تجمع اعتراضی کارگران پاکبانی و بهداشت شهرداری یاسوج + فیلم

دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ این کارگران، خواستار پرداخت ۵ ماه حقوق معوقه و سایر مطالبات مرتبط خود هستند.  گذران زندگی با این حقوق‌ها، فلاکت است و معوقه شدن آن مرگ تدریجی است. پیمانکاران واسطه ای بین شهرداری و کارگران برای غارت دستمزد ناچیز آنان هستند. بخش مهمی از دسترنج کارگران نصیب پیمانکاران میشود. اغلب زدوبندهای ... تجمع اعتراضی کارگران پاکبانی و بهداشت شهرداری یاسوج + فیلم

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, مبارزه طبقاتی, معیشت

حوادث ناشی از کار در سال گذشته در تهران، ۴۱۴ کشته و ۳۰۳۸ مصدوم بر جای گذاشته است

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران آمار مصدومان و متوفیان ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۲ را اعلام کرد. «مهدی فروزش» مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره آمار مصدومان ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۲ گفت: در سال گذشته در مجموع ۳۰۳۸ نفر در استان تهران دچار حوادث ناشی ... حوادث ناشی از کار در سال گذشته در تهران، ۴۱۴ کشته و ۳۰۳۸ مصدوم بر جای گذاشته است

ادامه

ایران, ایمنی, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگران

تجمع بازنشستگان فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر

شماری از بازنشستگان صندوق فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر با حضور در یک تجمع صنفی، خواستار رسیدگی به مطالبات صنفی خود شدند. به گزارش خبرنگار ایلنا، امروز یکشنبه (دوم اردیبهشت ماه) جمعی از بازنشستگان صنعت فولاد در تهران ، اصفهان و قائمشهر با حضور مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی محل سکونت خود، خواستار توجه به ... تجمع بازنشستگان فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت

تجمع کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز در اعتراض به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌شان + فیلم

صبح امروز شماری از کارکنان کارخانه کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌ خود اعتراض کرده و مقابل ساختمان فرمانداری شوش تجمع کردند. یکی از کارگران معترض در مورد علت تجمع صبح امروز کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز به خبرنگار ایلنا گفت: مدیران کارخانه به بهانه کمبود منابع مالی و ... تجمع کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز در اعتراض به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌شان + فیلم

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, فیلم, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت, همبستگی

تجمع اعتراضی کارگران شهرداری دزفول، به نامشخص بودن وضعیت معوقات، اجرانشدن طرح طبقه‌بندی مشاغل و نبود امنیت شغلی

یک منبع کارگری در شهرداری دزفول به خبرنگار ایلنا گفت: گروهی از کارگران قرارداد حجمی شهرداری دزفول در ادامه بی‌توجهی کارفرما به وضعیت مطالبات معوقه، اعتراض صنفی برگزار کردند. به ادعای این کارگر؛ پرداخت مطالبات سنواتی، تسریع در اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل، به روز شدن حقوق‌ها و تامین امنیت شغلی مجموعه این مطالبات است. وی ... تجمع اعتراضی کارگران شهرداری دزفول، به نامشخص بودن وضعیت معوقات، اجرانشدن طرح طبقه‌بندی مشاغل و نبود امنیت شغلی

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, مبارزه طبقاتی, معیشت

تجمع اعتراضی کارگران قرارداد موقت وزارت نفت به وضعیت قراردادی و حقوقی

تعدادی از کارگران قراردادی وزارت نفت؛ در اعتراض به تعدد قراردادهای کاری در وزارت نفت مقابل این وزارتخانه اجتماع صنفی برگزار کردند.

 

به گزارش خبرنگار ایلنا، صبح امروز (۴ خرداد) جمعی از کارگران مدت موقت وزارت نفت در مقابل این وزارتخانه در اعتراض به وضعیت قراردادی و حقوقی خود تجمع کردند.

