بیانیه مشترک حزب‌های کمونیست و کارگری درخط مقدّم مبارزه برای سلامت، کار، و دیگر حقوق طبقهٔ کارگر و ملّت‌ها

یک سال از آغاز همه‌گیری کووید-۱۹ می‌گذرد که به مثابه عاملی شتاب‌دهنده به تعمیق بحران سرمایه‌داری نیز عمل کرد و رنج زیادی را برای طبقهٔ کارگر و دیگر قشرهای مردمی در سراسر جهان به بار آورد.

ادامه

امپریالیسم, امریکا, بازنشستگان, بیانیه, تحریم, جهان, حقوق بشر, دهقانی, دیدگاه, سرمایه‌داری, سوسیالیسم, کارگری, کمونیسم, کوبا, ونزوئلا

ده سال پس از موفقیت جنبش مردمی درتونس: بحران سیاسی وتنش اجتماعی هنوز ادامه دارد!

جوانان فراموش شدهٔ تونسی چند هفته‌ای‌ است که به‌تظاهرات اجتماعی متوسل شده‌اند. اتحادیه عمومی کارگران تونس (“یو جی تی تی”) به‌جنبش مردمی پیوسته و در مورد ضرورت شروع بحثی ملی با مشارکت همه نیروهای فعال کشور به‌رئیس‌جمهور پیامی فرستاده است.  

ادامه

تونس, جنبش‌های اجتماعی, جهان, شمال افریقا, کارگری, مقاله

سندرز: ۵۰ میلیون آمریکایی قادر به تامین غذای خود نیستند/ اقتصاد ریاضتی دیگر بس است

سناتور برنی سندرز با اشاره به مشکلات طبقه کارگر در آمریکا و فشار مضاعف بر آنها تاکید کرد که ثروتمندان نباید هر روز ثروتمندتر شوند. او همچنین استیضاح ترامپ را بحث بر سر حفظ دموکراسی یا حرکت به سوی خودکامگی دانست.

ادامه

اختلاف طبقاتی, امریکا, امریکای شمالی, تحلیل, جهان, حقوق بشر, خبر, فقر, کارگری

افزایش تعرفه واردات فلزات ۷ میلیون کارگر آمریکایی را بیکار می‌کند

در پی تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر افزایش تعرفه واردات فلزات (فولاد و آلومنیوم) به این کشور موجی از نگرانی درباره بیکاری صدها هزار کارگر به راه افتاده است.

 

در دو دهه گذشته با سیاست‌های فعلی این کشور؛ ۵۰ هزار کارگر آمریکایی در این صنعت بیکار شده‌اند و حالا «دونالد ترامپ» بار دیگر به منظور راه انداختن یک «جنگ تجاری» با کشور چین، بر طبل ناعادلانه بودن طراز تجاری آمریکا با دیگر کشورها می‌کوبد.

 

وبسایت شبکه سن.ان.ان گزارش داده است که افزایش ۲۵ درصدی تعرفه واردات فولاد و ۱۰ درصدی آلومنیوم به آمریکا اشتغال ۱۴۰ هزار کارگر را تهدید می‌کند؛ چراکه شرکت‌های آمریکایی فلزات ارزان‌قیمت وارداتی از چین و دیگر کشورها را به فلزات گران قیمت تولید شده در آمریکا ترجیح می‌دهند و در صورت عملی شدن تصمیم «ترامپ»، ناچار می‌شوند که به منظور کاهش هزینه‌های خود، تعداد بسیار زیادی از کارگران خود را تعدیل کنند.

 

علاوه بر کارگران آمریکایی، صدها هزار کارگر در دیگر کشورهای صادر کننده فولاد به آمریکا بیکار می‌شوند. سی.ان.ان رقم دقیق کارگرانی که اشتغالشان به واسطه این جنگ تجاری از بین می‌رود را ذکر نکرده، اما تاکید کرده است که تعداد زیادی از آنها در مکزیک و کانادا کار می‌کنند. در آمریکا هم بیشتر کارگرانی که از لجاجت رئیس‌جمهور متضرر می‌شوند در ایالت‌های پنسیلوانیا و ایندیانا مشغول به کار هستند.

