تجمع اعتراضی فعالان محیط زیست مقابل دو موزه اصلی لندن

دو ماه مانده به برگزاری اجلاس بین‌المللی تغییرات آب و هوایی، صدها تن از فعالان محیط زیست در ادامه اعتراض‌ها به گرمایش زمین و آلودگی هوا دست به تظاهرات زده و ورودی دو موزه علوم و تاریخ طبیعی انگلیس را در قلب پایتخت مسدود کردند.

 

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، پلیس تلاش کرد تا معترضان را از مقابل این دو ساختمان متفرّق کند اما با مقاومت آن‌ها مواجه شد که شعار «قدرت در دست مردم است» و «شل را بیرون کنید» سر می‌دادند. یازده تن از معترضان خود را به نرده‌های داخل موزه علوم چسبانده بودند؛ پنح تن دست‌های خود را از داخل نرده‌ها عبور داده و شش تن هم گردن‌های خود را به یکدیگر گره زده بودند. برخی معترضان روپوش سفید آزمایشگاهی بر تن داشته و برخی دیگر لباس‌هایی را پوشیده بودند که روی آن علامت گروه «قیام علیه انقراض» حک شده بود.

 

کمی پایین‌تر صدها معترض دیگر مقابل موزه تاریخ بریتانیا تجمع کرده و ترافیک سنگینی را در خیابان‌ ایجاد کرده بودند. در واقع تقاطع خیابان پرتردد کرامول و اگزبیشن در قلب لندن مملو از اعضای گروه قیام علیه انقراض و هواداران محیط زیست بود که علیه اهمال دولت در زمینه مقابله با تغییرات آب و هوایی شعار می‌دادند.

 

این حرکت اعتراضی درحالی برگزار شد که موزه علوم بریتانیا غرفه جدیدی را تحت عنوان «آینده سیاره ما» برپا کرده که از سوی شرکت نفتی شل حمایت مالی می‌شود. معترضان که شل را به تداوم تولید سوخت‌های فسیلی و گرمایش زمین متهم می‌کنند معتقدند که حمایت مالی این شرکت از غرفه یادشده اقدامی نمایشی برای سرپوش گذاشتن روی فعالیت‌های ضد زیست محیطی آن بشمار می‌رود. هرچند مقامات موزه علوم از همکاری با شل حمایت کرده، اما معترضان می‌گویند که این مساله باعث «سبزشویی» شل، به عنوان یکی از بزرگترین تولید کنندگان گازهای گلخانه‌ای می‌شود.

 

«سبزشویی» واژه‌ای است که به دورویی انسان‌های به‌ظاهر دوستدار محیط زیست اشاره دارد؛ به این صورت که با نام حمایت از محیط زیست به محیط زیست صدمه می‌زنند. برای اثبات سبزشویی اغلب به این موضوع استناد می‌شود که بیش از آن‌که واقعاً در مسیر دوستی با محیط زیست فعالیت کنند، برای سبز بودن تبلیغ و هزینه می‌کنند.

 

اعضای گروه قیام علیه انقراض که خواهان رسیدگی فوری به وضع محیط زیست هستند پیشتر در اقداماتی مانند بستن خیابان منتهی به پارلمان، چسباندن خود به قطارهای شهری و امثال آن، در رفت و آمد شهری اختلال ایجاد کردند. حتی برخی از آنان خود را به نرده منزل رهبر سابق حزب کارگر قفل و زنجیر کردند.

 

این گروه علاوه بر اعلام رسمی وضع اضطراری، خواستار آن هستند که دولت از طریق تصویب قوانین الزام‌آور، افزایش روزافزون دی‌اکسید کربن را تا سال ۲۰۲۵ میلادی به صفر برساند؛ کاری که بعید است دولت پس از چراغ سبز نشان دادن به شرکت‌های نفتی برای حفاری نفت ‘شل’ موسوم به ‘فرکینگ’ بتواند با آن موافقت کند.

 

این تحولات درحالیست که انگلیس امسال میزبان اجلاس بین‌المللی تغییرات آب و هوایی در گلاسکو است. این نشست با حضور سران و نمایندگان ارشد کشورهای جهان برگزار خواهد شد تا درباره راه‌کارهای عملی جلوگیری از گرمایش زمین، بحث و تبادل نظر کنند.