به‌مناسبت روز جهانی کارگر: رشد و گسترش مبارزهٔ طبقه کارگر و وظایف بی‌درنگ در مرحلهٔ کنونی

کارگران و زحمتکشان برضد جنگ، سرکوب و برای صلح مبارزه می‌کنند! کارگران و زحمتکشان میهن ما درحالی به‌پیشواز ۱۱ اردیبهشت ماه روز جهانی کارگر می‌روند که سالی پر از رزم و پیکار را پشت‌سر گذاشتند. زحمتکشان در مقایسه با دیگر انتخابات در اسفندماه سال گذشته در کارزار نه قاطع به انتخابات فرمایشی و شکست آن ... به‌مناسبت روز جهانی کارگر: رشد و گسترش مبارزهٔ طبقه کارگر و وظایف بی‌درنگ در مرحلهٔ کنونی

ادامه

آزادی, ارتجاع, استبداد, استقلال, اسراییل, امپریالیسم, انقلاب ملّی-دموکراتیک, بازنشستگان, پرستاری, تجاوز نظامی, جهان, خصوصی‌سازی, سیاسی, صلح, طبقه کارگر, فرهنگیان, فلسطین, معیشت, مقاله, ناتو, نسل‌کشی, همبستگی

خطر جنگ‌های گسترده و رژیم ولایت فقیه

با توجه به بحران‌های فراگیر اقتصادی-اجتماعی و زیست‌محیطی، رشد فاشیسم در جهان، و با در نظر گرفتن آنچه در اوکراین و غزه و سودان می‌گذرد، به‌ویژه با توجه به اقدام تروریستی دولت فاشیستی اسرائیل در حمله به ساختمان‌های متعلق به سفارت جمهوری اسلامی ایران در خاک سوریه و سپس پرتاب صدها پهپاد و موشک توسط ... خطر جنگ‌های گسترده و رژیم ولایت فقیه

ادامه

آمریکا, اتحاد شوروی, استثمار, اسراییل, اسلام سیاسی, امپریالیسم, انترناسیونالیسم, انگلیس, اوکراین, ایران, بریکس, پاکستان, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, زنان, سرمایه‌داری, سودان, سوریه, سیاسی, صلح, عدالت اجتماعی, فاشیسم, فقر, فلسطین, کمونیسم, لنین, محیط زیست, مقاله, منافع ملی, نئونازیسم, نسل‌کشی

بایدن: درخواست استرالیا برای توقف پیگرد قانونی جولیان آسانژ را بررسی می‌کنیم

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت که در حال بررسی درخواست استرالیا از آمریکا برای توقف پیگرد قانونی جولیان آسانژ، بنیانگذار ویکی لیکس است. به گزارش چهارشنبه شب ایرنا از “اسپوتنیک”, بایدن در پاسخ به سوالی درباره درخواست استرالیا مبنی بر پایان دادن به پیگرد قانونی آسانژ توسط دولت آمریکا گفت: ما ... بایدن: درخواست استرالیا برای توقف پیگرد قانونی جولیان آسانژ را بررسی می‌کنیم

ادامه

آزادی, آزادی‌های دموکراتیک, آمریکا, آمریکای شمالی, استرالیا, افغانستان, اقیانوسیه, انگلیس, جهان, حقوق بشر, عراق, ویکی‌لیکس

گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

رشد بیکاری، بطلان شعارهای ولی‌ فقیه! آمار منتشر شده در پایان سال گذشته خط بطلان دیگری بود بر شعار ولی فقیه یعنی سال “مهار تورم و رشد تولید”، شعاری که می‌بایستی به رشد تولید و اشتغال منجر گردد. طبق آمار منتشر شده توسط مرکز آمار، نرخ متوسط بیکاری در زمستان سال گذشته ۸٫۶ درصد بوده ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی‌های دموکراتیک, اجتماعی, ایران, بازنشستگان, برابری اجتماعی, حقوق بشر, دانشجویی, زنان, سوخت‌بران, سیاسی, فقر, کارگری, کولبری, گزارش, محیط زیست, نئولیبرالیسم, نفتگران, همبستگی

