تشدید تنش دیپلماتیک بوگوتا – تل‌آویو؛ پاسخ کلمبیا به‌ عصبانیت اسرائیل

وزارت امور خارجه کلمبیا اظهارات وزیر امور خارجه اسرائیل علیه «گوستاوو پترو» رئیس‌جمهوری این کشور به دنبال حمایت از تصویب آتش‌بس در غزه توسط شورای امنیت سازمان ملل را رد و تاکید کرد: اقدامات علیه غیرنظامیان غزه باید به صورت فوری پایان یابد. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از خبرگزاری افه، وزارت امور خارجه کلمبیا ... تشدید تنش دیپلماتیک بوگوتا – تل‌آویو؛ پاسخ کلمبیا به‌ عصبانیت اسرائیل

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, تروریسم, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, سازمان ملل, کلمبیا

بلومبرگ: رییس جمهور افراطی آرژانتین ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج می‌کند!

بلومبرگ در گزارشی مدعی شد که رییس جمهور آرژانتین قصد دارد تا ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج کند. به گزارش خبرگزاری مهر، شبکه تلویزیونی بلومبرگ در گزارشی مدعی شد که خاویر میلی، رییس جمهور آرژانتین در اقدامی دیگر با هدف نمایش رویکرد افراطی‌اش که خود آن را «اره برقی» خوانده است، قصد دارد تا ... بلومبرگ: رییس جمهور افراطی آرژانتین ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج می‌کند!

ادامه

آرژانتین, آمریکای لاتین, اتحادیه اروپا, جهان, فساد, کارگری, نئولیبرالیسم

کلمبیا: اگر به قطعنامه شورای امنیت عمل نشود، کشورها باید روابط خود با اسرائیل را قطع کنند

گوستاوو پترو، رئیس‌جمهور کلمبیا از جامعه بین‌الملل خواست در صورت عدم رعایت قطعنامه آتش‌بس در غزه توسط اسرائیل، روابط دیپلماتیک با این رژیم را قطع کند. به گزارش دوشنبه شب ایرنا از “آناتولی”, پترو پس از رای گیری قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل در حساب کاربری خود در رسانه اجتماعی ایکس نوشت: سرانجام قطعنامه ... کلمبیا: اگر به قطعنامه شورای امنیت عمل نشود، کشورها باید روابط خود با اسرائیل را قطع کنند

ادامه

آمریکا, آمریکای لاتین, اسراییل, تروریسم, روسیه, سازمان ملل, فلسطین, کلمبیا

دیوان بین‌المللی دادگستری به شکایت نیکاراگوئه از آلمان رسیدگی می‌کند

دیوان بین‌المللی دادگستری جمعه اعلام کرد که روزهای ۸ و ۹ آوریل (۲۰ و ۲۱ فروردین ۱۴۰۳) به شکایت نیکاراگوئه از آلمان به اتهام حمایت از نسل‌کشی در نوار غزه رسیدگی می‌کند. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، نیکاراگوئه از آلمان به دلیل حمایت مالی و نظامی از اسرائیل، قطع کمک‌های مالی به ... دیوان بین‌المللی دادگستری به شکایت نیکاراگوئه از آلمان رسیدگی می‌کند

ادامه

آفریقای جنوبی, آلمان, آمریکای لاتین, اروپای مرکزی, اسراییل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, دیوان داوری لاهه, فلسطین, نسل‌کشی, نیکاراگوئه

شکایت ۶۵۰ وکیل شیلیایی از اسرائیل به دیوان کیفری بین‌المللی

شماری از وکلای شیلیایی از اسرائیل به دلیل ارتکاب جنایات جنگی در غزه شکایت کردند. به گزارش خبرگزاری مهر، بیش از ۶۵۰ وکیل شیلیایی شکایتی را علیه اسرائیل و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر آن در دیوان کیفری بین‌المللی در لاهه تنظیم کردند. این شکایت به دلیل نسل‌کشی و جنایات ضدبشری اشغالگران اسرائیلی علیه ملت فلسطین ... شکایت ۶۵۰ وکیل شیلیایی از اسرائیل به دیوان کیفری بین‌المللی

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, خاورمیانه, خبر, دیوان داوری لاهه, شیلی, فلسطین, قضایی

اورتگا پیشتاز انتخابات ریاست جمهوری نیکاراگوئه

طبق اعلام شورای انتخابات نیکاراگوئه، «دانیل اورتگا» رئیس جمهوری فعلی این کشور، با کسب ۷۵ درصد آراء شمارش شده، تاکنون بر رقبای خود در انتخابات ریاست جمهوری پیشی گرفته و به بیان دیگر، دوباره سکان اداره کشورش را بدست خواهد گرفت.

