خواست ماهیگیران: بهبود معیشت، بیمه، و تضمین امنیتِ شغلی است

سال نو فرارسید، اما معیشت هزاران ماهیگیر زحمتکش در شمال و جنوب کشور همچون سالیان گذشته نه‌تنها بهبود نیافته بلکه وخیم‌تر نیز شده‌ است. معیشت و امنیت شغلی ماهیگیران مانند دیگر کارگران و زحمتکشان رشته‌های صنعتی و خدماتی، با اجرای سیاست‌های نولیبرالی در رژیم ولایت ‌فقیه بیش از گذشته به‌مخاطره افتاده ‌است. ماهیگیران ۴ شهرستان ... خواست ماهیگیران: بهبود معیشت، بیمه، و تضمین امنیتِ شغلی است

ادامه

ایران, حقوق بشر, کارگران, ماهیگیران, معیشت, مقاله, نئولیبرالیسم

قراردادهای «حجمی» چیست و چگونه استثمار زحمتکشان را تشدید کرده‌ است

استخدام با قراردادهای “حجمی” که تحمیل شرایطی استثماری و وضعیتی دشوار در روند کار به زحمتکشان از ویژگی‌های اساسی‌اش است، در فروردین‌ماه سال ۱۳۹۱ با این عبارت به کانون صنفی کارفرمایان ابلاغ شد: “بر اساس مادهٔ ۱۷ قانون مدیریت خدمات کشوری- به دستگاه‌های اجرایی اجازه داده می‌‌شود از طریق مناقصه و با عقد قرارداد با ... قراردادهای «حجمی» چیست و چگونه استثمار زحمتکشان را تشدید کرده‌ است

ادامه

استثمار, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, مقاله

تجمع اعتراضی پرسنل راه آهن ناحیه اراک به پائین بودن حقوق و مزایا و وضعیت شغلی …

مکان؛ میدان راه آهن مقابل اداره کل این تجمع کارگران اراک طی فراخوانی از قبل داده شده انجام گرفته و باید گفت شرکت های قراردادی حاضر نیستند با قرار داد امضا شده با کارگران کار بکنند و باید گفت این تجمعات و اعتراضات و اعتصابات ادامه خواهد داشت یک منبع کارگری در راه‌آهن اراک به ... تجمع اعتراضی پرسنل راه آهن ناحیه اراک به پائین بودن حقوق و مزایا و وضعیت شغلی …

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت

نشت گاز و انفجار کوره آجرپزی در مرودشت، سوختگی بالای۵۰ درصدی ۱۰ کارگر را به دنبال داشت

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز از وخامت حال ۱۰ مصدوم حادثه امروز انفجار کوره آجرپزی در مرودشت خبر داد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ مهرداد شریفی گفت: با اعلام وقوع حادثه، ۴ دستگاه آمبولانس به محل وقوع حادثه اعزام و مصدومان به بیمارستان شهید مطهری مرودشت منتقل شدند. او افزود: با ... نشت گاز و انفجار کوره آجرپزی در مرودشت، سوختگی بالای۵۰ درصدی ۱۰ کارگر را به دنبال داشت

ادامه

افغانستان, ایران, ایمنی, حقوق بشر, حوادث, خبر, کارگران

تجمع اعتراض کارکنان رسمی عملیاتی در شرکت نفت فلات قاره در لاوان

جمعه ۲۴ فروردین کارکنان رسمی عملیاتی شاغل در شرکت  نفت فلات ‌قاره در لاوان دست به تجمع دیگری زده و پیگیر مطالباتشان شدند. کارکنان رسمی صنعت نفت از مهر ماه گذشته اعتراضات خود را سراسری آغاز و هر هفته در شرکت‌های مختلف نفتی تجمع می‌کنند. اهم مطالبات این همکاران عبارتند از: برکناری نفوذی‌ها و  مدیران ... تجمع اعتراض کارکنان رسمی عملیاتی در شرکت نفت فلات قاره در لاوان

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, فساد, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت, نفتگران

رزاقی؛ با توصیه‌های صندوق بین‌المللی پول و مدل سرمایه‌داری آمریکایی رفع فقر ممکن نیست

ابراهیم رزاقی معتقد است: یک سیستم نظارت مردمی قوی باید وجود داشته باشد که بازوی آن رسانه‌ها هستند، اما رسانه‌های ما در شرایط فعلی سمت درستی نایستاده‌اند. در حقیقت رسانه‌ها باید بازوی نظارت مردم فرودست باشند.