 

این کارگران مدعی هستند با وجود وضعیت شغلی کارگری و داشتن رده حقوقی کارگری، اکنون مشمول حقوق کارمندی بوده و در زمینه افزایش حقوق به‌جای ۵۷.۴ و ۳۸ درصد، مشمول افزایش حقوقی ۱۰ درصدی شده‌اند و عیدی آنان نیز کارگری (دو برابر حقوق یک‌ماه) منظور نشده است.

 

کارگران حاضر در تجمع اظهار کردند: تعدد قراردادهای کاری در وزارت نفت موجب بروز مشکلات عدیده برای نیروی انسانی این وزارتخانه شده است.

 

همچنین نیروهای دارای قرارداد مدت موقت بیان کردند که در مدت ده سال اخیر؛ افزایش‌های سالانه طبق مصوبات شورای عالی کار و قانون کار را دریافت نکرده و اکنون باوجود افزایش ۵۷.۴ درصدی نیروهای قراردادی غیردولتی در سال جاری، به مدت ۱۰ سال مابه‌التفاوت افزایش حقوق را طلبکار هستند.

 

این کارگران با تبعیض‌آمیز خواندن تفاوت قراردادها اظهار کردند: در این قراردادها باوجود شرایط تحصیلی و سوابق کاری یکسان کارکنان، تفاوت بین ۳ تا ۵ برابر در پرداخت‌های مستقیم و غیرمستقیم ثبت شده است. این تبعیض موجبات زیان کارکنان غیررسمی از یک طرف و زیان صنعت نفت از بی‌انگیزگی و تهی شدن از نخبگان حوزه نفت ازسوی دیگر را فراهم کرده است.

 

از قرار معلوم این کارگران با انواعی از قراردادها شامل: مدت موقت، مدت معین، پیمانکاری، دستور کاری، کارگر رسمی، کارمند رسمی و مشاور در مجموعه کاری خود حضور دارند.

 

یکی از موارد مورد اشاره کارگران اصلاحاتی‌ست که در چند سال گذشته برای گروهی از نیروها انجام پذیرفته که بر اساس آن، گروهی از کارگران با عنوان «نیروهای مدت موقت» از نیروهای رسمی و شرکتی منفک شده و این تفکیک؛ سرمنشاء مشکلاتی برای این گروه بوده است.

اعتراض‌های مردمی به‌افزایش قیمت‌ها و اولویت‌های جنبش کارگری – سندیکایی در مقطع زمانی کنونی؛ تشدید مبارزه، اعتصاب و اتحادعمل فراگیر

اعتراض توده‌های تهیدست در شهرهای مختلف کشور به ‌سیاست‌های ضد ملی حکومت جمهوری اسلامی، دیکتاتوری حاکم را به‌هراس افکنده ‌است.

ادامه

اقتصادی, ایران, خصوصی‌سازی, سرمایه‌داری, عدالت اجتماعی, کارگری, معلمان, مقاله, نئولیبرالیسم

هشدار حقوقدانان به حاکمیت در مورد تضییع حقوق اساسی ملت ایران

بیش از ۸۰ تن از وکلای دادگستری با انتشار نامه‌ای سرکوب خشونت‌بار اعتراضات مسالمت‌آمیز و مدنی و بازداشت‌های گسترده در ایران را محکوم کردند. آن‌ها به کارگزاران حاکمیت در مورد تضییع حقوق اساسی ملت ایران هشدار دادند.

ادامه

اجتماعی, اعتراضات اجتماعی, ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری, معلمان, وکلا

کارگران معدن زغال سنگ زمستان یورت غربی خواستار حذف پیمانکاران و عقد قرارداد دائم شدند

کارگران پیمانی معدن زغالسنگ «زمستان یورت غربی» در استان گلستان که ازواحد‌های زیرمجموعه شرکت معدنی شمال شرق شاهرود در استان سمنان است از اینکه در چند سال گذشته در استخدام چندین شرکت پیمانکاری تامین نیرو هستند، اعتراض دارند و خواستار تغییر وضعیت استخدامی و عقد قرارداد دائمی برای تامین امنیت شغلی و معیشتی خود شدند.

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگری