گرامی باد اول ماه مه ۲۰۲۴ روز مبارزه و جشن طبقه کارگر

همچون دیگر نقاط جهان، ما نیز در گوتنبرگ روز اول ماه مه را گرامی می‌داریم. از سال ۱۸۹۰ میلادی، کارگران همواره این روز را با خواست ۸ ساعت کار در روز، جشن گرفته‌اند. در دو سال اخیر، مردم سوئد شاهد آن بودند که چطور افزایش ده ساله‌ی دستمزد واقعی آن‌ها دود شده و به هوا ... گرامی باد اول ماه مه ۲۰۲۴ روز مبارزه و جشن طبقه کارگر

ادامه

آمریکا, ارتجاع, امپریالیسم, جهان, خاورمیانه, روسیه, سوئد, سوسیالیسم, شیلی, صلح, صهیونیسم, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, عراق, فقر, فلسطین, ناتو

خطر جنگ‌های گسترده و رژیم ولایت فقیه

با توجه به بحران‌های فراگیر اقتصادی-اجتماعی و زیست‌محیطی، رشد فاشیسم در جهان، و با در نظر گرفتن آنچه در اوکراین و غزه و سودان می‌گذرد، به‌ویژه با توجه به اقدام تروریستی دولت فاشیستی اسرائیل در حمله به ساختمان‌های متعلق به سفارت جمهوری اسلامی ایران در خاک سوریه و سپس پرتاب صدها پهپاد و موشک توسط ... خطر جنگ‌های گسترده و رژیم ولایت فقیه

ادامه

آمریکا, اتحاد شوروی, استثمار, اسراییل, اسلام سیاسی, امپریالیسم, انترناسیونالیسم, انگلیس, اوکراین, ایران, بریکس, پاکستان, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, زنان, سرمایه‌داری, سودان, سوریه, سیاسی, صلح, عدالت اجتماعی, فاشیسم, فقر, فلسطین, کمونیسم, لنین, محیط زیست, مقاله, منافع ملی, نئونازیسم, نسل‌کشی

افشا نگرانی‌های شدید و گسترده تل‌آویو از صدور حکم‌های بازداشت در حق مقامات ارشد رژیم از سوی دیوان دادگستری لاهه

تلویزیون اسرائیل امروز چهارشنبه نگرانی‌های شدید و گسترده تل‌آویو از صدور حکم‌های بازداشت در حق مقامات ارشد این رژیم از سوی دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه را افشا کرد. به گزارش ایسنا، شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل امروز در گزارشی به نقل از برخی مسوولان در لاهه اعلام کرد، صدور چنین دستوراتی همانند این اقدام چشمگیر، ... افشا نگرانی‌های شدید و گسترده تل‌آویو از صدور حکم‌های بازداشت در حق مقامات ارشد رژیم از سوی دیوان دادگستری لاهه

ادامه

آلمان, آمریکا, اروپا, اسراییل, افغانستان, خاورمیانه, دیوان داوری لاهه, فلسطین, گزارش, هلند

رئیس‌جمهور شیلی جنگ علیه غزه را وحشیانه خواند

رئیس‌جمهور شیلی جنگ جاری اسرائیل در نوار غزه را «وحشیانه» توصیف کرد. به گزارش ایسنا، «گابریل بوریچ» رئیس‌جمهور شیلی در شبکه‌های اجتماعی عکسی از «صابرین» دختر فلسطینی را پس از دست‌ دادن مادر، پدر و خواهر ۴ ساله‌اش در بمباران اسرائیل منتشر کرد. به نقل از آناتولی، بوریچ گفت: «هرگز نباید وحشیگری را که توسط ... رئیس‌جمهور شیلی جنگ علیه غزه را وحشیانه خواند

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, تحلیل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, شیلی, فلسطین

هشدار اسپانیا به اسراییل درباره حمله به رفح

وزیر خارجه اسپانیا خواستار استقرار آتش‌بس در غزه و عدم عملیات نظامی اسرائیل در رفح شد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ نبود آینده‌ای روشن پیش روی فلسطینیان و ادامه اشغالگری‌های اسرائیل در نهایت منجر به وقوع حمله هفتم اکتبر شد. اکنون برخی کشور‌های اروپایی در تلاش هستند با ایجاد امید در میان فلسطینیان از جمله آینده ... هشدار اسپانیا به اسراییل درباره حمله به رفح

