تعلیق حکم حبس نخست‌وزیر سابق پاکستان

یک دادگاه پاکستانی حکم حبس نخست‌وزیر سابق پاکستان و همسرش را به حالت تعلیق درآورد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری آناتولی؛ یک دادگاه پاکستانی حکم حبس صادر شده در مورد عمران خان نخست وزیر سابق پاکستان و همسرش در خصوص فروش غیر قانونی هدایای دولتی را به حالت تعلیق درآورد. قاضی عامر ... تعلیق حکم حبس نخست‌وزیر سابق پاکستان

ادامه

آزادی, پاکستان, جنوب آسیا, جهان, خبر, سیاسی

حمله انتحاری به مهندسان چینی در پاکستان

به‌دنبال حمله انتحاری به کاروان مهندسان چینی در پاکستان، سفارت پکن در اسلام‌آباد به شهروندان چینی حاضر در کشور جنوب آسیا اعلام کرد که تدابیر امنیتی را تشدید کرده و گوش به زنگ باشند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، در پی کشته شدن ۶ نفر از جمله پنج شهروند چینی در حمله ... حمله انتحاری به مهندسان چینی در پاکستان

ادامه

امنیتی, پاکستان, تروریسم, جنوب آسیا, جهان, چین, حقوق بشر, خبر, شرق آسیا

گزارش نیوزویک؛ «دموکراسی پاکستان در خطر است»

هفته‌نامه نیوزویک در گزارشی نوشته که دموکراسی پاکستان در خطر است و از مجامع بین‌المللی درخواست اقدام کرده است. به گزارش شفقنا از نشریه هفتگی نیوزویک؛ پاکستان خود را در مقطعی حساس می‌بیند- و در حال دست‌وپنجه نرم کردن با تحولات سیاسی و آشفتگی اقتصادی عظیمی است که بازتابی از تاریخ پرفراز و نشیب این ... گزارش نیوزویک؛ «دموکراسی پاکستان در خطر است»

ادامه

اسلام سیاسی, بنگلادش, پاکستان, جنوب آسیا, جهان, حقوق بشر, ژئوپلیتیک, سیاسی, گزارش

فقرِ ارزیابی از «فقر» از سوی سازمان ملل

رائو ایندرجیت سینگ، وزیر برنامه‌ریزی هند، در راجیا سبها (شورای ایالت‌ها، یکی از مجلس‌های قانون‌گذاری در هند) در ۱۴ فروردین‌ماه سال جاری گفت دولت هیچ داده‌ای برای برآورد سطح فقر پس از سال‌های ‍۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ ندارد، بنابراین نمی‌داند چند نفر از چنبرهٔ فقر رهایی یافته‌اند. از طرف دیگر در ۲۷ تیرماه سال جاری برنامه ... فقرِ ارزیابی از «فقر» از سوی سازمان ملل

ادامه

جنوب آسیا, جهان, حقوق بشر, سازمان ملل, فقر, کودکان, گرسنگی, مقاله, هندوستان

انتخابات پاکستان؛ متحدان عمران‌خان اکثر کرسی‌ها را ازآن خود کردند

نامزدهای مستقل وابسته به نخست وزیر سابق پاکستان، اکثریت کرسی‌های شورای ملی این کشور را در انتخابات هفته گذشته به‌دست آوردند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سی‌ان‌ان، براساس اعلام کمیسیون انتخابات پاکستان، نامزدهای مستقل وابسته به عمران خان، نخست وزیر سابق و رهبر حزب تحریک انصاف این کشور تاکنون ۹۸ کرسی شورای ملی ... انتخابات پاکستان؛ متحدان عمران‌خان اکثر کرسی‌ها را ازآن خود کردند

ادامه

اعتراضات اجتماعی, پاکستان, جنوب آسیا, جهان, خبر, فساد

تایمز او ایندیا: تحریم‌های آمریکا علیه ایران و ضربه‌ای که به‌اقتصاد هند وارد می‌شود

دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا هر چند در سخنرانی‌های خود از نارندرا مودی نخست‌وزیر هند به عنوان یک همکار بین‌المللی خود یاد کند اما دهلی نو به طور فزاینده‌ای از تصمیم‌های ناگهانی آمریکا در اعمال تحریم‌های یکجانبه علیه ایران که منافع ملی این کشور را نادیده می‌گیرد ناراضی است.

 

به نقل از روزنامه ‘تایمز او ایندیا’، دولت ترامپ در هفته جاری اعلام کرد که تمام کشورهایی که از دستورات این کشور در زمینه ایران پیروی نکنند از سوی آمریکا تحریم خواهند شد. واشنگتن از هشت کشور از جمله هند و چین درخواست کرده است تا واردات نفت خود از ایران را به صفر برسانند.