 

به گزارش ایلنا؛ ابراهیم رزاقی، اقتصاددان و استاد بازنشسته دانشگاه تهران، در این رابطه گفت: رفع فقر مطلق نیاز به رویکردهایی در مدیریت اجرایی و سیاستگذاری دارد. چیزی که در این میان وجود دارد این است که شعارهای زیادی علیه مدیریت آمریکایی اقتصاد و همچنین بازگشت به عدالت و عدالت اجتماعی سر داده شده اما مسیرها به سمت دیگری بوده است.

 

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر سابقه گردش اقتصاد ایران به سمت سیاست‌های بازارگرایانه و سرمایه‌داری در دولت‌های پس از جنگ، اظهار کرد: دولت قبل؛ اوج تداوم سیاست‌های بازارگرا و سپردن همه امور به سوداگران آزاد اقتصاد بود. مسائلی مثل ایجاد دلار ارزان ۴۲۰۰تومانی برای افراد خاص و سیاست‌های تجاری از این دست، اوج بازارگرایی دولت قبلی محسوب می‌شود.

 

وی با اشاره به این نکته که «سبک مدیریت اقتصادی در سال‌های اخیر به شورش‌هایی چون آبان۹۸، دی۹۶ و … انجامید» تصریح کرد: در قانون اساسی ما تمام شئونی که مرتبط با از بین بردن فقر مطلق است، وجود دارد. دولت وظیفه تامین همگانی آموزش، بهداشت و مسکن و یک زندگی آبرومندانه برای همه را طبق قانون اساسی برعهده دارد و در این میان کسی نمی‌تواند ادعا کند که این وظیفه غیرقانونی و اضافه‌کاری است.

 

استاد سابق اقتصاد دانشگاه تهران به نقش و تاکید قانون اساسی بر «مالکیت تعاونی‌ها و مدیریت تعاونی» به عنوان یک اولویت اشاره کرد و افزود: مدل سرمایه‌داری پیاده شده در سال‌های اخیر کاملا مدلی آمریکایی و بر مبنای توصیه‌های صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی بوده و کاملا تعهدات قانونی دولت در حوزه تعاونی‌ها، بهداشت، آموزش، رفاه و مسکن را به کنار نهاده و طبیعی است با چنین ساختاری نتوانیم به راحتی به ایده رفع فقر مطلق فکر کنیم.

 

رزاقی ضمن انتقاد از وضعیت نظام مالیاتی کشور گفت: از منابع مهم تامین دولت در بحث مبارزه با فقر مطلق، بحث مالیات‌ستانی از ثروتمندان و صاحبان سودهای کلان است که به دلیل اشرافیت شکل گرفته و وجود راه‌های مختلف برای دور زدن مالیات و همچنین معافیت‌های گسترده و کمرنگ شدن مالیات‌ها در برابر عایدی و سود سرمایه، کار برای دولت بسیار سخت شده و برای تامین مخارج عمومی همچنان نیازمند درآمد نفتی هستیم که اکنون در شرایط تحریمی امکان فروش آسان آن را نداریم.