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, اسراییل, ایرلند, تروریسم, جنوب اروپا, خاورمیانه, فلسطین, لبنان, مالت

الاخبار: ورود ۵۰ کامیون حامل سلاح به پایگاههای آمریکا در سوریه

منابع میدانی به الاخبار گفتند که تحرکات غیرمعمول نیروهای اشغالگر آمریکایی در اکثر پایگاه‌های سوریه به‌ویژه پایگاه‌هایی که در شرق این کشور مورد حمله مستقیم قرار گرفته‌اند، مشاهده شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، همزمان با اوج‌گیری حملات اسرائیل به باریکه غزه، نیروهای مقاومت در سرتاسر منطقه نیز به حالت آماده‌باش و دست به ماشه در آمده‌اند و طی روزهای گذشته پایگاههای ارتش اشغالگر آمریکا در عراق و سوریه بارها هدف حملات متنوع قرار گرفته است.

روزنامه الاخبار، چاپ بیروت امروز (شش آبان) در گزارشی نوشت که آمریکایی‌ها از شدت و دقت این حملات متعجب هستند، به طوریکه این میزان حمله به پایگاههای این کشور در عراق و سوریه تاکنون سابقه نداشته است.

در این میان «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا روز گذشته مدعی شد که ارتش این کشور در پاسخ به حملات، دو تأسیسات نظامی در شرق سوریه و وابسته به «سپاه پاسداران ایران» را هدف قرار داده است. جو بایدن نیز گفته است که ایالات متحده هرگز در قبال حملاتی که به نیروهایش می‌شود مسامحه نخواهد کرد. بایدن همچنین ادعا کرد که در حملات هوایی آمریکا انبارهای سلاح در نزدیکی منطقه البوکمال در شرق سوریه هدف قرار گرفته است.

در مقابل اما منابع میدانی در استان دیرالزور سوریه به روزنامه الاخبار سوریه گفتند که اشغالگران آمریکایی دو حمله هوایی در منطقه المزارع ما بین روستای «القوریه» و شهر «المیادین» در شرق دیرالزور انجام داده و مواضع نیروهای هم‌پیمان ارتش سوریه را هدف قرار داده‌اند و این بار دوم بود که طی یک سال اخیر مورد هدف حملات ارتش آمریکا قرار می‌گیرند.

الاخبار در ادامه به نقل از منابع میدانی، با رد ادعای جو بایدن وجود هرگونه انبار سلاح در محل بمباران را تکذیب کرد و نوشت که نیروهای هدف قرار گرفته شده، برای مبارزه با داعش و جلوگیری از نفوذ عناصر تروریستی در این منطقه مستقر بودند.

پاسخ گروههای مقاومت اما دیری نپایید و دو ساعت بعد از حمله، پایگاه «العمر» به عنوان بزرگترین پایگاه ارتش اشغالگر آمریکا در سوریه با شش موشک هدف قرار گرفت که بیشتر موشک‌ها به داخل پایگاه اصابت کرد.

در حدود ۱۰ روز گذشته مقاومت ۱۰ بار پایگاه‌های غیرقانونی آمریکا در سوریه را گلوله‌باران کرده و این حملات کافی است تا آمریکا سراسیمه به حالت آماده‌باش در آمده و مواضع دفاعی خود را برای جلوگیری از حملات موفق بیشتر تقویت کند. در این میان رسانه‌های آمریکایی از زخمی شدن حداقل ۲۴ نظامی این کشور طی حملات اخیر خبر داده‌اند.

در ادامه گزارش الاخبار آمده است: «شاید آن‌چه این بار نگرانی آمریکایی‌ها را دو چندان کرده است، شتاب غیر منتظره و بی سابقه حملات از زمان هدف قرار دادن این پایگاه‌ها در ژوئن ۲۰۲۱ است؛ حملاتی که در آن زمان به طور دقیق پایگاه التنف، العمر و خراب الجیر را هدف قرار داد و منجر به تلفات جانی و خسارات مالی برای ارتش آمریکا شد».

به نوشته این روزنامه آمریکایی‌ها در وضعیت سردرگمی به سر می‌برند، و طی یک هفته شش پایگاه آن‌ها هدف قرار گرفته است؛ در حملاتی که مساحت گسترده‌ای را پوشش می‌دهد، به طور مثال فاصله بین پایگاه خراب الجیر تا التنف و الرکبان حدود ۸۰۰ کیلومتر است.

