قراردادهای «حجمی» چیست و چگونه استثمار زحمتکشان را تشدید کرده‌ است

استخدام با قراردادهای “حجمی” که تحمیل شرایطی استثماری و وضعیتی دشوار در روند کار به زحمتکشان از ویژگی‌های اساسی‌اش است، در فروردین‌ماه سال ۱۳۹۱ با این عبارت به کانون صنفی کارفرمایان ابلاغ شد: “بر اساس مادهٔ ۱۷ قانون مدیریت خدمات کشوری- به دستگاه‌های اجرایی اجازه داده می‌‌شود از طریق مناقصه و با عقد قرارداد با ... قراردادهای «حجمی» چیست و چگونه استثمار زحمتکشان را تشدید کرده‌ است

ادامه

استثمار, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, مقاله

تجمع اعتراضی پرسنل راه آهن ناحیه اراک به پائین بودن حقوق و مزایا و وضعیت شغلی …

مکان؛ میدان راه آهن مقابل اداره کل این تجمع کارگران اراک طی فراخوانی از قبل داده شده انجام گرفته و باید گفت شرکت های قراردادی حاضر نیستند با قرار داد امضا شده با کارگران کار بکنند و باید گفت این تجمعات و اعتراضات و اعتصابات ادامه خواهد داشت یک منبع کارگری در راه‌آهن اراک به ... تجمع اعتراضی پرسنل راه آهن ناحیه اراک به پائین بودن حقوق و مزایا و وضعیت شغلی …

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت

نشت گاز و انفجار کوره آجرپزی در مرودشت، سوختگی بالای۵۰ درصدی ۱۰ کارگر را به دنبال داشت

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز از وخامت حال ۱۰ مصدوم حادثه امروز انفجار کوره آجرپزی در مرودشت خبر داد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ مهرداد شریفی گفت: با اعلام وقوع حادثه، ۴ دستگاه آمبولانس به محل وقوع حادثه اعزام و مصدومان به بیمارستان شهید مطهری مرودشت منتقل شدند. او افزود: با ... نشت گاز و انفجار کوره آجرپزی در مرودشت، سوختگی بالای۵۰ درصدی ۱۰ کارگر را به دنبال داشت

ادامه

افغانستان, ایران, ایمنی, حقوق بشر, حوادث, خبر, کارگران

تجمع اعتراض کارکنان رسمی عملیاتی در شرکت نفت فلات قاره در لاوان

جمعه ۲۴ فروردین کارکنان رسمی عملیاتی شاغل در شرکت  نفت فلات ‌قاره در لاوان دست به تجمع دیگری زده و پیگیر مطالباتشان شدند. کارکنان رسمی صنعت نفت از مهر ماه گذشته اعتراضات خود را سراسری آغاز و هر هفته در شرکت‌های مختلف نفتی تجمع می‌کنند. اهم مطالبات این همکاران عبارتند از: برکناری نفوذی‌ها و  مدیران ... تجمع اعتراض کارکنان رسمی عملیاتی در شرکت نفت فلات قاره در لاوان

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, فساد, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت, نفتگران

مبارزهٔ کارگران و زحمتکشان بر ضد آزادسازیِ مزد

به‌رغم نرخ‌های تورم‌ بالای ۵۰ درصد، با تعیین افزایش مزد و مستمری ۲۰ درصدی در لایحه بودجه‌ها، رئیسی و نمایندگان مجلسِ یکدستِ یازدهم یورش وحشیانه‌ای برای آزادسازی مزد و مستمری کارگران و بازنشستگان را به‌پیش برده‌اند. با تشدید بهره‌کشی از زحمتکشان و پیش‌بُرد اقتصاد نولیبرالی هدف رئیس‌جمهور برگزیدهٔ خامنه‌ای هماهنگ کردن بیش از پیش اقتصاد ... مبارزهٔ کارگران و زحمتکشان بر ضد آزادسازیِ مزد

ادامه

امپریالیسم, ایران, بازنشستگان, حقوق بشر, سازمان جهانی کار, عدالت اجتماعی, غارتگری, فساد, فقر, کارگری, معیشت, نئولیبرالیسم

اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات، ۸ کارگر پارس جنوبی را بازداشت کردند

دستگاه‌های امنیتی علاوه بر اقدامات سختگیرانه در پارس جنوبی، با اعتصاب و اعتراض کارگران در آن به شدت برخورد می‌کنند

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار بوشهر از بازداشت هشت نفر از کارگران پارس جنوبی به اتهام هدایت اعتصاب‌ها در این منطقه خبر داد و با بیان این ادعا که کارگران بازداشت‌شده «لیدر اصلی اعتصاب کارگری در منطقه پارس جنوبی» بودند، گفت آن‌ها به دست نیروهای سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و وزارت اطلاعات بازداشت شده‌اند.

