واکنش چین به اظهارات پوتین درباره آمادگی روسیه برای جنگ هسته‌ای

سخنگوی وزارت امور خارجه چین در واکنش به اظهارات رئیس‌جمهور روسیه درباره آمادگی این کشور برای جنگ هسته‌ای، خواستار کمک تمامی طرفین شد تا به طور مشترک، به کاهش تنش‌های هسته‌ای کمک کنند. به گزارش ایسنا، «وانگ ونبین» سخنگوی وزارت امور خارجه چین، امروز (چهارشنبه) در واکنش به اظهارات «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه درباره احتمال ... واکنش چین به اظهارات پوتین درباره آمادگی روسیه برای جنگ هسته‌ای

ادامه

امنیتی, تحلیل, تنش‌زدایی, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا

کنفدراسیون سراسری کارگران فرانسه: فراخوان‌های ساختگی برای تخریب اموال مردم از سوی نهادهای امنیتی فرانسه را محکوم می‌کنیم

در بیانیه CGT با اشاره به حادثه مرگ «ناهل» جوان رنگین پوست ساکن فرانسه، به اعتراضات پس از این حادثه اشاره شد. به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از پایگاه خبری کنفدراسیون سراسری کارگران فرانسه CGT، این اتحادیه در بیانیه‌ای خواستار رسیدگی شفاف به پرونده مرگ جوان فرانسوی و توقف خشونت‌ها و مماشات با معترضان ... کنفدراسیون سراسری کارگران فرانسه: فراخوان‌های ساختگی برای تخریب اموال مردم از سوی نهادهای امنیتی فرانسه را محکوم می‌کنیم

ادامه

اروپا, بیانیه, تنش‌زدایی, جهان, حقوق بشر, خبر, غرب اروپا, فرانسه, کارگری

در اقدامی تنش‌زا با چین، ناو اتمی آمریکا وارد ویتنام شد

چند روز بعد از سفر وزیر خارجه آمریکا به چین در راستای تنش زدایی با پکن، یک ناو اتمی نیروی دریایی ایالات متحده در اقدامی تنش زا وارد آب‌های ویتنام شد. به گزارش خبرگزاری فارس، تنها چند روز بعد از سفر آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا به چین و تلاش برای تنش زدایی با پکن، ... در اقدامی تنش‌زا با چین، ناو اتمی آمریکا وارد ویتنام شد

ادامه

آمریکا, تایوان, تنش‌زایی, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, شرق آسیا, ویتنام

آب شدن یخ‌ها در روابط استرالیا و چین

پایگاه اینترنتی گلوبال تایمز با اشاره به دیدارهای سطح بالا در روزهای اخیر بین رهبران چین و استرالیا نوشت: یخ‌ها در روابط دوجانبه پکن و کانبرا در حال آب شدن است؛ کانبرا باید در روابط خود با چین و آمریکا، از عقلانیت درستی پیروی کند. به گزارش روز دوشنبه ایرنا، پایگاه اینترنتی گلوبال تایمز در ... آب شدن یخ‌ها در روابط استرالیا و چین

ادامه

استرالیا, اقتصادی, اقیانوسیه, امریکا, اندونزی, تشنج زدایی, جنگ سرد, جهان, چین, شرق آسیا

وزیرخارجه اسبق آمریکا: روابط پکن-واشنگتن باید روی ریل صحیح بازگردد

«هنری کسینجر» وزیر امورخارجه اسبق آمریکا گفت روابط آمریکا و چین که در دولت قبلی آمریکا به ریاست ترامپ دچار تنش و اختلافات عمیق شده باید به مسیر درست بازگردد.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, تحلیل, تشنج زدایی, جنگ سرد, جهان, چین, شرق آسیا

ترامپ؛ روابط ما شاید بتوان گفت از همین چهار ساعت پیش تغییر کرده است

ترامپ روز دوشنبه در نشست مطبوعاتی با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه گفت: من اینجا سنت سربلند دیپلماسی آمریکا را ادامه می دهم، همیشه می دانیم که دیپلماسی و تعامل از مناقشه برتر است. گفت وگوی سازنده بین دو کشور برای جهان خوب است. درباره بسیاری از معضلاتی که در برابر جهان است چاره اندیشی خواهیم کرد.

