روسیه قطعنامه آمریکا درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را وتو کرد

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا و ژاپن درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را در نشست شورای امنیت سازمان ملل وتو کرد. به گزارش خبرنگار ایرنا، قطعنامه پیشنهادی کشورهای آمریکا و ژاپن درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا در نشست روز چهارشنبه شورای امنیت سازمان ملل مطرح و با مخالفت روسیه مواجه شد. ۱۳ ... روسیه قطعنامه آمریکا درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را وتو کرد

ادامه

آمریکا, انگلس, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, روسیه, ژاپن, سازمان ملل, شرق اروپا, فرانسه

مشاور ناتو: پولی که آمریکا برای اوکراین اختصاص داده ممکن است به کی‌یف نرسد

به گفته یک مشاور ناتو تصویب کمک مالی آمریکا برای اوکراین بیشتر به سود آمریکاست. سرهنگ ژاک بو، افسر اطلاعاتی سابق سوئیس و مشاور ناتو در مصاحبه با کانال یوتیوب دیالوگ ورکز گفت: پولی که آمریکا برای اوکراین اختصاص داده است ممکن است به کی‌یف نرسد. او گفت: اگر به این بسته کمک مالی نگاه ... مشاور ناتو: پولی که آمریکا برای اوکراین اختصاص داده ممکن است به کی‌یف نرسد

ادامه

آمریکا, اسراییل, اوکراین, تایوان, تحلیل, جنگ نیابتی, روسیه, سوئیس, شرق اروپا, غرب, ناتو

استقرار هزاران نظامی و یک جنگنده یوروفایتر تایفون انگلیسی در لهستان

ریشی سوناک نخست‌ وزیر انگلیس از اعزام ۱۶ هزار نظامی و یک جنگنده یوروفایتر تایفون این کشور به لهستان خبر داد. به گزارش بامداد چهارشنبه ایرنا به نقل از تارنمای خبری اکسپرس، نخست‌وزیر انگلیس در جریان کنفرانس مطبوعاتی مشترک با دونالد تاسک همتای لهستانی خود اعلام کرد: لندن به زودی ۱۶ هزار تن از نظامیان ... استقرار هزاران نظامی و یک جنگنده یوروفایتر تایفون انگلیسی در لهستان

ادامه

اروپا, انگلیس, تشنج‌ زایی, جنگ سرد, جهان, خبر, شرق اروپا, لهستان, ناتو

زاخارووا: تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان را هدف قرار می‌دهیم

سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که در صورت درگیری و جنگ بین روسیه و ناتو، تسلیحات هسته‌ای مستقر در لهستان در فهرست اهداف نظامی مسکو قرار خواهند گرفت. به گزارش ایلنا به نقل از اسپوتنیک، سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که در صورت درگیری و جنگ بین روسیه و ناتو، تسلیحات هسته‌ای مستقر ... زاخارووا: تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان را هدف قرار می‌دهیم

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اروپا, تشنج‌ زایی, جنگ سرد, خبر, روسیه, شرق اروپا, لهستان

وزیر دفاع روسیه: اوکراین تقریبا ۵۰۰ هزار سرباز از دست داده است

وزیر دفاع روسیه امروز سه شنبه گفت: اوکراین از زمان آغاز عملیات نظامی ویژه در سال ۲۰۲۲ تاکنون، تقریبا ۵۰۰ هزار سربازش را از دست داده است. به گزارش ایرنا، خبرگزاری اسپوتنیک نوشت: سرگئی شایگو در نشست وزارت دفاع روسیه گفت: در کل، تلفات نیروهای مسلح اوکراین از زمان آغاز عملیات نظامی ویژه، معادل تقریبا ... وزیر دفاع روسیه: اوکراین تقریبا ۵۰۰ هزار سرباز از دست داده است

ادامه

اوکراین, جنگ نیابتی, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا, غرب, ناتو

تاکید روسیه بر جایگزینی مسیر شمالی به جای کانال سوئز

نیکلای کورچونوف نماینده روسیه در شورای شمالگان که ریاست این شورا را برعهده دارد اعلام کرد که مسیر شمالی بهتر و کوتاهتر از مسیر کانال سوئز است.

 

به گزارش ایرنا، کورچونوف روز سه شنبه گفت: حادثه به گل نشستن کشتی کانتینربر بزرگ اور گیون در کانال سوئز، اهمیت گشودن مسیرهای حمل و نقل بین‌المللی دیگر در سطح جهانی و متنوع سازی مسیرها را نشان داد.

 

وی افزود: این حادثه کمبود مسیرهای حمل و نقل بین‌المللی را آشکار کرد.