 

این کارشناس اقتصادی با انتقاد از ساختار رسانه‌ای که به بازتولید فقر می‌انجامد، اظهار کرد: نه صدا و سیما اکنون در تحلیل‌های خود سمت فقرا و کارگران می‌ایستد و نه رسانه‌های کثیرالانتشار؛ زیرا بیشتر رسانه‌ها توسط صاحبان سرمایه تغذیه مالی و ارتزاق می‌شوند و در نتیجه در تشریح مسائل اقتصادی سمت آنان می‌ایستند و این هژمونی اشرافی‌گری در رسانه به حدی است که برخی خبرنگاران نیز در این حوزه سمت دردمندان نمی‌ایستند، لذا برای نابودی فقر مطلق ما ابزار مهم روشنگری و آگاهسازی را به صورت قوی نداریم.

 

فقر مطلق مهمترین مسئله فعلی نظام است

 

ابراهیم رزاقی به مقایسه عملکرد دولت‌ها در برابر بحث فقر مطلق نیز پرداخت و گفت: آقای رئیسی تاکنون برای برخورد با انحصارگران و اشرافیت حاکم بر اقتصاد و تغییر ریل سیاستگذاری موجود علیه فقر اقدام خاصی نکرده است. سخنان ایشان بیش از سران قبلی قوه مجریه سمت و سوی فقرا و ضعیفان را دارد ولی در عمل برخورد جدی را شاهد نبودیم. ایشان همچنین در سخنان اخیر خود بر حرکت جهادی در قالب تامین کالاهای اساسی و کمک‌های جنسی و نقدی برای از بین بردن فقر مطلق تاکید داشتند اما این راه‌حل نمی‌تواند یک راه‌حل عمده باشد. کمک‌های خیرین و دولت به فقرا خوب است ولی مسئله بازتولید ساختاری فقر را حل نمی‌کند.

 

این اقتصاددان ضمن تاکید بر لزوم بازسازی بدنه مدیریتی کشور که سال‌هاست با مسائلی مانند فساد کنار آمدند، افزود: … بسیاری از وزارتخانه‌ها و شرکت‌های دولتی و بنیادها و مراکز اقتصادی عمومی غیردولتی هنوز درگیر مدیریت‌های کهنه پیشین است که برخی از پست‌های کلیدی را دارند و امکان برخی سوءاستفاده‌ها را نیز دارند. این شرایط باعث شده هنوز روی ریل تورم ۴۰درصدی به یادگار مانده از دولت قبل باشیم.

 

عضو سابق هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه «برخی مسئولان هنوز فکر می‌کنند با رفع تحریم‌ها و کاهش فشارها در آینده نزدیک می‌توانند شاهد بهبود نسبی وضعیت باشند» گفت: این تفکر اشتباه و خوش خیالانه است. حتی در صورت بهبود وضعیت بنگاه‌های اقتصادی از این طریق، سال‌ها طول می‌کشد تا اثر آن در بازارها خود را نمایان کند. پس نباید کارهای امروز را به فردا سپرد.

 

رزاقی با یادآوری اینکه مسئله فقر مطلق یک تهدید امنیتی برای کشور است، اضافه کرد: بسیاری از گروه‌های اجتماعی به تنگ آمده مانند معلمان و بازنشستگان و کارگران مستعد این هستند که به خیابان بیایند.

 

وی با انتقاد از برخی اقتصاددانان و مسئولینی که مدعی‌اند سیاست‌های توزیعی و یارانه‌ای موجب تورم می‌شود، اظهار کرد: اتفاقا با مسیری که بر خصوصی‌سازی و بازاری‌سازی همه چیز تاکید دارد دچار تورم گسترده شدیم، اما در اینجا باید بپرسیم آیا جان مردم و رهایی از فلاکت مطلق اقتصادی اهمیت دارد یا چند درصد آمدن روی نرخ تورم؟ فقر مطلق مهمترین مسئله فعلی نظام است و به نظر می‌رسد ارزش آن را دارد که تصمیمات شجاعانه برای حل آن گرفته شود.

