«امپریالیسم نو»، تسلحیات مرگبار و جنگ طلبی

کشورهای “شمال جهانی” در انبوهی از سیستم‌های تسلیحاتی‌ای غرق شده‌اند که توانایی چند بار نابودی جهان را دارند. این کشورها نه تنها ارتش‌های مرگبار و خطرناکی دارند، بلکه بزرگ‌ترین صادرکننده تسلیحات به سایر نقاط جهان نیز هستند و به درگیری‌هایی دامن می‌زنند که با دیپلماسی حل‌وفصل‌شدنی‌اند. هرچه زرادخانه تسلیحات آن‌ها بزرگ‌تر باشد، اعتماد به‌نفسِ این ... «امپریالیسم نو»، تسلحیات مرگبار و جنگ طلبی

ادامه

آلمان, آمریکا, اروپا, افغانستان, اقتصادی, امپریالیسم, چین, روسیه, ژاپن, شرق, شرق آسیا, عراق, فرانسه, فقر, کره جنوبی, گروه ۷, مقاله, ناتو

استولتنبرگ؛ ناتو قصد دارد قلمرو تحت کنترل خود را از این هم گسترده‌تر کند

دبیرکل ناتو با بیان اینکه این ائتلاف تمام تلاش خود را برای پیوستن اوکراین به ناتو به کار بسته، گفت ناتو قصد دارد قلمرو تحت کنترل خود را از این هم گسترده‌تر کند. به گزارش ایسنا، «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو گفت این ائتلاف نظامی در آینده توسعه بیشتری خواهد یافت و در حال حاضر هم ... استولتنبرگ؛ ناتو قصد دارد قلمرو تحت کنترل خود را از این هم گسترده‌تر کند

ادامه

آمریکا, اوکراین, جنگ نیابتی, روسیه, سوئد, شرق اروپا, فنلاند, گزارش, ناتو

به‌مناسبت روز جهانی کارگر: رشد و گسترش مبارزهٔ طبقه کارگر و وظایف بی‌درنگ در مرحلهٔ کنونی

کارگران و زحمتکشان برضد جنگ، سرکوب و برای صلح مبارزه می‌کنند! کارگران و زحمتکشان میهن ما درحالی به‌پیشواز ۱۱ اردیبهشت ماه روز جهانی کارگر می‌روند که سالی پر از رزم و پیکار را پشت‌سر گذاشتند. زحمتکشان در مقایسه با دیگر انتخابات در اسفندماه سال گذشته در کارزار نه قاطع به انتخابات فرمایشی و شکست آن ... به‌مناسبت روز جهانی کارگر: رشد و گسترش مبارزهٔ طبقه کارگر و وظایف بی‌درنگ در مرحلهٔ کنونی

ادامه

آزادی, ارتجاع, استبداد, استقلال, اسراییل, امپریالیسم, انقلاب ملّی-دموکراتیک, بازنشستگان, پرستاری, تجاوز نظامی, جهان, خصوصی‌سازی, سیاسی, صلح, طبقه کارگر, فرهنگیان, فلسطین, معیشت, مقاله, ناتو, نسل‌کشی, همبستگی

شکست تلاش‌ آمریکا برای گسترش نفوذ در آفریقا

افسر اطلاعاتی بازنشسته سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) درخواست اخیر دولت‌های چاد و نیجر برای خروج نیروهای عملیات ویژه آمریکایی از خاک این کشورها را یک شکست دیگر برای سیاست گسترش نفوذ آمریکا در قاره آفریقا می‌داند. به گزارش ایسنا، رسانه‌ها اخیرا گزارش دادند نیروهای عملیات ویژه آمریکایی بعد از آنکه مقام‌های چاد حضور نظامیان ... شکست تلاش‌ آمریکا برای گسترش نفوذ در آفریقا

ادامه

آفریقا, آلمان, آمریکا, استعمار, بلژیک, بورکینافاسو, تحلیل, تروریسم, جهان, چاد, چین, حقوق بشر, روسیه, فرانسه, لیبی, مالی, ناتو, نیجریه, هلند

دیدار مخفیانه دبیرکل ناتو و وزیر خارجه آلمان در رستوران تا پاسی از شب لو رفت

عکاس روزنامه بیلد آلمان تصاویری از دیدار مخفیانه سه ساعته دبیرکل ناتو و وزیر خارجه آلمان منتشر کرد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ «شام آخر» ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو با آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان حس کنجکاوی مطبوعات آلمان را برانگیخت. این زوج شیرین در حال ترک یک جلسه محرمانه مشاهده شدند. روزنامه بیلد آلمان نوشت: ... دیدار مخفیانه دبیرکل ناتو و وزیر خارجه آلمان در رستوران تا پاسی از شب لو رفت

ادامه

آلمان, اروپای مرکزی, اوکراین, جهان, خبر, ناتو

تهدید ناتو؛ اگر روسیه به پیروی از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان برد بازنگردد با پاسخ ناتو روبرو می‌شود

وزرای دفاع ناتو در جریان دو روز مذاکره خود در بروکسل به مسائلی چون ادعای نقض پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان برد (INF) توسط روسیه، افزایش در تشریک فشارها، وضعیت دفاعی و بازدارنگی ناتو، تکنولوژی‌های جدید و مأموریت این ائتلاف در افغانستان پرداختند.

 

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، وزرای دفاع ناتو یک سیاست فضایی کلی جدید را تأیید کردند که رویکرد ناتو را در زمینه فضا و همچنین فرصت‌ها و چالش‌هایی که در این زمینه وجود دارند، هدایت خواهد کرد.

 

استولتنبرگ گفت: ما می‌توانیم به عنوان یک نشست نقش مهمی برای تشریک اطلاعات، افزایش قابلیت همکاری و تضمین اینکه عملیات‌ها و مأموریت‌های ما می‌توانند حمایت لازم را جذب کنند، ایفا کنیم.

 

این وزرای دفاع همچنین به وضعیت دفاعی و بازدارندگی ناتو از جمله ابتکار عمل آمادگی پرداختند. تا سال ۲۰۲۰ میلادی متحدان ۳۰ کشتی جنگی، ۳۰ گردان زمینی، ۳۰ اسکادران هوایی ایجاد خواهند کرد که می‌توانند ظرف ۳۰ روز آماده شوند.

 

استولتنبرگ اعلام کرد: متحدان در حال حاضر حدود سه چهارم از نیروهای لازم را فراهم کرده‌اند. همچنان کارهایی باید انجام شوند اما تا پایان امسال (۲۰۱۹) ما قصد داریم به قدرت کامل دست یابیم.

 

افغانستان نیز در رأس برنامه این نشست قرار داشت. به طوری که نشستی با تمام کشورهای شرکت کننده در مأموریت حمایت قاطعانه ناتو با مشارکت سازمان ملل، اتحادیه اروپا، بانک جهانی و اسدالله خالد وزیر دفاع افغانستان برگزار شد.

 

استولتنبرگ گفت: در جریان نشست وزرای دفاع ناتو در روز پنج‌شنبه متحدان درباره تحولات در افغانستان نیز گفت‌وگو کردند.

 

وی افزود: ناتو به تأمین حمایت مالی از نیروهای امنیتی افغان تا سال ۲۰۲۴ میلادی ادامه خواهد داد. نیروهای ناتو مادامی که لازم باشد به منظور حفاظت از افغانستان در برابر تبدیل مجدد آن به عنوان پناهگاهی امن برای تروریست‌های بین‌المللی در افغانستان حضور خواهند داشت.

 

دبیرکل ناتو گفت: در حالی که چالش‌های متعددی همچنان در افغانستان باقی مانده اما ما در حال حاضر یک فرصت منحصر به فرد برای صلح داریم.