یک سخنگوی وزارت دفاع آمریکا نیز روز پنجشنبه گفت نیروهای این کشور ظرف یک هفته ۱۶ بار مورد حمله قرار گرفته‌اند. اتریک رایدر در یک نشست خبری شامگاه پنجشنبه گفت: «می‌توانم به شما بگویم بین ۱۷ تا ۲۶ اکتبر، نیروهای آمریکا و ائتلاف ۱۲ بار به صورت جداگانه در عراق و ۴ بار در سوریه توسط پهپادها و راکت‌ها مورد حمله قرار گرفته‌اند».

روزنامه الاخبار در ادامه نوشت که از این رو، برای آمریکایی‌ها مشخص شد که مقاومت توانایی بالایی برای هدف قرار دادن مواضع آنها در امتداد نوار مرزی بین سوریه و عراق، از الیعربیه در حومه شرقی الحسکه تا التنف در مثلث مرزی با عراق و اردن، علاوه بر عمق خاک سوریه در العمر و کونیکو و الشدادی دارد.

همچنین این واقعیت که ابزارهای مقاومت در عملیات‌های خود عمدتاً دست ساز هستند، خواه پهپاد باشد یا موشک‌های کوتاه برد،از سد تمامی سامانه‌های دفاعی آمریکا عبور می‌کنند موجب شرمساری صفوف فرماندهی ارتش آمریکا شده است. ایالات متحده از ماه مارس گذشته تاکنون سامانه‌های متنوعی برای حفظ جان نظامیان خود در تمامی بخش‌های سوریه مستقر کرده است.

بنابراین گزارش، پس از حادثه هدف قرار دادن فرودگاه «خراب الجیر» در مارس گذشته که به اعتراف آمریکایی‌ها منجر به کشته شدن یک نظامی و مجروح شدن شش نفر دیگر شد، آمریکایی ها قصد داشتند با استقرار سامانه‌های پدافند هوایی پایگاه های خود را تقویت کنند. از این رو آمریکایی‌‌ها مدعی بودند که سامانه موشکی هیمارس و نصب دوربین‌های نظارت حرارتی و بالون‌های دیده‌‌بانی تخصصی برای ایجاد پوشش دفاعی جهت محافظت از پایگاه‌ها از هرگونه خطر کافی است.

اما بر خلاف این ادعاها، مقاومت توانست با نفوذ به استحکامات دفاعی، مستقیماً به پایگاه‌ها برسد و جان افسران و نظامیان آمریکایی را تهدید کند و همین امر باعث شد واشنگتن از ارسال سامانه‌های دفاعی بیشتر به سوریه در تلاش برای کاهش خطر ناشی از مقاومت برای پایگاه‌های خود خبر دهد.

ورود ۵۰ کامیون حامل سلاح به پایگاههای آمریکا در سوریه

در همین راستا، منابع میدانی به الاخبار گفتند که تحرکات غیرمعمول نیروهای اشغالگر آمریکایی در اکثر پایگاه‌های سوریه به‌ویژه پایگاه‌هایی که در شرق این کشور مورد حمله مستقیم قرار گرفته‌اند، مشاهده شده است. نیروهای آمریکایی با هدف تقویت موضع دفاعی این پایگاه‌ها، پس از تشدید آشکار جناح‌های مقاومت علیه آنها، کاروان‌های تسلیحات و تجهیزات را از طریق زمینی و هوایی به پایگاه‌های آمریکایی در سوریه ارسال کرده‌اند.

این منابع افزودند: «حدود ۵۰ کامیون در سه روز گذشته از طریق گذرگاه غیرقانونی الولید وارد خاک سوریه شد و تجهیزات، سلاح و مهمات مختلفی را حمل می‌کرد که در پایگاه‌های اشغالگر در الحسکه و دیرالزور توزیع شد. همچنین فرودگاه خراب الجیر طی دو روز گذشته چهار بار شاهد فرود هواپیماهای باری آمریکایی بود که تجهیزات و سامانه‌های پدافند هوایی حمل می‌کردند».

طبق این گزارش بالگردهای ارتش آمریکا نیز نظامیان این کشور را به پایگاههای متعدد از جمله العمر، کونیکو و الشدادی منتقل کرده‌اند.

