گسترش حضور پکن در آمریکای لاتین / توافق تجارت آزاد اکوادور- چین لازم‌الاجرا شد

توافق تجارت آزاد که اکوادور به عنوان چهارمین کشور آمریکای لاتین با چین، این غول آسیایی امضا کرده است، از دیروز (چهارشنبه یکم مه ۲۰۲۴) لازم‌الاجرا شد و مقام‌های دو کشور، این «نقطه عطف تاریخی» را با برگزاری مراسمی در کیتو، پایتخت اکوادور گرامی داشتند. به گزارش روز پنج شنبه ایرنا از خبرگزاری افه، اکوادور ... گسترش حضور پکن در آمریکای لاتین / توافق تجارت آزاد اکوادور- چین لازم‌الاجرا شد

ادامه

آلمان, آمریکای لاتین, اقتصادی, اکوادور, پرو, چین, شرق آسیا, شیلی, کاستاریکا, گزارش

اورتگا: سازمان ملل در مواجهه با نسل‌کشی کوبا و غزه، به‌چه کار می‌آید؟

رئیس‌جمهوری نیکاراگوئه توانایی سازمان ملل متحد در از بین بردن موانع برای پایان دادن به محاصره آمریکا علیه کوبا و جنگ اسرائیل علیه غزه را زیر سوال برد و گفت این نهاد «چیزی بیش از ابزار امپریالیست‌ها نبوده است» و «هیچ فایده‌ای ندارد». به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از تارنمای اسپوتنیک موندو، دنیل اورتگا رئیس‌جمهوری ... اورتگا: سازمان ملل در مواجهه با نسل‌کشی کوبا و غزه، به‌چه کار می‌آید؟

ادامه

آمریکا, آمریکای لاتین, اسراییل, امپریالیسم, اوکراین, تحلیل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, سازمان ملل, سیاسی, فلسطین, کوبا, نسل‌کشی, نیکاراگوئه

ارتقای همکاری‌های دوجانبه؛ تعهد متقابل چین و بولیوی

وزیران خارجه چین و بولیوی در دیداری مشترک در پکن، بر تمایل دو کشور مبنی بر ارتقای همکاری‌های دوجانبه تاکید کردند. به گزارش روز دوشنبه ایرنا از تارنمای اسپوتنیک موندو، دپارتمان آمریکای لاتین و کارائیب وزارت امور خارجه چین در پیامی از طریق حساب کاربری خود در شبکه مجازی ایکس اعلام کرد: وانگ یی وزیر ... ارتقای همکاری‌های دوجانبه؛ تعهد متقابل چین و بولیوی

ادامه

آرژانتین, آمریکای لاتین, اقتصادی, بریکس, بولیوی, پرو, چین, روسیه, شرق آسیا

رئیس‌جمهور شیلی جنگ علیه غزه را وحشیانه خواند

رئیس‌جمهور شیلی جنگ جاری اسرائیل در نوار غزه را «وحشیانه» توصیف کرد. به گزارش ایسنا، «گابریل بوریچ» رئیس‌جمهور شیلی در شبکه‌های اجتماعی عکسی از «صابرین» دختر فلسطینی را پس از دست‌ دادن مادر، پدر و خواهر ۴ ساله‌اش در بمباران اسرائیل منتشر کرد. به نقل از آناتولی، بوریچ گفت: «هرگز نباید وحشیگری را که توسط ... رئیس‌جمهور شیلی جنگ علیه غزه را وحشیانه خواند

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, تحلیل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, شیلی, فلسطین

«باربادوس» کشور مستقل فلسطین را به رسمیت شناخت

جمهوری باربادوس کشور مستقل فلسطین در مرزهای سال ۱۹۶۷ را به رسمیت شناخت. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وبگاه فلسطین الیوم، جمهوری باربادوس (در حاشیه دریای کارائیب) کشور مستقل فلسطین در مرزهای سال ۱۹۶۷ را به رسمیت شناخت. وزارت خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین نیز با صدور بیانیه ای اعلام کرد که از اقدام ... «باربادوس» کشور مستقل فلسطین را به رسمیت شناخت

ادامه

آمریکا, آمریکای لاتین, باربادوس, جهان, خبر, سازمان ملل, فلسطین

بایدن زندان گوانتانامو را تعطیل می‌کند

فارس نوشت: یک مقام کاخ سفید روز جمعه گفت که دولت بایدن بررسی‌های رسمی درباره آینده زندان گوانتانامو با هدف تعطیلی آن را آغاز کرده است.