 

وی تاکید کرد: متحدان به طور کامل از تلاش‌های آمریکا برای دستیابی به یک سازش سیاسی در افغانستان حمایت می‌کنند، متحدان اخیراً نیروهایی را برای گروه جدید نیروهای چرخشی تأمین و حمایت‌های مالی از نیروهای امنیتی افغانستان تا سال ۲۰۲۴ میلادی را تأیید کردند.

 

در خصوص ادعای نقض پیمان INF توسط روسیه، متحدان بار دیگر از مسکو خواستند تا به تبعیت کامل و قابل تأیید این پیمان بازگردد. وزرای دفاع ناتو توافق کردند که اگر روسیه به پیروی از این پیمان بازنگردد ائتلاف ناتو پاسخ خواهد داد.

 

استولتنبرگ گفت: ما آینه آنچه روسیه انجام می‌دهد نیستیم. ما یک رقابت تسیلحاتی جدید نمی‌خواهیم اما در عین حال ما باید به حفظ بازدراندگی و دفاع معتبر ادامه دهیم. روسیه همچنان این فرصت را دارد تا پیمان INF را نجات دهد و متحدان این پیام را در نشست قریب الوقوع شورای ناتو-روسیه به مسکو ابلاغ خواهند کرد.

 

وزرای دفاع ناتو همچنین پیشرفت در تشریک فشارها از لحاظ مالی، توانایی و کمک‌ها را به بحث گذاشتند.

 

استولتنبرگ گفت: تشریک عادلانه فشارها اساس تمام اقداماتی است که ائتلاف ناتو انجام می‌دهد و ما در این زمینه شاهد پیشرفت چشمگیری هستیم. تشریک فشار موضوع مهمی است که در نشست رهبران ناتو که در ماه دسامبر در لندن برگزار می‌شود رسیدگی خواهد شد.

ایسنا

روایت آسوشتدپرس از ناکامی آمریکا در جلب حمایت ناتو علیه ایران

خبرگزارش آسوشیتدپرس گزارش داد که سرپست تازه کار وزارت دفاع آمریکا در اولین ماموریت خارجی خود نتوانست حمایت ناتو را برای تشکیل ائتلاف علیه ایران جلب کند.

ادامه

امریکا, ایران, جهان, خاورمیانه, خبر, رویارویی نظامی, ناتو

روسیه: ناتو عامل بی‌ثباتی اوضاع در دریای سیاه و بالتیک است

معاون وزیر خارجه روسیه تأکید کرد: افزایش حضور نظامی و گسترش مانورهای ناتو در دریای سیاه و بالتیک، امنیت این بخش از اروپا را تضعیف کرده و تنها راه تقویت ثبات در این منطقه خروج نیروهای نظامی فرامنطقه‌ای است.

ادامه

اتحادیه اروپا, امریکا, بالکان, جهان, خبر, روسیه, ناتو

پیام‌های مایک پومپئو در سفر به‌عراق؛ از لیست محرمانه ضدایرانی تا هشدار به‌آلمان

اوایل ماه آوریل، نشانه‌هایی درباره اختلاف‌نظر میان آلمان و آمریکا آشکار شد. در این ماه، مایک پنس، معاون رئیس جمهور آمریکا، در مراسم هفتادمین سالگرد تاسیس ناتو، از وابستگی گازی آلمان به روسیه و عدم افزایش هزینه‌های دفاعی آن انتقاد کرد.

ادامه

اتحادیه اروپا, المان, امریکا, ایران, جهان, خاورمیانه, روسیه, عراق, فنلاند, ناتو

مخالفت اتحادیه اروپا با تهدید ترامپ برای تغییر رویکرد دفاعی قاره سبز

اتحادیه اروپا در پاسخ به نامه تهدید آمیز اخیر ترامپ علیه سیاست دفاعی مستقل اروپایی نامه‌‌ای را به واشنگتن ارسال کرد و همه انتقادها و درخواست‌های آمریکا در این راستا را رد کرد.

ادامه

اتحادیه اروپا, المان, جهان, خبر, فرانسه, ناتو