خشم محافل عراقی از دخالت‌های گسترده سفیر آمریکا در بغداد

تداوم دخالت‌های سفیر آمریکا در بغداد، عراقی‌ها را به ستوه آورده است. به نقل از المعلومه، ادامه دخالت‌های «النا رومانوسکی» سفیر آمریکا در امور امنیتی و مسائل اجتماعی عراق، واکنش محافل عراقی را به همراه داشته است. در این راستا «رفیق الصالحی» نماینده فراکسیون پارلمانی صادقون عراق خواستار اخراج سفیر آمریکا از کشورش به خاطر ... خشم محافل عراقی از دخالت‌های گسترده سفیر آمریکا در بغداد

ادامه

آمریکا, اروپا, جهان, خاورمیانه, عراق, غرب, گزارش

اورتگا: سازمان ملل در مواجهه با نسل‌کشی کوبا و غزه، به‌چه کار می‌آید؟

رئیس‌جمهوری نیکاراگوئه توانایی سازمان ملل متحد در از بین بردن موانع برای پایان دادن به محاصره آمریکا علیه کوبا و جنگ اسرائیل علیه غزه را زیر سوال برد و گفت این نهاد «چیزی بیش از ابزار امپریالیست‌ها نبوده است» و «هیچ فایده‌ای ندارد». به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از تارنمای اسپوتنیک موندو، دنیل اورتگا رئیس‌جمهوری ... اورتگا: سازمان ملل در مواجهه با نسل‌کشی کوبا و غزه، به‌چه کار می‌آید؟

ادامه

آمریکا, آمریکای لاتین, اسراییل, امپریالیسم, اوکراین, تحلیل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, سازمان ملل, سیاسی, فلسطین, کوبا, نسل‌کشی, نیکاراگوئه

بیانیه سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و‌ حومه به مناسبت اول ماه مه، روز جهانی کارگر

در حالی روز جهانی کارگر امسال را گرامی می‌داریم که سه عضو سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و‌حومه، رضا شهابی، داود رضوی و حسن سعیدی، و صدها کارگر و‌ معلم و ‌مدافعین حقوق کارگران و‌ زحمتکشان با احکام ناعادلانه در حبس و تحت تعقیب به سر می‌برند. واقعیت این است که در آستانه روز ... بیانیه سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و‌ حومه به مناسبت اول ماه مه، روز جهانی کارگر

ادامه

استثمار, امنیت شغلی, ایران, ایمنی, بازنشستگان, بیانیه, جوانان, حقوق بشر, خصوصی‌سازی, زنان, سرمایه‌داری, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, فقر, معلمان, معیشت, میلیتاریسم, همبستگی

سیزدهمین روز تجمع اعتراضی کارگران کاغذپارس هفت تپه

فقط کف خیابون به دست میاد حقمون/ زنده باد جنبش کف خیابان ✊”تجمع در مقابل فرمانداری شوش” امروز سه شنبه کارگران کاغذپارس در اعتراض به عدم امنیت شغلی وتعطیلی کارخانه کاغذپارس هفت تپه، درمقابل فرمانداری شوش تجمع اعتراضی خود را بگذار کردند‌ شور بختانه تا به امروز به جز  تهدید و ارعاب  هیج گونه پاسخی ... سیزدهمین روز تجمع اعتراضی کارگران کاغذپارس هفت تپه

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, مبارزه طبقاتی, معیشت

وکلای دولت آمریکا از بایدن خواستند کمک نظامی به تل‌آویو را متوقف کند

گروهی از وکلای دولت آمریکا با توجه به گزارش‌ها درباره جنایات جنگی اسرائیل در غزه که آن را ناقض قوانین بین‌المللی و قوانین آمریکا تلقی کرده‌اند، خواستار متوقف شدن عرضه تسلیحات آمریکا به اسرائیل شدند. به گزارش ایسنا، گروهی از وکلای داخل و خارج از کشور، از جمله، حداقل ۲۰ نفر از آن‌ها که در ... وکلای دولت آمریکا از بایدن خواستند کمک نظامی به تل‌آویو را متوقف کند

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اروپا, اسراییل, جنایات جنگی, جهان, حقوق بشر, خبر, فلسطین

انتقاد دیده‌بان حقوق بشر از پرونده‌سازی تازه علیه نسرین ستوده

سازمان دیده‌بان حقوق بشر پرونده‌سازی جدید علیه نسرین ستوده و جرم‌انگاری فعالیت‌های حقوق بشری را نکوهش کرد. مدیر بخش خاورمیانه این نهاد می‌گوید وزارت اطلاعات در کنار سازمان اطلاعات سپاه، عامل سرکوب مدافعان حقوق بشر است.

 

سارا لی‌ویتسون، مدیر بخش خاورمیانه سازمان دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید: «وزارت اطلاعات در دوران رییس‌جمهور روحانی تلاش کرده است تا خود را به عنوان یک نهاد امنیتی “ملایم‌تر” به ایرانیان معرفی کند اما مثل سازمان اطلاعات سپاه پاسداران این وزارت هم بخشی اساسی از سرکوب شدید حکومت علیه مدافعان حقوق بشر است.»

 

خانم ویتسون عنوان کرده که ستوده یکی از چند فعال حقوق بشر هدف ‌گرفته شده در سرکوب‌های حکومتی از آغاز ۲۰۱۸ است: «مقامات ایرانی به ویژه وقتی به مدافعان حقوق بشر مثل نسرین ستوده می‌رسند به حقوق دادرسی عادلانه، بیش از پیش بی‌توجهی می‌کنند.»

 

برای نسرین ستوده، حقوقدان و فعال حقوق بشر که هم اینک در زندان به سر می‌برد، دو پرونده جدید به اتهام “جاسوسی” تشکیل شده است.

