مسکو: واشنگتن به دنبال گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی است

معاون وزیر امور خارجه روسیه نسبت به اهداف واشنگتن برای گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی هشدار داد. میخائیل گالوزین، معاون وزیر امور خارجه روسیه، نسبت به اهداف واشنگتن برای گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی هشدار داد و خاطرنشان کرد که ایالات متحده این نیات را برای مدت طولانی داشته ... مسکو: واشنگتن به دنبال گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی است

ادامه

آذربایجان, اتحاد شوروی, اتحادیه اروپا, ارمنستان, جنگ سرد, جنوب شرق اروپا, روسیه, شرق آسیا, شمال غرب آسیا, صلح, گزارش

درگیری معترضان و پلیس ارمنستان ۳۴ زخمی بر جای گذاشت

وزارت بهداشت ارمنستان اعلام کرد در پی درگیری‌ها مقابل ساختمان‌های دولتی در ایروان دستکم ۳۴ تن زخمی شدند. به گزارش ایرنا به نقل از تاس، دفتر مطبوعاتی وزارت بهداشت ارمنستان سه‌شنبه شب گفت: ۱۶ نفر از زخمی‌ها از اعضای پلیس و ۱۸ تن دیگر غیرنظامی هستند. این درگیری‌ها پس از آن آغاز شد که جمهوری ... درگیری معترضان و پلیس ارمنستان ۳۴ زخمی بر جای گذاشت

ادامه

اتحادیه اروپا, تروریسم, جنوب شرق اروپا, جهان, حقوق بشر, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا

آغاز رزمایش ۱۰ روزه آمریکا و ارمنستان

رزمایش مشترک ۱۰ روزه ارمنستان و آمریکا در ۲ مرکز آموزشی در نزدیک ایروان آغاز شد. به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، در رزمایش «شریک عقاب» که دوشنبه آغاز شد، ۸۵ سرباز آمریکایی و ۱۷۵ نظامی ارمنستان حضور دارند. هدف از این رزمایش آماده کردن سربازان ارمنستان برای حضور در ماموریت‌های صلحبانی بین‌المللی اعلام ... آغاز رزمایش ۱۰ روزه آمریکا و ارمنستان

ادامه

آذربایجان, آمریکا, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا, قفقاز

توافق برای بازگشایی گذرگاه لاچین و جاده آغ‌دام و ارسال کمک‌های بشردوستانه به قره‌باغ

مقام‌های قره‌باغ اعلام کردند که توافقی برای ازسرگیری ترانزیت کمک‌های بشردوستانه از طریق گذرگاه لاچین حاصل شده و کمک‌های روسیه از طریق جاده «آغ‌دام» نیز به این منطقه ارسال خواهد شد. به گزارش ایرنا به نقل از آرمن پرس، مرکز اطلاع‌رسانی قره‌باغ شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: با توجه به بحران انسانی در قره‌باغ-ناگورنو، دولت ... توافق برای بازگشایی گذرگاه لاچین و جاده آغ‌دام و ارسال کمک‌های بشردوستانه به قره‌باغ

ادامه

آذربایجان, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا, فرانسه, قفقاز

۲ نظامی ارمنستانی کشته و ۳ نیروی جمهوری آذربایجان زخمی شدند

در ادامه تنش‌ها میان ایروان و باکو در قره‌باغ، ۲ نظامی ارمنستانی کشته و ۳ نیروی جمهوری آذربایجان زخمی شدند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری رویترز، ارمنستان و جمهوری آذربایجان امروز جمعه اعلام کردند که در جریان درگیری ها در امتداد مرز مشترک خود در شمال غربی منطقه قره باغ، متحمل تلفاتی ... ۲ نظامی ارمنستانی کشته و ۳ نیروی جمهوری آذربایجان زخمی شدند

ادامه

آذربایجان, اتحاد شوروی, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, دیوان بین‌‌المللی لاهه, روسیه, شمال غرب آسیا, هلند

اجازه پارلمان عراق به العبادی برای استقرار نیروهای ارتش در کرکوک

‘حیدرالعبادی’ روزچهارشنبه در جلسه پارلمان عراق برای بررسی مجازات های تنبیهی علیه اقلیم کردستان عراق گفت که با قدرت قانون حاکمیت دولت مرکزی را بر تمامی اراضی اقلیم کردستان عراق اعامل می کنیم.