به گفته منابع میدانی، در میان تجهیزاتی که وارد پایگاههای آمریکا شده، موشک‌های Avenger ویژه مقابله با اهداف هوایی در ارتفاع پست مانند پهپادها و بالگردها علاوه بر سامانه تاد نیز وجود دارد. همچنین احتمال می‌رود که تعداد نظامیان آمریکایی در پایگاههای سوریه حدود ۱۰۰ نفر افزایش یافته است.

کیم جونگ اون: جنگ‌ جهانی سوم در آستانه وقوع است

رهبر کره‌شمالی با اشاره به درگیری‌های کنونی در منطقه گفت که «جنگ‌جهانی سوم در آستانه شروع است.» به گزارش ایسنا، کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی ضمن اشاره به درگیری و حملات اسرائیل علیه غزه عنوان کرد: درگیری‌ها در خاورمیانه به جنگ‌جهانی سوم ختم خواهد شد و این جنگ در آستانه شروع است. همه باید ... کیم جونگ اون: جنگ‌ جهانی سوم در آستانه وقوع است

ادامه

اسراییل, اشغالگری, تحلیل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, شبه جزیره کره, صهیونیسم, فلسطین, کره جنوبی, کره شمالی

اعتراض دوباره رئیس جمهوری کلمبیا به نسل کشی مردم فلسطین توسط صهیونیست‌ها

گوستاوو پترو رئیس‌جمهوری کلمبیا جمعه شب به قطع برق و اینترنت غزه توسط اسرائیل واکنش نشان داد و آن را محکوم کرد. به گزارش ایرنا به نقل از شبکه المیادین، پترو در بیانیه‌ای گفت:اسرائیل برق و اینترنت غزه را برای شروع قتل عام قطع کرده است. وی گفت: با قطع کامل انرژی و اینترنت، کشتار ... اعتراض دوباره رئیس جمهوری کلمبیا به نسل کشی مردم فلسطین توسط صهیونیست‌ها

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, تحلیل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, صهیونیسم, فلسطین, کلمبیا, نئونازیسم

گزارش ان‌بی‌سی از شرایط اسفناک و خطرناک مردم غزه + فیلم

خبرنگاران مستقر در نوار غزه از وضعیت اسفناک موجود در این منطقه به دلیل حملات شدید هوایی و زمینی ارتش اسرائیل و نبود اینترنت و برق و هر گونه امکاناتی برای امدادرسانی به زخمی‌ها گفتند. به گزارش ایسنا، شبکه خبری ان‌بی‌سی اعلام کرد که تعدادی از نیروهای این شبکه خبری مستقر در نوار غزه شامگاه ... گزارش ان‌بی‌سی از شرایط اسفناک و خطرناک مردم غزه + فیلم

ادامه

اسراییل, حقوق بشر, خاورمیانه, فلسطین, فیلم, کودکان, گزارش

نیکی هیلی: آمریکا از همیشه ضعیف‌تر است

نماینده پیشین آمریکا در سازمان ملل متحد در مصاحبه‌ای اعتراف کرد که آمریکا در ضعیف‌ترین حالت خود قرار دارد. به گزارش خبرگزاری فارس، «نیکی هیلی»، نامزد جمهوری‌خواه انتخابات آمریکا و نماینده پیشین این کشور در سازمان ملل متحد در مصاحبه‌ای صریح کرد که ایالات متحده در دوران ریاست‌جمهوری جو بایدن در «ضعیف‌ترین حالت نسبت به ... نیکی هیلی: آمریکا از همیشه ضعیف‌تر است

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, تحلیل, خاورمیانه, سوریه, عراق

پنتاگون؛ ۱۹ نفر نظامی آمریکایی که در پایگاه هوایی در اربیل مورد حمله قرار گرفته دچار آسیب تروماتیک مغزی شده‌اند/ حمله به اهدافی در سوریه

لوید آستین وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد که در پی یک سری حملات علیه نظامیان آمریکایی در عراق و سوریه، بامداد جمعه به ۲ تاسیسات در سوریه حمله شده است. به گزارش ایرنا به نقل از الجزیره، وزیر دفاع آمریکا در بیانیه‌ای، گفت: ایالات متحده به دنبال درگیری نیست و هیچ قصد و تمایلی برای ... پنتاگون؛ ۱۹ نفر نظامی آمریکایی که در پایگاه هوایی در اربیل مورد حمله قرار گرفته دچار آسیب تروماتیک مغزی شده‌اند/ حمله به اهدافی در سوریه

ادامه

آمریکا, اسراییل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, سوریه, عراق, فلسطین