 

به گزارش خبرآنلاین؛ دو مقام نزدیک به این موضوع در گفت‌وگو با رویترز گفتند: «چند دستیار در حال پیشبرد مذاکرات داخلی با هدف اقدامی اجرایی هستند که طی هفته‌ها یا ماه‌های آینده توسط جو بایدن امضا خواهد شد.»

 

«امیلی هورن» سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا به خبرگزاری رویترز گفت:‌«ما در حال انجام روندی برای ارزیابی شرایط کنونی هستیم که دولت بایدن از دولت سابق آمریکا در راستای هدف گسترده‌تر خود در بستن گوانتانامو به میراث برده است.»

 

این مقام آمریکایی اضافه کرد: «شورای امنیت ملی، همکاری نزدیکی با وزارت دفاع، وزارت امور خارجه و وزارت دادگستری درباره روند تعطیلی تاسیسات گوانتانامو خواهد داشت. در این زمینه رایزنی نزدیکی با کنگره انجام خواهد شد.»

 

سیاست تعطیلی زندان گوانتانامو یکی از سیاست‌های قدیمی دولت «باراک اوباما» رئیس جمهور اسبق آمریکا بوده که این سیاست پس از رسیدن «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا به قدرت در سال ۲۰۱۷ متوقف شد.

 

ترامپ در تمامی ۴ سال دوران ریاست جمهوری خود زندان گوانتانامو را باز نگه داشته بود. در حال حاضر ۴۰ زندانی و به مدت تقریبا دو دهه است که بدون هیچگونه اتهام یا محاکمه‌ای در گوانتانامو قرار دارند.

اتحادیه آفریقا: آمریکا به تحریم و محاصره کوبا پایان دهد

اتحادیه آفریقا تحریم و محاصره اقتصادی، تجاری و مالی تحمیلی علیه کوبا که دستور العمل اجرایی آن را جان اف کندی رئیس جمهوری وقت آمریکا در سال ۱۹۶۲ امضا کرده است، محکوم کرد و خواستار پایان این تحریم و محاصره شد.

ادامه

اتحادیه آفریقا, امریکا, امریکای شمالی, امریکای لاتین, تحریم, جهان, حقوق بشر, خبر, کوبا

هلند غنائم دوران استعمار را به کشورهای مبدا بازمی‌گرداند

دولت هلند شیوه‌نامه جدیدی اتخاذ کرده که به موجب آن غنائم دوران استعمار و آنچه که برای کشورهای مستعمره اهمیت فرهنگی خاصی دارند را بدون قید و شرط به این کشورها بازمی‌گرداند.

ادامه

استعمار, اسیا, افریقا, امریکای شمالی, امریکای لاتین, جهان, حقوق بشر, خبر, دیرینه شناسی, فرهنگ, هلند

موفقیت کوبا در مبارزه با ویروس کرونا

در نخستین روز سال نو میلادی ۲۰۲۱/ ۱۲ دی‌ماه ۹۹، انقلاب کوبا ۶۲ سال را پشت سر گذاشت. انقلاب سوسیالیستی به‌دست گروهی از افراد بسیار پرشور و پایبند به رهبری فیدل کاسترو و چه‌گوارا و شماری از مبارزان برجسته در این کشور کوچک جزیره‌ای در دریای کاراییب در سال ۱۳۳۷ به‌پیروزی رسید.

ادامه

اروپا, امریکای لاتین, انگلستان, ایتالیا, بولیوی, جهان, چین, حقوق بشر, سازمان بهداشت جهانی, سرمایه‌داری, سوسیالیسم, کوبا, مقاله, هندوستان, ونزوئلا, ویتنام