حذف پیمانکاران از اتلاف ثروت‌های ملی جلوگیری می‌کند/ مافیای آن‌ها، برنده میدان!

رئیس انجمن صنفی پالایشگاه چهارم پارس جنوبی گفت: حذف پیمانکاران به هیچ وجه بار مالی ندارد؛ این ایراد اصلاً وارد نیست. به گزارش خبرنگار ایلنا، «طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت» برای بار سوم به سد ایرادات نهادهای نظارتی برخورد کرد؛ اینبار هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، طرح را مغایر با سیاست‌ها کلی و ... حذف پیمانکاران از اتلاف ثروت‌های ملی جلوگیری می‌کند/ مافیای آن‌ها، برنده میدان!

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, گزارش, مبارزه طبقاتی, معیشت

تجمع اعتراضی کارگران پاکبانی و بهداشت شهرداری یاسوج + فیلم

دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ این کارگران، خواستار پرداخت ۵ ماه حقوق معوقه و سایر مطالبات مرتبط خود هستند.  گذران زندگی با این حقوق‌ها، فلاکت است و معوقه شدن آن مرگ تدریجی است. پیمانکاران واسطه ای بین شهرداری و کارگران برای غارت دستمزد ناچیز آنان هستند. بخش مهمی از دسترنج کارگران نصیب پیمانکاران میشود. اغلب زدوبندهای ... تجمع اعتراضی کارگران پاکبانی و بهداشت شهرداری یاسوج + فیلم

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, مبارزه طبقاتی, معیشت

حوادث ناشی از کار در سال گذشته در تهران، ۴۱۴ کشته و ۳۰۳۸ مصدوم بر جای گذاشته است

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران آمار مصدومان و متوفیان ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۲ را اعلام کرد. «مهدی فروزش» مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره آمار مصدومان ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۲ گفت: در سال گذشته در مجموع ۳۰۳۸ نفر در استان تهران دچار حوادث ناشی ... حوادث ناشی از کار در سال گذشته در تهران، ۴۱۴ کشته و ۳۰۳۸ مصدوم بر جای گذاشته است

ادامه

ایران, ایمنی, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگران

تجمع بازنشستگان فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر

شماری از بازنشستگان صندوق فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر با حضور در یک تجمع صنفی، خواستار رسیدگی به مطالبات صنفی خود شدند. به گزارش خبرنگار ایلنا، امروز یکشنبه (دوم اردیبهشت ماه) جمعی از بازنشستگان صنعت فولاد در تهران ، اصفهان و قائمشهر با حضور مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی محل سکونت خود، خواستار توجه به ... تجمع بازنشستگان فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت

تجمع کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز در اعتراض به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌شان + فیلم

صبح امروز شماری از کارکنان کارخانه کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌ خود اعتراض کرده و مقابل ساختمان فرمانداری شوش تجمع کردند. یکی از کارگران معترض در مورد علت تجمع صبح امروز کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز به خبرنگار ایلنا گفت: مدیران کارخانه به بهانه کمبود منابع مالی و ... تجمع کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز در اعتراض به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌شان + فیلم

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, فیلم, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت, همبستگی

تجمع کارگران ابنیه فنی تراورس نواحی لرستان در اعتراضی به‌ خصوصی‌سازی دوباره

کارگران ابنیه فنی نواحی لرستان، روز گذشته (یکشنبه، ۱۹بهمن ماه) در اعتراض به واگذاری دوباره شرکت تراورس به بخش خصوصی دست به اعتراض صنفی زدند.

 

به گزارش ایلنا، اعتراض کارگران ابنیه فنی تراورس نواحی لرستان که از روزهای گذشته آغاز شده است، امروز هم ادامه یافت.

 

این کارگران به شائبه‌ی واگذاری شرکت تراورس که کارگران با آن‌ها کار می‌کنند، معترض هستند و تاکید دارند که شائبه واگذاری شرکت تراورس – که با پیگیری کارگران به دولت (راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران) واگذار شده است – به بخش خصوصی بار دیگر قوت گرفته و نگرانی کارگران بیشتر از قبل شده است.

