اتحادیه آلبا نظام سرمایه‌داری را مسئول بحران اقلیمی جهان دانست

دبیراجرایی سازمان منطقه‌ای اتحاد بولیواری برای مردم آمریکای ما (آلبا) با بیان اینکه آمریکا و کشورهای اتحادیه اروپا مسئول ۶۹ درصد از میزان انتشار گازهای دی اکسید کربن جهانی هستند، نظام سرمایه‌داری را مسئول بحران آب و هوایی جهان دانست.

 

به گزارش ایرنا از خبرگزاری کوبا، «ساچا یورنتی» دبیراجرایی اتحادیه کشورهای مقاومت آمریکای لاتین (آلبا) در صفحه توئیتر خود نوشت: این انسانیت نیست، این مدل ناپایدار تولید و مصرف است، این مدل سرمایه داری است.

 

دبیر اجرایی آلبا تاکید کرد کرد که آمریکا و کشورهای اتحادیه اروپا مسئول ۶۹ درصد میزان انتشار گازهای دی اکسید کربن اضافی هستند. بنابراین ما مسئولیت های مشترک اما متمایز داریم.

 

کشورهای حوزه آلبا پیشتر در طول برگزاری نوزدهمین اجلاس سران این اتحادیه در ۲۴ ژوئن (سوم تیر) در کاراکاس، دربیانیه ای ویژه، اجرای مسئولانه تعهدات را برای توسعه پایدار ضروری خواندند.

 

کشورهای عضو اتحادیه، درخصوص توافق آب و هوایی پاریس، صرفا اعلام مشارکت کشورها را برای رسیدن به اهداف عملی مانند تثبیت دما و پیشگیری از حوادث مخرب و افزایش انتشار گازهای گلخانه ای کافی ندانسته و بر لزوم تقویت همکاری های موجود بین منطقه ای برای دستیابی به همبستگی جهانی درجهت مقابله با تغییرات آب و هوایی و دیگر مسائل زیست محیطی مهم تاکید کردند.

 

در همین راستا، سازمان منطقه ای آلبا در ۷ ژوئیه (۱۶ تیر) نیز یک نشست ویژه با هدف بررسی راهبردهای ضروری درباره چالش های زیست محیطی تشکیل داد که توافق های به دست آمده را در کنوانسیون تغییرات آب و هوایی سازمان ملل، در ۱۲-۱ نوامبر ۲۰۲۱ در گلاسکو ارائه خواهد داد.

 

به گزارش ایرنا، براساس نتایج نظرسنجی اخیر موسسه یوگو، بسیاری از مردم آمریکا نیز با وجود دیدگاه‌های مختلف حزبی، معتقدند که تغییرات اقلیمی تاثیر چشمگیری بر زندگی آنها گذاشته است.

 

در ماه های اخیر آتش سوزی در جنگل های آمریکا، موج گرما و سیل ویرانگر در شمال غرب اروپا بروز کرده است. دانشمندان هشدار می‌دهند که در صورتی که جلوی تاثیرات مخرب ناشی از تغییرات اب و هوایی گرفته نشود این امر می‌تواند به یک رویه عادی تبدیل شود.