اکبر پورات، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار بوشهر، روز یکشنبه، ۲۴ اردیبهشت (۱۴ مه)، گفت از هشت کارگر بازداشت‌شده، «سه نفر بومی استان بوشهر و  پنج نفر از کارگران غیر بومی بودند».

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار بوشهر همچنین کارگران بازداشت‌شده را متهم کرد «از سوی شبکه‌های خارج از کشور» حمایت می‌شدند.

اعتصابات کارگران صنعت نفت، گاز و پتروشیمی که به «کمپین ۱۴۰۲» شهرت دارد، از ۲۲ فروردین سال جاری خورشیدی با اعتصاب کارگران جوشکار در پتروشیمی سلمان فارسی سربندر در استان خوزستان آغاز شد و سپس با اعتصاب کارگران پتروپالایش دهلران در ۲۶ فروردین، ادامه یافت.

در ادامه، این اعتصابات با فراخوان شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت، از شنبه، دوم اردیبهشت، با اعتصاب هماهنگ هزاران کارگر شاغل در این صنایع در شهرهای مختلف ایران و به ویژه پارس جنوبی، گسترش یافت.

کارگران صنعت نفت، گاز و پتروشیمی، به ویژه کارگران پیمانی، در جریان این اعتصاب‌ها علاوه بر اعتراضاتی علیه نظام جمهوری اسلامی، دو خواسته مشخص در مورد مشکلات کارگران مطرح کردند که یکی از آن‌ها لزوم «افزایش ۷۹ درصدی حقوق» و برابر با نرخ تقریبی تورم، و خواسته دیگر آنان نیز «تغییر نوبت کاری به  ۲۰ روز کار – ۱۰ روز استراحت» است.

شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت، روز جمعه، اول اردیبهشت، در بیانیه‌‌ای با عنوان «با قدرت وارد اعتصاب شویم»، تاکید کرد افزون بر این دو خواسته، کارگران «دیگر مطالبات پاسخ‌نگرفته خود» را، «از جمله کوتاه شدن دست پیمانکاران مفتخور، بهبود وضع خوابگاه‌ها و بالا بردن استاندارد آن‌ها در حد قابل قبول و ایمنی محیط کار» را نیز پیگیری می‌کنند.

این شورا با اشاره به اینکه «امسال اعتصابات کارگران صنعت نفت، گاز و پتروشیمی زودتر آغاز شده است»، افزود «گرانی نجومی و بالا رفتن سرسام‌‌آور نرخ تورم» جای تاملی به کارگران نداده است و با وجود «رشد نجومی تورم، پیمانکاران همچنان در اندیشه تحمیل دستمزدهای بسیار ناچیز و شرایط کاری سخت به کارگران‌اند.

در بیانیه این شورا همچنین آمده است که «تا وقتی به مطالبه مزدی و خواست بیست روز کار و ده روز استراحت که نیاز بدنی و اجتماعی» کارگران صنعت نفت، گاز و پتروشیمی است، پاسخ داده نشود، اعتصابات نیز ادامه خواهد داشت. شورای سازماندهی کارگران پیمانی نفت در این بیانیه، همچنین «اعتصاب و تجمع» را مکمل هم خواند.

پس از این فراخوان، اعتصاب کارگران صنعت نفت، گاز و پتروشیمی ابعاد گسترده‌‌تری یافت و شمار شرکت‌ها، کارخانه‌ها، پالایشگاه‌ها و پروژه‌های نفت، گاز و پتروشیمی که به اعتصاب پیوستند، دست‌کم به بیش از ۶۰  مورد، و شمار کارگران اعتصابی به هزاران نفر رسید.

پارس جنوبی که از پروژه‌های راهبردی گاز و پتروشیمی در ایران به‌حساب می‌آید و از آن با عنوان «پایتخت انرژی» در ایران یاد می‌شود، از جمله مناطقی است که در جریان اعتراضات اردیبهشت ماه، شاهد اعتصاب هزاران کارگر بود.

با آغاز اعتصاب‌ها، دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی ایران کوشیدند با دادن وعده‌هایی به کارگران همزمان با تهدید آنان، از ادامه اعتصاب‌ها و گسترش آن جلوگیری کنند.

در ادامه اقدامات حکومتی برای سرکوب اعتصاب کارگران صنعت نفت و گاز نیز احمد محمدی‌زاده، استاندار بوشهر، روز پنجشنبه، ۱۱ اردیبهشت، با تهدید کارگران معترض، گفت «زمینه به‌کارگیری ۱۰ هزار کارگر جدید در پارس جنوبی» فراهم شده است.

