رئیس‌جمهور شیلی جنگ علیه غزه را وحشیانه خواند

رئیس‌جمهور شیلی جنگ جاری اسرائیل در نوار غزه را «وحشیانه» توصیف کرد. به گزارش ایسنا، «گابریل بوریچ» رئیس‌جمهور شیلی در شبکه‌های اجتماعی عکسی از «صابرین» دختر فلسطینی را پس از دست‌ دادن مادر، پدر و خواهر ۴ ساله‌اش در بمباران اسرائیل منتشر کرد. به نقل از آناتولی، بوریچ گفت: «هرگز نباید وحشیگری را که توسط ... رئیس‌جمهور شیلی جنگ علیه غزه را وحشیانه خواند

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, تحلیل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, شیلی, فلسطین

«باربادوس» کشور مستقل فلسطین را به رسمیت شناخت

جمهوری باربادوس کشور مستقل فلسطین در مرزهای سال ۱۹۶۷ را به رسمیت شناخت. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وبگاه فلسطین الیوم، جمهوری باربادوس (در حاشیه دریای کارائیب) کشور مستقل فلسطین در مرزهای سال ۱۹۶۷ را به رسمیت شناخت. وزارت خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین نیز با صدور بیانیه ای اعلام کرد که از اقدام ... «باربادوس» کشور مستقل فلسطین را به رسمیت شناخت

ادامه

آمریکا, آمریکای لاتین, باربادوس, جهان, خبر, سازمان ملل, فلسطین

عزم کلمبیا برای پیوستن به «بریکس» با حمایت برزیل

روسای جمهوری کلمبیا و برزیل در بیانیه‌ای مشترک از عزم بوگوتا برای پیوستن به ائتلاف اقتصادهای نوظهور جهان معروف به گروه «بریکس» در کوتاه‌ترین زمان ممکن و حمایت برزیل از این روند خبر دادند. به گزارش روز پنج شنبه ایرنا از تارنمای اسپوتنیک موندو، سران دو کشور به دنبال برگزاری نشستی دو جانبه در بوگوتا ... عزم کلمبیا برای پیوستن به «بریکس» با حمایت برزیل

ادامه

آفریقای جنوبی, آمریکای لاتین, اتیوپی, اقتصادی, امارات, ایران, برزیل, بریکس, بولیوی, جهان, چین, خبر, روسیه, سازمان ملل, عربستان سعودی, کلمبیا, کوبا, مصر, نسل‌کشی, هندوستان, ونزوئلا

ابراز نگرانی عمیق اتحادیه آلبا از تشدید خشونت‌ها در خاورمیانه

اتحاد بولیواری برای مردم آمریکای ما (آلبا -ALBA) با ابراز نگرانی عمیق نسبت به تشدید خشونت‌ها در خاورمیانه، وضعیت کنونی را ناشی از سکوت شورای امنیت سازمان ملل پس از حمله غیرقانونی اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق دانست. به گزارش بامداد سه‌شنبه ایرنا، اتحادیه آلبا با انتشار بیانیه‌ای در وب‌گاه رسمی خود، بار دیگر ... ابراز نگرانی عمیق اتحادیه آلبا از تشدید خشونت‌ها در خاورمیانه

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, ایران, تجاوز نظامی, حقوق بشر, سازمان ملل, سوریه, صلح, عربستان سعودی, فلسطین, گزارش, نسل‌کشی

کوبا خواستار آتش‌بس در غزه و بازگشت آرامش به خاورمیانه شد

وزیر امور خارجه کوبا تاکید کرد تا وقتی اسرائیل به جنایات خود در منطقه ادامه می‌دهد، اما از پاسخ معاف است، صلح جهانی در خطر قرار دارد. وزارت امور خارجه کوبا تاکید کرد که توقف تشدید خشونت در خاورمیانه لزوما مستلزم آتش‌بس فوری و دائمی در نوار غزه و پایان دادن به نسل‌کشی است که ... کوبا خواستار آتش‌بس در غزه و بازگشت آرامش به خاورمیانه شد