 

در آمریکا علاوه بر این ۱۴۰ هزار کارگر که مستقیما بیکار می‌شوند، ۶,۵ میلیون کارگر نیز به‌صورت غیرمسقیم در خطر از دست مشاغل خود هستند، بیشتر آنها در صنایع خوروسازی این کشور کار می‌کنند؛ صنایعی که اکثرا بار ایجاد اشتغال را بر دوش می‌کشند، با این حال رئیس‌جمهور مصر بر افزایش تعرفه‌های واردات به آمریکا است و گوش شنوایی هم در مقابل انتقادات ندارد. ترامپ در آخرین توییت خود تاکید کرده است که این تصمیم درستی است؛ چراکه تراز تجاری آمریکا با چین را منصفانه می‌کند.

 

در سال ۲۰۰۰ جورج دبلیو بوش، رئیس‌جمهوری آمریکا به مدت دو سال دست به افزایش تعرفه واردات فلزات به آمریکا زد، اما پس از بیکاری ۵۰ هزار کارگر و متضرر شدن صنایع فولاد تصمیم خود را ملغی اعلام کرد؛ با این حال ترامپ با شعار «اول آمریکا» به دنبال حرکت معکوس در مسیر تجارت جهانی است.

ایلنا

قطعنامه هیئت رئیسه WFTU در محکومیت آمریکا برای عدم صدور ویزا برای رئیس این سازمان

هیات رئیسه فدراسیون جهانی اتحادیه‌های کارگری (دبلیو‌اف‌تی‌یو) در متن قطعنامه‌ای که امروز آن را منتشر کرد، اقدام وزارت خارجه آمریکا مبنی بر عدم صدور روادید برای دبیرکل این فدراسیون را محکوم کرد.   متن کامل قطعنامه اجلاس هیات مدیره فدراسیون جهانی اتحادیه‌های کارگری (WFTU) به شرح زیر است:   دبلیو‌اف‌تی‌یو از سال ۱۹۴۶ در شورای ... قطعنامه هیئت رئیسه WFTU در محکومیت آمریکا برای عدم صدور ویزا برای رئیس این سازمان

ادامه

ایران, جهان, حقوق بشر, خبر, کارگری

مسوول روابط بین‌الملل WFTU: کشورهای امپریالیستی درحال تحمیل سیاست‌های ضدکارگری و محدودیت برای اتحادیه‌های کارگران هستند

نیکلاس تئودوراس(مسئول روابط بین‌الملل ازکشور یونان) در اجلاس هیات مدیره فدراسیون جهانی اتحادیه‌های کارگری (WFTU) با بیان اینکه این اجلاس می‌تواند نقشه راهی برای کارگران کشورهای مختلف باشد، گفت: همچنین اجلاس WFTU حیطه‌ای است که بتوانیم تضاد و درگیری‌هایی که از سمت امپریالیسم است را کنترل کنیم.   وی با اظهار اینکه این درگیری‌ها با ... مسوول روابط بین‌الملل WFTU: کشورهای امپریالیستی درحال تحمیل سیاست‌های ضدکارگری و محدودیت برای اتحادیه‌های کارگران هستند

ادامه

ایران, جهان, حقوق بشر, خبر, کارگری

نماینده ایتالیا: ما به عنوان عضوی از WFTU باید علیه خصوصی‌سازی مبارزه کنیم

«پیرپائولو لئوناردی» در دومین روز نشست فدراسیون جهانی اتحادیه‌های کارگری گفت: ما کار خود را برای استقلال و رفاه مردم ادامه می‌دهیم و از تلاش‌ها برای مقابله با امپریالیسم حمایت‌ می‌کنیم.

ادامه

ایتالیا, جهان, خبر, کارگری

رئیس کمیته کنترل امور مالی WFTU: علیه استثمار مردم، کارگران، جوانان و مستمری‌بگیران می‌ایستیم/

رئیس کمیته کنترل امور مالی فدراسیون جهانی اتحادیه‌های کارگری در گزارشی درباره امور مالی این فدراسیون گفت: در تاریخ دوم و سوم فوریه در ستاد بودیم و گزارش‌های ۲۰۱۷ را ارائه دادیم. شرایط مالی «دبیلو‌اف‌تی‌یو» رضایت‌بخش نیست. البته افتخار می‌کنیم که این فدراسیون در حال گسترش بوده و اعضای ما در حال افزایش است.

ادامه

ایران, جهان, خبر, کارگری