این در حالی است که شمار مجموع کارگران در پروژه‌های عسلویه، کنگان و جم ۹۰ هزار نفر است و حدود ۲۷ هزار کارگر در پروژه‌های در حال ساخت پارس جنوبی به کار مشغول‌اند.

همزمان، دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی استان بوشهر برای ممانعت از ادامه اعتصاب کارگران صنعت نفت و گار و پتروشیمی و جلوگیری از گسترش بیشتر آن در پارس جنوبی، اعلام کردند «تعدادی از پیمانکاران متخلف تامین نیروی انسانی پروژه‌های توسعه‌ای پارس جنوبی» را «احضار و بازداشت» کرده‌اند.

از سوی دیگر، مقام‌های شرکت‌های نفت و گاز، به ویژه در پارس جنوبی، نیز شماری از کارگران معترض را به بهانه‌های مختلف اخراج کردند تا از ادامه اعتصاب جلوگیری کنند.

این در حالی است که شماری از کارگران نیز در جریان اعتصاب، به دست نیروهای امنیتی و سرکوبگر دستگیر شدند و در بازداشت‌های کوتاه‌مدت، هدف بازجویی و تهدید قرار گرفتند.

اظهارات یکشنبه ۲۴ اردیبهشت معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار بوشهر درباره «بازداشت هشت نفر از کارگران پارس جنوبی» با اتهام «لیدری اعتصابات»، اقدام دیگری در جهت سرکوب اعتراضات کارگران، به ویژه اعتصابات کارگران صنعت نفت و گاز و پتروشیمی، و نیز زمینه‌سازی برای صدور احکام سنگین علیه این کارگران محسوب می‌شود.

با اتحاد فراگیر و سازمان‌دهی اعتصاب، برای افزایش مزد و توقف خصوصی‌سازی مبارزه کنیم

چارهٔ رنجبران وحدت و تشکیلات است! ادامه اعتراض و اعتصاب در مراکز کارگری به‌ویژه درمیان کارگران پروژه‌ای صنعت نفت حکومت جمهوری اسلامی را در تنگنا قرار داده است. اعتراض و راهپیمایی‌های روز جهانی کارگر در نقاط مختلف کشور پیوستگی و رابطه  تنگاتنگ جنبش کارگری و خیزش زن، زندگی، آزادی را نمایان می‌سازد. تهدید و دستگیری ... با اتحاد فراگیر و سازمان‌دهی اعتصاب، برای افزایش مزد و توقف خصوصی‌سازی مبارزه کنیم

ادامه

آزادی, اختلاف طبقاتی, استبداد, اقتصادی, ایران, حقوق بشر, زنان, سیاسی, عدالت اجتماعی, فقر, کارگری, مقاله

در انتخابات ترکیه یک زندانی از حزب کارگر به پارلمان راه یافت

وکیل مدافع ترک که در حال سپری کردن دوران محکومیت ۱۸ ساله خود است با پیروزی در انتخابات پارلمانی و کسب یک صندلی از استان «هاتای» راهی پارلمان می‌شود به گزارش دیدبان ایران؛ به نقل از روزنامه duvar ترکیه، «جان آتالای» وکیل مدافع ترک که در حال سپری کردن دوران محکومیت ۱۸ ساله خود است با ... در انتخابات ترکیه یک زندانی از حزب کارگر به پارلمان راه یافت

ادامه

ترکیه, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, کارگری

آیا دیوان عدالت قبل پایان بهار «مزد ۱۴۰۲» را باطل می‌کند؟

انتظار کارگران این است که مزد ۱۴۰۲ باطل شود و دستور صادر نمایند که جلسات مزدی دوباره برگزار شود. به گزارش خبرنگار ایلنا، داده‌های تورمیِ تازه منتشر شده نشان می‌دهد که وعده‌ی «کنترل تورم» محقق نشده است؛ ضمن اینکه مشاهدات کارگران از قیمت کالاها و خدمات در بازار گواهی جز این نمی‌دهد. شواهد بازار اولین ... آیا دیوان عدالت قبل پایان بهار «مزد ۱۴۰۲» را باطل می‌کند؟

ادامه

اقتصادی, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, گزارش

اعتصاب رانندگان قطار‌ها در انگلیس

رانندگان قطار در انگلیس، در اعتراض به بحران گرانی هزینه‌های زندگی، شرایط نامناسب شغلی و کمبود دستمزدها، دست به اعتصاب زده اند. به گزارش باشگاه خبرنگاران، رانندگان قطار در ۱۶ شرکت از ۱۸ شرکت راه اهن در انگلیس، در اعتراض به گرانی‌ها و بی توجهی دولت به خواست معیشتی انان، از صبح امروز به مدت ... اعتصاب رانندگان قطار‌ها در انگلیس

ادامه

اختلاف طبقاتی, انگلستان, جهان, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, غرب اروپا, کارگری