خشم محافل عراقی از دخالت‌های گسترده سفیر آمریکا در بغداد

تداوم دخالت‌های سفیر آمریکا در بغداد، عراقی‌ها را به ستوه آورده است. به نقل از المعلومه، ادامه دخالت‌های «النا رومانوسکی» سفیر آمریکا در امور امنیتی و مسائل اجتماعی عراق، واکنش محافل عراقی را به همراه داشته است. در این راستا «رفیق الصالحی» نماینده فراکسیون پارلمانی صادقون عراق خواستار اخراج سفیر آمریکا از کشورش به خاطر ... خشم محافل عراقی از دخالت‌های گسترده سفیر آمریکا در بغداد

ادامه

آمریکا, اروپا, جهان, خاورمیانه, عراق, غرب, گزارش

اورتگا: سازمان ملل در مواجهه با نسل‌کشی کوبا و غزه، به‌چه کار می‌آید؟

رئیس‌جمهوری نیکاراگوئه توانایی سازمان ملل متحد در از بین بردن موانع برای پایان دادن به محاصره آمریکا علیه کوبا و جنگ اسرائیل علیه غزه را زیر سوال برد و گفت این نهاد «چیزی بیش از ابزار امپریالیست‌ها نبوده است» و «هیچ فایده‌ای ندارد». به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از تارنمای اسپوتنیک موندو، دنیل اورتگا رئیس‌جمهوری ... اورتگا: سازمان ملل در مواجهه با نسل‌کشی کوبا و غزه، به‌چه کار می‌آید؟

ادامه

آمریکا, آمریکای لاتین, اسراییل, امپریالیسم, اوکراین, تحلیل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, سازمان ملل, سیاسی, فلسطین, کوبا, نسل‌کشی, نیکاراگوئه

مخالفت صهیونیست‌ها با تسهیل شرایط حبس مروان البرغوثی

منابع رسانه‌ای امروز چهارشنبه، از مخالفت دادگاه اسراییل با درخواست تسهیل شرایط «مروان البرغوثی» از رهبران جنبش فتح در زندان خبر دادند. به گزارش ایسنا، روزنامه عبری‌زبان «یسرائیل هیوم» در این باره نوشت: دادگاه اسرائیل درخواست مروان البرغوثی، اسیر فلسطینی را برای تسهیل شرایطش در زندان را قاطعانه رد کرد. البرغوثی در سال ۲۰۰۲ و ... مخالفت صهیونیست‌ها با تسهیل شرایط حبس مروان البرغوثی

ادامه

اسراییل, اشغالگری, تروریسم, جهان, خاورمیانه, خبر, صهیونیسم, فلسطین

تشکیلات خودگردان: بدون غزه کشور فلسطین وجود نخواهد داشت

نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین اختیارات دولت شامل تمام سرزمین‌های فلسطینی از جمله نوار غزه می‌شود. به گزارش ایلنا به نقل از اسپوتنیک، «محمد مصطفی»، نخست وزیر فلسطین تشکیلات خودگردان فلسطین امروز -سه‌شنبه- تاکید کرد که به رسمیت شناختن کشور فلسطین با مرزهای ۱۹۶۷ به پایتختی بیت‌المقدس شرقی محور راهکار دو کشوری قرار دارد. مصطفی از ... تشکیلات خودگردان: بدون غزه کشور فلسطین وجود نخواهد داشت

ادامه

تشکیلات خودگردان فلسطین, جهان, خاورمیانه, خبر, فلسطین

چین از توافق حماس و فتح برای گفت‌وگو در مورد آشتی ملی خبر داد

چین با اشاره به حضور نمایندگان گروه‌های حماس و فتح در پکن، اعلام کرد که آنها برای گفت‌وگو در مورد آشتی ملی به توافق رسیدند. به گزارش ایرنا از رویترز، لین جیان، سخنگوی وزارت خارجه چین گفت، نمایندگان جنبش‌های فلسطینی فتح و حماس در پکن رایزنی کردند و بر قصد خود برای ادامه گفت وگو ... چین از توافق حماس و فتح برای گفت‌وگو در مورد آشتی ملی خبر داد

ادامه

اسراییل, چین, خاورمیانه, خبر, سازمان ملل, شرق آسیا, فلسطین, همبستگی

ترامپ: وقت آن است از این جنگ‌های بی‌پایان مسخره خارج شویم

رئیس‌جمهور آمریکا در خصوص خروج نظامیان این کشور از سوریه تصریح کرد زمان آن رسیده که آمریکا از جنگ‌های بی‌پایان مسخره در منطقه غرب آسیا رها شود.

، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در یک پیام توییتری در واکنش به آغاز خروج نظامیان آمریکا از شمال سوریه تصریح کرد زمان آن رسیده که آمریکا از جنگ‌های بی‌پایان مضحک در منطقه غرب آسیا رها شود.

 

واشنگتن بعد از آنکه روز گذشته (یکشنبه) اعلام کرد که در عملیات نظامی ترکیه در شمال شرقی سوریه مشارکت نمی‌کند، امروز (دوشنبه)، خروج نظامیان آمریکایی از یک منطقه راهبردی در سوریه را آغاز کرد.

 

ترامپ در پیام توییتری خود ضمن حمایت از خروج نظامیان آمریکایی از منطقه نوشت: «قرار بود آمریکا ۳۰ روز در سوریه باشد، این به سالها پیش مربوط می‌شود. ما ماندیم و در نبردی که هدفی پیش رو نداشت، درگیرتر و درگیرتر شدیم. وقتی (بعنوان رئیس‌جمهور) وارد واشنگتن شدم، داعش در منطقه حکمرانی می‌کرد. ما به سرعت ۱۰۰ درصد خلافت داعش را شکست دادیم که (این عملیات) شامل بازداشت هزاران جنگجوی داعش می‌شد که اکثراً از اروپا بودند».

