ایجاد «مشارکت راهبردی جامع» میان چین و اروگوئه

روسای جمهوری چین و اروگوئه همزمان با امضای توافق‌نامه‌های متعدد برای تقویت روابط تجاری، از ایجاد «مشارکت راهبردی جامع» میان دو کشور خبر دادند.

به گزارش روز پنج شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری پرنسا لاتینا، به دنبال دیدار لوئیس لاکایه پو و شی جین‌پینگ روسای جمهوری اروگوئه و چین در پکن، مقام‌های دو کشور بر سر تقویت روابط تجاری میان دو کشور توافق کرده و همزمان با امضای شماری توافق‌نامه در زمینه‌های مختلف، ایجاد «مشارکت استراتژیک جامع» میان پکن و مونته ویدئو را اعلام کردند.

شی جین پینگ با اعلام تمایل چین برای «پذیرش محصولات کشاورزی و دامی با کیفیت بالا و با ارزش افزوده بالا در بازار چین» اطمینان داد که «شرکت‌های چینی برای سرمایه‌گذاری در اروگوئه تشویق و حمایت خواهند شد».

لاکایه پو که در نخستین سفر رسمی خود در چین به سر می‌برد نیز تمایل خود برای «پیشبرد مذارکرات برای توافق تجارت آزاد» با این غول آسیایی را مطرح و همچنین از سرمایه‌گذاری شرکت‌های چینی در اروگوئه استقبال کرد.

وی با بیان اینکه روابط اروگوئه و چین از حوزه‌های اقتصادی و تجاری فراتر رفته است، افزود: هر دو کشور قاطعانه از چندجانبه‌گرایی دفاع می‌کنند، متعهد به ترویج صلح و ثبات هستند و از تجارت آزاد حمایت می‌کنند.

روسای جمهوری دو کشور پس از این دیدار، چند توافق‌نامه همکاری در حوزه‌های تجاری، انرژی سبز، کشاورزی، بهداشت، آموزش، فرهنگ، علم و فناوری و بازرسی گمرکی و غیره امضا کردند.

رئیس‌جمهوری چین با بیان اینکه پکن و مونته ویدئو در ۳۵ سال روابط خود همواره به احترام متقابل، رفتار برابر و همکاری پایبند بوده‌اند، گفت: تبادلات و همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف میان دو کشور شکوفا شده است.

بر اساس داده‌های ارائه شده، در سال ۲۰۲۲، این غول آسیایی ۲۸ درصد از صادرات کالاهای اروگوئه را به خود اختصاص داد ارزش آن به سه میلیارد و ۶۷۵ میلیون دلار رسید.

مائو نینگ سخنگوی وزارت امور خارجه چین به تازگی با اعلام سفر رئیس‌جمهوری اروگوئه به این کشور گفت: اروگوئه کشور مهمی در آمریکای جنوبی است. دو کشور ما از دوستی سنتی عمیقی برخوردار هستند.

وی با بیان اینکه امسال سی‌وپنجمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک میان چین و اروگوئه است، گفت: در ۳۵ سال گذشته، به ویژه از زمان ایجاد مشارکت استراتژیک در سال ۲۰۱۶، روابط دوجانبه پیشرفت خوبی کرده و منافع ملموسی را برای هر دو ملت به همراه داشته است.

مائو گفت: ما معتقدیم که این دیدار دوستی سنتی ما را بیشتر تحکیم و اعتماد متقابل سیاسی را عمیق‌تر می‌کند، همچنین همکاری عملی را به سطح بالاتری ارتقا بخشیده و روابط ما را به قله‌های جدیدی می‌برد.

وزیر امورخارجه چین: روابط پکن-مسکو باثبات و خدشه ناپذیر است

دیپلمات ارشد چینی در هجدهمین نشست مشورتی راهبردی دو کشور با مقام ارشد روسی بر ثبات و خدشه ناپذیری روابط دو کشور تاکید کرد. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از گلوبال تایمز، هجدهمین نشست مشورتی راهبردی روسیه و چین با حضور وانگ یی دیپلمات ارشد چین و نیکلای پاتروشف دبیر شورای امنیت روسیه در مسکو ... وزیر امورخارجه چین: روابط پکن-مسکو باثبات و خدشه ناپذیر است

ادامه

امنیتی, تایوان, جهان, چین, روسیه, سازمان ملل, شرق آسیا, شرق اروپا, غرب, گزارش, مشورتی راهبردی, هنگ کنگ