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, بیانیه, تحلیل, جهان, خاورمیانه, سوریه, صلح, فلسطین, کوبا

«باربارا مونتالو آلوارز»: کوبا کشوری تروریستی نیست، پس چرا هنوز در فهرست کشورهای حامی تروریسم ایالات متحده گنجانده شده است؟

باربارا مونتالو آلوارز، سفیرکشور کوبا در بریتانیا، در مصاحبه‌ای ویژه با روزنامهٔ “مورنینگ استار” گفت کشورش خواستار حذف نام کوبا از فهرستی است که ایالات متحده از دولت‌های حامی تروریسم تهیه کرده است.

باربارا مونتالوو آلوارز می‌گوید: “ایالات متحده کیست که این فهرست را ایجاد کند؟ چه کسی چنین اختیاری را به حاکمانش داده است؟ ما صلاحیت اخلاقی ایالات متحده را برای تهیه چنین فهرستی به‌رسمیت نمی‌شناسیم و رهبران و سران ایالات متحده خوب می‌دانند که کوبا هیچ ارتباطی با تروریسم ندارد.

در این فهرست که نخستین بار در سال ۱۹۷۹ / ۱۳۵۸ منتشر شد، سوریه، عراق، یمن جنوبی، و لیبی کشورهای حامی تروریسم نامیده شدند. سه سال بعد، در سال ۱۹۸۲ / ۱۳۶۱، در دورهٔ ریاست‌جمهوری رونالد ریگان نام کوبا به‌این فهرست افزوده شد. چرا؟ زیرا در پشتیبانی از مبارزات انقلابی علیه استعمار در آمریکای لاتین و آفریقا، ازجمله علیه رژیم آپارتاید آفریقای جنوبی، موضع‌گیری کرد.

یکی از دلیل‌ها برای افزودن نام کوبا به‌این فهرست، پشتیبانی این کشور از نیروهای مسلح انقلابی کلمبیا (فارک) بود. اما همان‌طور که آلوارز می‌گوید: “رییس‌جمهور جو بایدن در سال ۲۰۲۱ / ۱۴۰۰ نام ٬فارک٬ را از فهرست گروه‌های تروریستی پاک کرد.”

کوبا همچنین میزبان و تسهیل‌کننده گفت‌وگوهایی بوده است برای پایان دادن به کشمکش طولانی‌مدت در کلمبیا، گفت‌وگوهایی که چندی پیش در هاوانا به پذیرش تعهداتی از سوی فارک منجر شد. پذیرش این تعهدات ممکن است راه را برای برقرار شدن صلح پایدار در کلمبیا هموار سازد.

کوبا اکنون در این فهرست در کنار ایران، کره شمالی، و سوریه قرار گرفته است که محدود شدن کمک‌های خارجی، منع فروش سلاح‌های دفاعی، کالاهایی که می‌توانند برای طرح‌های غیرنظامی یا نظامی به‌کار گرفته شوند و نیز دیگر محدودیت‌های مالی به کوبا را موجب شده است.

آلوارز می‌گوید: “چنین اقدامی به‌طور‌آشکار بر اساس انگیزه‌هایی سیاسی از سوی ایالات متحده انجام گرفته است و آسیب‌هایی را که تا کنون به‌سبب محاصره غیرقانونی متوجه کوبا شده‌اند افزایش خواهد داد.

ایالات متحده از سال‌های پایانی دهه ۱۹۵۰ / ۱۳۳۰ تحریمی را بر این کشور خودمتخار دریای کارائیب اعمال کرده است که از رسیدن همه کالاهای اساسی مورد نیازش مانند نفت و تجهیزات پزشکی به آن جلوگیری می‌کند.

دولت کوبا بر اساس پژوهش‌های سازمان ملل، زیان کلی بر اقتصاد کشورش در بازهٔ زمانی شش دهه تحریم را بیش از ۱۰۰ میلیارد پوند برآورد کرده است.

با وجود اینکه هر سال مجمع عمومی سازمان ملل متحد با اکثریت قاطع آرا به پایان تحریم‌های اقتصادی رأی می‌دهد، ایالات متحده از پذیرفتن آن سر باز می‌زند.

گنجاندن کوبا در فهرست کشورهای حامی تروریسم به چالش‌هایی عظیم که مردم کوبا از مدت‌ها پیش با آن‌ها روبرو هستند می‌افزاید.

رییس‌جمهور باراک اوباما در سال ۲۰۱۵ / ۱۳۹۴ برای بیرون آوردن کوبا از فهرست گروه‌های حامی تروریسم و کاهش محدودیت‌های تجاری و گردشگری گام‌هایی برداشت.

آلوارز می‌گوید: “دولت اوباما ۳۲ قرارداد مختلف با کوبا امضا کرد. اما دولت ترامپ ۱۰ روز پیش از پایان دوره ریاست جمهوری‌اش ۲۴۳ تحریم علیه کوبا را دوباره تمدید کرد که همه آن‌ها در دوران بایدن هنوز اعمال می‌شوند.”

آلوارز می‌افزاید: “تمدید دوبارهٔ تحریم‌ها و بازگرداندن کوبا به این فهرست، وضعیت سیاسی‌ای نابه‌هنجار پدید آورده است و بسیاری از سازمان‌های دیگر مانند جامعه کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب، اتحادیه اروپا، و بسیاری از سازمان‌های درون ایالات متحده برداشتن نام کوبا از این فهرست را خواهان‌اند.

پس چگونه است که رئیس‌جمهور جو بایدن نام کوبا را از این فهرست برنداشته است؟

زمانی که دولت اوباما روابط با کوبا را به‌تدریج بهبود می‌بخشید، بایدن معاون رئیس‌جمهور بود. او می‌گوید: “اما اکنون بایدن با حفظ سیاست‌های ترامپ در مورد کوبا مشکلی ندارد. به‌نظر می‌رسد معضل کوبا نه در ارتباط با مسئله‌ای در سیاست خارجی بلکه با بودن اختلاف‌نظر در درون حاکمیت ایالات متحده در ارتباط است. ما در وضعیتی عجیب‌و‌غریب بسر می‌بریم. در این وضعیت کسی با اقتداری که دارد در برابر اکثر کشورهای جهان که خواهان بهبود مناسبات با کوبا هستند، از تحقق آن سر باز می‌زند.”

سفیر کوبا می‌گوید: “قرار گرفتن نام کوبا در این فهرست آسیبی شدید به کشور وارد می‌کند. در همان آن که نام کوبا به فهرست برگردانده شد ۴۵ بانک بین‌المللی روابط‌شان را با کشور کوبا قطع کردند. این بسیار فراتر از دشمن‌تراشی است. تحریم باعث شده که برنامه‌های اقتصادی و تجاری و زندگی همه مردم کوبا با خطر و نابسامانی روبرو شود. این یک جنگ اقتصادی علیه کوبا است.”

آلوارز در ادامه می‌گوید: “حتا گروه‌های مذهبی‌ای که خواهان کمک به کشورمان‌اند از انجام این کار منع می‌شوند، زیرا نام کشور ما در فهرست کشورهای حامی تروریسم است. این امر تأثیر محاصره اقتصادی بر تجهیزات مورد نیاز برای سیستم بهداشتی و آموزشی و صنعت گردشگری را که یکی از سرچشمه‌های اصلی درآمد ارزی کوبا هستند بدتر می‌کند.”

سفیر کوبا می‌گوید: “از آنچه می‌گذرد اگر مردم بیشتری در ایالات متحده و در سراسر جهان اطلاع بیشتری پیدا کنند به‌خشم آمده و برافروخته می‌شدند. مردم باید درباره آنچه در کوبا روی می‌دهد بیشتر بدانند. ما بر این باوریم که این اطلاع‌رسانی همبستگی‌ای بیشتر با مردم کوبا را به‌وجود خواهد آورد. ما از مردم می‌خواهیم که با مطالعه و یادگیری بیشتر در‌بارهٔ آنچه می‌گذرد خود را آگاه‌تر سازند. تنها به حرف ما تکیه نکنند.”

آلوارز گفتهٔ فیدل کاسترو را به‌یاد می‌آورد که از مردم می‌خواست نه‌تنها به گفته‌های او و دیگر رهبران گوش دهند، بلکه با به‌کارگیری منابع دیگر واقعیت را ببنند و بیاموزند.

آلوارز ادامه می‌دهد با این کار مردم درخواهند یافت که “با کوبا سزاوار نیست رفتاری شود که با یک کشور حامی تروریسم می‌شود. کوبا خود قربانی تروریسم شده است.”

آلوارز می‌گوید: همان‌طور که کاسترو زمانی گفت ٬فکر نمی‌کنم حل مشکلات بین کوبا و ایالات متحده چندان دشوار باشد. همه چیز به این بستگی دارد که گفت‌و‌گو، تبادل‌نظر بین دو کشور وجود داشته باشد٬ رئیس‌جمهور ایالات متحده با حذف نام کوبا از فهرست کشورهای حامی تروریسم، می‌تواند گفت‌و‌گو و تبادل‌نظر را جایگزین روابط خصومت‌آمیز کند.

این فهرست را وزیر امور خارجه ایالات متحده تهیه کرده است. برای حذف نام کوبا از فهرست نیازی به تأیید کنگره ایالات متحده نیست، کافی است بایدن، رئیس‌جمهور، قلم به‌دست گیرد و نام کوبا را از لیست حذف کند.

اما در فروردین‌ماه سال جاری، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه، به کمیتهٔ قدرتمند روابط خارجی مجلس نمایندگان گفت دولت برای برداشتن نام کوبا از فهرست کشورهای حامی تروریسم هیچ برنامه‌ای ندارد.

آلوارز می‌گوید: “ما بر این باوریم که مردم ایالات متحده هرچه بیشتر دربارهٔ رویدادها در ارتباط با کوبا بدانند در مخالفت با سیاست کشورشان با کوبا بیشتر موضع‌گیری خواهند کرد.”

بایدن به راحتی می‌تواند با یک حرکت قلم این موضوع را حل کند، اما مانند هر موضوع دیگری در سیاست، افراد صاحب قدرت به‌ندرت کار درست انجام می‌دهند.

برای تغییر سیاست به قدرت مردم نیاز است. ما باید از تلاش عالی کارزار همبستگی کوبا در بریتانیا و جنبش بین‌المللی که هدف آن بسیج قدرت مردم در برابر محاصره ددمنشانه و غیرقانونی علیه کوبا حمایت کرده و در مخالفت با گنجاندن نام کوبا در فهرست کشورهای حامی تروریسم اعتراض کنیم.

اگر در اتحادیه‌ای عضو هستید، از اعضای آن بخواهید صدای خود را در بریتانیا و از طریق سازمان‌های بین‌المللی و تشکیلات سیاسی‌شان بلند کنند.

در گردهمایی‌ها از سخنرانان دعوت کنید دربارهٔ تأثیر سیاست‌های ددمنشانه و غیرقانونی ایالات متحده در ارتباط با کوبا صحبت کنند.

در مورد ایستادگی و تاب‌آوری الهام‌بخش مردم کوبا به‌درستی سخن رفته است. برای تغییر سیاست ایالات متحده نسبت به کوبا از هر اقدامی که بتواند در راستای راه‌گشایی این معضل باشد کوتاهی نورزیم.

کوبا همواره در پی برقراری مناسباتی دوستانه با ایالات متحده بوده است، اما فرصت برقراری چنین مناسباتی در پی اقدام نظامی یا محاصره غیرقانونی هرگز پیش نخواهد آمد.