 

وی اضافه کرد که قانون اساسی تعیین کننده رابطه بین اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق است و هرگز براساس نتایج همه پرسی غیرقانونی اخیر با اقلیم مذاکره نمی کنیم.

 

نخست وزیر عراق در این جلسه ویژه پارلمان که وزیران کشور، دفاع، مشاور امنیت ملی و نفت نیز حضور داشتند گفت که از قبل به رهبران کرد اقلیم کردستان عراق هشدار دادیم که در صورت انجام همه پرسی، با اقدامات دولت مرکزی مواجه می شوند.

 

وی ادامه داد که دولت مرکزی در راستای قانون اساسی و قوانین موجود عراق تدابیر لازم برای حفظ وحدت عراق اتخاذ می کند و در مناطق مورد اختلاف تدابیر امنیتی ویژه اتخاذ کرده که از جمله آن استقرار نیروهای عراق در این مناطق است.

 

وی از اقلیم کردستان عراق خواست که با استناد به مصوبه دوشنبه گذشته پارلمان عراق، تمامی گذرگاه های مرزی را تحویل دولت عراق دهد و گفت که پروازهای هوایی از جمعه آینده تا اطلاع ثانونی به و از فرودگاه های اقلیم متوقف می شود.

 

حیدر العبادی حفاظت از شهروندان را اولویت دولت عراق دانست و خاطر نشان کرد که دولت مرکزی از شهروندان کرد همانند شهروندان ترکمن، مسیحی و عرب و دیگر اقوام و طوایف عراق حمایت می کند.

 

وی اضافه کرد که هر گونه تعرض به شهروندان کرد را تعرض به دولت عراق می دانیم و بر همین اساس از شهروندان کرد در داخل و خارج اقلیم کردستان عراق حمایت می کنیم.

 

وی رزمایش های نظامی با ترکیه را در راستای حفاظت از امنیت عراق و ثبات در منطقه د دانست و خاطر نشان کرد که همکاری های امنیتی عراق با جمهوری اسلامی ایران نیز در همین راستا صورت می گیرد.

 

نخست وزیر عراق تاکید کرد که همه پرسی اقلیم کردستان عراق به شراکت موجود بین اقلیم و بغداد لطمه زده است.

 

وی در عین حال بر ادامه مبارزه با داعش و آزادی اراضی عراق از تصرف گروه های تروریستی تاکید کرد و گفت که هیچ چیزی نمی تواند ما از آزادی اراضی مان از تروریسم و بازگرداندن آوارگان به خانه و کاشانه شان باز دارد.

 

حیدر العبادی همچنین از نیروهای پیشمرگ کرد خواست از تمامی اراضی که در طول سنوات اخیر تصرف کرده اند، عقب نشینی کنند.

 

رییس پارلمان عراق نیز در این جلسه از دولت خواست که به صورت هفتگی گزارشی از تدابیر دولت در قبال اقلیم به پارلمان ارائه کند.

 

‘سلیم الجبوری’ افزود که موظف هستیم برای حفظ وحدت و یکپارچگی در برخورد متوازن و حکیمانه و حساب شده عمل کنیم و مردم از تبعات آن در امان باشند.

 

الجبوری تاکید کرد که مردم کرد بخش جدایی ناپذیر ملت عراق هستند و ما در قبال حمایت از آنها و منافع شان مسوول هستیم.

 

در این جلسه ، پارلمان عراق با مصوبات اخیر خود موافقت نهایی را اعلام کرد.

 

اجازه پارلمان عراق به العبادی برای استقرار نیروهای ارتش در کرکوک

 

پارلمان عراق به نخست وزیر این کشور اجازه داد نیروهای ارتش را در منطقه کرکوک مستقر کند.

 

پارلمان عراق در نشست امروز خود، همه‌پرسی اقلیم کردستان را غیرقانونی و باطل اعلام کرد.

