پایان ماجراجویی آمریکا در آفریقا

رسانه آمریکایی گزارش داد خروج آمریکا از چاد و نیجر می‌تواند نشانه‌ای مبنی بر پایان عصر حضور نظامی آمریکا در آفریقا و منطقه ساحل باشد؛ امری که چالش‌های متعددی را متوجه سیاست خارجه دولت آمریکا خواهد کرد. به گزارش ایسنا، روزنامه واشنگتن‌پست گزارش داد آمریکا با یک عقب‌نشینی استراتژیک در آفریقا مواجه است و شواهد ... پایان ماجراجویی آمریکا در آفریقا

ادامه

آفریقا, آمریکا, ایران, جهان, چاد, چین, روسیه, ژئوپلیتیک, غرب, غرب آفریقا, فرانسه, نیجر

نیویورک‌تایمز: آمریکا ۱۰۰۰ نظامی را از نیجر خارج می‌کند

روزنامه نیویورک‌تایمز گزارش داد که ایالات متحده ۱۰۰۰ پرسنل نظامی آمریکایی را در ماه‌های آینده از این کشور واقع در غرب آفریقا خارج می‌کند. به گزارش ایسنا، در این گزارش که روز جمعه منتشر شد، آمده است که دولت ایالات متحده به دولت انتقالی نیجر در مورد طرح خود اطلاع داده است. به گزارش روزنامه ... نیویورک‌تایمز: آمریکا ۱۰۰۰ نظامی را از نیجر خارج می‌کند

ادامه

آفریقا, آمریکا, استعمار, تروریسم, خبر, روسیه, غرب آفریقا, فرانسه, نیجر

قدردانی روسیه از مواضع چین/ انتقاد مسکو از حضور نظامی غرب در قفقاز

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه طی یک نشست خبری ضمن قدردانی از موضع چین در حمایت از روسیه در مذاکرات احتمالی اوکراین، به حضور نظامی غرب در منطقه قفقاز جنوبی اشاره کرد و گفت: نظامی سازی این منطقه بیشتر رویایی مسلحانه را تشدید می‌کند. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری تاس، خانم ماریا ... قدردانی روسیه از مواضع چین/ انتقاد مسکو از حضور نظامی غرب در قفقاز

ادامه

اتحادیه اروپا, ارمنستان, اوکراین, چین, روسیه, ژئوپلیتیک, شرق اروپا, صلح, غرب, غرب آفریقا, قفقاز, کانادا, گزارش, ناتو

ورود مربیان نظامی و پدافند هوایی روسیه به نیجر

منابع خبری بامداد جمعه از استقرار مربیان نظامی و پدافند هوایی روسیه در نیجر در پی لغو توافق نظامی این کشور با آمریکا، خبر دادند. به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز، تلویزیون دولتی نیجر گزارش داد که مربیان نظامی روسیه با یک هواپیمای حامل تجهیزات نظامی وارد این کشور شدند. بر اساس این گزارش، در ... ورود مربیان نظامی و پدافند هوایی روسیه به نیجر

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, تروریسم, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا, غرب آفریقا, غرب اروپا, فرانسه, نیجر

آمریکا طرح خروج نظامیانش را از نیجر ارائه می‌کند

نیجر اعلام کرد که آمریکا قرار است طرحی برای خروج نیروهای نظامی خود، از این کشور آفریقایی ارائه کند. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، ژنرال «محمد تومبا» وزیر کشور نیجر چهارشنبه با «کاتلین فیتزگیبون» سفیر آمریکا دیدار کرد و مساله خروج نظامیان آمریکایی از نیجر در این دیدار مطرح شد. فیتزگیبون در ... آمریکا طرح خروج نظامیانش را از نیجر ارائه می‌کند

ادامه

آفریقا, آمریکا, استقلال, تروریسم, جهان, غرب آفریقا, فرانسه, نیجر

استقرار هواپیماهای جنگی مالی وبورکینافاسو درنیجر برای دفاع از این کشور

در تازه‌ترین تحولات نیجر، منابع محلی نیجر از استقرار هواپیماهای جنگی مالی و بورکینافاسو در این کشور برای مقابله با حمله احتمالی جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا خبر می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری مهر، پس از توافق سران جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (اکوواس) بر سر زمان دخالت نظامی در نیجر برای مقابله با شورای نظامی عامل کودتای منجر به بازداشت «محمد بازوم»، رئیس جمهوری منتخب این کشور در اواخر ماه گذشته میلادی، مالی و بورکینافاسو برای دفاع از کودتاگران نیجر بسیج شدند.

شبکه خبری «العربیه» گزارش داد که شبکه تلویزیونی دولت نیجر که تحت کنترل شورای نظامی است، بامداد امروز (شنبه) تصاویری از برخی هواپیماهای جنگی پخش کرد که بنا بر اعلام آن، مالی و بورکینافاسو در اجرای تعهدات خود مبنی بر دفاع مشترک و دفع هر گونه حمله احتمالی به نیجر، آنها را به شهر نیامی، پایتخت این کشور فرستادند و نیروهای خود را نیز در اختیار کودتاگران قرار دادند.

بنا بر گزارش این شبکه تلویزیونی، در چارچوب آماده سازی برای مقابله با دخالت نظامی احتمالی یک نیروی مشترک از اکوواس، همچنین برخی افسران از ستادهای فرماندهی نیروهای مسلح نیجر، مالی و بورکینافاسو یک جلسه هماهنگی میان این سه کشور مسلمان و همسایه واقع در غرب قاره آفریقا و تحت کنترل نظامیان کودتاگر را در شهر نیامی برگزار کردند.