 

به گزارش ایرنا، «برندا روچا» رئیس شورای عالی انتخابات نیکاراگوئه اعلام کرد: نتایج اولیه رسمی نشان می‌دهند «دانیل اورتگا» با کسب ۷۴.۹۹ درصد آراء شمارش شده تا کنون، پیشتاز انتخابات ریاست جمهوری است.

 

روچا در یک گفتگوی مطبوعاتی، ضمن اعلام این خبر از نقش آفرینی مردم نیکاراگوئه در این جشن ملی تاریخی قدردانی کرد.

 

حزب لیبرال مشروطه خواه نیکاراگوئه نیز با کسب ۱۴.۷۰ درصد آراء در جایگاه دوم قرار گرفت.

 

روز گذشته (۷ نوامبر/۱۶ آبان) انتخابات ریاست جمهوری در نیکاراگوئه با ۶ نامزد انتخاباتی در حالی آغاز شد که مخالفان و منتقدان دانیل اورتگا رئیس جمهور فعلی این کشور، وی را متهم به تلاش برای ماندن در قدرت برای چهارمین بار متوالی می کنند.

 

واکنش ها به انتخابات نیکاراگوئه

 

اگرچه دانیل اورتگا با مجوز قانونی این کشور، در چهارمین دور متوالی به عنوان کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری حضور یافته است، اما زندانی بودن برخی از اعضای اپوزیسیون به عنوان کاندیداهای احتمالی رقیب، دستاویزی برای حملات اخیر به اورتگا شده است.

 

بایدن طی سخنانی مداخله جویانه دولت نیکاراگوئه را متهم کرد که از ماه می، نزدیک به ۴۰ چهره مخالف دولت این کشور، از جمله نامزدهای احتمالی ریاست جمهوری را زندانی کرده است.

 

رئیس جمهور آمریکا طی سخنانی مداخله جویانه مدعی شد: آنچه «دانیل اورتگا» رئیس جمهور نیکاراگوئه و همسرش «رزاریو موریو» معاون رئیس جمهور، ترتیب دادند، انتخاباتی پانتومیم گونه (نمایشی) بود که نه آزاد بود و نه عادلانه، و قطعا دموکراتیک نیز نبود.

 

اظهارات مداخله جویانه رئیس جمهور آمریکا در این زمینه مسئله جدیدی نیست، چرا که پیشتر نیز افراد دولت وی از جمله «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه این کشور، مشروعیت انتخابات ریاست جمهوری در نیکاراگوئه را زیر سوال برده بود.

 

در واکنش به این اظهارات مداخله جویانه، برخی مقامات ازجمله «خورخه ارئاسا» وزیر خارجه سابق و وزیر صنعت فعلی ونزوئلا، در صفحه توئیتر خود هشدار داد که دشمنان قصد دارند همان برنامه مداخله جویانه ای که در انتخابات ونزوئلا و دیگر کشورهای استکبارستیز دنبال کردند را در نیکاراگوئه نیز پیش ببرند.

 

به گفته ارئاسا، واشنگتن و متحدان اروپایی آن از زمانی فشارهای خود را علیه دولت نیکاراگوئه و انتخابات این کشور تشدید کردند که «دانیل اورتگا» رئیس جمهوری چند دوره انتخابات متوالی این کشور برای ریاست جمهوری مجدد در انتخابات ثبت نام کرد.

 

علت محبوبیت اورتگا در چهار دوره متوالی انتخابات ریاست جمهوری

 

به عقیده تحلیلگران نیز علت اینکه رهبر ساندینیست ها این چنین آماج حملات و انتقادات قرار گرفته این است که او برای دفاع از حاکمیت نیکاراگوئه و تامین منافع این کشور آمریکای مرکزی همچنان ایستادگی می کند و برای پیروزی در انتخابات نیز دست برتر را دارد.

 

به نوشته تله سور، نیکاراگوئه تحت فرماندهی اورتگا به یکی از کشورهای موفق و در حال پیشرفت آمریکای مرکزی به ویژه در حوزه انرژی و مبادلات تجاری تبدیل شده است.

 

توسعه روابط اقتصادی در قرارداد تجارت آزاد و افزایش سرمایه گذاری ها و ذخایر بین‌المللی، بخشی از اقداماتی است که به نیکاراگوئه اجازه داده تا اقتصاد مثبت خود را حفظ کند. وضعیتی که مردم این کشور آن را مرهون تلاش های اورتگا می دانند.

 

همچنین طبق ارزیابی های انجام شده در سال ۲۰۱۶، در دوره ریاست جمهوری اورتگا صنعت گردشگری و جذب توریست رشد چشمگیری داشته است.

 

دانیل اورتگا، که برای بار پنجم سکان این کشور را به دست می‌گیرد، به رغم فشارهای دشمنان، همواره در جهت پیشرفت کشور خود تلاش کرده و به دلیل عملکرد خود به طور متوالی در چهار دوره ریاست جمهوری مورد انتخاب مردم این کشور قرار گرفته است.

 

حزب “جبهه ساندینیستا”ی دانیل اورتگا و متحدانش کنترل کنگره و تمامی موسسات و نهادهای این کشور را بر عهده دارند. اورتگا نخستین بار از سال ۱۹۸۵ تا ۱۹۹۰ ریاست جمهوری این کشور را برعهده داشت و در سال ۲۰۰۷ بار دیگر قدرت را به دست گرفت و در سه دوره متوالی ریاست جمهوری این کشور را در دست داشت.

 

دیروز یکشنبه (هفتم نوامبر/۱۶ آبان) مردم نیکاراگوئه هزمان با انتخاب رئیس جمهور جدید خود، برای برگزیدن ۹۰ نماینده مجلس ملی (کنگره تک مجلسی) و ۲۰ نماینده پارلمانی آمریکای مرکزی (پارلاسن) به پای صندوق های رای رفتند.

رئیس‌جمهور مکزیک کشور‌های شرکت‌کننده در اجلاس گلاسکو را ریاکار خواند

رئیس جمهور مکزیک در بیست و ششمین اجلاس آب و هوایی خطاب به سران کشور‌های شرکت کننده در اجلاس گلاسکو گفت: ریاکاری دیگر بس است.

ادامه

امریکا, امریکای لاتین, انگلستان, تحلیل, جهان, محیط زیست, مکزیک, نئولیبرالیسم

موریس بیشاپ و انقلاب گرنادا را به یاد آوریم

شانزدهم اکتبر ۳۸ سال از مرگ موریس بیشاپ، رهبر دولت انقلابی مردمی گرنادا (PRG) می‌گذرد، دولت انقلابی‌ای که دوره‌اش به‌طور غم‌انگیزی کوتاه بود.

ادامه

اتحاد شوروی, امریکا, امریکای لاتین, انگلستان, جهان, حقوق بشر, شیلی, فرانسه, کوبا, گرانادا, مقاله, نیکاراگوئه, ونزوئلا, یادنامه

با گران شدن قیمت سوخت معترضان در اکوادور جاده‌ها را بستند/ ده‌ها تن بازداشت شدند

هزاران تظاهرات‌کننده اکوادوری در اعتراض به سیاست‌های اقتصادی ریاست‌جمهوری این کشور، جاده‌های اکوادور را مسدود کردند. این اعتراضات پس از آن اتفاق می‌افتد که چندی قبل “گیرمو لاسو” قیمت بنزین را افزایش داد.

ادامه

اختلاف طبقاتی, اعتراضات اجتماعی, اکوادور, امریکای لاتین, جهان, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگری