گرامی باد اول ماه مه ۲۰۲۴ روز مبارزه و جشن طبقه کارگر

همچون دیگر نقاط جهان، ما نیز در گوتنبرگ روز اول ماه مه را گرامی می‌داریم. از سال ۱۸۹۰ میلادی، کارگران همواره این روز را با خواست ۸ ساعت کار در روز، جشن گرفته‌اند. در دو سال اخیر، مردم سوئد شاهد آن بودند که چطور افزایش ده ساله‌ی دستمزد واقعی آن‌ها دود شده و به هوا ... گرامی باد اول ماه مه ۲۰۲۴ روز مبارزه و جشن طبقه کارگر

ادامه

آمریکا, ارتجاع, امپریالیسم, جهان, خاورمیانه, روسیه, سوئد, سوسیالیسم, شیلی, صلح, صهیونیسم, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, عراق, فقر, فلسطین, ناتو

خطر جنگ‌های گسترده و رژیم ولایت فقیه

با توجه به بحران‌های فراگیر اقتصادی-اجتماعی و زیست‌محیطی، رشد فاشیسم در جهان، و با در نظر گرفتن آنچه در اوکراین و غزه و سودان می‌گذرد، به‌ویژه با توجه به اقدام تروریستی دولت فاشیستی اسرائیل در حمله به ساختمان‌های متعلق به سفارت جمهوری اسلامی ایران در خاک سوریه و سپس پرتاب صدها پهپاد و موشک توسط ... خطر جنگ‌های گسترده و رژیم ولایت فقیه

ادامه

آمریکا, اتحاد شوروی, استثمار, اسراییل, اسلام سیاسی, امپریالیسم, انترناسیونالیسم, انگلیس, اوکراین, ایران, بریکس, پاکستان, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, زنان, سرمایه‌داری, سودان, سوریه, سیاسی, صلح, عدالت اجتماعی, فاشیسم, فقر, فلسطین, کمونیسم, لنین, محیط زیست, مقاله, منافع ملی, نئونازیسم, نسل‌کشی

افشا نگرانی‌های شدید و گسترده تل‌آویو از صدور حکم‌های بازداشت در حق مقامات ارشد رژیم از سوی دیوان دادگستری لاهه

تلویزیون اسرائیل امروز چهارشنبه نگرانی‌های شدید و گسترده تل‌آویو از صدور حکم‌های بازداشت در حق مقامات ارشد این رژیم از سوی دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه را افشا کرد. به گزارش ایسنا، شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل امروز در گزارشی به نقل از برخی مسوولان در لاهه اعلام کرد، صدور چنین دستوراتی همانند این اقدام چشمگیر، ... افشا نگرانی‌های شدید و گسترده تل‌آویو از صدور حکم‌های بازداشت در حق مقامات ارشد رژیم از سوی دیوان دادگستری لاهه

ادامه

آلمان, آمریکا, اروپا, اسراییل, افغانستان, خاورمیانه, دیوان داوری لاهه, فلسطین, گزارش, هلند

رئیس‌جمهور شیلی جنگ علیه غزه را وحشیانه خواند

رئیس‌جمهور شیلی جنگ جاری اسرائیل در نوار غزه را «وحشیانه» توصیف کرد. به گزارش ایسنا، «گابریل بوریچ» رئیس‌جمهور شیلی در شبکه‌های اجتماعی عکسی از «صابرین» دختر فلسطینی را پس از دست‌ دادن مادر، پدر و خواهر ۴ ساله‌اش در بمباران اسرائیل منتشر کرد. به نقل از آناتولی، بوریچ گفت: «هرگز نباید وحشیگری را که توسط ... رئیس‌جمهور شیلی جنگ علیه غزه را وحشیانه خواند

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, تحلیل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, شیلی, فلسطین

هشدار اسپانیا به اسراییل درباره حمله به رفح

وزیر خارجه اسپانیا خواستار استقرار آتش‌بس در غزه و عدم عملیات نظامی اسرائیل در رفح شد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ نبود آینده‌ای روشن پیش روی فلسطینیان و ادامه اشغالگری‌های اسرائیل در نهایت منجر به وقوع حمله هفتم اکتبر شد. اکنون برخی کشور‌های اروپایی در تلاش هستند با ایجاد امید در میان فلسطینیان از جمله آینده ... هشدار اسپانیا به اسراییل درباره حمله به رفح

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, اسراییل, ایرلند, تروریسم, جنوب اروپا, خاورمیانه, فلسطین, لبنان, مالت

بررغم مخالفت آمریکا، ترکیه نخستین محموله اس ۴۰۰ را تحویل گرفت

وزارت دفاع ترکیه از تحویل اولین قطعات سامانه‌های دفاع موشکی اس ۴۰۰ روسیه به آنکارا خبر داد. روسیه نیز خبر شروع تحویل اجزای تشکیل دهنده این سامانه‌ها را تایید کرد.

 

به گزارش اسکای نیوز، وزارت دفاع ترکیه اعلام کرد، آنکارا امروز،‌ جمعه اولین قطعات و اجزای سامانه‌های دفاع موشکی اس ۴۰۰ روسیه را تحویل گرفته است. طبق بیانیه این وزارتخانه، روند تحویل گرفتن این سامانه‌ها طی روزهای آینده ادامه خواهد داشت و ترکیب قطعات این سامانه‌ها در مرحله آتی شروع می‌شود.

 

وزارت دفاع ترکیه تأکید کرد، تحویل نخستین سری از تجهیزات مربوط به سامانه اس ۴۰۰ از امروز از طریق پایگاه هوای مورتد آغاز شد.

