گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

تعیین نرخ تضمینی جو: کشاورزان ناراضی هستند درحالی‌که بخش بزرگی از گندم‌کاران کشور پس از گذشت ده‌ها روز از فروش گندم درانتظار دریافت مطالبات خود بوده و کشاورزان گندم‌کار خوزستان به تجمع اعتراضی دست زده‌اند، رئیس سازمان برنامه و بودجه با تأکید بر “مشکلات مالی” وعده ‌داد بخشی از مطالبات کشاورزان پرداخت می‌شود. البته این ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

اقتصادی, ایران, پرستاری, حقوق بشر, دانشجویی, درمان, دهقانی, سرمایه‌داری, طبقه کارگر, غارتگری, گزارش, معیشت, مقاله, نئولیبرالیسم

کمپین ۱۴-۱۴ با قدرت ادامه دارد و گارگران متحد و مصمم، پیگیر «حذف پیمانکاران» و «تبدیل وضعیت»

چرا واضح و مشخص برنامه خودشان در مورد تعیین تکلیف نیروهای ارکان ثالث نهادها را اعلام نمی‌کنند، ما سه سال است که در انتظار تعیین تکلیف هستیم، آیا اصلاً اهمیتی داریم؟ نسرین هزاره مقدم، ایلنا، «طرح ساماندهی استخدام» یک کلیدواژه است، یک کدِ رمز تکراری، کد رمزی که از بس دست به دست چرخیده و ... کمپین ۱۴-۱۴ با قدرت ادامه دارد و گارگران متحد و مصمم، پیگیر «حذف پیمانکاران» و «تبدیل وضعیت»

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خصوصی‌سازی, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, مبارزه طبقاتی, معیشت, نفتگران

تجمع اعتراضی جمعی از کارگران گروه ملی فولاد اهواز که به دلیل خواست اجرای درست طرح طبقه‌بندی مشاغل اخراج شده‌اند

جمعی از کارگران گروه ملی فولاد اهواز در اعتراض به حکم اخراج خود مقابل بانک ملی تجمع کردند. به گزارش ایلنا، جمعی از کارگران گروه ملی فولاد اهواز، صبح امروز، دوشنبه ۱۲ تیر ماه، در اعتراض به حکم اخراج خود مقابل بانک ملی تجمع کردند. این کارگران که حدود ۴ ماه است اخراج شده‌اند، می‌گویند: ... تجمع اعتراضی جمعی از کارگران گروه ملی فولاد اهواز که به دلیل خواست اجرای درست طرح طبقه‌بندی مشاغل اخراج شده‌اند

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, مبارزه طبقاتی, معیشت

افزایش اعتصاب‌ها و تجمع‌های اعتراضی کارگران پیمانی نفت، گاز و پتروشیمی

طی هفته‌های اخیر واحدهای صنعتی نفت، گاز، و پتروشیمی عسلویه شاهد اعتصاب کارگران پیمانی و فعالیت اعتراضی آنان برای دریافت و افزایش دستمزدشان بود.

کارگران پیمانی شاغل در عسلویه که غالباً با قراردادهای موقت و دستمزدهای نا متناسب با حداقل مخارج خود در این منطقه بد آب و هوا کار می‌کنند، با پافشاری بر دریافت هرچه زودتر حقوق معوقه خود، همراه با کارگران پیمانی در سایت یک بوشهر دست به اعتصاب زده و محل کار خود را ترک کردند. در روز بیست و نهم اردیبهشت‌ماه نیز بیش از ۱۲۰۰ نفر از کارگران شاغل در فاز ۱۴ پارس جنوبی دست به اعتصاب زدند.

کارگران معترض ضمن تاکید بر عزم استوارشان برای دستیابی به حقوق خویش، خواسته‌های خود را افزایش دستمزدها، افزایش ۴۵ درصدی دستمزدها در تمام سطوح اعلام کرده‌اند. در جواب این خواسته افزایش دستمزدها، بعضی از پیمانکارها حتی زیر بار افزایش ۳۵ درصدی مصوب شورای‌عالی کار هم نمی‌روند.

