پذیرش دختران در دانشکده‌های پزشکی افغانستان از سر گرفته شد

وزارت بهداشت حکومت سرپرست طالبان اعلام کرد که روند پذیرش دختران فارغ التحصیل پایه دوازدهم افغان در دانشکده‌های پزشکی دولتی برخی شهرهای این کشور آغاز شده است. به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری آوا، وزارت بهداشت حکومت سرپرست طالبان روند پذیرش دختران فارغ التحصیل پایه دوازدهم در دانشکده‌های پزشکی دولتی شهرهای ... پذیرش دختران در دانشکده‌های پزشکی افغانستان از سر گرفته شد

ادامه

آسیای میانه, افغانستان, جهان, حقوق بشر, خبر, دانش, زنان

رئیس‌جمهور قرقیزستان خطاب به آمریکا: در امور کشورمان دخالت نکنید

به دنبال واکنش ایالات متحده به تصویب یک قانون در قرقیزستان که طبق ادعای آمریکا برگرفته از یک قانون سرکوبگر در روسیه است، بیشکک به شدت از واشنگتن انتقاد کرد و عدم مداخله آمریکا در امور داخلی این کشور را خواستار شد. به گزارش ایرنا از خبرگزاری فرانسه، صدیر جباروف رئیس جمهور قرقیزستان امروز دوشنبه ... رئیس‌جمهور قرقیزستان خطاب به آمریکا: در امور کشورمان دخالت نکنید

ادامه

آسیای میانه, آمریکا, اتحادیه اروپا, حقوق بشر, روسیه, قزاقستان, گزارش

سین کیانگ؛ جدیدترین منطقه آزاد تجاری چین/ تولید موتورسیکلت برای آسیای مرکزی

شورای دولتی چین شهر ارومچی، کاشغر و هورگوس در سین کیانگ را به طور آزمایشی به عنوان منطقه آزاد تجاری معرفی کرد که به توسعه طرح کمربند – جاده این کشور و ارتباط با آسیای میانه کمک کند. به گزارش روز یکشنبه ایرنا از شین هوا، دولت چین در منطقه سین کیانگ به طور آزمایشی ... سین کیانگ؛ جدیدترین منطقه آزاد تجاری چین/ تولید موتورسیکلت برای آسیای مرکزی

ادامه

آسیا, آسیای میانه, اروپا, اقتصادی, چین, شرق آسیا, غرب, کارگران, گزارش

تلاش برای کودتا در قرقیزستان ناکام ماند

ماموران امنیتی قرقیزستان چند تن از افراد مشهور و یک تاجر را به اتهام تلاش برای کودتا و به دست گرفتن قدرت بازداشت کردند. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ کمیته دولتی امنیت ملی قرقیزستان از دستگیری حامیان امام الدین تاشوف تاجر و یک فعال با نام تیلیخمت کورنوف که به تلاش برای کودتا و به دست ... تلاش برای کودتا در قرقیزستان ناکام ماند

ادامه

آسیای میانه, آمریکا, امنیتی, جهان, خبر, قرقیزستان

چین خواستار تعدیل تحریم‌ها علیه افغانستان شد

چین از شورای امنیت سازمان ملل خواست که با توجه به شرایط فعلی در افغانستان تحریم‌ها علیه این کشور را تعدیل کند. به گزارش ایرنا به نقل از شینهوا، گنگ شوانگ معاون نماینده دائم چین در سازمان ملل پنجشنبه گفت: افغانستان در مرحله حساسی از بازسازی و احیای آرام است. جامعه بین‌المللی باید تعامل سازنده ... چین خواستار تعدیل تحریم‌ها علیه افغانستان شد

ادامه

آسیای میانه, افغانستان, تحریم, جهان, چین, حقوق بشر, خبر, شرق آسیا

اما و اگرهای خروج قرقیزستان از سازمان پیمان امنیت جمعی

با طرح عدم ضرورت حضور قرقیزستان در سازمان پیمان امنیت جمعی در پارلمان از سوی نمایندگان حزب «مکنیم قرقیزستان»، کارشناسان علوم سیاسی عواقب این طرح را بررسی کردند.

 

به گزارش خبرگزاری فارس، با طرح عدم ضرورت حضور قرقیزستان در سازمان پیمان امنیت جمعی در پارلمان از سوی نمایندگان حزب «مکنیم قرقیزستان»، «آیدا علیم بایوا» و «چینارا حسین قل» کارشناسان علوم سیاسی در مورد عواقب این پیشنهاد مطلبی بیان کردند.

 

این گزارش را نمایندگان پارلمان در کمیته امور بین الملل، دفاع و امنیت اعلام کردند و عواقب این پیشنهاد بررسی شد.

 

به گفته علیم بایوا، قرقیزستان هنوز نباید این سازمان را ترک کند، زیرا در این حالت، اقتصاد متزلزل شده کشور رو به زوال خواهد رفت .

