گرامی باد اول ماه مه ۲۰۲۴ روز مبارزه و جشن طبقه کارگر

همچون دیگر نقاط جهان، ما نیز در گوتنبرگ روز اول ماه مه را گرامی می‌داریم. از سال ۱۸۹۰ میلادی، کارگران همواره این روز را با خواست ۸ ساعت کار در روز، جشن گرفته‌اند. در دو سال اخیر، مردم سوئد شاهد آن بودند که چطور افزایش ده ساله‌ی دستمزد واقعی آن‌ها دود شده و به هوا ... گرامی باد اول ماه مه ۲۰۲۴ روز مبارزه و جشن طبقه کارگر

ادامه

آمریکا, ارتجاع, امپریالیسم, جهان, خاورمیانه, روسیه, سوئد, سوسیالیسم, شیلی, صلح, صهیونیسم, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, عراق, فقر, فلسطین, ناتو

خطر جنگ‌های گسترده و رژیم ولایت فقیه

با توجه به بحران‌های فراگیر اقتصادی-اجتماعی و زیست‌محیطی، رشد فاشیسم در جهان، و با در نظر گرفتن آنچه در اوکراین و غزه و سودان می‌گذرد، به‌ویژه با توجه به اقدام تروریستی دولت فاشیستی اسرائیل در حمله به ساختمان‌های متعلق به سفارت جمهوری اسلامی ایران در خاک سوریه و سپس پرتاب صدها پهپاد و موشک توسط ... خطر جنگ‌های گسترده و رژیم ولایت فقیه

ادامه

آمریکا, اتحاد شوروی, استثمار, اسراییل, اسلام سیاسی, امپریالیسم, انترناسیونالیسم, انگلیس, اوکراین, ایران, بریکس, پاکستان, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, زنان, سرمایه‌داری, سودان, سوریه, سیاسی, صلح, عدالت اجتماعی, فاشیسم, فقر, فلسطین, کمونیسم, لنین, محیط زیست, مقاله, منافع ملی, نئونازیسم, نسل‌کشی

افشا نگرانی‌های شدید و گسترده تل‌آویو از صدور حکم‌های بازداشت در حق مقامات ارشد رژیم از سوی دیوان دادگستری لاهه

تلویزیون اسرائیل امروز چهارشنبه نگرانی‌های شدید و گسترده تل‌آویو از صدور حکم‌های بازداشت در حق مقامات ارشد این رژیم از سوی دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه را افشا کرد. به گزارش ایسنا، شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل امروز در گزارشی به نقل از برخی مسوولان در لاهه اعلام کرد، صدور چنین دستوراتی همانند این اقدام چشمگیر، ... افشا نگرانی‌های شدید و گسترده تل‌آویو از صدور حکم‌های بازداشت در حق مقامات ارشد رژیم از سوی دیوان دادگستری لاهه

ادامه

آلمان, آمریکا, اروپا, اسراییل, افغانستان, خاورمیانه, دیوان داوری لاهه, فلسطین, گزارش, هلند

رئیس‌جمهور شیلی جنگ علیه غزه را وحشیانه خواند

رئیس‌جمهور شیلی جنگ جاری اسرائیل در نوار غزه را «وحشیانه» توصیف کرد. به گزارش ایسنا، «گابریل بوریچ» رئیس‌جمهور شیلی در شبکه‌های اجتماعی عکسی از «صابرین» دختر فلسطینی را پس از دست‌ دادن مادر، پدر و خواهر ۴ ساله‌اش در بمباران اسرائیل منتشر کرد. به نقل از آناتولی، بوریچ گفت: «هرگز نباید وحشیگری را که توسط ... رئیس‌جمهور شیلی جنگ علیه غزه را وحشیانه خواند

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, تحلیل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, شیلی, فلسطین

هشدار اسپانیا به اسراییل درباره حمله به رفح

وزیر خارجه اسپانیا خواستار استقرار آتش‌بس در غزه و عدم عملیات نظامی اسرائیل در رفح شد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ نبود آینده‌ای روشن پیش روی فلسطینیان و ادامه اشغالگری‌های اسرائیل در نهایت منجر به وقوع حمله هفتم اکتبر شد. اکنون برخی کشور‌های اروپایی در تلاش هستند با ایجاد امید در میان فلسطینیان از جمله آینده ... هشدار اسپانیا به اسراییل درباره حمله به رفح

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, اسراییل, ایرلند, تروریسم, جنوب اروپا, خاورمیانه, فلسطین, لبنان, مالت

از زمان ۱۱ سپتامبر۲۰۰۱ ؛ ۵۰۰ هزار تن درجنگ‌های آمریکا کشته شده‌اند

موسسه امور عمومی و بین‌الملل واتسون در گزارشی با عنوان “هزینه‌های جنگ” عنوان کرده است که آمریکا از زمان حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱، برای جنگ‌های خارجی ۵.۹ تریلیون دلار هزینه کرده که کشته شدن حدود ۵۰۰ هزار نفر را نیز به دنبال داشته است.

 

این گزارش که ماه جاری میلادی منتشر شده، حاکی از آن است که حدود ۳۷۰ هزار نفر به طور مستقیم در خشونت‌های مرتبط با جنگ‌های آمریکا کشته شده‌اند، در حالی که افراد بیشتری در اثر سوءتغذیه و زیرساخت‌های ویران شده جان خود را از دست داده‌اند. تخمین زده می‌شود که در جنگ‌هایی به رهبری آمریکا، ۲۵۰ هزار غیرنظامی کشته و بیش از ۱۰.۱ میلیون تن آواره شده باشند.