عدم افزایش دستمزد یکی از شرایط غیرقابل‌تحمل استثمار کارگران پیمانی (پروژه‌ای) پارس جنوبی در عسلویه است. به‌گفته یکی از نمایندگان کارگران، “مزد بسیاری از کارگران پروژه‌ای پارس جنوبی در سال جدید افزایش نیافته است و پیمانکارها هنوز همان حقوق سابق را پرداخت می‌‌کنند و به هیچ‌کس هم پاسخگو نیستند؛ در واقع، حقوقی که در فروردین گرفتیم با حقوق سال قبل هیچ فرقی نداشت.”

همچنین تعداد کثیری از کارگران پیمانی ارکان ثالث مناطق نفت‌خیز، کارگران ملی حفاری، و کارگران دکل‌های عملیاتی ۶۳، ۶۸، ۸۵، و ۹۱ مقابل ساختمان مرکزی شرکت در اهواز و گچساران برای مطالبات صنفی خود از جمله حذف کامل شرکت‌های پیمانکاری، اجرای کامل فاز دوم طرح طبقه بندی مشاغل، تخصیص بدون تبعیض بن کارت و مزایا و بهره‌مندی از تسهیلات بانکی همانند سایر کارگران ارکان نفت در روز ۱۳ خرداد تجمع کردند. یکی از جنبه‌های حرکت اعتراضی کارگران صنایع نفت، گاز، و پتروشیمی افشای نهادها و تشکل‌های زرد و حکومتی ‌است که با هدف‌های معین سعی در به‌انحراف کشیدن اعتصاب و اعتراض‌های کارگری دارند. در گچساران تجمع اعتراضی کارگران باعث شد که مدیران مجموعه بهره‌برداری نفت و گاز گچساران مجبور به آمدن به میان کارگران و گوش دادن به سخنان کارگران شوند. این مانور از سوی کارگران بی‌اثر ماند.

تلاش‌ها و تجمع‌های اعتراضی اخیر کارگران صنعت نفت جنوب به کارگران پیمانی محدود نمی‌شود: در ۱۱ خرداد ماه، کارکنان رسمی در شرکت نفت فلات قاره در لاوان تجمع کردند و خواست‌های صنفی خود را به این شرح مطرح کردند: حذف نفوذی‌ها و مدیران نالایق؛ حذف سقف‌ حقوق و محدودیت حق سنوات بازنشستگی؛ اصلاح کف‌ حقوق؛ اجرای کامل ماده ۱۰ و پرداخت حقوق های معوقه ماده۱۰؛ عدم تفکیک مشاغل در مناطق عملیاتی؛ استرداد مازاد مالیات کسر شده؛ ابلاغ هرچه سریع‌تر ارزیابی کارکنان.

همراه با شرایط دشوار معیشتی طبقه کارگر، و پیشبرد سیاست‌های ضد کارگری خصوصی‌سازی و مقررات‌زدایی توسط رژیم ولایت فقیه، این گونه تجمع‌های اعتراضی و اعتصاب‌ها در صنایع نفت، گاز، و پتروشیمی یقیناً گسترش خواهند یافت و باعث ژرفش مبارزه طبقه کارگر و زحمتکشان در این بخش از صنایع بنیادین و کلیدی کشور خواهد شد. در اثر ناتوانی رژیم ولایی در ایجاد حداقل شرایط مطلوب برای کار و زیست طبقه کارگر و پاسخ دهی به مطالبات صنفی- معیشتی زحمتکشان، اعتراض‌ها و تجمع‌ها تداوم خواهند داشت. این تداوم مبارزات در پیوند با مبارزه برای آزادی‌‌های سیاسی و اجتماعی به ژرفش جنبش مردمی و رویارویی با رژیم دیکتاتوری ولایت فقیه کمک مؤثر خواهد کرد. به‌ویژه در شرایطی که حکومت جمهوری اسلامی برای اجرای یک نمایش، نمایش انتخابات ریاست‌جمهوری، در تدارک است، پیکار کارگران و زحمتکشان صنایع راهبردی‌ای مانند صنعت ملی نفت ایران در افشا و تحریم این انتخابات از اهمیت جدی برخوردار است.

به نقل از ضمیمۀ کارگری «نامۀ مردم»، شمارۀ ۸۶، ۲۸ خرداد ۱۴۰۳

فراخوان برای حمایت و همبستگی با اعتصاب گستردۀ هزاران کارگر پروژه‌ای صنعت نفت و صنایع مرتبط با آن در ایران!

به حزب های کارگری و کمونیستی جهان و سازمان های سندیکایی بین‌المللی بنا بر گزارش‌های دریافتی‌ای موثق از سوی محفل‌های کارگری و فعالان جنبش مردمی در ایران، شروع قدرتمند اقدام به اعتصابی‌ دیگر از سوی کارگران پروژه ای فعال در میدان‌های نفت و گاز جنوب، مجتمع‌های پتروشیمی، نیروگاه‌های برق، و پروژه‌های صنعتی در جنوب کشور ... فراخوان برای حمایت و همبستگی با اعتصاب گستردۀ هزاران کارگر پروژه‌ای صنعت نفت و صنایع مرتبط با آن در ایران!

ادامه

امنیت شغلی, ایران, جهان, حقوق بشر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, فراخوان, کمونیسم, گرسنگی, مبارزه طبقاتی, معیشت, نفتگران, همبستگی

پنجمین روز اعتصاب‌ کارگران پیمانی نفت و گاز ایران: «متحدانه پیگیر حقوقمان شویم»

پنجمین روز از اعتصاب‌ها با همکاری بیش از ۲۰ هزار کارگر پیمانی از ۹۰ شرکت نفت و گاز رقم خورد. چند تن از کارگران اعتصابی بازداشت شده‌اند. روز دوشنبه ۴ تیرماه، پنجمین روز از اعتصاب‌ کارگران پیمانی نفت و گاز با همکاری بیش از ۲۰ هزار کارگر از ۹۰ شرکت و کارخانه برگزار شد. حدود ... پنجمین روز اعتصاب‌ کارگران پیمانی نفت و گاز ایران: «متحدانه پیگیر حقوقمان شویم»

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, مبارزه طبقاتی, معیشت, نفتگران

پیروز باد مبارزه و اعتصاب کارگران پروژه‌ای و ارکان ثالث نفت برای رفع تبعض و دستمزدی انسانی

۸۰۰۰ کارگر پیمانی نفت در ۶۱ شرکت پیمانکاری به اعتصاب پیوستند بر اساس آخرین گزارش‌های رسیده روز ۳۱ خرداد کارکنان پیمانی نفت در شرکت‌های مختلف با تحویل ابزارهای کار اعتصاب کردند. در روز نخست این اعتصاب بیش از سه هزار کارگر و کارمند در سی شرکت دست به اعتصاب زدند. بر اساس همین گزارش‌ها اعتصاب ... پیروز باد مبارزه و اعتصاب کارگران پروژه‌ای و ارکان ثالث نفت برای رفع تبعض و دستمزدی انسانی

ادامه

اطلاعیه, امنیت شغلی, درمان, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, مبارزه طبقاتی, معیشت, نفتگران

تظاهرات معدنچیان یونان علیه قوانین منجر به اخراج!

کارگران معادن لارکو یونان که تعداد قابل توجهی را شامل می‌شوند، بنابر اصلاحاتی که دولت و مجلس این کشور پذیرفته است، از قرادادهای بی‌ثبات برخوردار و به دلایل اقتصادی تعدیل نیرو می‌شوند. به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از فدراسیون جهانی اتحادیه‌های کارگری «WFTU»، کارگران معادن نیکل لارکو در یونان روز گذشته آتن پایتخت این ... تظاهرات معدنچیان یونان علیه قوانین منجر به اخراج!

ادامه

امنیت شغلی, جنوب اروپا, جهان, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, فدراسیون جهانی سندیکاهای کارگری, یونان