تأملی بر اهمیت شکل‌گیریِ جنبش اعتصابی کارگران

شکست دیکتاتوری حاکم در گرم کردن تنور انتخابات فرمایشی ۱۱ اسفندماه ۱۴۰۲ با “نه” قاطع مردم، ادامه رشته تحول‌های صحنه مبارزه طبقاتی و آرایش سیاسی میهن ما پس از خیزش زن زندگی آزادی بود. در کارزار “نه” به انتخابات فرمایشی در قیاس با دیگر انتخابات‌های پیشین کارگران و زحمتکشان نقشی پررنگ‌تر داشتند. اعتراض و اعتصاب‌های ... تأملی بر اهمیت شکل‌گیریِ جنبش اعتصابی کارگران

ادامه

آلمان, استبداد, اقتصادی, امپریالیسم, امنیت شغلی, امنیتی, حقوق بشر, سیاسی, عدالت اجتماعی, کارگری, مبارزه طبقاتی, مقاله, همبستگی

آیا از طریق انتخابات به “تغییر شرایط” امیدی هست؟/ “اصلاحات بنیادین” در ایران تنها با طرد “صاحبان اصلی قدرت” ممکن است!

دو تن از چهره‌های برجسته اصلاح‌طلبان ایران درباره اوضاع کشور و سود و زیان شرکت در انتخابات سخن گفته‌اند. تاجزاده و ظفرقندی معتقدند که اگر امکان “تغییر شرایط” از طریق انتخابات وجود نداشته باشد، رای‌دادن امری بیهوده است.

 

به گزارش صدای آلمان؛ درمجمع عمومی “انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران” که روز ۲۲ آذر (۱۳ نوامبر) در تهران برگزار شد، محمد رضا ظفرقندی، دبیرکل این انجمن و مصطفی تاجزاده از شخصیت‌های شناخته‌شده اصلاح‌‌طلبان حکومتی سخنرانی کردند.

 

به گزارش وبسایت‌های خبری ایران یکی از موضوعات محوری سخنان این دو سیاستمدار شرکت در انتخابات در وضعیت ناهنجار امروز ایران بود.

 

ظفرقندی ضمن بیان این که “این روزها کشور حال و روز خوبی ندارد” و بیمار است، گفت: «ریشه این بیماری در کیفیت حکمرانی و اصرار بر تکرار مسیر پراشتباه و عدم پذیرش تغییرات اساسی و نشنیدن فریاد ناصحان، دلسوزان و مظلومان است.»

 

دلایل ناآرامی‌های اخیر

 

به اعتقاد این فعال سیاسی اصلاح‌طلب، “عدم توسعه کشور و فقر و بی‌عدالتی و تبعیض گسترده نتیجه‌ای جز هرج و مرج” ندارد و جایی که امکان یک اعتراض ساده وجود نداشته باشد “باید منتظر ناآرامی بود”.

 

ظفرقندی ضمن بیان “گستره جغرافیایی” اعتراضات آبان‌ماه گفت، دلایل ناآرامی‌ها “فقر، فساد و تبعیض” بوده و “نسبت دادن همه آن به خارج از کشور حکایت سر در برف بردن بوده است”.

 

رئیس جمهور حسن روحانی روز ۲۹ آبان معترضان را “سربازان دشمن” نامیده و ضمن بیان این که “این جمع کوچک” به وطن خود “خیانت” کرده است، مدعی شد که آنها “حتی به نوجوان‌ها هم رحم نکردند”.

 

روحانی همچنین تاکید کرده بود تظاهراتی که برای حمایت از حکومتگران برگزار شد، “اتحاد و همبستگی مردم با کل نظام را به دنیا نشان” داد.

 

ظفرقندی در مجمع عمومی “انجمن اسلامی جامعه پزشکان” ضمن هشدار نسبت به “گسست بیش از حد” بین جوانان و حکومتگران و کاهش تعامل تاکید کرد: «جوانان و حاکمان اساسا حرف یکدیگر را نمی‌فهمند. امروز بسیاری از جوانان نابغه از کشور خارج می‌شوند.»

 

انتخابات مجلس

 

دبیرکل “انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران” در ادامه خاطرنشان کرد که مجلس باید “نماد ایستادگی” و “فراگیری همه تفکرات ملت باشد”، اما دخالت غیرمجلسیان در امور قانون‌گذاری “باعث افول و تهدید شان مجلس شده است”.

