افزایش بدهی دولت آلمان و تداوم رشد منفی اقتصادی برلین

بر اساس آمار بانک مرکزی جمهوری فدرال آلمان، بدهی دولت این کشور با افزایش ۶۲ میلیارد یورو، به رقم بی‌سابقه ۲ هزار و ۶۲۰ میلیارد یورو رسیده است. به گزارش بامداد جمعه ایرنا به نقل از دویچه وله، بانک مرکزی آلمان (بوندس بانک) همچنین اعلام کرده است که میزان نسبت بدهی دولت این کشور که ... افزایش بدهی دولت آلمان و تداوم رشد منفی اقتصادی برلین

ادامه

آلمان, اتحادیه اروپا, اروپای مرکزی, اقتصادی, اوکراین, جهان, روسیه, شرق اروپا, گزارش

گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

افزایش شاخص فلاکت: دستکاریِ رژیم در “آمار”ها واقعیت امر را تغییر نمی‌دهد آغاز سال نو در اوضاع‌واحوال ادامه و تشدید بحران‌های اقتصادی و بدون وجود کورسوی امیدی در چشم‌انداز شرایط کار و زندگی زحمتکشان و بهبود آن، شادی نوروز و طراوت بهار را به‌کام آنها تلخ کرده است. ارزیابی‌های جدید از قرار گرفتن ۳۰ درصد ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی, استبداد, اقتصادی, تحریم, حقوق بشر, دانشجویی, روزنامه نگاران, زنان, سیاسی, صندوق بین‌المللی پول, فقر, قضایی, کارگری, معلمان, معیشت, مقاله

نماینده دبیر کل سازمان ملل: بریکس تاثیر بسزایی در توسعه آفریقا دارد

لئوناردو سانتوس سیمائو، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در غرب آفریقا و ساحل گفت که گسترش گروه بریکس تأثیر مفیدی بر توسعه کشورهای قاره آفریقا خواهد داشت. به گزارش ایرنا، سیمائو در مصاحبه با تاس افزود: امیدوارم بریکس بتواند یک منبع برای تامین مالی توسعه آفریقا، بویژه برای غرب آفریقا و ساحل باشد. وی ... نماینده دبیر کل سازمان ملل: بریکس تاثیر بسزایی در توسعه آفریقا دارد

ادامه

اتیوپی, اقتصادی, ایران, بریکس, جهان, چین, روسیه, عربستان سعودی, غرب آفریقا, گزارش

صندوق بین‌المللی پول۸۸۰ میلیون دلار به اوکراین داد

سومین فقره از تسهیلات صندوق بین‌المللی پول به مبلغ ۸۸۰ میلیون دلار به اوکراین رسید. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، اوکراین سومین فقره از تسهیلات صندوق بین‌المللی پول به مبلغ ۸۸۰ میلیون دلار را دریافت کرد. «دنیس شمیهال»، نخست‌وزیر اوکراین روز سه‌شنبه اعلام کرد که اوکراین در چارچوب برنامه مالی جدید، سومین ... صندوق بین‌المللی پول۸۸۰ میلیون دلار به اوکراین داد

ادامه

آمریکا, افغانستان, اقتصادی, اوکراین, خبر, روسیه, شرق اروپا, صندوق بین‌المللی پول, غرب

شعار واقعی سال ۱۴۰۳خامنه‌ای: تشدید استثمار نیروی کار در راه «حفظ نظام»

در سال گذشته وضع معیشت اکثر مردم کشور، یعنی طبقۀ کارگر و دیگر زحمتکشان شاغل در شهرها و روستاها و بازنشستگان، نه‌تنها بهتر نشد، بلکه بدتر هم شد. شواهد حاکی از آن است که این روند امسال نیز ادامه خواهد داشت. همهٔ وعده‌های دولت رئیسی، همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، سراپا پوچ بود و اَبَربحران‌های چندوجهی ... شعار واقعی سال ۱۴۰۳خامنه‌ای: تشدید استثمار نیروی کار در راه «حفظ نظام»

