خطر جنگ‌های گسترده و رژیم ولایت فقیه

با توجه به بحران‌های فراگیر اقتصادی-اجتماعی و زیست‌محیطی، رشد فاشیسم در جهان، و با در نظر گرفتن آنچه در اوکراین و غزه و سودان می‌گذرد، به‌ویژه با توجه به اقدام تروریستی دولت فاشیستی اسرائیل در حمله به ساختمان‌های متعلق به سفارت جمهوری اسلامی ایران در خاک سوریه و سپس پرتاب صدها پهپاد و موشک توسط ... خطر جنگ‌های گسترده و رژیم ولایت فقیه

ادامه

آمریکا, اتحاد شوروی, استثمار, اسراییل, اسلام سیاسی, امپریالیسم, انترناسیونالیسم, انگلیس, اوکراین, ایران, بریکس, پاکستان, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, زنان, سرمایه‌داری, سودان, سوریه, سیاسی, صلح, عدالت اجتماعی, فاشیسم, فقر, فلسطین, کمونیسم, لنین, محیط زیست, مقاله, منافع ملی, نئونازیسم, نسل‌کشی

خطر افزایش دما اروپا را تهدید می‌کند

یک گزارش جدید نشان‌ می‌دهد اروپا تقریبا دو برابر بیشتر از میانگین نرخ جهانی درحال گرم‌شدن است؛ این گزارش تأثیرات تغییرات آب و هوایی در اروپا را بررسی و تاکید کرده است که این گرمایش، وقوع سیل و خشکسالی را تشدید می‌کند. به گزارش خبرگزاری آلمان؛ سازمان هواشناسی سازمان ملل متحد و آژانس آب و ... خطر افزایش دما اروپا را تهدید می‌کند

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اقتصادی, ایتالیا, جهان, خبر, محیط زیست

اروپا بی‌توجه به تنگناهایش به پیش می‌رود

مقاله‌ای از ژنرال “پیر شیل”، فرمانده نیروی زمینی فرانسه، در روزنامه لوموند در تاریخ ۱۹ مارس ۲۰۲۴/۲۹ اسفندماه ۱۴۰۲ با عنوان صریح “ارتش آماده است” منتشر شد. نخستین ماجراجویی‌های خارج از کشور شیل در جمهوری آفریقای مرکزی، چاد، ساحل‌عاج‌، و سومالی بود. در این مقاله ژنرال شیل نوشت که نیروهایش برای هر رویارویی “آماده” هستند ... اروپا بی‌توجه به تنگناهایش به پیش می‌رود

ادامه

آفریفای مرکزی, آلمان, آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, افغانستان, انگلیس, اوکراین, جنگ نیابتی, جهان, چاد, چین, روسیه, ساحل عاج, سومالی, عراق, فرانسه, محیط زیست, مقاله

گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

رشد بیکاری، بطلان شعارهای ولی‌ فقیه! آمار منتشر شده در پایان سال گذشته خط بطلان دیگری بود بر شعار ولی فقیه یعنی سال “مهار تورم و رشد تولید”، شعاری که می‌بایستی به رشد تولید و اشتغال منجر گردد. طبق آمار منتشر شده توسط مرکز آمار، نرخ متوسط بیکاری در زمستان سال گذشته ۸٫۶ درصد بوده ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی‌های دموکراتیک, اجتماعی, ایران, بازنشستگان, برابری اجتماعی, حقوق بشر, دانشجویی, زنان, سوخت‌بران, سیاسی, فقر, کارگری, کولبری, گزارش, محیط زیست, نئولیبرالیسم, نفتگران, همبستگی

