گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

افزایش شاخص فلاکت: دستکاریِ رژیم در “آمار”ها واقعیت امر را تغییر نمی‌دهد آغاز سال نو در اوضاع‌واحوال ادامه و تشدید بحران‌های اقتصادی و بدون وجود کورسوی امیدی در چشم‌انداز شرایط کار و زندگی زحمتکشان و بهبود آن، شادی نوروز و طراوت بهار را به‌کام آنها تلخ کرده است. ارزیابی‌های جدید از قرار گرفتن ۳۰ درصد ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی, استبداد, اقتصادی, تحریم, حقوق بشر, دانشجویی, روزنامه نگاران, زنان, سیاسی, صندوق بین‌المللی پول, فقر, قضایی, کارگری, معلمان, معیشت, مقاله

تجمع کارگران رسمی شاغل در شرکت فلات قاره در خارک

اعتراضات کارگران رسمی این مجموعه در اعتراض به تعرضات معیشتی و عدم پاسخگویی به مطالباتشان ادامه دارد. روز پنجم فروردین این کارگران در شرکت فلات قاره تجمع کردند. اهم مطالبات این کارگران عبارتند از: ➖حذف کامل سقف‌حقوق➖حذف تفکیک نادرست مشاغل در مناطق عملیاتی➖حذف محدودیت حق‌سنوات بازنشستگی➖عودت کسورات مازاد مالیات➖اجرای کامل ماده۱۰ با وجود ظرفیت‌های قانونی و اختیاراتی مانند افزایش ... تجمع کارگران رسمی شاغل در شرکت فلات قاره در خارک

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت, نفتگران

بلومبرگ: رییس جمهور افراطی آرژانتین ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج می‌کند!

بلومبرگ در گزارشی مدعی شد که رییس جمهور آرژانتین قصد دارد تا ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج کند. به گزارش خبرگزاری مهر، شبکه تلویزیونی بلومبرگ در گزارشی مدعی شد که خاویر میلی، رییس جمهور آرژانتین در اقدامی دیگر با هدف نمایش رویکرد افراطی‌اش که خود آن را «اره برقی» خوانده است، قصد دارد تا ... بلومبرگ: رییس جمهور افراطی آرژانتین ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج می‌کند!

ادامه

آرژانتین, آمریکای لاتین, اتحادیه اروپا, جهان, فساد, کارگری, نئولیبرالیسم

شعار واقعی سال ۱۴۰۳خامنه‌ای: تشدید استثمار نیروی کار در راه «حفظ نظام»

در سال گذشته وضع معیشت اکثر مردم کشور، یعنی طبقۀ کارگر و دیگر زحمتکشان شاغل در شهرها و روستاها و بازنشستگان، نه‌تنها بهتر نشد، بلکه بدتر هم شد. شواهد حاکی از آن است که این روند امسال نیز ادامه خواهد داشت. همهٔ وعده‌های دولت رئیسی، همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، سراپا پوچ بود و اَبَربحران‌های چندوجهی ... شعار واقعی سال ۱۴۰۳خامنه‌ای: تشدید استثمار نیروی کار در راه «حفظ نظام»

ادامه

آمریکا, استبداد, استثمار, اسلام سیاسی, اقتصادی, امپریالیسم, ایران, بانک جهانی, جهان, حقوق بشر, خصوصی‌سازی, صندوق بین‌المللی پول, کارگری, معیشت, مقاله, نئولیبرالیسم

«قراردادهای سفیدامضا» نمادی از تحمیل بی‌حقوقی مطلق به کارگران

امضا گرفتن به جبر و برخلاف اراده کارگران، مسیر احقاق حق کارگران را مسدود کرده و آنها را در مسیر مطالبه گری با محدودیت مواجه کرده است. به گزارش خبرنگار ایلنا، «بعد از پایان هر سه ماه، یک قرارداد از پیش نوشته شده مقابل ما کارگران می‌گذارند و از ما می‌خواهند امضا کنیم یعنی به ... «قراردادهای سفیدامضا» نمادی از تحمیل بی‌حقوقی مطلق به کارگران

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, گزارش, مبارزه طبقاتی, معیشت

تجمع کارگران ابنیه فنی ورامین با خواست ترک هر چه سریعتر پیمانکار و قرارداد مستقیم با دولت شدند

کارگران خواستار آن هستند که با هر چه سریعتر پیمانکاری فعلی تراورس خوط ابنیه در راه‌آهن را ترک کند، تا مجددا کارگران دوباره آن‌ها تحت قرارداد مستقیم و نظارت دولت کار کنند.