 

ظفرقندی در ادامه تاکید کرد: «اگر امکان حضور همه تفکرات مختلف در مجلس فراهم نباشد دلیلی ندارد در انتخابات باشیم».

 

“وضعیتی بسیار دشوار پیچیده و بی‌سابقه‌”

 

مصطفی تاج‌زاده، از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب نیز در مجمع عمومی “انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران” به اوضاع فعلی کشور و شرایط شرکت در انتخابات پرداخت.

 

او بخشی از سخنان ظفرقندی را تایید کرد و گفت، ملت ایران “در وضعیت بسیار دشوار پیچیده و بی‌سابقه‌ای” به سر می‌برد و تحریم‌ها هر روز فشار بر مردم را بیشتر می‌کنند.

 

تاجزاده ضمن اشاره به این که اصلاحات در نظام جمهوری اسلامی می‌تواند راهی برای برون‌رفت از بحران فعلی باشد اظهار داشت: «عدم تمایل اکثریت غالب ملت ایران به تغییرات خشونت‌آمیز باعث می‌شود که اصلاحات هنوز توان این را داشته باشد تا به شرط انجام اصلاحات لازم در خود، مطرح باشد.»

 

امید به اصلاحات بنیادین

 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ابراز امیدواری کرد که صاحبان اصلی قدرت در ایران “تصمیم درستی” بگیرند و راه را برای “اصلاحات بنیادین” باز کنند.

 

او دراین راستا تصریح کرد: «در سال ۸۸ بعد از آن اتفاقات، بسیاری فکر می‌کردند انتخابات در ایران به پایان رسیده، اما در سال ۹۲ کسی که روایت رسمی جامعه را نمایندگی نمی‌کرد، رئیس‌جمهور و انتخابات به نوعی احیا شد و مردم دوباره آشتی کردند.»

 

مصطفی تاجزاده تاکید کرد: «اگرچه تا الان هیچ کسی در بین اصلاح‌طلبان طرفدار تحریم نبوده و همه از اینکه نامزد معرفی نکنیم، فهرست ندهیم یا اینکه حداکثر رای ندهیم، سخن گفته‌اند، اما تاکید می‌کنم، انتخابات موقعی معنا دارد که امکان ایجاد تفاوت معنادار با انتخابات وجود داشته باشد اما اگر این امکان به هر دلیل منتفی شود، هیچ دلیلی برای شرکت در انتخابات وجود ندارد. چراکه مردم در انتخابات شرکت می‌کنند تا شرایط را تغییر دهند؛ اگر قرار باشد هیچ چیزی تغییر نکند، چرا ما رای بدهیم؟»

فارن افرز؛ جهان به الگوی اقتصادی جدید برای نجات از منجلاب کاپیتالیسم نیاز دارد

نشریه «فارن افرز» متعلق به اندیشکده «شورای روابط خارجی آمریکا» با بررسی علل و ریشه‌های بحرانی که در نظام سرمایه‌داری ریشه دوانده، بر ضرورت تغییر در نظام اقتصادی حاکم بر جهان تأکید کرده است.

ادامه

اقتصادی, جهان, دیدگاه, فقر, نئولیبرالیسم

استاد علوم سیاسی؛ مردم دیگر خواستار تغییر در چارچوب جمهوری اسلامی نیستند

«محمد محبی»، فعال رسانه‌ای و استاد علوم سیاسی دانشگاه آزاد واحد غرب به ایران‌وایر می‌گوید مهم‌ترین ویژگی اعتراضاتی که در طول چند روز گذشته از نزدیک در تهران آن را مشاهده کرده، خشم متراکم و غیرقابل‌کنترل مردم در سطح خیابان‌ها بوده است.

ادامه

اعتراضات اجتماعی, ایران, حقوق بشر, گزارش

ادامه ناآرامی‌ها با تجمع اعتراضی در دانشگاه تهران، هشدارهای سپاه، تهدید معترضان به “قلع‌وقمع اوباش” توسط روزنامه کیهان و …

سپاه پاسداران با صدور بیانیه‌ای معترضان را به “برخورد قاطعانه” تهدید کرد. نهادهای امنیتی و انتظامی نیز از دستگیرهای گسترده در استان‌های مختلف خبر می‌دهند. در چهارمین روز اعتراضات هنوز شمار دقیق کشته‌شدگان اعلام نشده است.

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, سیاسی