پرتاب ماهواره تصویربرداری با جزئیات بالا “Resurs-P” شماره ۴ به مدار

موشک Soyuz-2.1b ماهواره تصویربرداری بسیار دقیق Resurs-P شماره ۴ را به مدار زمین فرستاد. به گزارش اسپوتنیک، روس کاسموس تصاویری پخش کرد که موشک Soyuz-2.1b روز یکشنبه از کیهان بایکونور پرتاب شد و ماهواره سنجش از دور Resurs-P Earth شماره ۴ را به مدار فرستاد. این ماهواره ۹ دقیقه و ۲۳ ثانیه پس از پرتاب ... پرتاب ماهواره تصویربرداری با جزئیات بالا “Resurs-P” شماره ۴ به مدار

ادامه

جهان, دانش, روسیه, شرق اروپا, گزارش, محیط زیست

اعتراض مردم ژاپن و کره جنوبی به جنجال نیروگاه اتمی فوکوشیما/ راهکار چین و روسیه

گروه‌های زیست‌محیطی کره‌جنوبی روز سه‌شنبه پس از اعلام ژاپن درباره آغاز طرح خود برای شروع تخلیه آب رادیواکتیو از نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما در اقیانوس، دست به اعتراض زدند.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری یونهاپ، ائتلافی از گروه‌های مدنی که علیه این اقدام ضد محیط زیست مبارزه می‌کنند، یک کنفرانس مطبوعاتی در مقابل سفارت ژاپن در سئول برگزار کردند و خواستار انصراف ژاپن از این طرح شدند.

فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن، پیشتر روز گذشته گفت که ژاپن روز پنجشنبه رهاسازی آب‌های آلوده را آغاز خواهد کرد.

این گروه طی بیانیه ای در این گردهمایی عنوان کرد: با وجود نظر کارشناسان که ایمن بودن تخلیه آب آلوده فوکوشیما را زیر سوال می‌برد و خواستار جایگزین‌های دیگری برای این راه حل است، دولت ژاپن در جهت ارزان‌ترین و راحت‌ترین راه تخلیه آب های آلوده در اقیانوس تلاش میٰ‌کند.

آنها همچنین از دولت کره جنوبی انتقاد کردند که هیچ اقدامی برای حفاظت از سلامت و ایمنی شهروندان خود انجام نداده و در عوض از طرح دفع آب های آلوده ژاپن در آب های بین المللی حمایت می کند.

پیش از آن نیز، مرکز شهروندان آسیایی محیط زیست و سلامت و فدراسیون جنبش های زیست محیطی کره یک کنفرانس مطبوعاتی در همان مکان برگزار و طرح ژاپن را محکوم کردند.

این مرکز در بیانیه ای اعلام کردند: «اقدام ریختن پساب هسته ای به اقیانوس آرام، دارایی مشترک و آینده بشریت را به زباله دانی هسته ای تبدیل خواهد کرد».

آن‌ها هشدار دادند اگر ژاپن به این طرح ادامه دهد، محصولات ژاپنی را تحریم خواهند کرد.

انجمن صلح سبز کره هم در همین ارتباط بیانیه‌ای صادر کرد و آنچه را «اعمال غیرمسئولانه‌ای که می‌تواند فاجعه‌ای غیرقابل برگشت ایجاد کند» خواند، محکوم کرد.

این سازمان اعلام کرد تخلیه زباله های رادیواکتیو ناشی از فعالیت های هسته ای در اقیانوس بی سابقه بوده و تهدیدی جدی برای اکوسیستم دریا و ایمنی بشر محسوب می شود. این اقدام یک تهدید برای حق بقای ساکنان کشورهای حاشیه اقیانوس آرام از جمله ماهیگیران ژاپنی و نقض قوانین بین المللی دریایی است.

در همین حال، دولت سئول روز سه‌شنبه اعلام کرد هیچ مشکل علمی یا فنی در مورد طرح انتشار آب های آلوده ژاپن که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ماه گذشته تایید کرد، نمی‌بیند.

همزمان، مردم محلی در شمال شرقی ژاپن و فعالان ضد هسته ای مخالفت خود را با تصمیم دولت برای شروع تخلیه آب رادیواکتیو از نیروگاه هسته ای فوکوشیما به دریا در اواخر این هفته ابراز کردند.