کوبا به‌اندازهٔ اوکراین یا هر کشور دیگری حق حاکمیت دارد. اما به‌گفتهٔ کاسترو، موضع ما این است که زیر بار آن شرایطی که ممکن است دشواری‌های اقتصادی موجود بین ایالات متحده و کوبا را برطرف سازد اما استقلال و حاکمیت ملی‌مان را خدشه‌دار کند، نخواهیم رفت.

[مصاحبهٔ روزنامهٔ “مورنینگ استار”  با “باربارا مونتالو آلوارز”، سفیر کوبا]        

به نقل از «نامۀ مردم»، شمارۀ ۱۱۸۶، ۲۶ تیر ۱۴۰۲

در آمریکا از تله‌ای که روسیه آماده می‌کند، ترسیدند

جرمی سوری، استاد دانشگاه تگزاس و مورخ در مقاله ای برای سایت شبکه سی ان ان ابراز عقیده کرد تحرک یافتن همکاری بین روسیه و کوبا یک “تله دشوار” برای ایالات متحده است. به گزارش اسپوتنیک، نویسنده اشاره می‌کند، مسکو و هاوانا روابط تجاری، اقتصادی و نظامی خود را افزایش داده اند: مقامات روسی مرتباً ... در آمریکا از تله‌ای که روسیه آماده می‌کند، ترسیدند

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, آمریکای لاتین, جنگ سرد, جهان, چین, کوبا, مقاله

رهبر نیکاراگوئه زلنسکی را “فاشیست” نامید

دانیل اورتگا، رئیس جمهور نیکاراگوئه گفت که اکثر کشورهای آمریکای لاتین تسلیم فشار اتحادیه اروپا نشدند که خواستار شرکت ولادیمیر زلنسکی “فاشیست” در نشست مشترک سران دو طرف بود. به گزارش اسپوتنیک، سومین اجلاس سران جامعه کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب (CELAC) و اتحادیه اروپا در ۱۷ و ۱۸ جولای در بروکسل برگزار شد. اتحادیه ... رهبر نیکاراگوئه زلنسکی را “فاشیست” نامید

ادامه

آمریکای لاتین, اتحادیه اروپا, اروپا, اوکراین, برزیل, بلژیک, جنگ سرد, روسیه, فاشیسم, گزارش, نیکاراگوئه

پایان نشست اتحادیه اروپا و آمریکای لاتین بدون اجماع بر سر جنگ اوکراین

سران اتحادیه اروپا و «جامعه کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب» (سلاک) به نشست دو روزه خود در بروکسل، بدون حمایت نیکاراگوئه از بیانیه مشترک که یکی از بندهای آن به «نگرانی عمیق در مورد جنگ جاری در اوکراین» اشاره دارد، پایان دادند. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از تارنمای شبکه تلویزیونی آرتی‌وی‌ای (rtve) ... پایان نشست اتحادیه اروپا و آمریکای لاتین بدون اجماع بر سر جنگ اوکراین

ادامه

آمریکا, آمریکای لاتین, اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, اقتصادی, اوکراین, جهان, حقوق بشر, روسیه, سازمان ملل, صلح, گزارش, نیکاراگوئه

کارگران کاستاریکا علیه خصوصی‌سازی بخش درمان به خیابان‌ها آمدند

جامعه کاستاریکا از سوی دولت حاکم تحت هجمه‌هایی است که علیه استانداردهای زندگی صورت می‌گیرد. در میان تورم افسارگسیخته و همه‌گیری کرونا، کاستاریکایی‌ها با وضعیت بد معیشتی دست و پنجه نرم می‌کنند. به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از پایگاه بین‌الملل چهارم کارگران (ICFI)، روز سه شنبه هزاران کارگر و دانشجوی کاستاریکایی به «راهپیمایی بزرگ» ... کارگران کاستاریکا علیه خصوصی‌سازی بخش درمان به خیابان‌ها آمدند

ادامه

آرژانتین, آمریکا, آمریکای لاتین, اقتصادی, اوکراین, بازنشستگان, بانک جهانی, برزیل, خصوصی‌سازی, درمان, صندوق بین‌المللی پول, غرب, کارگری, کاستاریکا