بورکینافاسو: آماده‌ایم تا از نیجر دفاع کنیم

در بحبوحه افزایش احتمال حمله نظامی کشورهای غرب آفریقا به نیجر، وزیر دفاع بورکینافاسو تأکید کرد که این کشور از نیجر حمایت خواهد کرد.

در بحبوحه اخبار مربوط به احتمال حمله نظامی کشورهای غرب آفریقا (اکوواس) به نیجر، «کاسم کولیبالی»، وزیر دفاع بورکینافاسو در گفت‌وگو با «اسپوتنیک» تأکید کرد که بورکینافاسو از نیجر حمایت خواهد کرد.

وی دراین‌باره گفت: ما منتظر و آماده این جنگ هستیم و از نیجر حمایت خواهیم کرد. بورکینافاسو آماده است تا به علت سیاست‌های غیرقانی مجمع اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (اکوواس) علیه نیجر از این مجمع خارج شود.

وزیر دفاع بورکینافاسو درباره علت حمایت این کشور از نیجر افزود: اگر ما اجازه دهیم نیجر وارد چرخه بحران و هرج‌ومرج شود، تنها شرایطی ایده‌آل و مطلوبِ برای گروه‌های تروریستی ایجاد می‌شود، به لیبی نگاه کنید، انواع سلاح و تسلیحات به این کشور سرازیر شده و گروه‌های مختلف تروریستی شکل گرفته و عناصر آنها وارد مالی، نیجر و بورکینافاسو می‌شوند.

«عبدالفتاح موسی»، کمیسر امور سیاسی و امنیتی جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (اکوواس) دیروز جمعه بدون اشاره به موعد حمله نظامی علیه نیجر گفت: امروز (جمعه) سران عضو اکوواس درباره «زمان» مداخله نظامی علیه نیجر به توافق رسیدند؛ اما زمان مداخله نظامی را اعلام نمی‌کنیم. آماده‌ایم تا هر زمان که دستور داده شود در نیجر مداخله کنیم.

این موضع گیری رسمی از سوی کشورهای عضو جامعه اقتصادی غرب آفریقا، پس از پایان نشست سران اکوواس در «آکرا»، پایتخت غنا طی دو روز گذشته اعلام شد.

«ابراهیم ترائوره»؛ فرمانده جوان و ضد غربِ بورکینافاسو کیست؟

شبکه الجزیره در گزارشی به زوایای شخصیت، افکار سیاسی و اقدامات فرمانده کودتای بورکینافاسو پرداخته است. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، ابراهیم ترائوره فرمانده کودتای نظامی در بورکینافاسو است که حکومت «سانداوگو دامبیا» را از قدرت سرنگون کرد. وی در سال ۱۹۸۸ در استان موهون در بورکینافاسو به دنیا آمد و هم ... «ابراهیم ترائوره»؛ فرمانده جوان و ضد غربِ بورکینافاسو کیست؟

ادامه

بورکینافاسو, جهان, چین, روسیه, شرق, غرب, غرب آفریقا, فرانسه

فرانسه: نظامیانمان را از نیجر خارج نمی‌کنیم

وزارت امور خارجه فرانسه امروز در بیانیه‌ای اعلام کرد: پاریس نظامیانش را از نیجر خارج نمی‌کند؛ ما تصمیمات کودتاچیان را به‌رسمیت نمی‌شناسیم. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره، وزارت امور خارجه فرانسه امروز چهارشنبه دربیانیه‌ای اعلام کرد: نیروهای خود که در نیجر مستقر هستند را از این کشور خارج نخواهیم کرد. ... فرانسه: نظامیانمان را از نیجر خارج نمی‌کنیم

ادامه

جهان, حقوق بشر, خبر, غرب آفریقا, فرانسه, نیجر

نیروهای مترقی جهان مخالف صریح هرگونه مداخله نظامی نیروهای خارجی در نیجر هستند!

مردم نیجر تنها مرجع تعیین کنندهٔ روند تحول‌های آینده در کشورشان هستند! حزب تودهٔ ایران با در نظر گرفتن تهدید فزایندهٔ مداخله نظامی “جامعهٔ اقتصادی کشورهای غرب آفریقا” (ECOWAS) ”اکواس“ در کشور”نیجر” که در معرض دگرگونی‌ها و تحول‌های سریع است و همچنین با توجه به خطر شعله‌ور شدن آتش جنگ در بخشی بزرگ از آفریقا، ... نیروهای مترقی جهان مخالف صریح هرگونه مداخله نظامی نیروهای خارجی در نیجر هستند!

ادامه

آفریقا, آمریکا, اتحادیه اروپا, استعمار, امپریالیسم, بورکینافاسو, جهان, سازمان امنیت و همکاری اروپا, سازمان ملل, صلح, غرب آفریقا, فرانسه, فقر, گینه, مالی, نیجر, نیجریه

بورکینافاسو قراردادهای استعماری با فرانسه را لغو کرد

ابراهیم ترائوره، رئیس جمهوری کشور آفریقایی بورکینافاسو اعلام کرد که کشورش چند قرارداد با دولت فرانسه را که تاکنون در قالب استعماری و یکجانبه امضاء شده بودند، لغو کرد. به گزارش روز سه شنبه ایرنا از روزنامه مغربی “نورث افریکن پست”، سرهنگ ترائوره طی سخنانی به مناسبت روزجهانی جوانان با اشاره به وضعیت کشورش به ... بورکینافاسو قراردادهای استعماری با فرانسه را لغو کرد

ادامه

استعمار, امپریالیسم, بورکینافاسو, خبر, غرب, غرب آفریقا, فرانسه, فقر, مالی