 

ترامپ افزود: مزایای همکاری را در گذشته دیده ایم، کشورهای ما در جنگ جهانی دوم در کنار هم جنگیدند. روابط ما تاکنون به این بدی نبوده است و شاید بتوان گفت از همین چهار ساعت پیش تغییر کرده است.

 

رئیس جمهوری امریکا افزود: برای خاموش کردن انتقاد دموکرات هایی که نمی خواهند کاری کنند، نمی توانم کاری انجام دهم، مجبورم که یک خطر سیاسی را به جان بخرم تا صلح را به ارمغان آورم، هرچه که برای آمریکا خوب باشد انجام می دهم.

 

ترامپ افزود: درباره دخالت روسیه در انتخابات صحبت کردم و می بایست شخصا مطرح می کردم. همچنین درباره اشاعه تسلیحات هسته ای صحبت کردیم.

 

وی مدعی شد: من و پوتین درباره طاعون تروریسم اسلامی صحبت کردیم، حملات تروریستی فاجعه بار بوده است و حتما سرویس های اطلاعاتی ما باید همکاری کنند. سال گذشته درباره حمله به سن پترزبورگ به روسیه اطلاع دادیم.

 

ترامپ مدعی شد: بر روی ایران فشار بگذاریم تا جلوی جاه طلبی های هسته ای را بگیرد و جلوی خشونتش در سراسر جهان گرفته شود. اجازه نمی دهیم ایران از کمپین مبارزه با داعش ما در منطقه سوءاستفاده کند.

 

در ملاقات امروز نخستین گام ها را به سوی آینده ای بهتر برداشتیم

 

ترامپ افزود: توقعات ما متکی بر واقع بینی است و دوست داریم همکاری و صلح داشته باشیم. از پوتین برای حضور در این مذاکرات برای پیشبرد امید و گفت وگو بین دو کشور تشکر می کنم. دیپلماسی ما به نفع همه خواهد بود. چند ساعت بسیار سازنده بود و به سود دو کشور است که به مذاکرات خود ادامه دهیم و امیدوارم تمام مسایلی که امروز بحث کردیم را چاره اندیشی کنیم.

 

خبرنگار خبرگزاری اینترفاکس روسیه از ترامپ پرسید که اخیرا گفته اید اجرایی شدن خط گازی روسیه به آلمان باعث می شود که اروپا به گروگان روسیه درآید، آیا این صحبت ها سیاسی بود یا عملی است؟


ترامپ پاسخ داد: ما به رقابت خواهیم پرداخت، امریکا بزرگترین تولیدکننده نفت وگاز است و ما باید درباره این خط لوله گازی رقابت کنیم. از نظر مکان جغرافیایی شاید به نفع روسیه باشد در این باره با مرکل صحبت کردم و البته فهمیدم که چرا این کار را کرده اند. فکر می کنم قویا به رقابت خواهیم پرداخت.ترامپ ادامه داد: بین ما و روسیه هیچ تبانی نبوده است ، کسانی را مورد تحقیق قرار می دهند که عضو کمپین ما نبودند.

 

ما هیلاری کلینتون را شکست دادیم و باعث خجالت است که ابری بالای این انتخابات باشد. هیچ تبانی نباشد و این بر رابطه دو قدرت بزرگ هسته ای تاثیر گذاشته است و این مسخره است.

 

ترامپ به این سئوال که چرا باید امریکایی ها حرف شما را درباره تبانی باور کنند؟ این گونه پاسخ داد: همه این اندیشه، ناشی از شکست دموکرات ها بود. البته نتیجه انتخابات به نفع دمکرات ها بود اما ما رای الکترال را بردیم. بارها گفته ام هیچ تبانی نبود، آن موقع اصلا پوتین را نمی شناختم. اتفاقاتی است که ربطی به من ندارد و افراد هم عضو کمپین من نبوده اند.

