مجارستان: آمریکا می‌خواهد اروپای مرکزی خط مقدم جنگ سرد با روسیه باشد

بوداپست اظهارات غرب درباره وقوع جنگ در اروپا را نشان دهنده مقاصد واقعی این بلوک قدرت دانست و گفت آمریکا در مناقشه اوکراین منافع شخصی دارد. به گزارش ایسنا ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان گفت اظهارات رهبران اتحادیه اروپا درباره جنگ در اروپا نشان‌دهنده مقاصد واقعی آنان است، اما آن‌ها دارند با آتش‌بازی می‌کنند. جوزپ بورل، ... مجارستان: آمریکا می‌خواهد اروپای مرکزی خط مقدم جنگ سرد با روسیه باشد

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, اروپای مرکزی, اقتصادی, اوکراین, تحلیل, جنگ سرد, جهان, روسیه, شرق اروپا, صلح, لهستان, مجارستان

چین به بحث کنترل تسلیحات هسته‌ای ورود نمی‌کند

براساس گزارشی به نقل از وزارت خارجه آمریکا، مقامات چین پس از مذاکرات نوامبر ۲۰۲۳ با ایالات متحده از ادامه مذاکرات کنترل تسلیحات هسته‌ای خودداری کرده و به گزینه‌های پیشنهادی «پاسخ اساسی» ارائه نکرده‌اند. به گزارش ایسنا، وب‌سایت خبری «سمافور» امروز پنجشنبه، به نقل از یک مقام وزارت خارجه آمریکا گزارش داد: «متأسفانه، جمهوری خلق ... چین به بحث کنترل تسلیحات هسته‌ای ورود نمی‌کند

ادامه

آمریکا, جنگ سرد, جهان, چین, شرق آسیا, گزارش

خداحافظی سرد از بلینکن در چین/ فقط سفیر آمریکا در چین بلینکن را بدرقه کرد

رسانه‌های چینی با انتشار عکسی مراسم خداحافظی سرد از وزیر خارجه آمریکا را به نمایش گذاشتند. با مشاهده تصاویر ثبت شده در رسانه‌های چینی مشخص می‌شود، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا حین ورود به چین نه تنها با استقبال سردی روبرو شد، بلکه خداحافظی سردی نیز داشت و تنها سفیر آمریکا در چین او را ... خداحافظی سرد از بلینکن در چین/ فقط سفیر آمریکا در چین بلینکن را بدرقه کرد

ادامه

آمریکا, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, روسیه, شرق آسیا

کره شمالی: آمریکا از حقوق بشر بعنوان ابزار سیاسی خصمانه علیه پیونگ یانگ استفاده می‌کند

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با انتقاد از گزارش اخیر واشنگتن درباره پیونگ‌‎یانگ تأکید کرد که حقوق بشر ابزاری برای تهاجم و رفتار خصمانه آمریکا علیه کره شمالی است. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، خبرگزاری رسمی کره شمالی (KCNA) به نقل از سخنگوی وزارت خارجه این کشور اعلام کرد که پیونگ‌یانگ در پاسخ ... کره شمالی: آمریکا از حقوق بشر بعنوان ابزار سیاسی خصمانه علیه پیونگ یانگ استفاده می‌کند

ادامه

آمریکا, اوکراین, جنگ سرد, جهان, روسیه, شبه جزیره کره, کره جنوبی, کره شمالی, گزارش

تعامل ارتش روسیه و چین روندهای جهانی را تثبیت می‌کند

وزیر دفاع چین گفت، تعامل بین نیروهای مسلح چین و روسیه نقش با ثبات کننده‌ای در روندهای جهانی و در شرایط متشنج و پر تلاطم بین‌المللی ایفا می‌کند. به گزارش ایسنا، «دونگ جون» وزیر دفاع چین در جریان گفت‌وگو با سرگئی شویگو همتای روسی خود در آستانه گفت: «در یک محیط متلاطم بین‌المللی به ویژه ... تعامل ارتش روسیه و چین روندهای جهانی را تثبیت می‌کند

ادامه

آسیای میانه, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا

بریتانیای «جهان‌گستر» به سیطره بر دریاها بازمی‌گردد

جنی کلگ، تحلیلگر ترقی‌خواه مطلع در امور مربوط به چین، هم‌زمان با گسیل ناو هواپیمابر “کویین الیزابت”- مجهز به جنگنده‌های آخرین سیستم- به‌سوی دریای چین جنوبی، از خطرهای نهفته در این مانور تحریک‌آمیز خبر می‌دهد.

 

,گروه ضربت ناو هواپیمابر اچ‌ام‌اس کویین الیزابت قرار است در نخستین سفر دریایی‌اش راهی مسیر آب‌های دریای چین جنوبی شود.