 

این اقتصاددان بازنشسته با اشاره به اینکه برخی به اسم «آزادی اقتصادی» از عدم نظارت دولت و عدم دخالت آن در بحث تجارت خارجی و کنترل منابع ارزی و عدم تنظیم بازار دفاع می‌کنند، تصریح کرد: انسانی که گرسنه باشد نمی‌تواند آزاد باشد لذا مبانی آزادیخواهی این عزیزان مشکل دارد! در داستان ارز ۴۲۰۰تومانی دیدیم رهایی تجاری که قرار بود با این ارز از مردم حمایت کنند به چه مسیری با ولنگاری در بازار منتهی شد. بازار برای این‌هاست و آن تولیدکننده واقعی شریف نیز در نظام بازار فعلی جایی ندارد.

 

رزاقی مطرح کرد: با اندکی نظارت می‌توان مقابل احتکار ایستاد. تجربه اقتصادی در زمان دفاع مقدس یک تجربه ارزنده در این حوزه است. تعاونی‌های روستایی و کارگری در گذشته نقش بسیار خوبی در تولید و توزیع اقلام داشتند و عملا خود یک بازوی نظارتی مردمی بودند که در سال‌های پس از دفاع مقدس یا دولتی‌سازی شدند یا درگیر برخی مفاسد حاصل از رکود و بی‌توجهی گشتند.

 

چاپ پول برای رفع فقر یا تامین نقدینگی بنگاه‌ها دزدی است

 

رسانه‌ها باید مدافع فقرا بوده و مطالبه‌گر باشند

 

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه «شیوه چاپ پول و خلق پول برای رفع فقر یا تامین نقدینگی شرکت‌ها دزدی از جیب مردم بوده و هیچ نتیجه میان مدت و بلندمدت مطلوبی جز فقیرتر کردن مردم و کاهش ارزش پول ملی ندارد» افزود: در این حوزه انتظار می‌رود رسانه‌ها مطالبه‌گر بوده و سمت کسانی که درگیر فقر مطلق هستند، بایستند. این میزان فاصله طبقاتی و مناظر لوکس شمال شهر حاکی از این است که ثروت در کشور وجود دارد و مسئله رژیم توزیع آن است. حداکثر سود در تولید نیست و وقتی هدایت منابع به نفع بخش تجاری و احتکارگران است و نظام مالیاتی نیز در همین راستا است، همواره با توهم فقدان ثروت و پول در کشور مواجه هستیم، در صورتی که نقدینگی در جاهایی که نباید باشد استقرار دارد و پول و ثروت در جامعه موجود است.

 

وی با بیان اینکه «ناکارآمدی شرکت‌های دولتی و تعاونی به خاطر عدم نظارت و نوع مدیران آن شرکت‌هاست» … افزود: عمده برخوردهای قضایی با مدیران ناکارآمد خفیف است و اگر برخوردهای شدید صورت گیرد، چنین اتفاقاتی رخ نمی‌دهد. ضمن اینکه یک سیستم نظارت مردمی قوی باید وجود داشته باشد که بازوی آن رسانه‌ها هستند، اما رسانه‌های ما در شرایط فعلی سمت درستی نایستاده‌اند. در حقیقت رسانه‌ها باید بازوی نظارت مردم فرودست باشند.

 

رزاقی با انتقاد از احسان خاندوزی (وزیر اقتصاد) که درباره سیاست‌های تورمی هشدار داده است، گفت: آقای خاندوزی باید بداند برای حل این مسئله باید بتواند از ثروتمندان غیر مولد مالیات‌ستانی کند و جرات به خرج دهد. همچنین وزیر صنعت، معدن و تجارت تنها تاکید دارد که سالی سه میلیون خودرو تولید کند! آیا درد اصلی مردم تولید بیشتر خودروی نه چندان با کیفیت است؟ آیا وزارتخانه ایشان نباید به سمت تامین منابع برای تجهیز ناوگان حمل و نقل عمومی برود؟

 

وی با انتقاد از وضعیت تراز تجاری خارجی کشور اذعان کرد: ما سالانه ۱۴۰میلیون تن محصولات مختلف صادر می‌کنیم که تنها ۴۰میلیارد دلار ارزش دارد، این یعنی صادرات کشور ما محصولاتی با ارزش افزوده پایین است و هنوز دچار تمایل به خام‌فروشی یا تولید محصولات ساده هستیم که خود این نماد بازتولید فقر و تورم توسط مدیریت است. در حقیقت جریان موسوم به «نفوذ» ابتدا همان تولید ملی را از درون هدف گرفته است.