 

به گزارش ایلنا: گروهی از کارگران ابنیه فنی تراورس ناحیه پیشوای ورامین خواستار مشخص شدن وضعیت مطالبات خود شدند. شماری از این کارگران روز پنجشنبه ۲۸ اسفند ماه، به نشانه اعتراض با حضور در محل کار خود برای چندین ساعت از انجام کار خودداری کردند.

 

این کارگران که به رویه پرداخت حقوق خود نیز معترض هستند، در تشریح وضعیت پرداخت حقوق خود گفتند: جدا از دو ماه معوقات مزدی و بیمه‌ای، به شرایط نامعلومی که در آن گرفتاریم، اعتراض داریم.

 

کارگران ابنیه فنی ورامین در ادامه افزودند: عموم مشکلات ما از زمان واگذاری خطوط ابنیه فنی از چهار تا پنج سال پیش به «بخش خصوصی» شروع شد تا جایی که امروز طبق رای شعبه ۲۱ مجتمع قضائی شهید بهشتی تهران فعالیت مدیریت بخش خصوصی تراورس تا پایان سال جاری به دولت واگذار می‌شود. آنچه کارگران را نگران کرده کندی روند واگذاری است و نیز نامشخص بودن وضعیت شغلی کارگران و پرداخت مطالباتشان.

 

آن‌ها در ادامه افزودند: کارگران راه‌آهن پیشوای ورامین به عنوان نگهدارنده و تعمیرات خطوط ریلی مشغول کارند. بخش‌های زیربنایی همچون امور تعمیر و نگهداری راه‌آهن که امنیت قطارهای مسافربری و باربری را تامین می‌کند نباید به شرکت‌های خصوصی که حتی در پرداخت حقوق کارگران خود با مشکل مالی روبرو هستند، واگذار شوند چراکه آن‌ها در تهیه قطعات و وسایل نگهداری از لحاظ منابع مالی دچار مشکل هستند و امکان تهیه آن‌ها را ندارند، با این وجود اساسا باید منابع مالی نگهداری از آن از بودجه جاری دولت و راه‌آهن تامین شود.

 

به گفته یکی از کارگران، در نتیجه حضور پیمانکاران در راه‌آهن هر ماه حقوق کارگران با تاخیر پرداخت می‌شود و کارگران فاقد امنیت شغلی بوده و در صورت اخراج؛ هیچیک از آن‌ها امکان پیگیری مطالباتشان را ندارند.

 

وی گفت: کارگران خواستار آن هستند که با هر چه سریعتر پیمانکاری فعلی تراورس خوط ابنیه در راه‌آهن را ترک کند، تا مجددا کارگران دوباره آن‌ها تحت قرارداد مستقیم و نظارت دولت کار کنند.

 

حکایت حال سراوان و سیستان‌وبلوچستان: مظلمهٔ خلق را جزایی هست

سه هفته از وقوع فاجعه سراوان می‌گذرد. بر اساس گزارش‌های اولیه درباره این رویداد در رسانه‌های عمومی و شبکه‌های اجتماعی: روز چهارم اسفندماه ۹۹ در پی تیراندازی نیروهای سپاه پاسداران به سمت سوخت‌بران بلوچ در نقطهٔ صفر مرزی “آسکان” دستکم ۱۵ تن کشته و زخمی شدند.

ادامه

اقتصادی, ایران, برابری اجتماعی, حقوق بشر, کارگری

کارگران شهرداری، مظلومانی که صدایشان شنیده نمی‌شود/ ضرورت حذف شرکت‌های انگلی پیمانکاری

در گذشته‌های دور این کارگران، جزو حیطه‌ی شهرداری تهران بودند؛ مزایا داشتند، چک آپِ سالیانه می‌شدند و بن‌های غیرنقدی داشتند اما حالا با آمدنِ پیمانکار همه‌ی اینها برداشته شده است. بارها برای حذف پیمانکاران درخواست شده است ولی گوش شنوایی وجود ندارد.

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, کارگری, گزارش