مسکو: ناتو برای تقابل احتمالی با روسیه آماده می‌شود

سخنگوی وزارت خارجه روسیه با بیان اینکه هدف کشورهای ناتو از رزمایش «مدافع ثابت‌قدم» آمادگی برای تقابل با روسیه است، گفت ادعای ناتو مبنی بر حمله ترکیبی روسیه علیه اعضای این ائتلاف تلاشی است برای توجیه نظامی‌گری اعضای ناتو. به گزارش ایسنا، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت رزمایش بزرگ «مدافع ثابت‌قدم» ناتو نشان ... مسکو: ناتو برای تقابل احتمالی با روسیه آماده می‌شود

ادامه

آمریکا, اروپا, جنگ سرد, جهان, روسیه, شرق اروپا, گزارش, ناتو

واکنش مسکو به اظهارات بورل درباره پایان جنگ اوکراین/ بورل: موجودیت اوکراین به غرب وابسته است

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در واکنش به اظهارات دیپلمات ارشد اروپایی گفت تنها راه برقراری صلح در اوکراین، توقف حمایت‌های تسلیحاتی غرب است. به گزارش ایسنا، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت هر فرمول صلحی در مناقشه اوکراین به قطع حمایت‌های تسلیحاتی غرب از کی‌یف ختم می‌شود. این سخنگو به اظهارات «جوزپ بورل» مسؤول ... واکنش مسکو به اظهارات بورل درباره پایان جنگ اوکراین/ بورل: موجودیت اوکراین به غرب وابسته است

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, اوکراین, جنایات جنگی, جنگ سرد, روسیه, شرق اروپا, صلح, غرب, گزارش

مجارستان: آمریکا می‌خواهد اروپای مرکزی خط مقدم جنگ سرد با روسیه باشد

بوداپست اظهارات غرب درباره وقوع جنگ در اروپا را نشان دهنده مقاصد واقعی این بلوک قدرت دانست و گفت آمریکا در مناقشه اوکراین منافع شخصی دارد. به گزارش ایسنا ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان گفت اظهارات رهبران اتحادیه اروپا درباره جنگ در اروپا نشان‌دهنده مقاصد واقعی آنان است، اما آن‌ها دارند با آتش‌بازی می‌کنند. جوزپ بورل، ... مجارستان: آمریکا می‌خواهد اروپای مرکزی خط مقدم جنگ سرد با روسیه باشد

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, اروپای مرکزی, اقتصادی, اوکراین, تحلیل, جنگ سرد, جهان, روسیه, شرق اروپا, صلح, لهستان, مجارستان

چین به بحث کنترل تسلیحات هسته‌ای ورود نمی‌کند

براساس گزارشی به نقل از وزارت خارجه آمریکا، مقامات چین پس از مذاکرات نوامبر ۲۰۲۳ با ایالات متحده از ادامه مذاکرات کنترل تسلیحات هسته‌ای خودداری کرده و به گزینه‌های پیشنهادی «پاسخ اساسی» ارائه نکرده‌اند. به گزارش ایسنا، وب‌سایت خبری «سمافور» امروز پنجشنبه، به نقل از یک مقام وزارت خارجه آمریکا گزارش داد: «متأسفانه، جمهوری خلق ... چین به بحث کنترل تسلیحات هسته‌ای ورود نمی‌کند

ادامه

آمریکا, جنگ سرد, جهان, چین, شرق آسیا, گزارش

خداحافظی سرد از بلینکن در چین/ فقط سفیر آمریکا در چین بلینکن را بدرقه کرد

رسانه‌های چینی با انتشار عکسی مراسم خداحافظی سرد از وزیر خارجه آمریکا را به نمایش گذاشتند. با مشاهده تصاویر ثبت شده در رسانه‌های چینی مشخص می‌شود، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا حین ورود به چین نه تنها با استقبال سردی روبرو شد، بلکه خداحافظی سردی نیز داشت و تنها سفیر آمریکا در چین او را ... خداحافظی سرد از بلینکن در چین/ فقط سفیر آمریکا در چین بلینکن را بدرقه کرد

ادامه

آمریکا, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, روسیه, شرق آسیا

تداوم کارشکنی‌های آمریکا برای کند کردن سرعت رشد چین

در حالی که «شی جین پینگ» رئیس‌جمهوری چین اخیرا در دیدار با «جان لی» رئیس اجرایی هنگ کنگ اعلام کرده است که به گسترش نقش هنگ‌کنگ در همکاری‌های بین‌المللی کمک خواهد کرد، واشنگتن از طرق مختلف به تلاش‌های خود برای به چالش کشاندن چین و کند کردن سرعت رشد این کشور آسیایی ادامه می‌دهد.

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از رسانه های خبری، شی جین پینگ رییس جمهوری چین به تازگی در دیدار با جان لی رئیس اجرایی هنگ کنگ، اعلام کرد رهبری مرکزی چین در تعامل با هنگ کنگ سیاست «یک کشور، دو سیستم» را کنار نخواهد گذاشت و به گسترش نقش هنگ‌کنگ در همکاری‌های بین المللی کمک خواهد کرد.