به گزارش کیودونیوز، فعالان صنعت شیلات در مناطق ساحلی استان فوکوشیما از این تصمیم انتقاد و این اقدام را “حمله غافلگیرانه” دولت تلقی کردند.

در توکیو هم، فعالان ضد هسته‌ای برای ابراز مخالفت با تصمیم دولتدر مقابل دفتر نخست‌وزیر تجمع کردند. یک گروه کمپین ضد هسته‌ای اعلام کرد که حدود ۲۳۰ نفر به این تظاهرات پیوستند.

شرکت کنندگان از دولت خواستند «به صدای ماهیگیران گوش دهند» و «آب آلوده را به دریا نریزند».

تبخیر پساب نیروگاه اتمی فوکوشیما ژاپن، راهکار چین و روسیه

براساس اطلاعات منابع دیپلماتیک چین و روسیه که با رهاسازی پساب نیروگاه اتمی فوکوشیما از روز پنجشنبه به آب های دریا مخالفند، ماه گذشته به شکل مشترک توکیو را ترغیب به راهکار تبخیر پساب به جای رهاسازی آن کردند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از کیودو، منابع آگاه گفتند پکن و مسکو در سندی که اواخر ژوئیه به توکیو ارسال کردند مدعی شدند تبخیر پساب فوکوشیما و رهاسازی آن در جو تاثیر کمتری بر کشورهای همسایه در مقایسه با تخلیه آب های آلوده به مواد رادیواکتیو به داخل اقیانوس دارد. ژاپن با رد پیشنهاد این دو کشور گفت این روش غیرممکن است.

دولت ژاپن روز گذشته به چین و روسیه اعلام کرد رصد کردن تشعشات در اتمسفر و یا پیش‌بینی اینکه بخارات چگونه پخش می شوند دشوار است.

چین و روسیه همچنین سندی مشترک با مضمونی مشابه به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز ارسال کردند. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ماه گذشته رهاسازی پسماندهای فوکوشیما را سازگار با استانداردهای امنیتی اعلام کرد و گفت این اقدام تاثیر تشعشاتی حائز اهمیتی بر روی انسان‌ها و محیط زیست نخواهد داشت.

ژاپن یک بار امکان تبخیر آب های تصفیه شده و رهاسازی بخارات در اتمسفر را مورد بررسی قرار داده بود اما این اقدام در مقایسه با رهاسازی در آب و امکان نظارت و رصد دشوارتر است.

باوجود این تصمیم مناقشه برانگیز رهاسازی پساب رادیو اکتیو نیروگاه اتمی فوکوشیما به آب های اقیانوس در جلسه صبح امروز وزیران دولت ژاپن نهایی شد و فومیو کشیدا نخست وزیر اعلام کرد از روز پنجشنبه ۲۴ اوت (۲ شهریور) فرآیند تخلیه پساب های نیروگاه فوکوشیما به دریا آغاز خواهد شد.

حجم بزرگی از آب آلوده به مواد رادیواکتیو در روند سردکردن سوخت رآکتور ذوب شده در نیروگاه هسته ای فوکوشیما از زمانی که به دلیل زلزله و سونامی سال ۲۰۱۱ ویران شد، ذخیره‌سازی شده است. این آب در این مدت در مخازن و تانکرهایی برای از بین بردن مواد رادیواکتیو نگهداری شده است. در مراحل تصفیه این آب های آلوده، بیشتر مواد رادیواکتیو به جز تریتیوم جداسازی شد. اما ظرفیت مخازن نگهداری رو به اتمام است. به نظر می رسد تریتیوم از دیگر مواد رادیواکتیو مانند سزیم و سترونتیوم ضرر کمتری دارد.

ما موج تازهٔ دستگیری فعالان زن و گستردن دامنهٔ اختناق در آستانهٔ سالروز جنبش زن زندگی آزادی را به‌شدت محکوم می‌کنیم!