 

کارگران در ادامه گفتند: اگر قرار بود بعد از ده سال تلاش کارگران برای تغییر مدیریت تراورس، دولت مجددا شرکت تراورس را که به تازگی از مدیریت خانواده امیرمنصور آریا (پیمانکار سابق) منفک شده، به بخش خصوصی دیگری واگذار کند، چرا کارگران این همه برای تامین امنیت شغلی خود تلاش کردند؟ پس وعده‌‌های دولت برای سامان دادن به وضعیت هفت هزار کارگر ابنیه فنی چه می‌شود؟

 

آن‌ها در ادامه یادآور شدند: مالکیت شرکت تراورس که بیش از ده سال از شروع فعالیت آن می‌گذرد، در سال ۹۱ از شرکت راه‌آهن به شرکت فولاد لوشان با مدیریت امیر منصور آریا واگذار شد.

 

به گفته کارگران؛ با پیگیری‌های چند ساله‌ی مجموعه کارگران ابنیه فنی شاغل در شرکت تراورس، این شرکت که در زمان وزارت عباس آخوندی در وزارت راه به بخش خصوصی واگذار شده بود، اخیرا (آذر ماه سال جاری) با رأی دادگاه به دولت (شرکت راه‌آهن) بازگردانده شد.

 

کارگران افزودند: آنچه باعث نارضایتی و اعتراض کارگران شده، بلاتکلیفی کارگران از وضعیت مالکیت شرکت تراورس است. بعد از دو تا سه ماه از زمان واگذاری تراورس به راه‌آهن هنوز کارگران با پیمانکار سابق مشغول کارند و شرکت راه‌آهن هنوز با کارگران قرارداد مستقیم منعقد نکرده است. علاوه بر آن شنیده‌ایم شرکت راه‌آهن در تلاش است تراورس را به همراه ۷ هزار کارگر بار دیگر به بخش خصوصی واگذار کند.

 

آن‌ها در این مورد توضیح دادند: عصر روز گذشته یکی از مدیران مجموعه گفته است که تاکنون هیچ تفاهم و توافقی برای واگذاری تراورس با هیچ شرکتی انجام نشده است، با این وجود کارگران که در عمل شاهد تغییرات و اقدامات واگذاری مدیریت شرکت تراورس هستند، نسبت به اظهارات وی انتقاد دارند.

 

کارگران در ادامه تصریح کردند: فرایند واگذاری مجددا مدیریت شرکت ابنیه فنی تراورس جدی است و در این بین این کارگران هستند که بیشترین زیان را خواهند دید.

دولت ولایی و سیاست فقیرترسازیِ هرچه بیشترِ طبقه‌ی کارگر

با اجرایی شدن آیین‌نامه جدید، سال آینده تقریباً همه کارگران قرارداد موقت یعنی بالای ۹۰ درصد شاغلان امروز، حداقل‌بگیر خواهند شد؛ اگر امروز ۷۰ درصد شاغلان حداقل‌بگیر هستند، سال بعد این نرخ به بالای ۹۰ درصد خواهد رسید.

ادامه

اقتصادی, ایران, حقوق بشر, کارگری, گزارش

کارگری که تشکل صنفی ندارد، فریادش به هیچ کجا نمی‌رسد!

کارگران پیمانکاری معدن چادرملوی یزد در گیرو دار ایجاد انجمن صنفی برای شرکت‌های پیمانکاری هستند؛ این در حالیست که مدیرکل اداره کار یزد، ایجاد تشکل‌های صنفی را حق مسلم کارگران می‌داند.

ادامه

ایران, حقوق بشر, کارگری, گزارش

فعال کارگری؛ از آنجا که کارگران تشکل‌های قدرتمند، مستقل وقدرت چانه‌زنیِ مناسب ندارند، کارفرمایان قادر به تقلیل مزدند

هر زوری که دارند می‌زنند و از هر دری که بتوانند، ورود می‌کنند تا مزد را تقلیل دهند و از آنجا که کارگران تشکل‌های قدرتمند و مستقل و قدرت چانه زنی مناسب ندارند، طرف مقابل همه جوره سعی می‌کند حرف خود را به کرسی بنشاند.

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, فقر, کارگری, گزارش