رییس جمهوری چین می گوید یک کشور، دو سیستم؛ ایده نوآورانه بزرگی از سوسیالیسم با ویژگی‌های خاص چینی است. دولت مرکزی چین قاطعانه به این سیاست پایبند خواهد بود و تمام تلاش خود برای حمایت از فعالیت مشروع رئیس منطقه اداری ویژه و دولت وی به را کار خواهد گرفت.
این اظهارات رئیس جمهوری چین در حالی مطرح می شود که واشنگتن از طرق مختلف به تلاشهای خود برای به چالش کشاندن چین و کند کردن سرعت رشد این کشور آسیایی ادامه میٰدهد.

پیشینه:

سیاست «یک کشور، دو سیستم»، یک اصل قانون اساسی کشور چین است که حکومت هنگ کنگ و ماکائو را پس از تبدیل شدن به مناطق اداری ویژه این کشور در سال‌های ۱۹۹۷ و ۱۹۹۹ توصیف می‌کند.
این اصل قانون اساسی در اوایل دهه ۱۹۸۰ در جریان مذاکرات هنگ کنگ بین چین و انگلیس تدوین شد. این اصل شرط می‌کرد که تنها یک چین وجود داشته باشد، اما این سرزمین‌ها می‌توانند سیستم‌های اقتصادی و اداری خود را حفظ کنند، در حالی که سایر سرزمین اصلی چین از سیستم سوسیالیسم با ویژگی‌های چینی استفاده می‌کنند.
بر اساس این اصل، هر یک از این دو منطقه می‌توانند همچنان نظام حکومتی، حقوقی، اقتصادی و مالی ویژهٔ خود را داشته باشند، از جمله روابط تجاری با کشورهای خارجی، که همگی مستقل از سرزمین اصلی هستند.
پس از تصویب قانون امنیت ملی توسط هنگ کنگ در ۳۰ ژوئن سال ۲۰۲۰، آمریکا و انگلیس دولت چین را به نقض جدی این اصل متهم کردند.

اهمیت موضوع

در سال‌های اخیر و در بحبوحه نگرانی‌ها در مورد امنیت ملی، موضوعات تجاری و دفاعی، روابط امریکا و چین بدتر شده و واشنگتن همچنان به رویکرد خود برای افزایش چین هراسی ادامه می‌دهد.

به گزارش روزنامه گلوبال تایمز، «سان دونگ» دبیر نوآوری، فناوری و صنعت هنگ کنگ با اشاره به محدودیت‌های جدید آمریکا در این منطقه گفت: کاخ سفید بخش های فناوری نوین درچین و هنگ کنگ را هدف قرار داده اما این محدویت‌ها تاثیری بر توسعه فناوری‌های نوین ندارد.

سان تایید کرد: اعمال محدویت ها نه تنها بر توسعه فناوری نوین و اصلاحات صنعتی تاثیری ندارد بلکه تاثیری بر توسعه و ظهور چین نخواهد داشت.

وی افزود: هنگ کنگ به عنوان یک شهر بین‌المللی، مزیت منحصر به فرد یک کشور – دو سیستم را دارد. ما با افزایش تلاش‌ها برای جذب سرمایه گذاری‌های علمی از سرزمین اصلی چین و سایر کشورها ادامه خواهیم داد.

گزارش سازمان غیرانتفاعی اتحادیه آینده از دیگر سو، نشان می‌دهد که رویکرد واشنگتن برای محدود کردن سرمایه‌گذاری‌ها در چین موفقیت‌آمیز نبوده، چون شرکت‌های بزرگ آمریکایی زیادی در چین و هنگ کنگ سرمایه‌گذاری کلان انجام داده‌اند.

به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، گزارش سازمان اتحادیه آینده (Future Union) فاش کرد اکثر صندوق‌های بازنشستگی عمومی امریکا و نیز برخی از دانشگاه‌ها و سازمان‌های غیرانتفاعی این کشور، وجوهی را به سرمایه‌گذاری در چین و هنگ‌کنگ، از جمله در تجارت فناوری‌های مهم اختصاص داده‌اند.

این گزارش می‌افزاید: ۷۴ شرکت بزرگ آمریکایی از طریق بیش از هزار و ۱۰۰ سرمایه‌گذاری در صندوق‌های مختلف، مانند شرکت هلدینگ چینی تنسنت (Tencent )، ‌شرکت فناوری بایت دانس (ByteDance) و شرکت تجاری الکترونیکی علی‌بابا (Alibaba)‌ بیش از ۷۰ میلیارد دلار اختصاص داده‌اند.

اندرو کینگ، مدیر اجرایی سازمان غیرانتفاعی اتحادیه آینده تاکید کرد: “این ۷۴ شرکت نمونه‌ای از فهرست طولانی صندوق‌های بازنشستگی امریکا هستند که در چین سرمایه گذاری کرده‌اند. “

از ۷۴ صندوق بازنشستگی برتر ذکرشده در این گزارش، سه چهارم آنها تنها در ۳۶ ماه گذشته سرمایه‌گذاری کرده اند.