 

این استاد بازنشسته دانشگاه تهران در پایان با اشاره به نقش نخبگان و رسانه‌ها تاکید کرد: هم اکنون رسانه‌های خارجی و حتی برخی رسانه‌های داخلی ذهن مردم را با اطلاعات غلط و ایجاد روایت نادرست از مسائل و بحران‌ها و دادن آدرس ناکجا آباد پر کردند. جریان رسانه‌ای مزبور تلاش دارد همه مسائل را درگروی حل چند مسئله سیاسی جا بزند اما روشن نمی‌کند مشکل دقیقا همان سرمایه‌سالارانی هستند که پشت این رسانه‌ها قرار داده و آن‌ها را به زیان فرودستان خریده‌اند. در حقیقت باید در مقابل این جریان رسانه‌ای، باید جریان رسانه‌ای مستقل طرفدار حقوق محرومین راه‌اندازی شود و ضعیفان امکان تشکل‌یابی و سازماندهی برای دفاع از حقوق خود داشته باشند. خود صداوسیما نیز وظیفه دارد تا توازن خبری و رسانه‌ای را میان ثروتمندان و حامیان مردم فقیر برقرار کند و از مشی فعلی خود عدول کند. در این میان نقش نخبگان و دانشجویان و خبرنگاران مستقل نیز اهمیت ویژه‌ای دارد تا بخش‌های مختلف جامعه را نسبت به منافع واقعی خود و مسیری که برای کشور بهتر است، آگاه سازند.

کاهش ۱۱۷درصدی مصرف گوشت، کاهش ۴۲درصدی مصرف برنج و لبنیات و … زنگِ خطرِ «بحران سلامت»

کاهش سرانه مصرف اقلام اساسی خوراکی در سال‌های اخیر؛ کاهش ۱۱۷درصدی مصرف گوشت، کاهش ۴۲ درصدی مصرف برنج و لبنیات و کاهش ۳۳ درصدی مصرف میوه؛ این آمارها نیز رسمی و تایید شده است و بدون تردید، زنگِ خطرِ «بحران سلامت» را به صدا درآورده است.

ادامه

اختلاف طبقاتی, اقتصادی, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, گزارش

آیا اویغورها «کارگرهای بَرده»اند؟

ادامه گزارش “کار اجباری اویغورها” همچون پدیده‌ای مهلک در زمینه حقوق بشر در چین همچنان مطرح است. عمده‌ترین خاستگاه چنین گزارش‌هایی، مؤسسهٔ سیاست راهبردی استرالیا به‌نام ” اسپی” (ا= Aspi) است که در سال ۲۰۲۰ / ۱۳۹۹ گزارشی را به‌نام “اویغورها برای فروش” منتشر کرد که در آن ادعا می‌شود دولت چین در حال تنظیم ... آیا اویغورها «کارگرهای بَرده»اند؟

ادامه

امریکا, انگلستان, جهان, چین, دیدگاه, سازمان بین‌المللی کار, شرق آسیا, کارگری, مقاله

کارگران کاغذسازی پارس خواستار حذف شرکت‌های پیمانکاری و بازنگری طرح طبقه‌بندی مشاغل

کارگران کاغذسازی پارس در ادامه اعتراضات صنفی روز‌های گذشته برای حذف شرکت‌های پیمانکاری و بازنگری طرح طبقه‌بندی مشاغل، صبح روز چهارشنبه هم در محدوده محل کار خود حاضر شدند.

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگری