مسکو: واشنگتن به دنبال گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی است

معاون وزیر امور خارجه روسیه نسبت به اهداف واشنگتن برای گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی هشدار داد. میخائیل گالوزین، معاون وزیر امور خارجه روسیه، نسبت به اهداف واشنگتن برای گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی هشدار داد و خاطرنشان کرد که ایالات متحده این نیات را برای مدت طولانی داشته ... مسکو: واشنگتن به دنبال گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی است

ادامه

آذربایجان, اتحاد شوروی, اتحادیه اروپا, ارمنستان, جنگ سرد, جنوب شرق اروپا, روسیه, شرق آسیا, شمال غرب آسیا, صلح, گزارش

درگیری معترضان و پلیس ارمنستان ۳۴ زخمی بر جای گذاشت

وزارت بهداشت ارمنستان اعلام کرد در پی درگیری‌ها مقابل ساختمان‌های دولتی در ایروان دستکم ۳۴ تن زخمی شدند. به گزارش ایرنا به نقل از تاس، دفتر مطبوعاتی وزارت بهداشت ارمنستان سه‌شنبه شب گفت: ۱۶ نفر از زخمی‌ها از اعضای پلیس و ۱۸ تن دیگر غیرنظامی هستند. این درگیری‌ها پس از آن آغاز شد که جمهوری ... درگیری معترضان و پلیس ارمنستان ۳۴ زخمی بر جای گذاشت

ادامه

اتحادیه اروپا, تروریسم, جنوب شرق اروپا, جهان, حقوق بشر, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا

آغاز رزمایش ۱۰ روزه آمریکا و ارمنستان

رزمایش مشترک ۱۰ روزه ارمنستان و آمریکا در ۲ مرکز آموزشی در نزدیک ایروان آغاز شد. به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، در رزمایش «شریک عقاب» که دوشنبه آغاز شد، ۸۵ سرباز آمریکایی و ۱۷۵ نظامی ارمنستان حضور دارند. هدف از این رزمایش آماده کردن سربازان ارمنستان برای حضور در ماموریت‌های صلحبانی بین‌المللی اعلام ... آغاز رزمایش ۱۰ روزه آمریکا و ارمنستان

ادامه

آذربایجان, آمریکا, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا, قفقاز

توافق برای بازگشایی گذرگاه لاچین و جاده آغ‌دام و ارسال کمک‌های بشردوستانه به قره‌باغ

مقام‌های قره‌باغ اعلام کردند که توافقی برای ازسرگیری ترانزیت کمک‌های بشردوستانه از طریق گذرگاه لاچین حاصل شده و کمک‌های روسیه از طریق جاده «آغ‌دام» نیز به این منطقه ارسال خواهد شد. به گزارش ایرنا به نقل از آرمن پرس، مرکز اطلاع‌رسانی قره‌باغ شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: با توجه به بحران انسانی در قره‌باغ-ناگورنو، دولت ... توافق برای بازگشایی گذرگاه لاچین و جاده آغ‌دام و ارسال کمک‌های بشردوستانه به قره‌باغ

ادامه

آذربایجان, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا, فرانسه, قفقاز

۲ نظامی ارمنستانی کشته و ۳ نیروی جمهوری آذربایجان زخمی شدند

در ادامه تنش‌ها میان ایروان و باکو در قره‌باغ، ۲ نظامی ارمنستانی کشته و ۳ نیروی جمهوری آذربایجان زخمی شدند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری رویترز، ارمنستان و جمهوری آذربایجان امروز جمعه اعلام کردند که در جریان درگیری ها در امتداد مرز مشترک خود در شمال غربی منطقه قره باغ، متحمل تلفاتی ... ۲ نظامی ارمنستانی کشته و ۳ نیروی جمهوری آذربایجان زخمی شدند

ادامه

آذربایجان, اتحاد شوروی, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, دیوان بین‌‌المللی لاهه, روسیه, شمال غرب آسیا, هلند

تارنمای آمریکایی: تلفن جدی پوتین، نتانیاهو را از ادامه حملات به سوریه بازداشت

تارنمای لوبلاگ نوشت: تماس تلفنی جدی آخر هفته گذشته ولادیمیر پوتین با نتانیاهو، وی را از افزایش حضور نظامی منصرف کرده است. حال زمان خوبی برای آزمایش است که بدانیم کمک ۳.۸ میلیارد دلاری سالانه ایالات متحده به اسرائیل تاثیر بیشتری دارد یا چنین تماس هایی از جانب روسیه؟

 

‘پل پیلار’ عضو غیر مقیم مرکز مطالعات امنیتی دانشگاه جرج تاون دیروز (یکشنبه) در آغاز تفسیری در تارنمای آمریکایی با عنوان ‘ضرورت در سوریه: فقدان رابطه’ نوشت: دیگ مداخله ای که به عنوان جنگ سوریه شناخته می شود، اخیرا بیشتر از پیش به جوش آمده و دو خطری فوری را گوشزد می کند.

 

وی در ادامه تفسیر خود افزود: یکی از این خطرها جنگ میان اسرائیل و همسایگانش است. آغاز این خطر زمانی بود که اسرائیل اعلام کرد هواپیمای ایرانی وارد آسمان اسرائیل شده و این کشور در پاسخ آن را منهدم کرده است. سپس یکی از جنگنده های اسرائیل در دفاع ضدهوایی سوریه مورد اصابت قرار گرفت و نابود شد و پس از آن بود که اسرائیل موجی از حملات هوایی را در سوریه به راه انداخت. اسرائیلی ها در طی پنج سال گذشته حملات گسترده ای علیه سوریه داشته اند اما این حمله ممکن است بزرگترین حملۀ اسرائیل پس از دهه ۱۹۸۰ باشد.

