گاردین: شکایت گروه‌های حقوق بشری از آلمان به دلیل ارسال تسلیحات به اسرائیل

چندین گروه حقوق بشری در آلمان همزمان با تداوم حملات وحشیانه اسرائیل به غزه، از دولت این کشور به دلیل ارسال تسلیحات به سرزمین‌های اشغالی شکایت کردند. باشگاه خبرنگاران: به گزارش روزنامه گاردین، در بحبوحه حملات اسرائیل به غزه و همزمان با افزایش نومیدی از اقدام موثر کشور‌های اروپایی، گروه‌های حقوق بشر آلمان علیه دولت ... گاردین: شکایت گروه‌های حقوق بشری از آلمان به دلیل ارسال تسلیحات به اسرائیل

ادامه

آلمان, آمریکا, اروپا, اسراییل, انگلیس, جهان, حقوق بشر, دیوان داوری لاهه, سوئیس, نیکاراگوئه, هلند

نیکاراگوئه؛ آلمان با ارسال تجهیزات نظامی به‌اسرائیل وتوقف کمک‌های مالی به آژانس امدادرسانی سازمان ملل «آنروا» نسل‌کشی را درغزه تسهیل می‌کند

دیوان بین‌المللی دادگستری امروز دوشنبه برای بررسی شکایت نیکاراگوئه از آلمان به اتهام تسهیل نسل‌کشی در نوار غزه تشکیل جلسه داد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روسیا الیوم، جلسه استماع دیوان بین‌المللی دادگستری امروز دوشنبه برای بررسی شکایت نیکاراگوئه از دولت آلمان به اتهام تسهیل نسلی‌کشی اسرائیل در جنگ غزه برگزار شد. تیم ... نیکاراگوئه؛ آلمان با ارسال تجهیزات نظامی به‌اسرائیل وتوقف کمک‌های مالی به آژانس امدادرسانی سازمان ملل «آنروا» نسل‌کشی را درغزه تسهیل می‌کند

ادامه

آلمان, اسراییل, جهان, حقوق بشر, دیوان داوری لاهه, فلسطین, قضایی, گزارش, نسل‌کشی, نیکاراگوئه

رسیدگی بالاترین دادگاه سازمان ملل به اتهام مشارکت آلمان در نسل‌کشی غزه

جلسات مقدماتی دیوان بین‌المللی دادگستری برای رسیدگی به پرونده اتهامات آلمان در تسهیل نسل‌کشی و نقض قوانین بین‌المللی در جنگ غزه فردا دوشنبه، آغاز می‌شود. به گزارش روز یکشنبه ایرنا از آسوشیتدپرس، جلسه دیوان بین‌المللی دادگستری فردا دوشنبه، برای بررسی شکایت دولت نیکاراگوئه از دولت آلمان مبنی‌بر نقض کنوانسیون نسل‌کشی و تسهیل نسلی‌کشی رژیم اسرائیل ... رسیدگی بالاترین دادگاه سازمان ملل به اتهام مشارکت آلمان در نسل‌کشی غزه

ادامه

آفریقای جنوبی, آلمان, اسراییل, دیوان داوری لاهه, سازمان ملل, صهیونیسم, فلسطین, گزارش, نسل‌کشی, نیکاراگوئه

نمایندگان پارلمان فرانسه خواستار توقف فروش تسلیحات به اسرائیل شدند

۱۱۵ نماینده پارلمان فرانسه خواستار توقف فوری فروش تسلیحات به اسرائیل شدند. به گزارش ایلنا به نقل از روسیاالیوم، ۱۱۵ نماینده اپوزیسیون در پارلمان فرانسه روز گذشته -جمعه- در نامه ای از «امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهور این کشور خواستند تا فورا فروش تسلیحات به اسرائیل را متوقف کند. این نمایندگان در نامه خود با اشاره به ... نمایندگان پارلمان فرانسه خواستار توقف فروش تسلیحات به اسرائیل شدند

ادامه

اسراییل, غرب آسیا, فرانسه, فلسطین

درحالیکه صادرات تسلیحات آلمان به‌‌اسرائیل حدود ۱۰ برابر شده است، وکلای خانواده‌های فلسطینی‌ها از دادگاه خواستار قطع ارسال این تسلیحات شدند

وکلای مدافع خانواده‌های فلسطینی در آلمان با ارائه درخواست فوری به دادگاه اداری برلین توقف صادرات اسلحه به سرزمین های اشغالی فلسطین را خواستار شدند. وکلای مدافع خانواده‌های فلسطینی در آلمان با ارائه درخواست فوری به دادگاه اداری برلین توقف صادرات اسلحه به سرزمین های اشغالی فلسطین را خواستار شدند. به گزارش روز شنبه ایرنا ... درحالیکه صادرات تسلیحات آلمان به‌‌اسرائیل حدود ۱۰ برابر شده است، وکلای خانواده‌های فلسطینی‌ها از دادگاه خواستار قطع ارسال این تسلیحات شدند

ادامه

آلمان, اروپا, اروپای مرکزی, اسراییل, جهان, حقوق بشر, خبر, دیوان داوری لاهه, فلسطین, هلند

دیوان کیفری لاهه مسئول رسیدگی به پرونده فلسطین شد

قضات دادگاه کیفری بین‌الملل روز جمعه با صدور حکمی اعلام کردند این دادگاه مستقر در لاهه صلاحیت قضایی برای رسیدگی به جرایم جنگی در اراضی فلسطینی را دارد؛ حکمی که راه را برای تحقیقات احتمالی باز می‌کند.

 

به گزارش ایسنا، به نقل از روسیا الیوم، قضات دادگاه گفتند که این تصمیم با استناد به صلاحیت‌های مندرج در سند تاسیس دادگاه اتخاذ شده و شامل هیچ تلاشی برای تعیین وضعیت کشور یا مرزهای قانونی نمی‌شود.

 

فاتو بن سودا، دادستان دادگاه کیفری بین‌الملل در دسامبر ۲۰۱۹ گفت که “دلایل منطقی وجود دارد که نشان می‌دهد جنایات جنگی در کرانه باختری از جمله بیت‌المقدس شرقی و نوار غزه انجام شده یا در حال انجام است.”

 

در پی این اظهارات از قضات دادگاه کیفری خواسته شد قبل از آغاز تحقیقات رسمی، حکم دهند که آیا این موضوع در صلاحیت قضایی دادگاه است یا خیر. قضات نیز در حکمی که روز جمعه منتشر شد پاسخ مثبت دادند.

 

آنها در این حکم گفتند: “مناطقی که از سال ۱۹۶۷ توسط اسرائیل اشغال شده است ، یعنی غزه و کرانه باختری، از جمله بیت‌المقدس شرقی جزو اختیارات و صلاحیت های لاهه است.”

 

واکنش اسرائیل و آمریکا

 

حکم صادره از سوی قضات لاهه واکنش شدید اسرائیل و ایالات متحده را به دنبال داشت.

 

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل به شدت با تصمیم دادگاه بین‌المللی کیفری برای آغاز تحقیقات در مورد جنایات جنگی این رژیم در سرزمین‌های فلسطینی مخالفت کرد.

 

نتانیاهو همچنین به وزرای دولت خود دستور داد درمورد تصمیم دادگاه اظهارنظر علنی نکنند.

 

وزارت امور خارجه آمریکا هم اعلام کرد که واشنگتن به تصمیم دادگاه کیفری بین‌الملل معترض است.

 

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه در توئیتر نوشت: ایالات متحده به تصمیم دادگاه بین‌المللی کیفری در مورد اوضاع فلسطین اعتراض دارد.

 

حکم دیوان لاهه پیروزی برای عدالت است

 

نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین از تصمیم دیوان کیفری بین‌الملل استقبال کرد و آن را پیروزی برای عدالت دانست.

 

به گزارش روسیا الیوم، محمد اشتیه، نخست وزیر فلسطین گفت که این حکم، به منزله پیروزی برای عدالت و انسانیت و ارزش‌های حق، عدالت و آزادی و نیز انصاف به خرج دادن در قبال خون قربانیان و خانواده‌هایشان است که درد دوری عزیزانشان را در دل دارند. آخرین این افراد نیز شهید خالد نوفل از روستای رأس کرکر در غرب رام الله بود که بیگناه با گلوله شهرک‌نشین‌ها جان باخت.

 

وی عنوان داشت که این حکم، این پیام را به عاملان جنایت‌ها می‌رساند که جنایت‌هایشان با گذر زمان فراموش نخواهد شد و آنها از مجازات در امان نخواهند بود، این حکم پیروزی برای عدالت و همان دیوان کیفری است که تلاش‌های اسرائیل برای مشروعیت بخشی به اقدامات خود را ناکام گذاشت.

 

اشتیه عنوان داشت: دولت فلسطین به مستندسازی از جنایت‌های مداوم اسرائیل علیه مردم ما ادامه می‌دهد به ویژه جنایت‌های کشتار و تخریب خانه‌ها و سیطره بر اراضی، گسترش شهرک‌سازی‌ها برای بلعیدن اراضی، همانطور که اخیراً در خربه حمصه و دیگر اراضی که با شهرک‌سازی‌ها تهدید می‌شوند، رخ داد، این اقدامات قانون بین الملل و مصوبات مشروع بین المللی را نقض می‌کند و راهکار تشکیل دو کشور به ویژه قطعنامه شماره ۲۳۳۴ شورای امنیت را از بین می‌برد.

 

نخست وزیر فلسطین از دیوان کیفری بین‌المللی خواست تا اقدامات قضائی خود را در پرونده‌های ارائه شده به این دادگاه تسریع بخشیده که این پرونده‌ها با محوریت جنایت‌های این رژیم طی سه جنگش به غزه و نیز دو پرونده اسیران و شهرک‌سازی‌ها است.

دیوان لاهه اعتراض آمریکا در پرونده شکایت ایران را رد کرد

دیوان بین‌المللی دادگستری روز چهارشنبه با صدور حکمی تاریخی، اعتراض مقدماتی آمریکا را رد و صلاحیت خود را برای رسیدگی به پرونده شکایت جمهوری اسلامی ایران از ایالات متحده به دلیل نقض پیمان مودت ایران و آمریکا تأیید کرد.

ادامه

امریکا, ایران, جهان, حقوق بشر, خبر, دیوان بین‌‌المللی لاهه, قضایی, هلند