بیانیهٔ تشکیلات دموکراتیک زنان ایران: ما موج تازهٔ دستگیری فعالان زن و گستردن دامنهٔ اختناق در آستانهٔ سالروز جنبش زن زندگی آزادی را به‌شدت محکوم می‌کنیم! در آستانهٔ سالروز جنبش زن زندگی آزادی که زنان آزادهٔ ایران از پیشگامان آن بودند، رژیم دیکتاتوری و زن‌ستیز جمهوری اسلامی در هراس از درگرفتن دوبارهٔ آتش این جنبش ... ما موج تازهٔ دستگیری فعالان زن و گستردن دامنهٔ اختناق در آستانهٔ سالروز جنبش زن زندگی آزادی را به‌شدت محکوم می‌کنیم!

ادامه

آزادی, اقتصادی, امنیتی, ایران, بازنشستگان, بیانیه, تبعیض جنسیتی, دانشجویی, زنان, صلح, عدالت اجتماعی, محیط زیست

جناح مخالف دولت کره جنوبی از ژاپن بخاطر ماجرای فوکوشیما شکایت می‌کند

جناح اصلی مخالف دولت کره جنوبی (حزب دموکراتیک ) امروز چهارشنبه اعلام کرد در اعتراض به تصمیم ژاپن برای رهاسازی پساب نیروگاه اتمی فوکوشیما ژاپن در آب اقیانوس، پیش از پایان ماه جاری میلادی نزد شورای حقوق بشر سازمان ملل شکایت خواهدکرد. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از یونهاپ، حزب اصلی مخالف دولت کره جنوبی ... جناح مخالف دولت کره جنوبی از ژاپن بخاطر ماجرای فوکوشیما شکایت می‌کند

ادامه

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی, آمریکا, جهان, حقوق بشر, خبر, ژاپن, سازمان ملل, فعال محیط زیست, کره جنوبی

سوخت‌بری با چاشنی مرگ/ پیدا شدن جسد ۶ سوخت‌بر و سرنوشت نامعلوم مفقود‌شدگان در سیلاب + فیلم

حدودا ۶ روز پیش تعدادی از سوخت‌بران که آمار دقیقی از آن ها در دست نیست به صورت کاروانی برای حمل سوخت به سمت مرز پاکستان حرکت می‌کنند که در منطقه پیرکور شهرستان سرباز گرفتار سیلاب می‌شوند. به گزارش خبرنگار ایلنا، سوخت‌بری یکی از شغل‌هایی است که برخی از ساکنان در سیستان و بلوچستان به ... سوخت‌بری با چاشنی مرگ/ پیدا شدن جسد ۶ سوخت‌بر و سرنوشت نامعلوم مفقود‌شدگان در سیلاب + فیلم

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, پاکستان, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, فقر, فیلم, گزارش, محیط زیست

وضعیت نامتعادل حکومت ولایت فقیه برگشت‌ناپذیر شده است

در ایران، هر ناظر آگاه و منصفی که نگاهی حتی گذرا به گفته‌های سران حکومت، به اوضاع اقتصادی کشور و معیشت بیشتر مردم، و به اعتراض‌های اجتماعی روزمره بیندازد، بی‌تردید به دو واقعیت اساسی در جامعه پی خواهد برد. از یک سو، گسترش نابرابری و فقر چنان طیف وسیعی از طبقه‌ها و لایه‌های گوناگون مردم ... وضعیت نامتعادل حکومت ولایت فقیه برگشت‌ناپذیر شده است

ادامه

آزادی, آمریکا, اروپا, استثمار, اسراییل, اسلام سیاسی, افتصاد سیاسی, امپریالیسم, امنیتی, حقوق بشر, سرمایه‌داری, سوئد, سیاسی, عدالت اجتماعی, عربستان سعودی, کارگری, محیط زیست, نئولیبرالیسم