 

پیام درفشان، وکیل خانم ستوده، در گفت‌وگو با دویچه‌وله فارسی توضیح داده که موکل‌اش به “اختفای جاسوسی” متهم شده که زیرمجموعه جرایم جاسوسی است. او افزوده که پروند‌ه‌سازی‌های اخیر با دخالت و دستور وزارت اطلاعات انجام شده و ماجرا از نامه‌ای آغاز شده است که معاونت قضایی این وزارتخانه به سرپرست دادسرای اوین فرستاده است.

 

وکلای نسرین ستوده نامه‌ای از دفتر حقوق قضایی وزارت اطلاعات در پرونده او دیده‌اند که در آن آمده است: «او همگام با جنگ نرم غرب علیه کشور و با استمرار اقدامات ضد امنیتی، سیاه نمایی و نشر اکاذیب، خوراک تبلیغاتی برای رسانه‌های بیگانه فراهم کرده است.»

 

دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید در بازبینی بخش‌هایی از حکم شعبه ‌۲۸ دادگاه انقلاب تهران علیه ستوده، مشخص می‌شود که او تنها بر مبنای فعالیت حقوق بشری محکوم شده است. در پرونده این حقوقدان از جمله چنین آمده است: «…اقدامات ضدامنیتی خود را با هماهنگی عناصر ضدانقلاب داخلی و خارجی از سر گرفته، در ملاقات‌های محرمانه با دیپلمات‌های سفارت‌خانه‌های خارجی در تهران و مظنونین به افسران اطلاعاتی مستقر در سفارت‌خانه‌ها بوده و این دیدارها را در پوشش حقوق بشری هماهنگی در جهت فشارهای کشورهای متخاصم علیه ایران و محکومیت ایران تحت عنوان نقص حقوق بشر صورت گرفته…»

 

نسرین ستوده علاوه بر اتهام‌ “جاسوسی” به “تبلیغ علیه نظام” و “اهانت به رهبری” نیز متهم شده است مصادیق این اتهامات، عضویت در کمپین ضد اعدام (لگام) و وکالت شماری از زنان معترض به حجاب اجباری عنوان می‌شود.

 

این حقوقدان در۲۲ تیر ۹۷ دستگیر شد تا حکم زندان ۵ ساله‌اش را بگذارند. این حکم را در پاییز ۹۵ به صورت غیابی برای او صادر کرده‌اند.

 

دیده‌بان حقوق بشر به نمونه نرگس محمدی نیز اشاره کرده که پس از ملاقات با کاترین اشتون، مسئول وقت سیاست خارجی اتحادیه اروپا بازداشت شد و حکم زندان شش ساله‌اش به جریان افتاد. نرگس محمدی در اردیبهشت سال ۹۵ به خاطر “تبلیغ علیه نظام”، “تجمع و تبانی برای اقدام علیه امنیت ملی” و تشکیل گروه لغو گام به گام اعدام “لگام” به ۱۰ سال زندان محکوم شد. این فعال حقوق بشر که بیماری عصبی شدیدی دارد به تازگی پس از تشنج در زندان به بیمارستان منتقل شده است.

 

در این میان‌، رضا خندان، همسر نسرین ستوده در توئیتر از ورود نیروهای وزارت اطلاعات به خانه‌شان به قصد تفتیش خبر داد. او نوشت صبح زود وقتی بچه‌ها خواب بودند وارد شدند و تمام خانه و انباری را در جستجوی مدال سینه “من با حجاب اجباری مخالفم” گشتند. رضا خندان نوشت ماموران خانه خواهرش را هم گشته‌‌اند.

حمایت کمیته حقوق بشر سازمان ملل از نامزدی داسیلوا در انتخابات ریاست‌جمهوری برزیل

کمیته حقوق بشر سازمان ملل حکم داد که لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس‌جمهور چپ‌گرای سابق و محبوس برزیل نباید از کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری بعدی کشورش سلب صلاحیت شود زیرا فرایند حقوقی استیناف او در دست جریان است.

ادامه

امریکای لاتین, برزیل, جهان, حقوق بشر, خبر

کارگرانِ فصلیِ کوره‌پزخانه‌ها/ زندگی در آلونک‌هایی که هیچ ندارد

احمد یک کارگر فصلی‌ست که فصول گرم سال در کوره‌پزخانه‌های اطراف تبریز کار می‌کند؛ احمد محل زندگی‌اش هم مثل کارش، فصلی تغییر می‌کند؛ او خانه‌اش روی دوشش است؛ همراه خانواده از مهاباد به تبریز می‌روند و در آلونک‌های اطراف کوره های آجرپزی، چند ماه از سال را زندگی می‌کنند؛ در واقع هم خانوادگی در کوره‌ها ... کارگرانِ فصلیِ کوره‌پزخانه‌ها/ زندگی در آلونک‌هایی که هیچ ندارد

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری

مرگ “قاسم” جانباز ٣٠‌ درصدی به دلیل سرما و گرسنگی

درست یک‌سال پیش بود. برای تفریح به پارکی در تهران رفته بودند که قاسم ناپدید شد. پدر خانواده رفت و دیگر هرگز بازنگشت. مرد جانبازی که به خاطر بیماری اعصاب و روان نتوانست راه خانه‌اش را پیدا کند. در پارک افسریه ناپدید شد و سر از افغانستان درآورد.   به گزارش عصر ایران، روزنامه شهروند ... مرگ “قاسم” جانباز ٣٠‌ درصدی به دلیل سرما و گرسنگی

ادامه

افغانستان, ایران, حقوق بشر, خبر