 

این سفر که بزرگ‌ترین صف‌آرایی و گسیل نظامی این کشور در طول دهه‌ها است، نماد جهت‌گیری آیندۀ بریتانیا برای نسل آینده خواهد بود که بازنمایی‌ای روشن از رؤیای “جهان‌گستری” بریتانیا با پیشتازی نظامی به سوی هند و اقیانوس آرام است. در این اقدام، نمایی مشخص از غرور امپراتورمآبانه وجود دارد که در هم‌آوایی خیال‌پردازانه و متوهمانه با ناسیونالیسم نیروهای دست‌راستی بریتانیا قرار گرفته است. اما این بازگشت به “شرق کانال سوئز” از سوی بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس، بازگشتی که در سناریوی جدید جنگ سرد با چین اهمیتی خاص پیدا می‌کند، بخش خطرآمیز این حرکت است.

 

این ناو هواپیمابر بسیار غول‌آسا است و پهنای باند پرواز آن به‌درازای سه زمین فوتبال است. این ناو با به‌روزترین فناوری‌ها و ۱۸ فروند جنگندۀ نظامی از نوع اف ‌۳۵ که ده‌تای آن‌ها به نیروی هوایی ایالات متحده تعلق دارند، مجهز است.

 

با این گروه، سه ناوشکن همراه است که باز هم یکی از آن‌ها آمریکایی است، دو ناوچه و یک زیردریایی اتمی مجهز به موشک توماهاک نیز در میان‌شان هستند.

 

بهای این تسلیحات نیز کلان است: دو ناو هواپیمابر بیش از ۶ میلیارد پوند به اضافۀ یک میلیارد پوند بهای جنگنده‌های اف ۳۵ است.

 

انگلیس قرار است روی‌هم ۱۳۸ فروند از این جنگنده‌ها را به‌بهای ۱۳ میلیارد پوند دیگر خریداری کند. چنین هزینه‌ای سوءِ تخصیص هنگفت اعتبار از منابع مالی است که بخش عمدۀ آن با چلاندن مالیات‌دهندگان به‌اسم ریاضت اقتصادی گرفته شده است. هزینه جاری این گروه با ۱۶۰۰ نفر خدمه به‌تنهایی برابر با ۱۵ درصد بودجۀ نظامی دولت یا رقم تخمینی‌ای معادل حدود ۸ یا ۹ میلیارد پوند است.

 

مسیر این سفر دریایی از مدیترانه، کانال سوئز، خلیج [خلیج فارس]، دُور تا دُور شبه‌جزیره هند و سپس از طریق آبراه مالاکا به سمت دریای چین جنوبی است، مسیری که شماری از نقطه‌های درگیری و کشمکش در آن قرار دارند.

 

این سفر دریایی ۲۸ هفته‌ای از ۹۰ بندر در ۴۰ کشور می‌گذرد که بیش از یک‌پنجم کشورهای جهان را در بر می‌گیرد و هدف اصلی آن بازسازی مناسبات نظامی و دیپلماتیک است. در کنار جت‌های جنگنده، ناوچه‌ها و آخرین فناوری دریانوردی، بالگردهای مرلین و پهبادها، و بخشی هم شامل فروش جنگ‌ابزارو تقویت بیشتر مجتمع نظامی- صنعتی بریتانیا است که شرکت “بی ا ای سیستمز” ( (BAE Systems) قرار است به ژاپن و کرۀ جنوبی در ساخت جت‌های جنگنده کمک کند. گروه ضربت در طی مسیر به کانون رزم‌آزمایش‌هایی مختلف منطقه‌ای تبدیل خواهد شد. تمرین نظامی که برای دریای چین جنوبی برنامه‌ریزی شده با همراهی ایالات متحده و چه بسا کشورهایی دیگر و شاید حتا ژاپن انجام گیرد که بسیار تحریک‌آمیز و خطرناک خواهد بود.

 

این منطقه که بشکهٔ باروتی را می‌ماند با پرسۀ کشتی‌های جنگی و گارد ساحلی ریسک بالایی برای رخدادهای ناگوار به‌وجود می‌آورد چندان که می‌تواند به‌سرعت به جنگی کامل و تمام‌عیار تبدیل گردد، جنگی که در صورت شعله‌ور شدن بناچار انگلیس را به جنگ با کشوری دیگر با بمب اتمی خواهد کشاند.

 

طرح بریتانیایی جهان‌گستر سال‌ها درحال شکل‌گیری بوده است: تصمیم به ساخت ناوهای هواپیمابر و نوسازی ترایدنت در همان محلی که تونی بلر- نخست وزیر پیشین- فرمان حمله به عراق را صادر کرد، گرفته شد. جانسون پس از برگزیت قول داد که بریتانیا به جای راستینش یعنی قدرتی مستقل و پیشتاز در جهان برخواهدگشت. چنانکه از همراهی نیروهای نظامی ایالات متحده و افزارهای نظامی آن برای تقویت بنیۀ نظامی ناو کویین الیزابت می‌توان مشاهده کرد این ادعا از حقیقت بسیار به‌دور است. نهادهای بازنگری جامع امنیت، دفاع، رشد، و سیاست خارجی دولت محافظه‌کار کشور هم‌اکنون چین را رقیبی ساختاری ارزیابی می‌کنند که “رفاه، امنیت، و ارزش‌های انگلیس را به چالش می‌طلبند.”

 

سمت‌گیری هند و [کشورهای] اقیانوس‌آرامی در چارچوب طرح‌های ایالات متحده برای برپا کردن “ناتوی آسیایی”ای است که از سوی دونالد ترامپ در گفت‌وگوی امنیتی چهارگانه به‌نام “کواد” بین استرالیا، ایالات متحده، ژاپن، و هند پیشنهاد شد. هدف از این گروه‌بندی بدون انسجام، کشانیدن هند به رابطۀ نزدیک‌تر با ایالات متحده بود. از این‌روی، نام هند و اقیانوس آرام از چشم‌انداز این هدف نشئت می‌گیرد. اکنون دیپلماسی چهارگانه “کواد” از سوی بایدن در اولویت قرار گرفته است. او طی صد روز نخست آغاز ریاست جمهوری‌اش در کاخ سفید، گفتگوی “کواد” را به نشست سران کشورها ارتقا داد. هم‌زمان او موفق شد ژاپن را در تمرین‌های نظامی بگنجاند که از اهمیت‌ یافتن بیشتر سیاست کواد نشان دارد.

 

رییس‌جمهور بایدن تا به‌حال سیاست‌های کلیدی ترامپ در مورد چین را تغییر نداده است: نه در رابطه با وضع مالیات بر واردات و صادرات، نه دربارهٔ محدودیت‌های اعمال شده بر شرکت‌های فناوری چینی، و حفظ این نقطه‌نظر که چین “بزرگ‌ترین چالش راهبردی” برای ایالات متحده آمریکا است.

 

او حتا با گسیل کشتی‌های جنگی و ناوچه‌ها به تنگۀ تایوان۱، و درپیش گرفتن افزون‌تر رویکردهای ایدئولوژیکی به کارزار فشار بر چین سرعت بخشیده است، او به‌وضوح قصد دارد بر ضد چین به‌منزلهٔ تهدیدی برای موجودیت کل جهان افکارعمومی بین‌المللی را تغییر دهد.

 

دستگاه حاکمۀ ایالات متحده پس از ارزیابی به این امر پی برده است که دوران نظم تک‌قطبی به‌‌سر آمده است و دیگر اینکه چین به‌وضوح توان تاب آوردن در برابر فشار ترامپ را داشته است. جنگاوران دوآتشهٔ جنگ سرد درحالی که به‌این دریافت رسیده‌اند که ایالات متحده دیگر به‌تنهایی از پس این رویارویی- با چین- برنخواهد آمد درحالی که به متحدان کلیدی‌شان فراخوان می‌دهند بلوک مجزای اقتصادی، فناورانه، و نظامی‌ای تشکیل دهند- یک “نشست سران دمکراسی‌ها” به‌صف شده بنا بر اولویت‌های “نخست آمریکا” و مشارکت داشتن در هزینه‌های برنامه نشست- آن چنان که بر چین فشار کافی وارد آید و به‌زانو بیفتد و تابع رهبری ایالات متحده گردد. استراتژی خاص و متفاوت بایدن به‌منظور سد نفوذ جهانی چین در از نو درخواست دادن به ناحیه‌های آسیا آشکار می‌گردد که ناظر بر ویرانسازی نهایی سنگ بناهای نظم پس از جنگ دوم و پسا استعماری این منطقه‌ها است و عبارتند از: در ناحیهٔ خاورمیانه، تفرقه بین کشورهای حاشیۀ خلیج فارس و اسرائیل بر سر مسئلهٔ فلسطین، تخریب اصول عدم تعهد دیرینهٔ هند، تخریب استقلال نظامی آسیای جنوب شرقی، و تخریب مادۀ ۹ قانون اساسی ژاپن معروف به بند صلح که حق حاکمیت به توسل به جنگ را مردود می‌شمارد. اعلام اینکه “بریتانیا برمی‌گردد” در حین سفر در مسیر آسیا از راه خاورمیانه، هند، جنوب شرقی و شرق آسیا، گروه ناو هواپیمابر در واقعیت امر دستور نشست “جنگ‌سالار” را دربارهٔ تقسیم جهان ارائه می‌دهد. بریتانیای جهان‌گستر حضور نظامی‌اش در خاورمیانه را تقویت می‌کند تا به ایالات متحده فرصت دهد بر چین بیشتر تمرکز کند و در پی یافتن راه‌های تأثیرگذاری بر گفتگوهای میان کشورهای هند و چین در مورد موضوع‌هایی مانند افغانستان، بازدارندگی هسته‌ای، واکسن‌ها، و جزاین‌ها، بکوشد.

 

در جنوب شرق آسیا گروه ضربت پنجاه‌مین سالگرد چیدمان نظامی پنج قدرت نظامی بریتانیا با سنگاپور، مالزی، استرالیا و نیوزیلند را جشن می‌گیرد، جشنی که با تمرین نظامی برای جهت دادن آن به سوی پیمانی به سبک ناتو- آرزوی دیرپای ایالات متحده- طراحی شده است همراه خواهد بود. و بریتانیا با نوسازی پیوندهای نظامی‌اش با ژاپن این کشور را تشویق خواهد کرد فعالانه به تمرین‌های دریایی خارج از مرزهایش بپیوندد و بندهای دست‌وپاگیر این کشور پس از جنگ دوم جهانی را بگسلد. پیوند انگلستان و ژاپن اهمیتی تاریخی دارد با توجه به اینکه اتحاد با بریتانیا در آغاز سده بیستم منجر به این شد که ژاپن به‌منزله کشوری امپریالیستی، نظامی و تجاوزگر شناسایی شود. این ناوگان با حرکت از خاورمیانه در نیم دایره‌ای بزرگ دور چین و سپس به ژاپن نمادی است از نقش تازۀ بریتانیا در مقام دستیار اصلی در سیاست خارجی و نظامی ضد چینی ایالات متحده. واکنش چین چه خواهد بود؟ باید اشاره کرد که حتا با اعلام عبور ناو “کویین الیزابت” از دریای چین جنوبی در بهمن‌ماه ۱۳۹۷ چین سفر وزیر بازرگانی‌اش به بریتانیا را در آن زمان لغو کرد.

 

به‌نظر می‌رسد خرد اکثریت عظیم نمایندگان حزب کارگر برای درک پیامدهای این رویدادها ناتوان باشد. اما آنچه جنبش کارگری و اتحادیه‌های کارگری بریتانیا باید به‌آن بیندیشند این است که با توجه به وضعیت ناپایدار اقتصاد پسا برگزیت، آیا خطر گسست جدی‌تر با پرشتاب‌ترین اقتصاد رشد‌ یابنده در جهان می‌تواند به‌سود انگلیس باشد؟

 

——-
۱.‌ تنگۀ تایوان، تنگهٔ عریضی به‌طول ۱۸۰ کیلومتر (۱۱۰ مایل) است که جزیرهٔ تایوان و قاره آسیا را مجزا می‌کند. این تنگه درحال حاضر بخشی از دریای چین جنوبی است.

نامۀ مردم

ناکامی بایدن در ایجاد ائتلاف علیه چین در سفر به اروپا

گزارش تاریخ ۱۷ ژوئن برابر با ۲۷ خردادماه شبکه تلویزیونی «سی ان ان» ارائه خلاصه‌ای پیرامون «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا بود؛ سی ان ان گزارش داد که بایدن به رغم بی‌میلی طرفین صحبت خود در اروپا، چین را در دستور کار خود قرار داد و سران اروپا و آمریکا در حالی در پایان، بیانیه‌ای مشترک ... ناکامی بایدن در ایجاد ائتلاف علیه چین در سفر به اروپا

ادامه

اتحادیه اروپا, اقتصادی, المان, امریکا, جنگ سرد, جهان, چین, فرانسه, محیط زیست, مقاله

پاسخ منفی عمران خان به سیا

نخست وزیر پاکستان در مصاحبه‌ای که قرار است روز یکشنبه روی آنتن برود گفت، آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا موسوم به سی.آی.ای قطعا اجازه ندارد از داخل خاک پاکستان و پس از تکمیل خروجش از افغانستان عملیاتی داشته باشد.

ادامه

اتحاد شوروی, اسیای مرکزی, افغانستان, امریکا, پاکستان, تروریسم, جنگ سرد, جهان, روسیه

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا؛ پنتاگون قصد دارد تلاشش را روی مقابله با نفوذ چین متمرکز کند

سخنگوی پنتاگون اعلام کرد که وزیر دفاع دستور خروج برخی سامانه‌ها و نیروها از خاورمیانه را طی این تابستان داده است اما این تغییرات بر منافع امنیت ملی ما تأثیر نخواهد گذاشت.

ادامه

اردن, افغانستان, امریکا, امریکای شمالی, جنگ سرد, جهان, چین, خاورمیانه, خبر, عراق, عربستان سعودی, کویت