 

نماینده روسیه در شورای شمالگان خاطرنشان کرد: مسیر دریایی شمال ۴۰ درصد کوتاهتر از مسیر کانال سوئز است و از برخی امتیازات از جمله نداشتن استفاده های سیاسی برخوردار است.

 

به گفته کورچونوف، کوتاه بودن مسیر دریایی شمال، موجب صرفه جویی در زمان حمل و نقل و نیز هزینه سوخت می‌شود و باعث کاهش تاثیر بر محیط زیست خواهد شد.

 

این مقام روس تصریح کرد که در سالهای اخیر حمل محموله‌ها از مسیر دریایی شمال افزایش و کشتیرانی در این مسیر توسعه یافته است.

 

این امر بر توسعه مناطق شمالی روسیه و فعالیت‌های تجاری و گردشگری تاثیر مثبت خواهد گذاشت.

 

مسیر دریایی شمالی از بندر ولادی واستوک در خاور دور (در نزدیکی چین و ژاپن) آغاز و با عبور از دو دریا در شرق این کشور و چهار دریا در شمال روسیه به بندر مورمانسک در شمال غربی این کشور و کشورهای منطقه اسکاندیناوی در شمال اروپا منتهی می‌شود.

 

سرگئی لاوروف وزیر امور روسیه خواستار مشارکت و همکاری بین‌المللی برای حل مسائل قطب شمال و مناطق مجاور آن شد.

 

به گزارش ایرنا از وزارت امور خارجه روسیه، لاوروف روز  ۳۰ اردیبهشت ماه در سخنانی در اجلاس شمالگان در ریکیاویک پایتخت ایسلند گفت: حل مسائل مناطق مجاور قطب شمال، غالبا مشارکت بازیگران بین‌المللی غیرمنطقه‌ای را می‌طلبد.

 

روسیه، آمریکا، کانادا، نروژ، دانمارک کشورهای مجاور قطب شمال را تشکیل می‌دهند و هر یک از آنها ادعای مالکیت بر بخشی از مناطق پیرامون این قطب دارد.

 

وزیر خارجه روسیه با اشاره به گذشت ۲۵ سال از تاسیس و آغاز بکار شورای شمالگان اظهار داشت: روسیه در این سال ریاست دوره‌ای شورای شمالگان را برعهده می‌گیرد.

 

وی افزود: حدود یک سوم مناطق مجاور قطب شمال با جمعیت بیش از ۲.۵ میلیون نفر به روسیه تعلق دارد و برنامه جامع برای بهره‌برداری از این اراضی اجرا می‌شود.

 

لاوروف گفت: روسیه مصمم است برای سازش یافتن و پایداری مناطق مجاور قطبی به تغییرات جهانی اقلیمی و به حداقل رساندن تاثیرات منفی بر محیط زیست کمک کند.

 

وی با بیان اینکه روسیه در دوره ریاست بر شورای شمالگان برنامه‌هایی را به اجرا درمی‌آورد و با کشورها و سازمان‌های بین‌المللی ازجمله سازمان ملل در این عرصه همکاری می‌کند، اظهار داشت: قطب شمال خانه مشترک ما است و حفظ آن برای نسل کنونی و آینده از وظایف اصلی ما محسوب می شود.

کارشناس نظامی روس: فرسودگی تسلیحات هسته‌ای آمریکا تهدیدی برای روسیه است

الکساندر کارپوف سرلشکر بازنشسته روس وضعیت توان هسته ای آمریکا را اسفناک عنوان کرد و گفت: فرسودگی تسلیحات سه گانه هسته ای ایالات متحده، روسیه را تهدید می‌کند و می تواند منجر به بروز یک درگیری گسترده شود.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, تحلیل, جنگ سرد, جهان, روسیه, شرق اروپا

کرملین: نشست سران می‌تواند روابط روسیه و آمریکا را از وضعیت اسفناک کنونی خارج کند

وزیر امور خارجه روسیه گفت، دیدار احتمالی پوتین و بایدن در حال بررسی است و سخنگوی کرملین نیز معتقد است: مکان این نشست مهم نیست، بلکه خود برگزاری آن اهمیت دارد و پوتین شخصاً در این باره تصمیم خواهد گرفت.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, اوکراین, جنگ سرد, جهان, روسیه, شرق اروپا

نگرانی بلاروس از احتمال تمرین حمله هواپیما‌های ناتو در منطقه

معاون اول رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح بلاروس از احتمال تمرین حمله هوایی ناتو به روسیه و بلاروس ابراز نگرانی کرد.

ادامه

اتحادیه اروپا, امریکا, بلاروس, تشنج‌ زایی, جنگ سرد, جهان, حضور نظامی, خبر, روسیه, شرق اروپا, ناتو