سما؛ رهبری فلسطین برای آزادی همه اسرا و در راس آنها مروان البرغوثی تلاش می‌کند

یک منبع حاکمیتی فلسطینی اعلام کرد که رهبری فلسطین خواهان آزادی اسرا و در رأس آنها مروان البرغوثی، از رهبران جنبش فتح است. به گزارش ایسنا، یک منبع ارشد فلسطینی اعلام کرد آنچه که در خصوص ارائه درخواست از سوی مقامات رسمی رهبری به رژیم اشغالگر مبنی‌بر عدم آزادی مروان البرغوثی منتشر می‌شود، کاملاً بی‌پایه ... سما؛ رهبری فلسطین برای آزادی همه اسرا و در راس آنها مروان البرغوثی تلاش می‌کند

ادامه

آمریکا, اسراییل, اشغالگری, انگلیس, تشکیلات خودگردان فلسطین, جهان, خاورمیانه, فلسطین, گزارش

بلژیک در حال کار بر روی تحریم‌های بیشتر علیه اسرائیل است

بلژیک ضمن آغاز بحث درباره تحریم اسرائیل در اتحادیه اروپا از این بلوک خواسته تحریم‌هایی علیه اسرائیل اعمال کند. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ بلژیک بحث تحریم‌های تجاری احتمالی اتحادیه اروپا علیه اسرائیل را آغاز کرده است. این را الکساندر دو کرو، نخست وزیر این کشور اعلام کرد. به گفته وی، مذاکرات چندین هفته است که ... بلژیک در حال کار بر روی تحریم‌های بیشتر علیه اسرائیل است

ادامه

اروپا, بلژیک, تحریم, جهان, خاورمیانه, غرب, فلسطین, گزارش

امضا نزدیک به ۲۰سند همکاری دوجانبه در دیدار شی جین‌پینگ با ماکرون

«شی جین پینگ» رئیس جمهوری خلق چین بعد از ظهر دوشنبه ششم مه (۱۷ اردیبهشت) به وقت محلی در کاخ الیزه با «امانوئل ماکرون» همتای فرانسوی خود دیدار و گفتگو کرد. به گزارش رادیو بین‌المللی چین؛ «شی جین پینگ» رئیس جمهوری خلق چین بعد از ظهر دوشنبه ششم مه (۱۷ اردیبهشت) به وقت محلی در ... امضا نزدیک به ۲۰سند همکاری دوجانبه در دیدار شی جین‌پینگ با ماکرون

ادامه

استقلال, جهان, چین, خاورمیانه, سازمان ملل, صلح, فرانسه, گزارش

رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل؛ ما شکست خوردیم

رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل در نامه‌ای سرگشاده، به شکست از مقاومت فلسطین در عملیات «طوفان‌الاقصی» اعتراف کرد. به گزارش روز یکشنبه ایرنا، روزنامه «جروزالم پست» در گزارشی درباره «هرتزی هالیوی» رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل نوشت که صهیونیست‌ها، هالیوی را به خاطر تحمیل بزرگترین شکست نظامی تاریخ به این رژیم و به عنوان کسی ... رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل؛ ما شکست خوردیم

ادامه

اسراییل, جهان, خاورمیانه, خبر, فلسطین

مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه عضویت فلسطین را به رأی می‌گذارد

مجمع عمومی سازمان ملل روز جمعه آینده پیش‌نویس قطعنامه به رسمیت شناختن فلسطین به عنوان یک عضو کامل را به رأی می‌گذارد به گزارش ایسنا، مجمع عمومی سازمان ملل متحد صبح روز جمعه آینده (۲۱ اردیبهشت‌ماه) بررسی پیش‌نویس قطعنامه جدیدی مبنی‌بر درخواست به رسمیت شناختن فلسطین به عنوان یک عضو کامل و هم‌ردیف و همانند ... مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه عضویت فلسطین را به رأی می‌گذارد

ادامه

آمریکا, انگلیس, جهان, خاورمیانه, خبر, سازمان ملل, سوئیس, فلسطین

تجزیه طلبان جنوب: هدف ما تشکیل کشور یمن جنوبی است

شورای انتقالی جنوب که با حمایت امارات کنترل استان‌های جنوبی را به دست گرفته است؛ تأکید کرد که تنها هدف این شورا تشکیل دوباره کشور یمن جنوبی است.

 

به گزارش فارس، شورای انتقالی جنوب که روز شنبه گذشته توانست با بیرون راندن نیروهای دولت منصور هادی کنترل شهر «عدن» را در دست گیرد، در بیانیه‌ای بر لزوم تشکیل دوباره کشور «یمن جنوبی» تأکید کرد.

 

به نوشته پایگاه خبری عربی۲۱، این بیانیه پس از نشست فوق‌العاده شب گذشته (پنجشنبه) در شهر «التواهی» در مقر شورای انتقالی جنوب صادر شد و در آن آمده است: «هدف مردم جنوب تشکیل دوباره کشور فدرالی یمن جنوبی است و این هدف هیچ جایگزین دیگری ندارد.»

 

شورای انتقالی جنوب افزود: «عدم توجه به مسأله هویت و ملت جنوب موجب افزایش خطرات و پیچیدگی‌های امنیت منطقه و جهان شده است و بیش از این نباید در این خصوص مماشات کرد.»

 

این شورا همچنین از ائتلاف سعودی برای کنترل بحران اخیر در عدن و دعوت از طرفین برای گفت‌وگو قدردانی کرد و خواستار گفت‌وگوی جدی «بدون وجود اشتباهات گذشته» شد. گفت‌و‌گوهایی که به گفته شورای انتقالی جنوب باید زمینه جدایی جنوب یمن را فراهم آورد.

 

جدایی‌طلبان جنوب یمن در ادامه بیانیه خود بر کنترل استان «حضرموت» که هنوز در اختیار دولت «منصور هادی» و شهرهای جنوبی «مکیراس» و «بیحان» که در کنترل انصارالله قرار دارد؛ تأکید کردند.

 

شورای انتقالی جنوب که از آن به «جنبش جنوب» نیز یاد می‌شود از ابتدای انقلاب سال ۲۰۱۱ جدایی از شمال یمن را جزو اهداف اصلی خود اعلام کرده است. این شورای روز شنبه گذشته توانست کنترل شهر «عدن» را در سایه سکوت عربستان سعودی و کمک‌های تسلیحاتی امارات بدست گیرد و گام مهمی در جهت تشکیل کشور «یمن جنوبی» بردارد.

 

کشور یمن جنوبی که بعدها به «جمهوری دموکراتیک خلق یمن» تغییر نام داد در ۲۲ آوریل ۱۹۹۰ با «جمهوری عربی یمن» یا همان یمن شمالی متحد شد و کشور یکپارچه «جمهوری یمن» شکل گرفت.

 

همزمان با صدور این بیانیه، «معین عبدالملک» نخست‌وزیر دولت منصور هادی از وزرا و استانداران تابع خود خواست تا هیچ گونه همکاری با شورای انتقالی جنوب نکنند. برخی از مقامات و وزرای وابسته به دولت منصور هادی از جمله «احمد المیسری» وزیر کشور، صراحتا اعلام کرده‌اند که کمک‌های تسلیحاتی امارات و سکوت چهار روزه عربستان موجب سقوط «عدن» شده است.

 

سفر مقامات شورای انتقالی جنوب به امارات

 

در همین حال منابع خبری یمنی اعلام کردند که «عیدروس الزبیدی» رئیس شواری انتقالی و «هانی بن بریک» معاون وی به امارات سفر کرده‌ و با مقامات ابوظبی از جمله «محمد بن زاید» دیدار کرده‌اند.

 

به نوشته عربی۲۱، این منابع اشاره‌ای به تاریخ دقیق این سفر نکردند اما گفتند که چند روز پس از بدست گرفتن کنترل «عدن» این سفر غیر رسمی و از پیش اعلام نشده انجام شده است.