 

وی گفت به هیچ وجه مصلحت نیست موضوع خروج قرقیزستان از این سازمان مطرح شود و باید عواقب گفتار خود را بررسی کنند، زیرا این کشور ارتش ضعیفی دارد و این بر روابط با روسیه تأثیر منفی خواهد گذاشت.

 

این کارشناس علوم سیاسی توضیح داد: تا آنجا که من می‌دانم، سازمان پیمان امنیت جمعی وارد پروسه  حل اختلافات بین کشورهای عضو نمی‌شود و این سازمان از تهدیدهای خارجی جلوگیری می‌کند. با توجه به این واقعیت که قرقیزستان دارای ارتش ضعیفی است و نیروی مسلح ضعیفی دارد، ما نباید تا زمان ظهور یک گزینه خوب، این سازمان را ترک کنیم.

 

علیم بایوا ادامه داد: باید به این مسئله عمل گرایانه نگاه کنیم و از پرخاشگری و رفتار تهاجمی پرهیز کرد.

 

وی اظهار داشت: من معتقدم تقویت نقش تاجیکستان در روابط با روسیه به این دلیل است که ایالات متحده باید نیروهای خود را از افغانستان بیرون بکشد.

 

به گفته این کارشناس، نمایندگان «ایبک عثمانوف» و «شیلا بک آتازوف» در صحن علنی یک بازی خطرناکی را شروع کردند و پیشنهاد می‌کنند که باید در مورد مشارکت قرقیزستان با سازمان پیمان  تجدید نظر شود.

 

 این کارشناس افزود که اگر «بیشکک» از این سازمان خارج شود، روابط با روسیه به شدت خراب می‌شود، اول از همه، خروج مهاجران کاری آغاز می‌شود.

 

علیم بایوا گفت: روابط با روسیه قطعاً خراب خواهد شد و مهاجران اخراج خواهند شد، حال چه کسی آنها را تامین خواهد کرد؟ ما دچار هجوم اقتصادی خواهیم شد و قیمت‌ها افزایش خواهد یافت. ما از نظر اقتصادی به شدت به روسیه وابسته هستیم ، این بدان معنا نیست که من طرفدار روسیه هستم، من طرفدار اقدامات عملی هستم. باید رویکرد متعادلی اتخاذ شود. ما یک کشور کوچکیم که به کشورهای بزرگ وابسته هستیم.

 

در همین راستا «چینارا حسین قل» کارشناس علوم سیاسی دیگر تاکید کرد که لازم است این سوال مطرح شود که چرا سازمان پیمان امنیت جمعی در جریان درگیری در مرزهای قرقیزستان و تاجیکستان غیرفعال بود و سکوت کرد؟ در حالی که روسیه می‌تواند به عنوان میانجی در تنظیم درگیری بین دو کشور عمل کند.

 

حسین قل ادامه داد: در پاسخ به این سوال باید گفت که واضح است که حل این موضوع در چارچوب منشور سازمان پیمان امنیت جمعی نیست. اما با توجه به اینکه دو کشور از اعضای سازمان پیمان هستند و در حال جنگ با یکدیگر هستند، قطعاً این سازمان تشکیل جلسه می‌دهد. نماینده ما نیز مقصر است که موضوع را در جلسه مطرح نکرده است اما نقش اصلی را روسیه بازی می‌کند که می‌تواند به عنوان یک واسطه عمل کند.

 

این کارشناس علوم سیاسی معتقد است که وقتی نمایندگان چنین پیشنهادی را ارائه می‌دهند. لازم است علل درگیری در مرز بررسی شود و احتمالاً در منشور تجدید نظر شود.

سازمان دانشجویی ملی آمریکا: واشنگتن باید به افغانستان غرامت بپردازد

سازمان دانشجویی ملی در آمریکا گفته است که واشنگتن باید به مردم افغانستان به دلیل اینکه عملیات‌های ارتش آمریکا طی سال‌های گذشته منجر به تحریب، ویرانی و خشونت در این کشور شده است، غرامت بپردازد.

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, امریکا, امریکای شمالی, تروریسم, جنوب آسیا, جهان, حضور نظامی, حقوق بشر, کره جنوبی, ویتنام

وال استریت ژورنال: نیروهای آمریکا از افغانستان به آسیای میانه می‌روند

روزنامه وال استریت ژورنال در گزارش بامداد دوشنبه نوشت که ایالات متحده ترجیح می‌دهد نیروها و تجهیزات را بعد از خروج از افغانستان به کشورهای ازبکستان یا تاجیکستان منتقل کند.

ادامه

ازبکستان, اسیای مرکزی, افغانستان, امریکا, تاجیکستان, تروریسم, جهان, خاورمیانه, قطر, مقاله

رئیس ستاد ارتش افغانستان: آمریکا پایگاه نظامی کابل را حفظ می‌کند

رئیس ستاد ارتش افغانستان اظهار داشت که بیشتر پایگاه‌های نیروهای خارجی به ارتش این کشور سپرده شده است اما آمریکا پایگاه نظامی کابل را حفظ خواهد کرد.

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, امریکا, تروریسم, جنوب آسیا, جهان, دخالت نظامی