بیانیه مشترک حزب‌های کمونیست و کارگری درخط مقدّم مبارزه برای سلامت، کار، و دیگر حقوق طبقهٔ کارگر و ملّت‌ها

یک سال از آغاز همه‌گیری کووید-۱۹ می‌گذرد که به مثابه عاملی شتاب‌دهنده به تعمیق بحران سرمایه‌داری نیز عمل کرد و رنج زیادی را برای طبقهٔ کارگر و دیگر قشرهای مردمی در سراسر جهان به بار آورد.

ادامه

امپریالیسم, امریکا, بازنشستگان, بیانیه, تحریم, جهان, حقوق بشر, دهقانی, دیدگاه, سرمایه‌داری, سوسیالیسم, کارگری, کمونیسم, کوبا, ونزوئلا

ده سال پس از موفقیت جنبش مردمی درتونس: بحران سیاسی وتنش اجتماعی هنوز ادامه دارد!

جوانان فراموش شدهٔ تونسی چند هفته‌ای‌ است که به‌تظاهرات اجتماعی متوسل شده‌اند. اتحادیه عمومی کارگران تونس (“یو جی تی تی”) به‌جنبش مردمی پیوسته و در مورد ضرورت شروع بحثی ملی با مشارکت همه نیروهای فعال کشور به‌رئیس‌جمهور پیامی فرستاده است.  

ادامه

تونس, جنبش‌های اجتماعی, جهان, شمال افریقا, کارگری, مقاله

سندرز: ۵۰ میلیون آمریکایی قادر به تامین غذای خود نیستند/ اقتصاد ریاضتی دیگر بس است

سناتور برنی سندرز با اشاره به مشکلات طبقه کارگر در آمریکا و فشار مضاعف بر آنها تاکید کرد که ثروتمندان نباید هر روز ثروتمندتر شوند. او همچنین استیضاح ترامپ را بحث بر سر حفظ دموکراسی یا حرکت به سوی خودکامگی دانست.

ادامه

اختلاف طبقاتی, امریکا, امریکای شمالی, تحلیل, جهان, حقوق بشر, خبر, فقر, کارگری

ایرباس هزاران نفر از کارکنانش را اخراج می‌کند

اتحادیه کارگری فرانسه روز سه‌شنبه اعلام کرد که شرکت هواپیماسازی ایرباس در پی بحران کرونا، آماده اجرای برنامه تجدید ساختار شامل حذف هزاران شغل و بیکاری هزاران نفر از کارکنانش می‌شود.

 

به گزارش روز سه شنبه خبرگزاری رویترز از تولوز (فرانسه)؛ ایرباس این برنامه تجدید ساختار را برای برخورد با تاثیرهای منفی بحران ویروس کرونا، اجرا می‌کند

 

ایرباس که در پی به مرخصی اجباری  شماری از کارکنانش، وعده داده بود تا پایان ژوئن (سه شنبه ۱۰ تیرماه)، طرح های تازه ای اعلام خواهد کرد، از اظهارنظر درباره این گفته مقام های اتحادیه های کارگری، خودداری کرد.

 

رویترز روز دوشنبه گزارش داد که به زودی گسترده ترین طرح این شرکت برای کاهش گسترده فعالیت های تولید هواپیما و شمار کارکنانش، اجرا خواهد شد.

 

منابع آگاه صنعت هوانوردی فرانسه پیش بینی کرده اند که میان ۱۴ هزار تا ۲۰ تن اخراج خواهند شد، هر چند هنوز میزان دستاورد مالی ایرباس از بازنشستگی زودهنگام شماری از ۱۳۵ هزار کارمند و کارگر این شرکت مشخص نیست. بسیاری از این افراد، کارکنان قدیمی بخش تولید ایرباس ۳۲۰ هستند.

 

زیویر پتراچی مقام اتحادیه سی جی تی گفت: ایرباس اقداماتی را اعلان خواهد کرد که شاید پیامدهای گسترده و نیرومندی بر بخش اشتغال داشته باشد.

 

ایرباس هم زمان با آمادگی برای کاهش گسترده تولید نسبت به برنامه ریزی پیشین برای دوره پنج ساله، وضع سفارش ها و لغو برنامه های تولید و خرید هواپیما را در اختیار اتحادیه های کارگری قرار خواهد داد.

 

به گفته منابع آگاه صنعت هوانوردی فرانسه؛ ایرباس برنامه تجدید ساختار و نوسازی خود را بر پایه کاهش ۴۰ درصدی تولید هواپیما در  ۲ سال آینده قرار می‌دهد.

 

همچنین در اواخر خرداد ماه اعلام شد که دولت فرانسه قصد دارد به امید حفظ صدها هزار شغل و قدرت رقابت شرکت‌های هواپیماسازی ایرباس و ایرفرانس، کمکی به ارزش ۱۵ میلیارد یورو (معادل ۱۶ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار) در اختیار صنعت هوایی کرونازده این کشور قرار دهد.

کمیسیون اروپا درصدد تعیین «دستمزد پایه» برای تمام کشورهای اروپایی است

کمیسیون اروپا در حال مشاوره با سندیکاهای کارگری کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای تعیین دستمزدهای پایه در تمام کشورهای عضو است.

ادامه

اتحادیه اروپا, اتریش, بلغارستان, جهان, حقوق بشر, خبر, دانمارک, سوئد, فنلاند, قبرس, کارگری, لوکزامبورک

گزارش واشنگتن پست؛ از ویرانی اقتصاد نوادا، میشیگان و هاوایی، و درخواست بیمه بیکاری ۳۸ میلیون آمریکایی

براساس اعلام وزارت کار امریکا که روز جمعه نخستین تقسیم نرخ بیکاری دولت در طول همه‌گیری را اعلام کرد، این سه ایالت به سخت‌ترین ضربه در ایام شیوع پاندمی دچار شده‌اند.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, جهان, حقوق بشر, خبر, کارگری

ضربه سنگین کرونا به هزاران کارگر پاکستانی در خاورمیانه

شیوع ویروس همه گیر کرونا در منطقه به ویژه کشورهای عربی حوزه خلیج فارس جایی که نزدیک به ۵ میلیون نفر کارگر پاکستانی امرار معاش می‌کنند، سبب شد تا هزاران نفر از آنها، بیکار شده و در بلاتکلیفی برای بازگشت به پاکستان به سر برند و همچنین دولت عمران خان نیز با مساله کاهش شدید ... ضربه سنگین کرونا به هزاران کارگر پاکستانی در خاورمیانه

ادامه

امارات, پاکستان, جنوب آسیا, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, کارگری