 

در این جنگ جدید، قطعا حزب الله لبنان نیز درگیر خواهد بود. هرچند هیچ نشانه ای از تمایل حزب الله برای ورود به چنین جنگی وجود ندارد. چرا که این گروه تاکنون با مشارکت در جنگ سوریه هزینه های قابل ملاحظه ای را متحمل شده و رهبران این گروه شبه نظامی هنوز از آخرین نبردی که حزب الله با اسرائیل داشت، اظهار پشیمانی می کنند.

 

اما تمایلات دولت اسرائیل برای آغاز جنگی دیگر کمتر آشکار است. بطور قطع برتری نظامی اسرائیل بخوبی نمایان است، هر چند با برخی جریانات در اسرائیل از جمله ادعای فساد علیه نتانیاهو، شاید دلیل اصلی این حملات و انحراف توجه افکار عمومی از این رسوایی و تمرکز بر روی نبرد با حزب الله و پشتیبانش ایران باشد.

 

خطر دیگر در شمال سوریه است؛ جایی که نیروهای مورد حمایت ایالات متحده بطور مستقیم با ترکیه عضو دیگر ناتو در حال نبرد هستند. ایالات متحده شبه نظامیان کرد را یکی از مؤثرترین مبارزان علیه داعش می داند. ترکیه اما این نیروها را مرتبط با گروه ‘پ.ک.ک’ می داند که اقدامات تروریستی فراوانی علیه ترکیه به راه انداخته است. هرچند به نظر می رسد مذاکرات تازه ‘رکس تیلرسون’ در آنکارا تا حدودی آتش این نبرد را سرد کرده باشد اما علت اصلی تنش هنوز حل نشده است.

 

خوشبختانه داعش در این منطقه شکست خورده است و مقامات ایالات متحده در مورد اهمیت بازپس گیری قلمروهای تصرفی داعش صحبت می کنند. اما واقعیت دیگر این است که رژیم سوریه با پشتیبانی روسیه و ایران، برنده این جنگ داخلی است. با توجه به تقسیمات و ناکارآمدی مخالفان سوریه احتمالا دیگر هیچ فرصتی برای یک نتیجه متفاوت وجود ندارد. حال برای یک مداخله گر خارجی همچون ایالات متحده که چه بصورت مستقیم و یا از طریق شبه نظامیان مورد حمایت خود بخواهد کنترل بخش کوچکی از سرزمین سوریه را در دست بگیرد، این امر بطور قطع به معنی ایجاد توازن و سهم خواهی در برابر روس ها قلمداد می شود.

 

ایالات متحده باید برای اجتناب از افروخته شدن بیش از پیش آتش نبرد، دست از کنترل بخشی از سوریه بردارد و هیچ توجیهی هم برای ادامه این تلاش ها در شرایطی که داعش به عقب رانده شده، پذیرفته نیست. ایالات متحده باید آنچه را که دولت ترامپ تاکنون نکرده انجام دهد، یعنی شرکت در دیپلماسی جدی و جامع و چند جانبه با هدف محدود کردن و کاهش دامن زدن به جنگ داخلی در سوریه. لازم به ذکر است که تاکنون بیشتر اقدامات دیپلماتیک را روسیه، ترکیه و ایران انجام داده اند.

 

به علاوه اجتناب از تشدید جنگ، نیازمند این است که اسرائیل از مصلحت خود برای دستیابی به امنیت مطلق دست بردارد. گزارش ها نشان می دهد ‘تماس تلفنی جدی’ آخر هفته گذشته ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه با نتانیاهو، وی را از افزایش حضور نظامی منصرف کرده است.

 

جالب است چنین پیامی توسط روسیه آمده است. بنا بر این حال زمان خوبی برای آزمایش خواهد بود که بدانیم آیا کمک ۳.۸ میلیارد دلاری سالانه ایالات متحده به اسرائیل تاثیر بیشتری دارد یا چنین تماس هایی از جانب روسیه؟ این نشان می دهد وجود چنین تماس هایی از جانب واشنگتن نیز ضروری است.
ایرنا

لاوروف: حل و‌فصل مناقشات در خاورمیانه از طریق درگیری با ایران امکان‌پذیر نیست

به گزارش راشا تودی، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه امروز – دوشنبه- گفت که منطقه التنف واقع در مرز سوریه و اردن که واشنگتن آن را به عنوان منطقه «کاهش تنش» تحت حفاظت خود اعلام کرده است، باید هر چه سریع‌تر بسته شود.

ادامه

استرالیا, امریکا, جهان, خبر, روسیه

ترکیه و آمریکا طی بیانیه مشترکی بر مبارزه با گروه ی.پ.گ تاکید کردند

ترکیه و آمریکا طی بیانیه مشترکی که به مناسبت سفر رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا به آنکارا منتشر شد، بر مبارزه علیه گروه یگان های مدافع خلق سوریه (ی.پ.گ) تاکید کردند.

ادامه

امریکا, ترکیه, تروریسم, جهان, خبر, سوریه

روزنامه الاخبار: تقابل مسکو و واشنگتن؛ آمریکا به دنبال نفت در سوریه

به نقل از الاخبار، وجود «مجموعه فاگنر» از نیروهای ویژه اجیر شده به وسیله روسیه در کنار نیروهای «یگان پنجم ارتش سوریه» و نیروهای گردان «الباقر» که از اهالی عشیره «البقاره» هستند مانع نشد تا جنگنده های آمریکایی این نیروها را که در حال پیشروی به سوی میدان نفتی «عمر» و تأسیسات نفتی «کنوکو» بوده ... روزنامه الاخبار: تقابل مسکو و واشنگتن؛ آمریکا به دنبال نفت در سوریه

ادامه

امریکا, جهان, خبر, روسیه, سوریه