 

بر اساس این گزارش، پارلمان عراق، حیدر العبادی نخست‌وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح این کشور را به برداشتن گام‌های قانونی برای حفظ وحدت عراق، ملزم کرد.

 

پارلمان عراق همچنین العبادی را ملزم کرد که دستور استقرار نیروهای امنیتی در مناطق مورد منازعه و در کرکوک را صادر کند.

 

پارلمان عراق بر ضرورت پیگرد قضایی مسئولان اجرای همه‌پرسی اقلیم کردستان تاکید کرد.

 

بر اساس مصوبات امروز پارلمان عراق، تمام گذرگاه‌های مرزی که در خارج از کنترل دولت مرکزی است، باید بسته شوند.

 

پارلمان عراق اعلام کرد که دولت باید چاه‌های نفت شمالی در کرکوک و مناطق مورد منازعه را به کنترل وزارت نفت در بیاورد.

 

پارلمان عراق همچنین خواستار اتخاذ تدابیر لازم برای اجرای تصمیمات علیه اقلیم کردستان از جمله برکناری استاندار کرکوک شد.

 

پارلمان عراق از دولت این کشور خواست که با گفتگوی مشروط با اقلیم کردستان عراق مگر بعد از لغو نتایج همه‌پرسی، موافقت نکند.
تسنیم، ایرنا

صالح مسلم: آماده مذاکره با دمشق درباره خودمختاری کردها در شمال سوریه هستیم

رهبر کردهای سوری اظهارات وزیر خارجه سوریه مبنی بر اینکه دمشق آماده مذاکره درباره ایجاد منطقه‌ای خودمختار در شمال سوریه است را مثبت خواند و گفت که نظام فدرال در شمال سوریه وجود دارد اما آماده‌ایم درباره آن با دمشق مذاکره کنیم.   ولید معلم، وزیر خارجه سوریه در مصاحبه‌ای با شبکه خبری روسیا الیوم، ... صالح مسلم: آماده مذاکره با دمشق درباره خودمختاری کردها در شمال سوریه هستیم

ادامه

جهان, خبر, سوریه

گزارش ینی‌شفق از جزئیات جلسه محرمانه کردها و نمایندگان آمریکا و فرانسه در اربیل

به نقل از روزنامه ینی‌شفق، وابسته به دولت آنکارا، این جلسه محرمانه که گفته می‌شود پیش از برگزاری رفراندوم برگزار شده، تصمیمات جدی به همراه داشته است. در این جلسه کرکوک به عنوان “پایتخت” کردستان انتخاب شده و ایجاد یک ارتش مشترک با یگان‌های مدافع خلق سوریه که آنکارا آن را شاخه سوری پ‌.ک‌.ک می‌داند ... گزارش ینی‌شفق از جزئیات جلسه محرمانه کردها و نمایندگان آمریکا و فرانسه در اربیل

ادامه

امریکا, جهان, خبر, عراق, فرانسه

لاوروف: شرایط از بین‌بردن کامل داعش در سوریه فراهم شده است

به گزارش خبرگزاری تاس، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه گفت شرایط برای از بین بردن سریع و پایان دادن به تروریسم در سوریه ایجاد شده است.   لاوروف گفت: روند مثبت در گسترش و بهبود اوضاع در سوریه دلگرم کننده است.   وی افزود: میزان خشونت در سوریه به طور قابل ملاحظه ای در ... لاوروف: شرایط از بین‌بردن کامل داعش در سوریه فراهم شده است

ادامه

جهان, خبر, روسیه, سوریه

کرکوک پایتخت می‌شود / ایجاد ارتش مشترک با کردهای سوریه!

روزنامه وطن ترکیه نوشت: پیش از انجام همه پرسی جدایی اقلیم کردستان عراق، مقامات این منطقه نشستی سری تشکیل داده اند.   بر این اساس در این نشست که در منزل «هوشیار زیباری» مشاور بارزانی انجام گرفته در خصوص آینده سیاسی و نظامی اقلیم تصمیم گیری شده است.   روزنامه وطن می افزاید: در این ... کرکوک پایتخت می‌شود / ایجاد ارتش مشترک با کردهای سوریه!

ادامه

جهان, خبر, سوریه, عراق