 

دیدار مقامات شورای انتقالی جنوب با «محمد بن زاید» پس از آن صورت گرفته است که ولی‌عهد ابوظبی دوشنبه هفته گذشته یعنی دو روز پس از سقوط «عدن» با پادشاه و ولی‌عهد سعودی دیدار کرد. به گفته منابع یمنی، در این دیدار توافقات اولیه در خصوص چگونگی اداره استان‌های جنوبی یمن انجام شده است.

 

ادامه سیطره نیروهای شورای انتقالی جنوبی بر شهر عدن

 

یک منبع محلی یمن امروز شنبه از ادامه سیطره نیروهای کمربند ایمنی وابسته به شورای انتقالی جنوبی بر شهر عدن خبر داد.

 

به گزارش ایلنا به نقل از القدس العربی،‌ یک منبع محلی یمن از ادامه تسلط نیروهای کمربند ایمنی وابسته به شورای نظامی انتقالی که خواهان جدائی شمال یمن از جنوب این کشور هستند، بر نهادهای دولتی و مواضع امنیتی در شهر عدن واقع در جنوب کشور خبر داد.

 

این منبع که خواست نامش فاش نشود، گفت: «نیروهای کمربند ایمنی طی روزهای گذشته از مواضع تحت کنترل خود عقب‌نشینی نکردند و همچنان بر مقرها و پایگاه‌های نظامی و امنیتی در شهر عدن تسلط دارند».

 

وی توضیح داد که نیروهای کمربند ایمنی پیش از این برخی مواضع امنیتی نزدیک به کاخ ریاستی «معاشیق» را به نیروهای گارد ریاستی تحویل داد اما این نیروها مواضع مذکور را دوباره باز پس گرفتند.

 

این منبع تأکید کرد که هواپیماهای ائتلاف روز گذشته  – جمعه – با ارتفاع بسیار اندکی از آسمان شهر عدن پرواز کردند و بمب‌هایی را بر آن پرتاب کردند.

 

ائتلاف متجاوز پیش از این از آغاز عقب‌نشینی شورای انتقالی و تشکیلات نظامی آن و بازگشت به مواضع پیشین خود قبل از حوادث اخیر و تحویل مقرهای دولتی با نظارت ائتلاف خبر داده بود.

 

در بیانیه ائتلاف از خویشتن‌داری دولت مستعفی در بحبوحه بحران و در اولویت قرار دادن منافع مردم بر مصالح خود و حفاظت از دستاوردهای ائتلاف در حمایت از آن تقدیر شد.

 

دولت مستعفی یمن خروج نیروهای شورای انتقالی از مواضع تحت کنترل خود را شرط ورود به گفت‌وگو برای حل بحران عدن اعلام کرده بود.

برنی سندرز: کمک‌های آمریکا به اسرائیل باید متوقف شود

سناتور آمریکائی و نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آینده این کشور تأکید کرد که تل‌آویو باید پس از ممانعت از ورود دو عضو دموکرات کنگره به سرزمین‌های اشغالی از دریافت کمک‌های چند میلیارد دلاری از واشنگتن خودداری کند.

ادامه

اسراییل, امریکا, جهان, خاورمیانه, خبر, فلسطین

رای الیوم: چرا سفر اخیر ظریف به قطر از اهمیت زیادی برخوردار بود؟

رای الیوم نوشت: گمان نمی‌کنیم که توافق امضا شده بین دو دولت قطر و آمریکا، که مبتنی بر توسعه پایگاه العدید آمریکا در قطر است، به مذاق مسئولان ایرانی خوش آماده باشد. چه بسا تنش‌ها بین قطر و چهار دولت عربی عربستان، امارات، بحرین و مصر، که آن را تحریم کرده‌اند، باعث شد رسانه‌ها توجه ... رای الیوم: چرا سفر اخیر ظریف به قطر از اهمیت زیادی برخوردار بود؟

ادامه

امارات, امریکا, انگلستان, ایران, جهان, خاورمیانه, عربستان سعودی, قطر