ادامه

آمریکا, استبداد, استثمار, اسلام سیاسی, اقتصادی, امپریالیسم, ایران, بانک جهانی, جهان, حقوق بشر, خصوصی‌سازی, صندوق بین‌المللی پول, کارگری, معیشت, مقاله, نئولیبرالیسم

بلومبرگ: اروپا بهانه‌ای برای به‌چالش کشیدن دلار پیدا کرد

به نوشته پایگاه خبری بلومبرگ ، طرح پیشنهادی برای ایجاد یک ‘ابزار با هدف خاص’ برای دور زدن تحریم های آمریکا علیه ایران می تواند استیلای آمریکا بر نظام مالی بین المللی را به بوته آزمایش بگذارد.

 

به گزارش بلومبرگ، در حالی که شرکت های اروپایی بیشتری در پی اعمال مجدد تحریم های آمریکا در حال ترک ایران هستند، ممکن است برای آمریکایی ها وسوسه برانگیز باشد که تلاش های اروپا برای نجات توافق هسته ای را رد کنند. مقاومت در برابر این وسوسه کار عاقلانه تری خواهد بود. طرح جدید تهیه شده توسط آلمان، فرانسه، انگلیس، چین و روسیه برای ایجاد یک زیرساخت مالی ویژه برای کار کردن با ایران می تواند یک چالش معتبر در برابر استیلای جهانی طولانی مدت دلار آمریکا باشد.

 

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه در نیویورک گفت که طرح ایجاد یک ابزار با هدف ویژه برای تجارت با ایران به این معنی است که کشورهای عضو اتحادیه اروپا یک ‘موجودیت حقوقی’ برای تسهیل دادوستدهای مالی مشروع با ایران ایجاد خواهند کرد و این به شرکتهای اروپایی اجازه خواهد داد تا به تجارت با ایران ادامه بدهند. جزئیات فنی این موضوع هنوز مشخص نشده اما کلمات موگرینی سرنخ هایی درباره چگونگی کار این برنامه می دهد.

 

تحریم های آمریکا که پس از خروج ترامپ از توافق هسته ای مجددا اعمال شد، کار داد وستد با ایران را برای هر شرکتی با هرگونه تماس با آمریکا تقریبا غیرممکن می سازد.هزینه نادیده گرفتن تحریم های آمریکا می تواند شدید باشد: در سال ۲۰۱۵، بانک فرانسوی ‘بی ان پی پاریباس’ جریمه ای حدود ۹ میلیارد دلار برای نقض تحریم های آمریکا علیه ایران ، کوبا و سودان پرداخت کرد.

 

اکنون تحریم بازگشته اند وبرای اروپایی ها و همچنین چینی ها و روسها روشن است که هرگونه دادوستدی با ایران درآینده باید از طریق نهادهایی باشد که از نظام مالی آمریکا جدا باشند.

 

اندیشکده’شبکه رهبری اروپا’ونشریه ‘بورس و بازار’ در گزارشی در ژوئیه ۲۰۱۸ پیشنهاد ایجاد یک ساختار بانکی جدید را در واکنش به تحریم های آمریکا بر اساس سیستم موجود ‘بانک های دروازه’ مانند بانک ‘هندلزبانک اروپا و ایران’ در هامبورگ و شاخه های اروپایی بانکهای خصوصی ایران ، مطرح کردند.

 

براساس گزارش مزبور ، دسته سومی از این بانکهای دروازه ای قابل تصور است که تشکیل شده از ابزارهایی با هدف خاص تاسیس شده توسط دولتهای اروپایی یا بخشی از مشارکتهای عمومی – خصوصی با هدف تسهیل تجارت و سرمایه گذاری با ایران است. به نظر می رسد که طرح جدید اتحادیه اروپا بر این گزینه سوم متمرکز است.

 

موگرینی خاطرنشان کرد که آلمان ، فرانسه و انگلیس یک میانجی مالی بین دولتی ایجاد خواهند کرد . چنین دادوستدهایی که قابل تصور است به یورو و پوند انجام شود برای مقامات آمریکایی شفاف نخواهد بود و شرکت های اروپایی که از طریق میانجی های دولتی کار کنند از لحاظ فنی نقض کننده تحریم های آمریکا نخواهند بود . این سیستم احتمالا برای روسیه و چین نیز باز خواهد بود.