 

این اقدام که سبب افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی شد، می‌تواند بر زندگی قشر فقیر جامعه هند تاثیر منفی بگذارد و در زمانی انجام می شود که نارندرا مودی مشغول انجام تبلیغات انتخاباتی خود برای پیروزی دوباره در این کارزار است.

 

دستورهای آمریکا در خصوص ایران پس از اعلام ترامپ مبنی بر خروج هند و ترکیه از توافقنامه«نظام عمومی ترجیحات» منتشر می شوند.

 

بر اساس توافقنامه «نظام عمومی ترجیحات» بسیاری از کشورهای درحال ‌توسعه فرصت می‌یابند تا با استفاده از مزیت تعرفه گمرکی صفر و یا ناچیز بر برخی از اقلام صادراتی خود، اقتصادشان را بهبود بخشیده و از فقر خارج شوند.

 

ترامپ که دارای یک روابط پر تنش با اکثر رهبران کشور های غربی است به صورت عمومی از رابطه نزدیک خود با مودی سخن گفته است.

 

اگرچه ترامپ در میان احزاب راست گرای هندو فردی محبوب است اما وی به دلیل تقلید از لهجه انگلیسی نارندرا مودی، در هند مورد انتقاد قرار گرفته و این رفتاری است که از زمان بیل کلینتون به صورت دائم از سوی روسای جمهور آمریکا تکرار شده است.

 

یک مقام هندی که نخواست نامش فاش شود گفت: دهلی نو از تصمیم ترامپ در خصوص ایران شوکه شده و ناراضی است. دولت ترامپ در ماه مارس به هند اعلام کرده بود که کاهش واردات نفت این کشور از ایران راضی کننده است و می تواند بار دیگر شامل معافیت های آمریکا شود.

 

وی افزود: ما فکر می کردیم که آمریکا توجه بیشتری به منافع و نگرانی های هند به عنوان یک شریک راهبردی و دفاعی خود می کند.

 

یک مقام دیگر هندی گفت: هند به عنوان سومین وارد کننده بزرگ نفت در جهان، سهم واردات نفت از ایران در واردات کل نفت هند را از ۱۷ درصد به ۵ درصد کاهش داده است و همچنین واردات نفت از ونزوئلا را نیز متوقف کرده است. دلیل این امر موافقت با درخواست های آمریکا نیست بلکه هند و آمریکا شرکای راهبردی برای یکدیگر هستند.

 

یک مساله دیگر که می تواند به یک تنش در روابط هند و آمریکا تبدیل شود، ادامه روابط دفاعی هند با روسیه و انجام خریدهای بزرگ دفاعی مانند قرارداد خرید سامانه موشکی اس ۴۰۰ از روسیه است.

 

تنوی مدان ی تحلیلگر در موسسه ‘ بروکینگز’ گفت: بار دیگر هند قربانی تصمیمات آمریکا خواهد شد. این تصمیمات نشان می دهند که آمریکا در واقع به منافع هند توجه نمی کند. برای هند حفظ روابط با تهران مهمتر از واردات نفت از این کشور است.

 

هند امیدوار است بتواند به همکاری‌های خود با ایران در بندر چابهار ادامه دهد.

 

بندر چابهار که در دریای عمان قرار گرفته است دسترسی هند به افغانستان از طریق دریا را آسان می کند. دولت هند متعهد به سرمایه گذاری ۵۰۰ میلیون دلاری برای توسعه چابهار و همچنین سرمایه گذاری ۱.۵ میلیارد دلاری برای ساخت مجموعه ای از جاده ها و راه آهن شده است.
ایرنا

پس از مدیریت تجارت مواد مخدر، آغاز استخراج معادن مس افغانستان توسط آمریکا

مقامات افغان اعلام کردند که پس امضای قرارداد استخراج معادن مس ولایت سرپل با یک شرکت آمریکایی در واشنگتن، روند استخراج معادن مس «بلخاب» در ولایت سرپل آغاز خواهد شد.

ادامه

افغانستان, اقتصادی, امریکا, انگلستان, جنوب آسیا, جهان, خبر

بیش از ۷۰۰ تن کشته یا زخمی به دنبال هشتمین انفجار در سریلانکا و اعلام حکومت نظامی

منابع خبری صبح امروز یکشنبه، از وقوع شش انفجار همزمان در سه هتل و سه کلیسا در پایتخت و شهرهای دیگر سریلانکا با صدها کشته و زخمی خبر دادند. ساعاتی بعد پلیس سریلانکا از وقوع انفجار هفتم در نزدیک پایتخت و نیز انفجار هشتم خبر داد.

ادامه

تروریسم, جنوب آسیا, جهان, خبر, سریلانکا

نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان خواستار کناره گیری اشرف غنی از قدرت شدند

شماری از نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان با اشاره به پایان دوره کاری حکومت وحدت ملی خواستار کناره گیری اشرف غنی و عبدالله از قدرت شدند.

ادامه

افغانستان, جنوب آسیا, جهان, خبر