وی افزود: اف بی آی گفت دروغی در کار نبوده است و یکی دیگر گفت که دروغ بوده است. مبارزات انتخاباتی سختی را پشت سر گذاشتم.

 

ترامپ در پاسخ به خبرنگار آرتی تی وی که از وی خواست درباره همکاری روسیه و آمریکا در سوریه جزئیات بیشتری ارائه کند؟ اظهار داشت: ما با اسرائیل همکاری کردیم و سالیان سال است این همکاری ادامه دارد، فکر می کنم هیچ کشوری نزدیکتر از آمریکا به اسرائیل نبوده است، پوتین هم کمک کرده است. ما در زمینه امنیت اسرائیل کاملا دوست داریم همکاری کنیم و هر دو کشور به طور مشترک همکاری می کنند. ۹۸ درصد اراضی تصرف شده داعش بازپس گرفته شده و روسیه در خیلی زمینه ها کمک کرده است.
وی ادامه داد: همکاری روسیه برای امنیت اسرائیل بسیار مهم است. نکته دیگر کمک به مردم است، من گزارش های مختلفی دیده ام که باید به مردم سوریه برای بازگشت به خانه هایشان کمک کنیم. هر دو بر این مساله توافق داریم. ارتش های ما بیشتر در کنار هم بوده اند و فکر می کنم فرماندهان ما بیشتر با هم صحبت کرده اند تا مقامات سیاسی دو کشور.

 

ترامپ در پاسخ خبرنگار آسوشیتدپرس که سئوال کرد پوتین هرگونه مداخله روسیه در انتخابات را تکذیب کرد اما مقامات اطلاعاتی ما تایید کردند؟ شما کدام یک را قبول دارید؟
گفت: گروه هایی داریم که می گویند چرا اف بی آی به امور دموکرات ها رسیدگی نکرد؟ منابع دموکرات ها کجاست و چرا اف بی آی آنها را مطالعه نکرد؟ می خواهم ببینم منابع کامپیوتری چیست و فکر می کنم این مساله مدتی ادامه خواهد یافت. سرور کجاست و حتی آقای پاکستانی که با دموکرات ها همکاری می کرد، ۳۳ هزار پیام کامپیوتری ناگهان مفقود شد و مسخره است که نمی توانیم آنها را پیدا کنیم، من به نهادهای اطلاعاتی اطمینان دارم اما پوتین قویا آنرا تکذیب کرد. رئیس جمهوری پوتین هم برای همکاری به خوبی تاکید کرد و پیشنهاد خوبی داد.

 

پوتین:درباره خروج آمریکا از برجام ابراز نگرانی کردم

 

رئیس جمهوری روسیه نیز در این دیداربا ابراز نگرانی نسبت به خروج واشنگتن از توافق هسته ای اعلام کرد: با بازرسی های آژانس بین المللی انرژی اتمی ماهیت صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران تایید شده است.

 

ولادیمیر پوتین خاطرنشان کرد که با رئیس جمهوری آمریکا در باره برنامه هسته ای ایران گفت وگو کرده است.
وی افزود: طرف آمریکایی از مواضع روسیه در مورد فعالیت های هسته ای ایران اطلاع دارد.

 

پوتین گفت: ایران بیشترین بازرسی از مراکز هسته ای در جهان را دارد و آژانس توانسته ماهیت صلح آمیز آن را تایید کند.

 

دیدار با ترامپ صادقانه و مفید بود

 

پوتین دیدار با ترامپ را صادقانه، موفق و مفید خواند و افزود: به نظر من ما می توانیم با یکدیگر همکاری کنیم.
وی با اشاره به «چالش های زیادی که پیش روی دو کشور» است، اظهار داشت: مذاکرات امروز نشان داد که ما مایلیم از این وضعیت عبور کنیم.

 

سلاح های هسته ای و کشتار جمعی، اوکراین، سوریه، برجام و کره شمالی محورهای اصلی مذاکرات ترامپ و پوتین بود.