مدیر اجرایی سازمان اتحادیه آینده افزود: “این نرخ سرمایه‌گذاری خیره‌کننده توسط مدیران بازنشستگی صورت گرفته که مسئولیت تنظیم ثروت بازنشستگان ایالات متحده را با وجود پیامدهای ژئوپلیتیکی بر عهده دارند”.

بر اساس این گزارش، صندوق بازنشستگی مشترک ایالت نیویورک (NYSCRF) که به بیش از ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار کارمند دولتی خدمات رسانی می‌کند، به‌عنوان بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار در چین و هنگ کنگ شناخته شده و در مجموع ۸ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری کرده است. ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار از این مبلغ تنها در ۳۶ ماه گذشته صورت گرفته است.

سیستم بازنشستگی کارکنان عمومی کالیفرنیا (CaIPERS) بزرگترین صندوق بازنشستگی عمومی ایالات متحده که به بیش از ۲ میلیون کارمند دولتی کالیفرنیا خدمات می‌دهد در رتبه دوم لیست سرمایه گذاران در چین قرار گرفت. این صندوق در مجموع ۷ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار در چین سرمایه گذاری کرده است که یک چهارم آن معادل یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار در سه سال گذشته بوده است.

ارزیابی

بنظر می رسد علی رغم تلاشهای شدید آمریکا برای به چالش کشاندن چین در صحنه‌های جهانی، پروژه چین‌هراسی واشنگتن با تداوم سرمایه‌گذاری کلان شرکت‌های آمریکایی در هنگ کنگ با شکست روبرو شده است.

افزایش بودجه نظامی ژاپن برای تقویت قابلیت تهاجمی

دولت ژاپن بودجه نظامی را بیش از ۱۶ درصد در سال آینده میلادی افزایش می‌دهد تا استقرار موشک‌های دوربرد که قادر به هدف قرار دادن چین و کره‌شمالی هستند را سرعت بخشد. به گزارش ایرنا از خبرگزاری آسوشیتدپرس، بودجه تصویب شده توسط کابینه ژاپن، این کشور را با جنگنده‌های رادارگریز اف-۳۵ و دیگر سلاح‌های آمریکایی ... افزایش بودجه نظامی ژاپن برای تقویت قابلیت تهاجمی

ادامه

آمریکا, استرالیا, امنیتی, انگلیس, ایتالیا, جنگ سرد, جهان, چین, ژاپن, شبه جزیره کره, شرق آسیا, گزارش

روزنامه‌نگار آمریکایی: بایدن قبل از جنگ اوکراین تصمیم به نابودی پروژه نورد استریم ۲ گرفت

“سیمور هرش” روزنامه نگار سرشناس آمریکایی در تازه ترین افشاگری خود نوشت: کاخ سفید هفته ها قبل از آغاز عملیات ویژه نظامی روسیه در اوکراین، تصمیم به نابودی خط لوله گاز رسانی نورد استریم ۲ گرفته بود. به گزارش روز شنبه ایرنا، خبرگزاری اسپوتنیک در این زمینه نوشت: از وقتی که هرش، روزنامه نگار تحقیقی ... روزنامه‌نگار آمریکایی: بایدن قبل از جنگ اوکراین تصمیم به نابودی پروژه نورد استریم ۲ گرفت

ادامه

آمریکا, اوکراین, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, غرب, نروژ

هشدار جدی روسیه به آمریکا درباره حمایت از اوکراین

مسکو به واشنگتن هشدار داده که در صورت سو استفاده غرب از دارایی‌های بلوکه شده‌ روسیه برای حمایت از جنگ اوکراین، روابط دیپلماتیک خود با آمریکا را قطع خواهد کرد. به گزارش خبرگزاری فارس، روسیه هشدار داده است که با قدرت تمام به اقدامات احتمالی کشورهای غربی در توقیف دارایی‌هایش و یا مستقر کردن موشک‌هایشان ... هشدار جدی روسیه به آمریکا درباره حمایت از اوکراین

ادامه

آسیا, آلمان, آمریکا, اروپا, تحریم, تحلیل, جنگ سرد, جهان, روسیه, غرب

روسیه: تشدید تنش‌ها در جهان سناریوی آمریکا برای ارسال سلاح است

معاون وزارت دفاع روسیه پنجشنبه شب با اشاره به تقویت نیروهای ناتو در مناطق مختلف جهان گفت، ایجاد ائتلاف‌های نظامی مشابه ناتو در منطقه آسیا و اقیانوسیه به چالش و ناامنی منجر می‌شود. به گزارش خبرگزاری فارس، «والری گراسیموف» معاون وزارت دفاع روسیه پنجشنبه شب به وقت تهران گفت: «ناتو در حال تقویت بالقوه نیروهای ... روسیه: تشدید تنش‌ها در جهان سناریوی آمریکا برای ارسال سلاح است

ادامه

آذربایجان, آسیا, آمریکا, اتحادیه اروپا, ارمنستان, استرالیا, اقیانوسیه, اکوس, امنیتی, انگلیس, اوکراین, تایوان, تحلیل, جنوب شرق آسیا, روسیه, ژاپن, شبه جزیره کره, غرب, قفقاز, کره جنوبی, میانمار, ناتو