 

علاوه بر آن، شش هزار و ۹۰۰ تن از نیروهای نظامی، هفت هزار و ۸۰۰ مقاطعه‌کار و بیش از ۱۱۰ هزار مبارز ارتشی از زمان حملات ۱۱ سپتامبر در جنگ‌هایی به سرپرستی آمریکا کشته شده‌اند.

 

این آمارها مرگ بیش از نیم‌ میلیون نفری را که پس از تلاش آمریکا و قدرت‌های دیگر برای سرنگونی بشار اسد، رییس جمهور سوریه در سال ۲۰۱۱ کشته شدند، شامل نمی‌شود.

 

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، ائتلاف تحت رهبری آمریکا که بیش از ۷۰ کشور در آن حضور داشتند، از سپتامبر سال ۲۰۱۴ عملیاتی را علیه تروریست‌های داعش در سوریه و عراق صورت داده است. اقدامات مرگبار ائتلاف آمریکا در سوریه با مجوز دولت سوریه یا شورای امنیت سازمان ملل صورت نگرفته است.

 

این گزارش همچنین نشان می‌دهد که بهای جنگ‌هایی که در افغانستان، عراق، پاکستان و سوریه به سرپرستی آمریکا صورت گرفته، برای این کشور حدود ۵.۹ تریلیون دلار هزینه داشته است.

 

بر اساس این گزارش، این آمار با هزینه‌ای که پنتاگون برای این جنگ‌هاتخمین می‌زند، تفاوت قبل توجهی دارد زیرا “این مبلغ نه تنها بودجه‌های تخصیصی که از سوی وزارت دفاع تعیین شده را در نظر دارد، بلکه هزینه‌های دولت فدرال برای پیامدهای جنگ را نیز شامل می‌شود.”

 

طبق ارزیابی این گزارش، هزینه جنگ‌های فعلی که پس از ۱۱ سپتامبر آغاز شده‌اند، تقریبا منحصرا از طریق قرض پرداخت می‌شود که هم بدهی‌های ملی آمریکا و هم کسری بودجه این کشور را افزایش داده است.

 

این گزارش هشدار می‌دهد: اگر آمریکا فورا قرض‌های خود را پرداخت نکند، باید سود این بدهی‌ها را نیز بپردازد. ما تخمین می‌زنیم که سود این بدهی‌ها تا سال ۲۰۵۳ می‌تواند به بیش از ۷.۹ تریلیون دلار برسد.

 

نتا کرافورد، استاد علوم سیاسی در این گزارش نوشته است: هیچ استراتژی‌ای برای پایان جنگ وجود ندارد.

 

او می‌افزاید: این واقعیت که آمریکا هزینه‌های هنگفتی را برای جنگ‌هایی می‌پردازد که دست‌کم در افغانستان به بن‌بست خورده و در عراق و سوریه به راه حلی دست پیدا نکرده است و این یک مشکل مالی طولانی مدت است که بر نسل‌های آینده تاثیرگذار خواهد بود.

ایسنا

کارشناسان آمریکایی: واشنگتن مانع فشار جهانی بر بن‌سلمان است

شماری از کارشناسان آمریکایی در مصاحبه با خبرگزاری شینهوا تاکید کرده اند آمریکا بزرگترین مانع فشارهای جهانی بر دولت بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی در پرونده قتل خاشقچی است.

ادامه

امریکا, ایران, جنوب غرب آسیا, جهان, خاورمیانه, خبر, عربستان سعودی

خشم آمریکا از تقویت روابط اقتصادی اسرائیل و چین

آمریکا از تقویت روابط اقتصادی اسرائیل با چین به شدت خشمگین است. این در حالی است که اکنون جنگی اقتصادی میان چین و آمریکا درگرفته و واشنگتن نگران است بازنده نبرد اقتصادی با پکن باشد.

ادامه

اسراییل, امریکا, جهان, چین, خاورمیانه, خبر, شرق آسیا

عطوان؛ واکنش مسکو و دمشق به‌حمله اسرائیل ویرانگر و زلزله‌وار خواهد بود

عبدالباری عطوان در مطلبی در رای الیوم آورده است: می‌توان گفت که بدون تردید هفته جاری شاید سرآغازی برای زورگویی‌های آمریکا و اسرائیل با هم باشد.

ادامه

اسراییل, امریکا, جهان, خاورمیانه, خبر, روسیه, سوریه

عطوان: ناتو عربی اعلام جنگ فرقه‌ای جدید در منطقه است

روزنامه فرامنطقه ای ‘رأی الیوم’ در یادداشتی روز دوشنبه با انتقاد از تشکیل ائتلاف موسوم به «ناتو عربی»، نوشت: تشکیل ائتلاف جدید به معنای اعلام آغاز جنگ های مذهبی و فرقه‌ای جدید در منطقه خاورمیانه و اجرای طرح اسرائیل خواهد بود.

ادامه

اسراییل, امریکا, ایران, جهان, خاورمیانه, خبر, سوریه, عراق, عربستان سعودی, عمان, فلسطین, قطر, لیبی, مقاله, یمن