خواست ماهیگیران: بهبود معیشت، بیمه، و تضمین امنیتِ شغلی است

سال نو فرارسید، اما معیشت هزاران ماهیگیر زحمتکش در شمال و جنوب کشور همچون سالیان گذشته نه‌تنها بهبود نیافته بلکه وخیم‌تر نیز شده‌ است. معیشت و امنیت شغلی ماهیگیران مانند دیگر کارگران و زحمتکشان رشته‌های صنعتی و خدماتی، با اجرای سیاست‌های نولیبرالی در رژیم ولایت ‌فقیه بیش از گذشته به‌مخاطره افتاده ‌است. ماهیگیران ۴ شهرستان ... خواست ماهیگیران: بهبود معیشت، بیمه، و تضمین امنیتِ شغلی است

ادامه

ایران, حقوق بشر, کارگران, ماهیگیران, معیشت, مقاله, نئولیبرالیسم

قراردادهای «حجمی» چیست و چگونه استثمار زحمتکشان را تشدید کرده‌ است

استخدام با قراردادهای “حجمی” که تحمیل شرایطی استثماری و وضعیتی دشوار در روند کار به زحمتکشان از ویژگی‌های اساسی‌اش است، در فروردین‌ماه سال ۱۳۹۱ با این عبارت به کانون صنفی کارفرمایان ابلاغ شد: “بر اساس مادهٔ ۱۷ قانون مدیریت خدمات کشوری- به دستگاه‌های اجرایی اجازه داده می‌‌شود از طریق مناقصه و با عقد قرارداد با ... قراردادهای «حجمی» چیست و چگونه استثمار زحمتکشان را تشدید کرده‌ است

ادامه

استثمار, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, مقاله

تجمع اعتراضی پرسنل راه آهن ناحیه اراک به پائین بودن حقوق و مزایا و وضعیت شغلی …

مکان؛ میدان راه آهن مقابل اداره کل این تجمع کارگران اراک طی فراخوانی از قبل داده شده انجام گرفته و باید گفت شرکت های قراردادی حاضر نیستند با قرار داد امضا شده با کارگران کار بکنند و باید گفت این تجمعات و اعتراضات و اعتصابات ادامه خواهد داشت یک منبع کارگری در راه‌آهن اراک به ... تجمع اعتراضی پرسنل راه آهن ناحیه اراک به پائین بودن حقوق و مزایا و وضعیت شغلی …

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت

نشت گاز و انفجار کوره آجرپزی در مرودشت، سوختگی بالای۵۰ درصدی ۱۰ کارگر را به دنبال داشت

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز از وخامت حال ۱۰ مصدوم حادثه امروز انفجار کوره آجرپزی در مرودشت خبر داد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ مهرداد شریفی گفت: با اعلام وقوع حادثه، ۴ دستگاه آمبولانس به محل وقوع حادثه اعزام و مصدومان به بیمارستان شهید مطهری مرودشت منتقل شدند. او افزود: با ... نشت گاز و انفجار کوره آجرپزی در مرودشت، سوختگی بالای۵۰ درصدی ۱۰ کارگر را به دنبال داشت

ادامه

افغانستان, ایران, ایمنی, حقوق بشر, حوادث, خبر, کارگران

تجمع اعتراض کارکنان رسمی عملیاتی در شرکت نفت فلات قاره در لاوان

جمعه ۲۴ فروردین کارکنان رسمی عملیاتی شاغل در شرکت  نفت فلات ‌قاره در لاوان دست به تجمع دیگری زده و پیگیر مطالباتشان شدند. کارکنان رسمی صنعت نفت از مهر ماه گذشته اعتراضات خود را سراسری آغاز و هر هفته در شرکت‌های مختلف نفتی تجمع می‌کنند. اهم مطالبات این همکاران عبارتند از: برکناری نفوذی‌ها و  مدیران ... تجمع اعتراض کارکنان رسمی عملیاتی در شرکت نفت فلات قاره در لاوان

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, فساد, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت, نفتگران

تظاهرات هزاران نفری در اعتراض به تورم و دستمزد پایین در پرتغال

هزاران نفر از مردم پایتخت پرتغال شامگاه شنبه در اعتراض به حقوق و دستمزدهای پایین و درخواست مزایای بازنشستگی به خیابان‌های لیسبون آمدند.

به گزارش خبرگزاری فارس؛ در این تظاهرات همچنین مردم لیسبون به‌نمایندگی از تمام پرتغالی‌ها خواستار مداخله دولت برای جلوگیری از افزایش بیشتر بهای مواد غذایی شدند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، پرتغال یکی از فقیرترین کشورهای غرب اروپا است که طبق داده‌های رسمی، بیش از ۵۰ درصد کارگران این کشور کمتر از یک‌هزار یورو در ماه درآمد دارند.

