گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

افزایش شاخص فلاکت: دستکاریِ رژیم در “آمار”ها واقعیت امر را تغییر نمی‌دهد آغاز سال نو در اوضاع‌واحوال ادامه و تشدید بحران‌های اقتصادی و بدون وجود کورسوی امیدی در چشم‌انداز شرایط کار و زندگی زحمتکشان و بهبود آن، شادی نوروز و طراوت بهار را به‌کام آنها تلخ کرده است. ارزیابی‌های جدید از قرار گرفتن ۳۰ درصد ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی, استبداد, اقتصادی, تحریم, حقوق بشر, دانشجویی, روزنامه نگاران, زنان, سیاسی, صندوق بین‌المللی پول, فقر, قضایی, کارگری, معلمان, معیشت, مقاله

شعار واقعی سال ۱۴۰۳خامنه‌ای: تشدید استثمار نیروی کار در راه «حفظ نظام»

در سال گذشته وضع معیشت اکثر مردم کشور، یعنی طبقۀ کارگر و دیگر زحمتکشان شاغل در شهرها و روستاها و بازنشستگان، نه‌تنها بهتر نشد، بلکه بدتر هم شد. شواهد حاکی از آن است که این روند امسال نیز ادامه خواهد داشت. همهٔ وعده‌های دولت رئیسی، همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، سراپا پوچ بود و اَبَربحران‌های چندوجهی ... شعار واقعی سال ۱۴۰۳خامنه‌ای: تشدید استثمار نیروی کار در راه «حفظ نظام»

ادامه

آمریکا, استبداد, استثمار, اسلام سیاسی, اقتصادی, امپریالیسم, ایران, بانک جهانی, جهان, حقوق بشر, خصوصی‌سازی, صندوق بین‌المللی پول, کارگری, معیشت, مقاله, نئولیبرالیسم

پروژۀ جانشینی خامنه‌ای: بحران بعدی پس از شکست قاطع حکومت ولایی در انتخابات فرمایشی

تحریم وسیع نمایش انتخابات ۱۱ اسفند از جانب اکثریت قاطع مردم و آمار عظیم آرای باطل در صندوق‌های رأی را باید شکست فاحش دیگری برای دیکتاتوری حاکم در برابر رأی واقعی ملت دانست. علی خامنه‌ای، که به‌خوبی به خطر “تهدید” مردم برای “نظام” واقف است، با توجه به شکست فضاحت‌بار رژیم در انتخابات اخیر فقط ... پروژۀ جانشینی خامنه‌ای: بحران بعدی پس از شکست قاطع حکومت ولایی در انتخابات فرمایشی

ادامه

آزادی, استبداد, اسلام سیاسی, ایران, تاریخ, تحریم, حقوق بشر, زنان, سیاسی, غارتگری, مقاله

گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

به کمک هم‌وطنان سیل‌زده در سیستان‌وبلوچستان بشتابیم! با بارش باران‌های شدید و متوالی در سیستان‌وبلوچستان و سرریز شدن آب ذخیره پشت سدها متأسفانه اغلب مناطق استان را سیل دربر گرفت و زندگی مردم استان را با بحرانی سخت روبه‌رو ساخته است. نزدیک به ۲ هزار روستا و چندین شهرستان بر اثر سیلاب‌ها و به‌دلیل آب‌گرفتگی ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی, آلمان, آمریکا, اجتماعی, اقتصادی, روزنامه نگاران, زنان, سیاسی, فقر, کارگران, کودکان, گزارش

گزارش نیوزویک؛ «دموکراسی پاکستان در خطر است»

هفته‌نامه نیوزویک در گزارشی نوشته که دموکراسی پاکستان در خطر است و از مجامع بین‌المللی درخواست اقدام کرده است. به گزارش شفقنا از نشریه هفتگی نیوزویک؛ پاکستان خود را در مقطعی حساس می‌بیند- و در حال دست‌وپنجه نرم کردن با تحولات سیاسی و آشفتگی اقتصادی عظیمی است که بازتابی از تاریخ پرفراز و نشیب این ... گزارش نیوزویک؛ «دموکراسی پاکستان در خطر است»

ادامه

اسلام سیاسی, بنگلادش, پاکستان, جنوب آسیا, جهان, حقوق بشر, ژئوپلیتیک, سیاسی, گزارش

انتقاد علی مطهری از دولت حسن روحانی برای کشتن ۲۳۰ نفر در اعتراضات آبان‌ ۹۸

علی مطهری، نامزد انتخابات ریاست جمهوری ایران در گفت‌وگو با روزنامه خراسان، از عملکرد دولت جمهوری اسلامی ایران درباره اعتراضات آبان‌ماه سال گذشته انتقاد کرد.

 

به گزارش رادیو فرانسه؛ مطهری گفت: «دولت باید این کار را چند سال پیش انجام می‌داد و بعد هم حداقل یک ماه با مردم صحبت می‌کردند حتی خود رئیس جمهور باید درباره این موضوع حرف می‌زد. وقتی شما به مردم شخصیت می‌دهید عکس‌العمل‌ها نرم‌تر خواهد شد. این کار انجام نشد و مردم احساس بی‌احترامی کردند.»

 

او ادامه داد: «حتی در دوره آقای احمدی نژاد دیدید که خود او برای گران کردن بنزین چند بار با مردم حرف زد و مردم را آماده کرد، یارانه را ریخت و زیرکی به خرج داد ولی این جا بی محابا وارد شدند و گفتند بعدها یارانه هم می‌دهیم که کار از کار گذشته بود. در ادامه هم با معترضان خیلی بد برخورد شد. خود مسئولان گفتند ۲۳۰ نفر کشته شدند که این در جمهوری اسلامی قابل قبول نیست.»

 

مطهری گفت: «ضرورتی ندارد ما ظرف دو سه روز یک اعتراضی را بخوابانیم، می‌شد ۲۰ روز طول بکشد ولی کسی کشته نشود. کار بسیار غلطی دولت کرد و واقعا در این حد بود که حتی رئیس جمهور ساقط شود حداقل می‌خواستیم وزیر کشور را استیضاح کنیم اما اجازه آن را هم ندادند. این اشتباه بزرگ آثار بدی نیز داشت و حتی معتقدم ترور سردار سلیمانی بعد از این بود که آمریکا احساس کرد نظام جمهوری اسلامی پایگاه مردمی خودش را از دست داده و جرئت پیدا کرد تا چنین جنایتی را انجام دهد.»

 

نماینده پیشین تهران در مجلس همچنین درباره روابط ایران با کشورهای عربی گفت: «سیاست خارجی ما در ۷-۸ سال اخیر درباره کشورهای همسایه و عربی و اسلامی خوب نبوده و در حدی که باید باشد، نیست. ما باید این ها را به دوست خودمان تبدیل کنیم و نباید بترسانیم.»

 

او ادامه داد: «ما در واقع عربستان و امارات را ترساندیم و به نوعی در دامان اسرائیل انداختیم، کارهای زشتی هم مثل حمله به سفارت عربستان داشتیم. این خیلی نقطه ضعف است که ارتباط خوبی با کشورهای اسلامی نداریم و خودمان جزیره ای درست کردیم و فقط با حزب الله و حماس کار می‌کنیم.»

 

مطهری گفت: «درباره برجام معتقدم که رفتن ترامپ و آمدن بایدن واقعا نعمتی بود و به نفع ماست و شخصا معتقدم بایدن مصمم است که به برجام برگردد اما موانع داخلی در کنگره دارد، فشار از طرف اسرائیل هم وجود دارد و مایل نیستند که برجام زنده شود. در داخل ایران هم عده‌ای نمی‌خواهند این اتفاق بیفتد و علامت‌هایی می‌دهند که این کار انجام نشود.»

 

به گفته این فعال سیاسی اصولگرا، «همه این موانع باید از بین برود اما معتقدم بالاخره ظرف یکی دو ماه آینده به تدریج تحریم‌ها برداشته می‌شود و دو طرف به صورت گام به گام به سمت برجام حرکت می‌کنند.»

شاخص فلاکت، و فساد افسارگسیخته در رژیم فقها

درحالی که رژیم حداقل دستمزد امسال را حتی کم‌تر از ۳ میلیون تومان تعیین کرده است، خط فقر در تهران بر اساس آمارهای تازه منتشر شده به ۱۰میلیون تومان رسیده است. این آمارها حکایت از آن دارند که شاخص* فلاکت طی ۴ سال اخیر روندی نگران‌کننده‌ درپیش گرفته است.

ادامه

اختلاف طبقاتی, اقتصادی, ایران, حقوق بشر, فقر, مقاله

فرخنده باد ۸ مارس، روز همبستگی جهانی زنان برای دستیابی به برابری جنسیتی، رفع تبعیض و رهایی زنان از قوانین قرون وسطایی

اعلامیه تشکیلات دموکراتیک زنان ایران به مناسبت ۸ مارس روز همبستگی جهانی زنان – فرخنده باد ۸ مارس، روز همبستگی جهانی زنان برای دستیابی به برابری جنسیتی، رفع تبعیض و رهایی زنان از قوانین قرون وسطایی

ادامه

اروپا, اسیا, افریقا, ایران, برابری اجتماعی, بیانیه, حقوق بشر, دیدگاه, زنان, سیاسی, کارگری