 

سازمان فدرال روسیه در زمینه همکاری تکنولوژیکی نظامی نیز تایید کرد که ارسال بخش‌های اولیه سامانه‌های دفاع موشکی اس ۴۰۰ به ترکیه امروز آغاز شد و تحویل این سامانه‌ها طبق جدول زمان بندی مورد توافق انجام خواهد گرفت.

 

خبرگزاری اینترفکس به نقل از یک منبع دیپلمات که خواست نامش فاش نشود، گزارش داد: یک هواپیمای ترابری نظامی، سری دیگری از قطعات سامانه‌های دفاع موشکی را به زودی به ترکیه منتقل می‌کند.

 

این اظهارات روسیه در پی بیانیه وزارت دفاع ترکیه مطرح شدند.

 

این در حالی است که مورگان اورتاگوس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اخیراً به خبرنگاران گفته بود: اگر ترکیه سامانه‌های دفاع موشکی اس ۴۰۰ را تحویل بگیرد، با پیامدهای واقعی و منفی مواجه خواهد شد. این پیامدها شامل لغو مشارکت در برنامه جنگنده‌های اف ۳۵ هستند.

 

فرایند تحویل اس ۴۰۰ به ترکیه در سایه اعتراض و خط و نشان‌های آمریکا فرایند دشواری بود که با اصرار ترکیه برای تکمیل قرارداد روبه‌رو شد.

 

مرحله نخست: عقد قرارداد در سال ۲۰۱۷

 

طبق قرارداد امضا شده بین آنکارا و مسکو قرار شد چهار آتشبار اس ۴۰۰ مقابل ۲.۵ میلیارد دلار تحویل ترکیه داده شوند. قرار شد ترکیه یک بخش از پول این قرارداد را بپردازد و بخش دیگر را از طریق وامی که از روسیه می‌گیرد، پرداخت کند

.

مرحله دوم: اعمال فشار آمریکا و ارتباط دادن اس ۴۰۰ به قرارداد اف ۳۵

 

آمریکا تهدید کرد روند تحویل دادن جنگنده‌های اف ۳۵ به ترکیه را به رغم اینکه آنکارا خود تولیدکننده بخشی از قطعات این جنگنده‌هاست، لغو می‌کند.

 

رجب طیب اردوغان،‌ رئیس‌جمهوری ترکیه نیز اظهار کرد: مخالفت احتمالی واشنگتن با فروش اف ۳۵ به ترکیه که بهای آن را پرداخت کرده یک “دزدی واقعی” است. وی اشاره کرد: آنکارا عملا ۱.۴ میلیارد دلار برای ۱۱۶ جنگنده‌ را پرداخت کرده است.

 

مرحله سوم: نگرانی ناتو از سامانه‌های روسیه

 

آمریکا بارها به ترکیه نسبت به پیامدهای خرید سامانه‌های اس ۴۰۰ هشدار داده و گفته است، این سلاح را نمی‌توان با سامانه‌های دفاعی ناتو مطابقت داد لذا تحریم‌هایی را اعمال خواهد کرد.

 

اردوغان نیز تصریح کرده است: ترکیه تلاش کرد تا سامانه‌های پاتریوت آمریکا را از دولت اوباما بخرد اما اوباما گفت که کنگره اجازه آن را نمی‌دهد. وی افزود: ما باید گام‌هایی برای تقویت دفاع هوایی برمی‌داشتیم و شرایط روسیه برای ما بهتر بود.

 

مرحله چهارم: اس ۴۰۰ از طریق هوا به ترکیه رسید

 

انتقال سامانه اس ۴۰۰ از طریق هوا به ترکیه انجام گرفت و امروز جمعه وارد پایگاه هوایی در آنکارا شد. اردوغان گفته بود، این سامانه‌ها در مناطق بیشتر در معرض خطر مستقر خواهند شد و تصمیم در این باره را وزارت دفاع و ریاست ستاد ارتش می‌گیرند.

 

مرحله پنجم: تحریم‌های آمریکا در انتظار ترکیه

 

مسؤولان آمریکایی گفته‌اند، دولت ترامپ اعمال تحریم‌هایی را علیه ترکیه در نظر گرفته و پایان مشارکت این کشور در فرایند تولید جنگنده‌های اف ۳۵ را بعد از تحویل گرفتن اس ۴۰۰ روسیه بررسی می‌کند، در مقابل ترکیه هم تاکید کرده از تصمیمش بازنمی‌گردد و به حرف‌های آمریکا اهمیتی نمی‌دهد.

ایسنا

واشنگتن پست: ترامپ مسبب تنش‌ها در خاورمیانه است

واشنگتن پست در دیدگاهی نوشت: تنش‌ها در منطقه خاورمیانه اوج گرفته است و مسبب اصلی آن؛ ترامپ است که هیچ برنامه خوبی هم برای مرتفع کردن آن ندارد.   “فرید زکریا” ستون نویس واشنگتن پست در این نوشتار آورده است: یک نوع از هم گسیختگی عجیبی در استراتژی دولت “ترامپ” در مورد ایران وجود دارد ... واشنگتن پست: ترامپ مسبب تنش‌ها در خاورمیانه است

ادامه

اسراییل, امریکا, امریکای شمالی, ایران, جهان, خاورمیانه, خبر, عراق, عربستان سعودی

اعزام ناو جنگی به خلیج فارس برای محافظت از نفتکش‌ها چالش‌برانگیز است

“بروس بنت” (Bruce Bennet) پژوهشگر ارشد اندیشکده امنیتی- دفاعی آمریکایی “رند” (RAND) گفت که اقدام احتمالی برخی کشورها برای اعزام ناو جنگی به منطقه خلیچ فارس به منظور حفاظت از نفتکش ها چالش برانگیز خواهد بود.

ادامه

امریکا, انگلستان, ایران, جهان, خاورمیانه