اطلاعات اداره آمار اروپا نشان می‌دهد که حداقل حقوق ۶۸۱ یورویی در ماه در پرتغال – که بر اساس قدرت خرید نسبی تعیین شده و نه بر اساس هزینه کنونی زندگی در این کشور – در رتبه دوازدهم از ۱۵ کشور اروپایی دارای کمترین حداقل حقوق قرار دارد.

با این حال «آنتونیو کاستا سلیوا» وزیر اقتصاد پرتغال روز جمعه ضمن اعلام مخالفت دولت با هرگونه دخالت برای جلوگیری از افزایش قیمت مواد غذایی، گفته بود بازار بهترین مکانیسم برای تعیین قیمت است.

کمتر از دو ماه قبل نیز چند ده هزار نفر از معلمان و کادر آموزشی پرتغال با تظاهرات در خیابان‌های پایتخت این کشور، نسبت به دستمزد پایین خود در مقایسه با تورم و گرانی اعتراض کردند.

سرابی به نام شورایعالی کار/ تورم خوراکی‌ها بالای۷۰ درصد اما دولت ضد کارگری مصمم بر سرکوب مزد!

کارگران از «سراب شورایعالی کار» یاد می‌کنند و می‌گویند بعد از ۱۲ ماه انتظار برای بهبود معیشت، قرار است این شورا فقط ۲۴ درصد افزایش حقوق برایمان به ارمغان بیاورد، چطور به چنین چانه‌زنی‌ای امیدار باشیم و آیا اساساً اسم این مذاکراتِ دولت‌ساخته، «چانه‌زنی» است؟! به گزارش خبرنگار ایلنا، بعد از پایان نشست مزدیِ بیست ... سرابی به نام شورایعالی کار/ تورم خوراکی‌ها بالای۷۰ درصد اما دولت ضد کارگری مصمم بر سرکوب مزد!

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, گزارش

یک واقعیتِ تلخ؛ اگر پرستار به اندازه‌ی کافی داشتیم، برخی مرگ و میرها اتفاق نمی‌افتاد!

در کنارِ بی‌توجهی مسئولان به استخدام نیروی پرستار، مهاجرتِ پرستاران به دلیلِ کار سخت، مشکلِ کمبودِ نیرو را دو چندان کرده است. در چنین شرایطی است که باید صحبت‌های میرزابیگی را جدی گرفت: «گاهی مرگ و میرهایی در کشور داریم که اگر نیرو داشتیم این مرگ و میرها اتفاق نمی‌افتاد.» به گزارش خبرنگار ایلنا، «گاهی ... یک واقعیتِ تلخ؛ اگر پرستار به اندازه‌ی کافی داشتیم، برخی مرگ و میرها اتفاق نمی‌افتاد!

ادامه

اجتماعی, اختلاف طبقاتی, ایران, پرستاری, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگری, گزارش

دبیرکل سازمان جهانی کار درباره رشد نابرابری و فقدان عدالت اجتماعی در جهان برای کارگران هشدار داد

گیلبرت هونگبو، دبیرکل ILO، نسبت به افزایش نگران‌کننده نابرابری‌ها در سراسر جهان هشدار داده است که با افزایش تورم، افزایش هزینه‌های زندگی، افزایش فقر و بحران بدهی در کشورها، چشم‌انداز بهبود بازار کار جهانی با تردیدهای شدیدی همراه است. به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از سازمان جهانی کار (ILO)، در جلسه افتتاحیه هیئت مدیره ... دبیرکل سازمان جهانی کار درباره رشد نابرابری و فقدان عدالت اجتماعی در جهان برای کارگران هشدار داد

ادامه

اجتماعی, اختلاف طبقاتی, اوکراین, جهان, حقوق بشر, خبر, روسیه, سازمان جهانی کار, عدالت اجتماعی, فقر, کارگری

تداوم اعتراضات در فرانسه؛ «دموکراسی کجاست؟»

هزاران نفر از مردم خشمگین فرانسه عصر پنجشنبه پس از اینکه الیزابت بورت نخست‌وزیر این کشور اعلام کرد که با استفاده از ماده ۴۹.۳ (یک بند ویژه در قانون اساسی فرانسه)، لایحه اصلاح حقوق بازنشستگی را بدون گرفتن رأی نمایندگان مجلس این کشور به تصویب رسانده‌اند، در پاریس تظاهرات کردند. به گزارش ایرنا به نقل ... تداوم اعتراضات در فرانسه؛ «دموکراسی کجاست؟»

ادامه

اختلاف طبقاتی, اروپای غربی, اعتراضات اجتماعی, جهان, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, فرانسه, کارگری