‌ای بر ادامه حصر است.

 
ناظران سیاسی می‌گویند حسن روحانی و مشاوران او، بی‌عملی خود در حل مشکل حصر را با خودداری از “تقابل با رهبری نظام” توجیه می‌کنند؛ تقابلی که به‌زعم آنها “پرهزینه‌ و بی‌فایده” است.

 
برخی از فعالان سیاسی در ایران می‌گویند با توجه به سن بالا و شرایط جسمی نه‌چندان مساعد محصوران، ادامه حصر و مرگ آنها در بازداشت خانگی، برای نظام سیاسی ایران و بیش از هر کس برای خود آیت‌الله خامنه‌ای هزینه‌زا خواهد بود.

 
با تحرک تازه‌ای که به دنبال اعتصاب غذای یک روزه مهدی کروبی در میان اصلاح‌طلبان و اعضای دولت روحانی برای حل مسئله حصر دیده می‌شود، به‌نظر می‌رسد بستر مناسبی برای پایان دادن به بازداشت خانگی سه تن از منتقدان سرشناس نظام سیاسی ایران به‌وجود آمده است.
اژه‌ای: خروج نیروهای امنیتی از خانه کروبی دروغ محض است

 
سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری خود در تهران خروج نیروهای امنیتی از خانه مهدی کروبی را تکذیب کرد و آن را “دروغ محض” خواند. او گفت “تحت فشار و فضاسازی کاری نمی‌کنیم”.

 

غلامحسین محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضاییه ایران در نشست خبری خود با رسانه‌ها در روز یکشنبه (۲۹ مرداد/ ۲۰ اوت) خروج نیروهای امنیتی از منزل مهدی کروبی را “دروغ محض” خواند.

 
اژه‌ای در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه “با توجه به درخواست آقای کروبی مبنی بر خروج نیروهای امنیتی از منزل و همچنین درخواست محاکمه علنی ایشان و با توجه به اینکه مورد اول انجام شده به درخواست دوم چه زمانی رسیدگی می‌شود؟” گفت: «چه کسی گفته انجام شده است، این ادعا دروغ محض است.»

 
مهدی کروبی روز چهارشنبه گذشته (۲۵ مرداد/ ۱۶اوت) در اعتراض به “حصر غیرقانونی و غیرشرعی” خود به اعتصاب غذای خشک دست زد.

 

خانواده آقای کروبی به نقل از ایشان دو خواسته را مطرح و اعلام کردند تا تحقق این دو خواسته، او به اعتصاب خود ادامه خواهد داد.

 
خواسته نخست کروبی “خروج ماموران امنیتی از منزل” یا همان محل حصر وی بود. مطالبه دوم ایشان “برگزاری دادگاه علنی در صورت تداوم حصر” بود.

 
مهدی کروبی ۸۰ سال دارد و یک هفته پیش از اعتصاب غذا، یک عمل جراحی قلب داشت. با این وضعیت سنی و جسمی، او چندین ساعت پس از آغاز اعتصاب، به دلیل وخامت شرایط جسمی به بیمارستان منتقل شد.

 
یک روز بعد در حالی که آقای کروبی در سی‌سی‌یو بود، محمد تقی کروبی، یکی از فرزندان آقای کروبی خبر داد: «وزیر بهداشت و دولت حسن روحانی تضمین کردند که نیروهای امنیتی از منزل مهدی کروبی خارج شوند.»

 

مهدی کروبی هنوز در بیمارستان بستری است. پس از مرخصی او و بازگشت به منزل روشن خواهد شد که دولت حسن روحانی به وعده خود عمل کرده و یا ادعای سخنگوی قوه قضاییه واقعیت دارد. مهدی کروبی پیشتر اعلام کرده که اگر شرایط او تغییر نکند و “حصر غیرقانونی، بدون محاکمه علنی” او ادامه یابد بازهم به اعتصاب غذا دست خواهد زد.

 
“تصویب حصر در شورای عالی امنیت ملی”

 
محسنی اژه‌ای پس از تکذیب خروج نیروهای امنیتی از منزل کروبی اضافه کرد: «لازم است در این خصوص توضیحاتی بدهم. بهتر است هر موضوع را از جنبه‌های مختلف تفکیک کنیم و اقدام مناسب را در نظر بگیریم؛ زیرا ممکن است حق مطلب ادا نشود.»