 

وی سپس به بی‌اعتنایی اروپا در پذیرش شهروندان عضو داعش خود ادامه داد: «اما اروپا، خواستار بازگشت آنها نیست. آنها گفته‌اند که (اعضای داعش) در آمریکا نگه دارید! من گفتم: “نه”. ما به شما خیلی لطف کردیم و هم‌اکنون شما از ما می‌خواهید، آنها را با هزینه‌های گزاف در زندانهای آمریکا نگه داریم. آنها برای محاکمه متعلق به خودتان هستند».

 

ترامپ تصریح کرد: «آنها (کشورهای اروپایی) باز هم گفتند: “نه”. طبق معمول فکر می‌کنند، آمریکا همیشه در ناتو، در تجارت یا هرچیز دیگری، “احمق” است. کردها در کنار ما مبارزه کردند اما مبالغ زیادی پول و تجهیزات برای این کار دریافت کردند».

 

وی درباره حمایت از کردها گفت: «آنها (کردها) چندین دهه است که با ترکیه مبارزه می‌کنند. من سه سال این نبرد را به تعویق انداختم. اما هم‌اکنون زمان آن رسیده که ما از این جنگ‌های بی‌پایان مزخرف رهایی یابیم که بسیاری از آن (نبردها) قبیله‌ای است. و (وقت آن است) سربازان خود را به خانه بازگردانیم».

 

رئیس‌جمهور آمریکا با تأکید بر اهمیت منافع آمریکا تصریح کرد: «ما هر آنجا که به نفعمان باشد مبارزه خواهیم کردیم و فقط برای پیروزی مبارزه می‌کنیم. ترکیه، اروپا، سوریه، ایران، عراق، روسیه و کردها، هم‌اکنون باید اوضاع و هرآنچه که می خواهند با جنجگویان بازداشت‌ شده داعش در «همسایگی» خود انجام دهند، بسنجند. همگی آنها از داعش نفرت دارند و سالهاست که با آن دشمن هستند. ما ۷۰۰۰ مایل (با سوریه) فاصله داریم و اگر آنها (داعش) هرکجا در نزدیکی ما پیدا شوند، آنها را نابود می‌کنیم».

 

کاخ سفید بعد از گفت‌وگوی تلفنی یکشنبه شب رؤسای جمهور ترکیه و آمریکا بیانیه‌ای صادر کرد که تحلیلگران از آن به عنوان «چراغ سبز آمریکا به ترکیه» برای انجام عملیات نظامی علیه عناصر کُرد در شمال سوریه تعبیر کردند.

 

در این بیانیه آمده است: «ترکیه بزودی عملیات خود را که مدت‌ها است برای آن برنامه‌ریزی کرده است، در شمال سوریه پیش می‌برد. نیروهای مسلح آمریکا نه از این عملیات حمایت می‌کنند و نه در آن مشارکت می‌کنند. نیروهای آمریکایی “خلافت” داعش را شکست داده‌اند و دیگر در این منطقه نخواهند بود».

 

مقصود این بیانیه دفتر رئیس‌جمهور آمریکا از «این منطقه»، نوار شمالی سوریه است که ترکیه قصد دارد علیه عناصر کُرد عملیات نظامی انجام دهد.

 

ساعاتی بعد از صدور این بیانیه کاخ سفید، نیروهای کُرد دموکراتیک سوریه (SDF) ضمن اذعان به آغاز روند خروج ارتش آمریکا از بخش‌هایی از سوریه، از خلف وعده واشنگتن گله کردند.

 

نیروهای کُرد دموکراتیک سوریه اعلام کردند: «نیروهای آمریکایی به تعهدات خود عمل نکردند و نیروهای خود را از مناطق مرزی با ترکیه خارج کردند و ترکیه هم‌ اکنون برای عملیات حمله به شمال و شرق سوریه آماده می‌شود».

فارس

آمریکا: از کردهای سوریه در برابر حمله ترکیه دفاع نمی‌کنیم

خبرگزاری “رویترز” به نقل از یک مسئول آمریکایی گزارش داد که نیروهای این کشور مناطق مرزی مشترک سوریه با ترکیه را ترک کرده‌اند و از “کردهای دمکراتیک” همپیمان خود در برابر حمله ترکیه دفاع نخواهند کرد.

ادامه

امریکا, ترکیه, جهان, خاورمیانه, خبر, سوریه

لشکرکشی ارتش ترکیه به مرز سوریه + ویدئو

به دنبال اظهارات روز گذشته رئیس‌جمهور ترکیه مبنی بر احتمال حمله قریب‌الوقوع به کردهای سوریه، تصاویری از استقرار تجهیزات نظامی و نیروهای این کشور در مرز سوریه منتشر شده است.

ادامه

ترکیه, جهان, خاورمیانه, خبر, سوریه, مداخله نظامی

کردهای سوریه مداخله جهانی برای ممانعت از حمله ترکیه را خواستار شدند

کردهای سوریه ساعاتی پس از اعلام رئیس جمهوری ترکیه مبنی بر آمادگی کشورش برای حمله زمینی و هوایی به مناطق شرق فرات، خواستار مداخله جامعه جهانی برای ممانعت از انجام عملیات نظامی ترکیه به مناطق تحت سیطره‌شان شدند.

ادامه

امریکا, ترکیه, جهان, خاورمیانه, خبر, سوریه