 

رئیس جمهوری روسیه در کنفرانس خبری با حضور ترامپ تاکید کرد که کشورش مایل به همکاری در مبارزه با تروریسم و حملات سایبری است.
او با اشاره به اتهاماتی که درباره حملات سایبری روس ها به سامانه رایانه ای حزب دموکرات و هک ایمیل های هیلاری کلینتون اظهار داشت که روسیه هرگز به انتخابات آمریکا حمله سایبری نکرده است.
وی همچنین بر پایان «بحران انسانی»، «بازگشت آوارگان» سوری، «بازگشت آرامش به بلندی های جولان» و «تضمین امنیت در سوریه» تاکید کرد.

 

پوتین در ادامه افزود: از کجا به این نتیجه رسیده اید که ترامپ به من اطمینان دارد ما در برخی زمینه ها تفاوت نظر داریم و در برخی زمینه ها منافع مشترک داریم ما باید براساس واقعیت ها روابط خود را تنظیم کنیم.
وی خاطر نشان کرد: ترامپ بارها از بهبود روابط سخن گفت و در روسیه از این اظهارات استقبال شد سئوال در خصوص دخالت روسیه در انتخابات امریکا از ترامپ پرسیده شد و او خواست من پاسخ دهم اما من چه می توانم بگویم .

 

مدعیان دخالت روسیه در انتخابات مدارک بدهند تا بررسی کنیم

 

رئیس جمهوری روسیه افزود: ما قراردادهمکاریهای جنایی با امریکا داریم که در حال انجام است، امریکا می تواند در همین رابطه بررسی کند و کسانی که فکر می کنند درانتخاباتشان دخالت داشته اند را به ما اعلام کند تا ما بررسی کنیم .

 

پوتین افزود: باید همکاری ها دو طرفه باشد و انها هم باید به ما اطلاعاتی در خصوص نیروهای امریکایی که در روسیه بر ضد ما فعالیت می کنند به ما بدهند.
وی خاطر نشان کرد:اگر بتوانیم در این زمینه ها با هم همکاری کنیم گام دو طرفه برداشته ایم.

 

پوتین در واکنش به این پرسش که چرا دوست داشتید ترامپ انتخاب شود، پاسخ داد: چون او اعلام کرده بود میل دارد روابط را بهبود بخشد.

 

وی همچنین در بخش دیگری از سخنانش گفت: در خصوص همکاری و کمک های بشر دوستانه دیروز با مکرون صحبت کردیم و تلاش می کنیم فعال تر شویم ، مهم این است که بسیاری از مردم سوریه به مناطق دیگر فرار کرده اند که اگر در این زمینه کاری نشود فشار بر دولتهای غربی افزایش می یابد.

 

رئیس جمهوری روسیه تاکید کرد که در زمینه مذاکرات آستانه که ایران و ترکیه نیز در آن حضور دارند همکاریهای لازم را انجام خواهیم داد و سعی می کنیم برای حل مشکل سوریه حداکثر توان خود را بکار بگیریم.

 

وی ادامه داد: ترامپ گفت که توپ در زمین روسیه قراردارد (در همین لحظه توپی به پوتین داده شد و او توپ فوتبال را به ترامپ داد) ما توپ را به ترامپ می دهیم چرا که جام جهانی را به بهترین شکل برگزار کردیم و حالا نوبت اوست که عمل کند.

 

فضای پرتنش روابط روسیه و آمریکا علت های واقعی ندارد

 

رئیس جمهوری روسیه درادامه این کنفرانس مشترک گفت: روابط روسیه و آمریکا پیچیده است و فضای پرتنش روابط دو کشور علت های واقعی ندارد.

پوتین افزود: جنگ سرد پایان یافته و اوضاع جهان بطور اساسی تغییر کرده است.

 

رئیس جمهوری روسیه با بیان اینکه دوره تقابل ایدئولوژیک تمام شده، اضافه کرد: امروزه روسیه و ایالات متحده با بحران ها و چالش های جدیدی روبرو هستند که فعالیت های تروریستی، جرایم فراملی، ریسک های اکولوژیکی از آن جمله به شمار می روند.
وی ادامه داد: امیدوارم در این موارد بتوانیم به توافق هایی دست بیابیم. اما دو طرف در دیدار امروز گام نخست برای احیای روابط را برداشتند.