 
سخنگوی قوه قضاییه گفت: «اقدامات مجرمانه‌ای در سال‌های ۸۸ و ۸۹ اتفاق افتاد و عده‌ای مقابل قانون قرار گرفتند. تخریب اموال عمومی، اهانت، تهمت، افترا و سلسله اقدامات مجرمانه‌ای توسط این افراد صورت گرفت و از همان زمان دستگاه‌های مسئول مشغول برخورد با مجرمین شدند. در این راستا عده‌ای دستگیر شدند، عده‌ای با رافت اسلامی مجازات و محاکمه شدند.»

 
اژه‌ای افزود: «در این راستا اقدامی هم توسط شورای عالی امنیت ملی در سال ۸۹ نسبت به بعضی از کسانی که در راس بودند صورت گرفت. آن تصمیم منجر به محصور شدن بعضی از افراد شد. آن مصوبه همچنان به قوت خود باقیست.»

 
ادعای اژه‌ای درباره تصویب حصر مهدی کروبی، میرحسین موسوی و زهرا رهنورد در شورای عالی امنیت ملی در حالی است که تصویت حصر در این شورا بارها تکذیب شده و سخنگویان دولت روحانی نیز گفته‌اند شورای عالی امنیت ملی چنین مصوبه‌ای نداشته است.

 
صرفنظر از این که حصر رهبران جنبش اعتراضی “سبز” در کجا تصمیم‌گیری شده، شخص آیت‌الله خامنه‌ای بر ادامه آن اصرار دارد و در موضوع حصر و رفع آن، همه راه‌ها به رهبر جمهوری اسلامی ختم می‌شود. “رفع حصر” یکی از وعدهای اصلی روحانی در انتخابات ۱۳۹۲ بود، اما او نتوانست آن را عملی کند.

صدای آلمان

تقاضای خاتمی از خامنه‌ای برای رفع حصر اژه‌ای / تکذیب خروج نیروهای امنیتی از خانه کروبی

محمد خاتمی از آیت‌الله خامنه‌ای خواست که دستور دهد تا مسله حصر حل شود. خاتمی این خواسته را مطالبه “بسیاری از اقشار مردم، از علما و دانشمندان گرفته تا فرهنگیان و دانشجویان” دانست.     محمد خاتمی، رئیس جمهور پیشین ایران در دیدار با گروهی از مردم، که وبسایت شخصی خاتمی آنها را “جمعی از ... تقاضای خاتمی از خامنه‌ای برای رفع حصر اژه‌ای / تکذیب خروج نیروهای امنیتی از خانه کروبی

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر

مدیران بازداشتی کانال‌های تلگرامی به ۹۱ روز تا ۵ سال حبس محکوم شدند

غلامحسین محسنی اژه‌ای در یکصدوشانزدهمین نشست خبری خود در پاسخ به سؤالی درباره آخرین وضعیت پرونده محمدعلی طاهری گفت: با واسطه شنیدم که در ارتباط با این فرد حکم صادر شده است ولی هنوز مثل اینکه ابلاغ نشده است چون حکم قابل اعتراض است، از بیان جزئیات معذور هستم. در هر صورت بعد از قطعیت ... مدیران بازداشتی کانال‌های تلگرامی به ۹۱ روز تا ۵ سال حبس محکوم شدند

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر

مهدی کروبی امروز، شنبه؛ برای چهارمین بار مورد عمل قلب قرار گرفت

دقایقی پیش آقای کروبی پس از دو ساعت از اتاق عمل جراحی خارج گردید.   در گفت‌وگویی با خانم کروبی از دلایل عمل مجدد قلب این رهبر معترض که دو روز پیش اعتصاب غذای خود را شکسته بود، پرسیدیم. همسر مهدی کروبی به سحام گفت: همانطور که می‌دانید پنج شنبه هفته گذشته ۱۹ مرداد ماه ... مهدی کروبی امروز، شنبه؛ برای چهارمین بار مورد عمل قلب قرار گرفت

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر

درخواست سوریه برای انحلال ائتلاف “ضد داعش” تحت امر آمریکا

وزارت خارجه سوریه با اعلام اینکه ائتلاف “ضد داعش” تحت امر آمریکا دست به جنایت‌های وحشیانه‌ای علیه مردم سوریه می‌زند و همچنین از آنجا که این ائتلاف بدون درخواست دولت سوریه شکل گرفته است، از کشورهای عضو ائتلاف آمریکا خواست تا هرچه سریع‌تر این ائتلاف را منحل کرده یا از آن عقب نشینی کنند.   ... درخواست سوریه برای انحلال ائتلاف “ضد داعش” تحت امر آمریکا

ادامه

امریکا, جهان, حقوق کودک, خبر, سوریه