 

اروپا از این طریق ساختاری برای دور زدن تحریم ها به شکل قانونی و امن ایجاد می کند با این تضمین که معاملات به مراجع آمریکایی گزارش نخواهند شد. تنها کاری که آمریکا می تواند انجام دهد تحریم بانکهای مرکزی کشورهای مشارکت کننده یا سیستم ‘سوییفت’ است اما به هر حال ایجاد یک ‘ساختار بانکی قابل دفاع’ هدف نهایی اروپایی ها، چین و روسیه است. اما ایران تنها یک بهانه مناسب است: توافق هسته ای یکی از معدود مسائلی است که اروپا ، چین و روسیه را در برابر آمریکا متحد می سازد. اما تلاش برای مخدوش کردن استیلای جهانی دلار به هیچ وجه مربوط به ایران نیست.

 

ژان کلود یونکر رئیس کمیسیون اروپا در یکی از سخنرانی های اخیر خود خواستار تقویت نقش جهانی یورو و دور شدن از تجارت سنتی با دلار شد. چین و روسیه نیز از مدتها پیش به دنبال همین مساله بوده اند اما فقط در کنار اروپا است که شانسی برای به چالش کشیدن برتری آمریکا دارند.

 

باید منتظر ماند و دید آیا ‘ابزار با هدف ویژه’ اروپا می تواند شرکتهایی مانند توتال یا دایملر را به بازگشت به تجارت با ایران وادار سازد یا نه ؟ با توجه به حوزه تاثیر گسترده قوانین آمریکا همچنان خطر وجود دارد و دولتهای اروپایی ممکن است قادر به محافظت از شرکتها نباشند. استیلای جهانی هیچ پولی برای همیشه دوام نیاورده ودلیلی وجود ندارد که دلار آمریکا هم از این مساله مستثنی باشد.تلاش ترامپ برای استفاده از دلار به عنوان سلاحی علیه دشمنان ممکن است در نهایت نتیجه معکوس داشته باشد.
ایرنا

خرسندی اتحادیه تجارت خارجی آلمان از طرح اروپا علیه تحریم ‌ایران

به گزارش مهر به نقل از خبرگزاری آلمان، «هولگر بینگمان» رییس اتحادیه صادرات آلمان از طرح اتحادیه اروپا برای ایجاد ساز و کار ویژه مالی برای همکاری تجاری با ایران ابراز خرسندی کرد و گفت: ما قویا از این طرح که استقلال سیاست صادرات خارجی اروپا را تضمین می‌کند، استقبال می‌کنیم.

ادامه

اتحادیه اروپا, اقتصادی, المان, امریکا, انگلستان, ایران, تحریم, جهان, چین, خبر, روسیه, فرانسه

سیستم کوپنی توزیع کالاهای اساسی، راهکاری عملی به‌نفع قشرهای محروم جامعه

روزنامه اعتماد، ۱۵ شهریورماه، می‌نویسد: “روز گذشته محمد ‌باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه به مجلس رفت تا در مورد طرح تأمین کالاهای اساسی به نمایندگان گزارش دهد که درنهایت نمایندگان مجلس ضمن مخالفت با کلیات طرح تأمین کالاهای اساسی این طرح را از دستور کار مجلس خارج کردند.

ادامه

اقتصادی, ایران, خبر, مقاله

بانک مرکزی اروپا: آمریکا بازنده اصلی جنگ تجاری‌ست که خود به راه انداخته

فرانس پرس گزارش داد: محققان بانک مرکزی اروپا روز چهارشنبه اعلام کردند فعالیت‌های اقتصادی در آمریکا ظرف یک سال بیش از ۲ درصد کاهش خواهد یافت، اگر که واشنگتن یک جنگ تجاری را در سطحی گسترده در پیش بگیرد.

ادامه

اتحادیه آفریقا, اقتصادی, امریکا, جهان, چین, خبر