 

وی در بخش دیگری ادعای مداخله روسیه در انتخابات امریکا را رد کرد و افزود: دولت روسیه هرگز در روند انتخابات امریکا دخالت نکرده است و نخواهد کرد و بهترین کار این است که ما بتوانیم همکاری های خود را گسترش دهیم.

 

پوتین تکرار کرد:در خصوص اتهاماتی که به ما زده می شود در خصوص دخالت در انتخابات امریکا، تکرار می کنم که شما به ما اطلاعات بدهید ما بررسی کنیم متاسفانه اطلاعاتی به ما داده نمی شود و فقط می گویند روسیه در انتخابات امریکا دخالت کرده است.

وی یادآوری کرد: ما اخیرا میزبان هیئتی از کنگره امریکا بودیم که یک رویداد تاریخی بود؛ البته باید تلاش کنیم که این موضوع عادی شود.

 

پوتین گفت: ۵۰۰ نماینده از امریکا در هیئت نمایندگی امریکا در سنت پترزبورگ حضور داشتند که در مورد ماهیت واقعی همکاری های اقتصادی روسیه و امریکا صحبت کردیم.

 

حفظ نظم جهانی مهم است

 

وی همچنین گفت: ما به عنوان قدرت های اصلی هسته ای برای تامین امنیت جهانی مسئولیت داریم و مهم است که نظم جهانی را حفظ کنیم.

 

پوتین گفت: ما در موضوع خط لوله صحبت کردیم و به عنوان یک قدرت عمده نفت و گاز می توانیم با یکدیگر در حوزه قیمت گذاری همکاری کنیم. ما دوست داریم قیمت ها بالا برود و فضای زیادی برای همکاری با آمریکا داریم.

 

رئیس جمهوری روسیه تصریح کرد: ما باید شورای کارشناسانی را داشته باشیم که دانشمندان و دیپلمات های سابق در آن حضور داشته باشند و روابط بهبود یابد.
وی خاطر نشان کرد: ترامپ از الحاق کریمه به روسیه حمایت نمی کند این مشخص است. ما فکر می کنیم بر اساس قوانین بین المللی کریمه به روسیه پیوست و صحبت دیگری در این رابطه نداریم.

ایرنا

طومار آمریکایی‌ها برای درخواست نشست فوری ترامپ با پوتین

یک طومار اینترنتی اخیرا در وبسایت کاخ سفید ثبت شده که در آن از دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا خواسته شده تا اقدام به برگزاری یک نشست فوری با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه کند.

ادامه

امریکا, تشنج زدایی, جهان, خبر, روسیه

مقام آلمانی: تحریم‌ها علیه روسیه موفق نبوده و باید کاهش یابند

به نقل از روزنامه “دی ولت” آلمان، ” مانوئلا اشوسیگ”، معاون حزب سوسیال دموکرات آلمان خواستار آمادگی برای مذاکرات بیشتر با روسیه کاهش تحریم های اروپا علیه مسکو شد.

ادامه

المان, تشنج زدایی, جهان, خبر, روسیه, غرب اروپا

محمود عباس خواهان پشتیبانی جامعه بین‌المللی از رسمیت فلسطین شد

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین که امروز (دوشنبه ) به اسپانیا سفرکرده است، در مصاحبه با روزنامه ال پاییس، خواهان پشتیبانی مادرید و جامعه بین المللی از رسمیت یافتن فلسطین شد.   محمود عباس تصریح کرد: ما به تکلیف خودمان برای متحد کردن مردم سرزمین مان متعهد هستیم و معتقدیم که فقط یک فلسطین برای همه ... محمود عباس خواهان پشتیبانی جامعه بین‌المللی از رسمیت فلسطین شد

ادامه

اتحادیه اروپا, اسپانیا, اسراییل, جهان, خبر, فلسطین